vraag veehouders onder ons: vee laten inenten tegen blauwton

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

vraag veehouders onder ons: vee laten inenten tegen blauwton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 06:35

Ik heb een vraag. Ik heb 4 schapen, dus geen veehouderij. Maar ik heb de folder gelezen over de mogelijkheid voor inenten tegen blauwtong.

Zoals ik het begrijp, betreft het hier een nieuwe enting, die onder grote druk met spoed gemaakt is. En dus niet de normale testperiode heeft doorlopen. Bijwerkingen zijn niet bekend nog, maar de 'verwachting' is dat er geen grote bijwerkingen zullen zijn. Verder is nog niet bekend of de dekking voldoende zal zijn. De 'verwachting' is dat de dekking voldoende bescherming geeft, maar zeker is het niet.

Dus is mijn afweging nu: wel enten, terwijl je de bijwerkingen niet kent op korte of lange termijn, of niet enten en onzekerheid of ze ziek worden. Vorig jaar was de blauwtong nog niet doorgedrongen tot onze omgeving (Schiphol), maar dat is natuurlijk een kwestie van tijd.

Dat vind ik een lastige afweging. De reeds bekende entingen in Europa waren tegen de virusstammen 1 t/m 7. Maar hier betreft het een nieuw ontwikkelde vaccin tegen de Afrikaanse versie, virusstam 8.

Ik ben zo benieuwd wat veehouders besluiten. Enten jullie alle schapen?

Graag jullie mening.

herbey

Re: vraag veehouders onder ons: vee laten inenten tegen blauwton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 06:56

Ben geen veehouder maar, heb wel mijn schapen laten enten.
Er was er één bij die 2 dagen last had van diaree. Verder geen bijwerkingen. Het zijn zelfs nog paplammetjes dus die zijn ook nog eens sneller vatbaar voor ziektes. Ik zou het dus gewoon doen!
Laatst bijgewerkt door herbey op 13-06-08 06:57, in het totaal 1 keer bewerkt

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 06:56

Ja, wij hebben al onze schapen tegen blauwtong geënt, we kunnen het risico niet lopen dat ze het wel zouden krijgen. Maarja, wij hebben er dan ook 500 (zonder de lammeren) en moeten ons brood ermee verdienen. Dat is heel wat anders als wanneer je er maar 4 hebt. Ik kan me voorstellen dat jij zou besluiten om ze niet te enten, 4 schapen kun je toch wat beter in de gaten houden als 500. Succes met je beslissing!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:09

Ook geen veehouder, sorry. Bij ons in de praktijk laat denk ik ongeveer 85% de schapen, koeien, geiten etc wel enten. Nog niks over bijwerkingen gehoord maar we zitten nog middenin het hele ent-gebeuren.

Je moet verschillende dingen afwegen
- het risico van de vaccinatie, is er natuurlijk wel maar het is een dood vaccin dus dat maakt het risico al een stuk kleiner. Bij bijwerkingen kun je dan bijv. denken aan spuitplekken of allergische reacties
- het risico van blauwtong, als ze het krijgen zijn ze er goed ziek van er er is een kans van ongeveer 10-20% dat ze er dood aan gaan
- De kosten: tenzij je een UBN nummer hebt zul je de enting zelf moeten betalen.
- De kans dat je schapen blauwtong krijgen: De knutjes zitten tegenwoordig overal, bij ons in Noord-Holland noord zijn er enkele veehouders die hebben getest of de dieren antistoffen hebben er daar zaten er toch wel wat bij die al met blauwtong in contact waren geweest

Een andere mogelijkheid die je hebt is eerst laten testen of je schaapjes misschien al antistoffen hebben. Zo ja, dan hoef je ze ze niet meer te enten. Het kost je echter wel meer.

Succes met de keuze!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:10

Wel veehouder en idd de koeien laten enten.

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:46

ja zeker zou ik je schapen laten enten tegen b.t .
ook al heb je er een paar,vergeet niet dat ze dan na paar weken weer een herhaling moeten hebben ook.
de kosten van dit vaccene zijn ook niet heel hoog ook.
en veel mensen maken de nasleep mee van vorig jaar dus de schrik zit er toch goed in.
als je dan straks met lammetjes zit kunnen ze zo ziek zijn dat ze er aan dood gaan.
zeker een aanrader

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:49

Schapen hoeven maar 1x geent tegen blauwtong. Koeien en geiten wel 2x.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:46

Wij gaan de koeien wel laten enten.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:26

Hier zijn de schapen gelukkig al geent, ik heb er wel nog niet zo heel veel, maar we hebben veel moeite gehad er aan te komen deels middels import (apart ras), en dan moet je er toch niet aan denken dat je met BT te maken krijgt.

Hier in Belgie is dat ook verplicht voor schapen en runderen, geiten en herten mag, maar die moeten niet, is eigen keuze.

Ja kan wel alleen enten als je hier in Belgie een Sanitelnummer hebt (belgische versie van UBN) , er worden alleen die dieren geent die met de registratie op orde zijn en oormerken hebben, ook al is het dus verplicht hier.
Mensen die de zaakjes niet op orde hebben worden nu nog zonder boete in staat gesteld dat te doen.

Gelukkig zijn er hier zeer goede gratis infoavonden geweest van de KHV en stamboeken, heel informatief.
Er wordt hier ook een tussenkomst betaald, hangt er ook vanaf hoeveel dieren je hebt.
Zoals eerder al aangegeven, schapen va 3 mnd 1 keer enten, runderen 2 maal.
Ik weet van iemand in Nederland die heeft ook de lammeren va 2 weken oud geent. Had ik eigenlijk ook het liefste gedaan, maar men gaat ervan uit dat de dieren van de moeder antistoffen meekrijgen. Zelf denk ik dat het deels ook te maken heeft met de beperkte aantallen vaccin.....

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:08

onlangs werden we gebeld door de veearts, ze kwamen de volgende dag enten.
Dit hebben wij afgewezen, omdat we ons er nog niet in verdiept hadden, en nog geen informatieavond hadden bijgewoond.
Bij ons in de buurt is toen heel veel te doen geweest met vervuilde vaccins in de tijd met IBR.

Inmiddels zijn we een aantal weken verder en hebben we besloten alle beesten wel te laten enten. Uit tankmelkonderzoek is gebleken dat onze koeien nog geen infectie hebben doorgemaakt en dat onze veestapel dus extra vatbaar is voor het virus.

Zoals het nu lijkt zijn er geen rare bijwerkingen bekend

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:10

Volgens mij heeft mijn pa de koeien niet laten enten, maar hier in de buurt is blauwtong geweest. Maar onze koeien hebben er geen last van gehad, dus ik weet niet of m'n vader ze nog gaat laten enten.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:35

Onze koeien zijn geent.
Ondanks dat er weinig bekend is over het vaccin en de bijwerkingen, willen we graag voorkomen dat de koeien net zo lijden als vorig jaar.
Je moet het zelf beslissen, ik kan niet voor je oordelen.
En juist omdat er nog geen blauwtong is geweest, kan het extra hard inslaan áls het komt. Blauwtong is té onvoorspelbaar voor woorden: bij de ene koe zie je niks, en de andere koe zie je gewoon half dood gaan...
Succes.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 08:27

bEDANKT voor alle reacties. Wij hebben besloten de dames schaap te laten enten dit jaar. Entstof is besteld.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:30

Mijn vriend heeft ook al zijn koeien en schapen laten enten.. Ja

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:32

Wij hebben koeien en die zijn pas wel allemaal ge-ent tegen blauw tong. Beter iets doen, dan niets. Er waren al bedrijven in de buurt die het hadden.
Tot nu toe nog geen bij verschijnselen.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:35

kunnen paarden geent worden?
ik heb namelijk gehoord dat het ook besmettelijk is voor paarden.

en owrd met dit artikel al weer zenuwachtig...
iemand die meer weet?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:18

nee, enkel koeien, schapen, geiten, herten en co (herkauwers) zijn er gevoelig voor...dus geen reden voor paniek