IJsbeer afgeschoten op IJsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Botervlieg

IJsbeer afgeschoten op IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 09:17

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/o ... ticleview/)/components/actueel/rtlnieuws/2008/06_juni/04/opmerkelijk/0604_0645_IJsbeer_schrikt_IJslanders_op.xml

Citaat:
Dier drijft mee op ijsschotsen

IJslanders opgeschrikt door ijsbeer

In IJsland zijn ze zich rot geschrokken toen ze ineens een ijsbeer los zagen lopen.

IJsschotsen
Dat was in 20 jaar niet meer voorgekomen.
Eens in de zoveel tijd drijft een beer mee op grote stukken ijs vanuit Groenland,
richting IJsland. Maar omdat er dit jaar helemaal niet zo veel van die ijsschotsen waren,
denkt men dat de beer een heel stuk heeft gezwommen.

Doodgeschoten
De politie heeft de beer een tijdje gevolgd en daarna doodgeschoten.
Zeldzaam of niet, de beer zou veel te gevaarlijk zijn voor de omwonenden.

Kennelijk is er geen andere oplossing overwogen.
Enerzijds jammer, anderzijds lijkt het me de vraag
of de ijsbeer veel beter af geweest zou zijn met
alle stress die gepaard gaat met (bijv.) verdoven
en verplaatsen. Verward

Mayflower_

Re: IJsbeer afgeschoten op IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:18

Jaa ik zag het vanmorgen op het nieuws. Sneu. Verdrietig
Dan zijn ze ook nog zeldzaam. Er zijn toch wel andere manieren om het beestje terug te drijven?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:19

Ik zag het net idd op het nieuws... Tuurlijk moet je gevaar voor mensen vermijden, maar is er nou écht geen andere oplossing dan neerknallen?? Zó ontzettend veel zijn er ook weer niet van helaas...

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:21

Ik denk dat je een beer niet zo terug kunt laten drijven. Ik geloof ook niet, dat het heel veilig is om dicht bij een wilde ijsbeer te komen. Toch vind ik afschieten weer zo ruw en vaak onnodig. Was verdoven geen optie? Maar als je verdooft, wat doe je dan? IJsbeer in een boot leggen en hem terugvaren naar Groenland? Lastig....

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:28

Ze hadden hem gewoon kunnen verdoven. Ik heb wel eens gezien dat ze hem dan in een groot net hangen en dan onder een leger helicopter hangen om te vervoeren. Zo doen ze dat in Groenland ook voor onderzoeken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:33

Nu ben ik met dit soort dingen nooit erg flauw, net als het afschieten van olifanten, kun je emotioneel over gaan zitten doen, maar is gewoon nodig.

Maar in dit geval vond ik het afschieten wel erg kort door de bocht. Aan de ene kant worden ze zelfs door de USA als bedreigde diersoort erkent en zie je om de haverklap spotjes dat de noordpool wit moet blijven want de ijsbeer moet gered.

En aan de andere kant wordt deze zo pats boem neergeknalt.

Nu zal er wel over nagedacht zijn (mensen daar weten natuurlijk ook wel dat dit de wereld over gaat) maar dan nog denk ik: was verdoven en verplaatsen dan zo moeilijk?

Nieuwsbericht was ook erg summier, ze hadden toch wel even kunnen uitleggen waarom er niet voor een andere optie gekozen werd.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:34

Maar waar moet de ijsbeer dan heen? Als je hem verdoord en zo ergens anders neerzet is hij toch helemaal gedesoriënteerd? Ik kan me voorstellen dat ie dan even hard weer terug zwemt.

Tuurlijk, het is hartstikke sonde van het beestje, maar ik denk eerlijk gezegd dat dit de meest humane manier is. Er van uit gaande dat hij op deze manier niet geleden heeft.

Wat ik me afvraag is: Waarom zwemt die ijsbeer naar ijsland? Omdat zijn eigen leefgebied steeds kleiner/schraler wordt naar mijn weten.... En hoe komt dat dan weer.... Precies....

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:39

shanou schreef:
Ze hadden hem gewoon kunnen verdoven. Ik heb wel eens gezien dat ze hem dan in een groot net hangen en dan onder een leger helicopter hangen om te vervoeren. Zo doen ze dat in Groenland ook voor onderzoeken.

Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Pling Ik heb het wel eens op Animal Planet gezien! Zou dit geen goede oplossing zijn geweest?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 09:47

Tijgertje86 schreef:
shanou schreef:

Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Pling Ik heb het wel eens op Animal Planet gezien! Zou dit geen goede oplossing zijn geweest?

Voor de ijsbeerliefhebber zéker.
Maar voor de ijsbeer zelf?
Kan niet zeggen dat ik nou zo blij word van
al die documentaires over acties van natuurbeschermers
en onderzoekers waarbij dieren opgejaagd en verdoofd
- en evt. verhuisd - worden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:50

Mwwhaaooohhhh kweet niet hoor. Of ie nou een kogel krijgt en niet meer wakker wordt, of een pijltje en hij wordt weer wakker op de noordpool.

Wat boeit het beest dat, hij slaapt toch?

chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:46

Daar zit natuurlijk wel wat in, want op welke manier dan ook, op dat moment is de ijsbeer zich nergens meer van bewust. Dus had hij gewoon in leven kunnen blijven.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:29

Hadden ze dat beest geen verdoving kunnen geven en zo vervoeren naar ergens anders.
Rare actie Verward

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:33

Of de ijsschots de andere kant weer op duwen.. nee zonder gekheid: ik vind het idioot dat nu de makkelijkste weg wordt gekozen. Er zijn zat andere oplossingen voor. Blijkt wel weer dat dierenwelzijn en bescherming hoog in het vaandel staat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:34

Pff dus moet zo'n dier maar dood? Boos! Z'n leefgebied wordt al zo klein omdat wij de wereld kapot maken en vervolgens schieten we ze dus maar dood? Waar gaat dit heen? Stelletje idioten daar! Ze kunnen net zo goed dat dier verdoven en ergens anders uitzetten.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:55

Echt niet normaal!
Waarom is doodschieten toch altijd 'makkelijker' dan verdoven Boos!

Net als dat verhaal toen van die beer in Oostenrijk Boos!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:58

ja idd. ik dacht vanmorgen op het nieuws: gelukkig is hij niet verdronken en heeft hij zijn avondtuur overleeft.....

Wordt hij alsnog doodgeschoten, ik en mijn vriend waren er erg verontwaardig over, kan ook anders hoor....

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:13

Denk dat we hier nog veel over horen in het nieuws. Als de WNF enz het hoort.
Of er moet echt geen andere oplossing geweest kunnen zijn. Maar dat lijkt met sterk..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:43

Nouja, dat kan natuurlijk wel om de een of andere reden. Maar dan hadden ze dat voor de complete berichtgeving toch wel erbij mogen vertellen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:47

Imo Hadden ze het dier ook kunnen verdoven en het naar Spitsbergen kunnen brengen bv; ik ben daar geweest, ze leven daar nog steeds en kan je wel vertellen dat je zo'n knaap niet omlegt met een kogel; er schijnen meerdere voor nodig te zijn, ze hebben een enorm dikke schedel en stevige botten.
Ze zijn enorm groot en levensgevaarlijk.
Dus een heel simpele onderneming was het ook niet geweest.

maar dit is wel erg triest.