Obesitas en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 10:26

Laatste tijd begint het erg te kriebelen bij me, wat voor onbegrip ik hier zie voorbij komen... Ik word er persoonlijk verdrietig van
* Foto's van mensen met zware obesitas worden gewoon als grap gebruikt, wat erg gevoelloos is. Plus dat deze mensen gainers zijn dat is lichamelijke mishandeling.
* "Kijk die dikke eet", en daarom is ze dik... Moeten mensen niet meer eten soms?

En daarom maak ik dit topic, hoop dat mensen dit lezen en meer begrip krijgen.

Obesitas is een andere naam voor overgewicht. Het woord komt uit het Latijn en betekent letterlijk: veel eten. Mensen met overgewicht weten dat dit overgewicht lang niet altijd veroorzaakt wordt door te veel eten. Een beter woord voor overgewicht is dan ook ‘Adipositas’. Dit komt uit het Grieks en betekent: veel vet.

In de medische wereld is ‘Adipositas’ het meest gebruikte woord voor overgewicht.

Adipositas of obesitas is een aandoening die ontstaat wanneer gedurende lange tijd meer energie wordt opgenomen dan verbruikt. Het teveel aan energie wordt opgeslagen in vetweefsel. Men is er inmiddels van overtuigd dat obesitas een chronische ziekte is omdat het eenmaal aanwezige vet nauwelijks meer weg te krijgen is.

Veel nog onbegrepen

Onderzoek heeft ons geleerd dat de aanleg voor obesitas voor een groot deel erfelijk is. Waarom precies iemand obees wordt is nog niet helemaal duidelijk, maar is mede afhankelijk van sociale, culturele, economische, psychologische en omgevingsfactoren. Aan de basis ligt altijd een verstoorde energiebalans. Wetenschappers hebben ontdekt dat meer dan 400 genen en daaraan verwante hormonen (bijvoorbeeld leptine), verantwoordelijk zijn voor gewichtstoename. Er zijn duidelijk biochemische verschillen tussen obesitas patiënten en niet obesitas patiënten. Een obesitas patiënt die gewicht verliest volgens de standaard manier, zal geen normale stofwisseling ontwikkelen (=gelijk aan een niet-obesitas patiënt). Sterker nog: stofwisselingsproblemen kunnen ontstaan door lijnen en kunnen leiden tot gewichts- en vettoename.

Obesitas is zelden het resultaat van schildklierafwijkingen, hormonale problemen, gebrek aan wilskracht of een psychologische afwijking.

Oorzaken

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat bij het ontstaan van vetzucht erfelijke factoren een rol spelen. Op dit gebied wordt veel onderzoek verricht. In de hersenen bevindt zich het hongercentrum en een verzadigingscentrum van waaruit de behoefte aan voedsel wordt aangestuurd. Maar als de voedselbehoefte van het lichaam erg laag is, werken die centra niet meer optimaal en wordt er gemakkelijk meer opgenomen dan nodig is voor het dagelijkse energiegebruik. Aanpassingsproblemen, persoonlijke moeilijkheden, frustraties, e.d. kunnen ook leiden tot storingen in het gevoel voor trek en verzadiging met als gevolg meer eten of snoepen dan nodig is voor het dagelijkse energieverbruik.

Recent onderzoek (dierproeven) heeft uitgewezen dat bepaalde virussen obesitas veroorzaken bij dieren. Het kan zijn dat enkele van deze virussen ook bij mensen obesitas veroorzaken.

http://www.wlsinfo.nl/obesitas.htm

Waarom is het uitlachen van iemand die hepatitis heeft "not done" maar de obese persoon mag wel door het slijk gehaald worden?

Echwel

Re: Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:36

Omdat veel jonge meiden door het beeld van de media gevoed worden en de media zegt dat slank mooi is
Izelf ben een dik persoon, dik tevreden hoor, maar nu weer 4 prednison kuren 10kg erbij..
Als je de keus hebt tussen dik zijn maar voldoende zuurstof en alles kunnen doen en slank zijn maar aan een zuurstof apparaat aan huis gebonden zijn, is de keus heel makkelijk hoor

Alleen als ik een keer ergens een kopje koffie nuttig met iets erbij hoor je de vooroordelen om je heen.
Nou heb ik behalve een dikke kont ook een dikke huid dus het deert mij niets, maar kan me voorstellen
dat jongeren met hetzelfe probleem hiervan in een zwart gat komen

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:38

Het hoort zowiezo niet mensen belachelijk te maken.

Maar als ik tv kijk en ik zie die amerikaanse obesitas mensen dan denk ik wel wat heb jij jezelf aangedaan. En als ik dan iemand zie die al dik is en dan blijft door eten, denk aan mcdonalds, burgerking etc, dan denk ik toch wat doe je jezelf aan.

Ik ben hardstikke slank, en wordt daar ook wel eens belachelijk mee gemaakt. Daar heb ik geen probleem mee, maar dan mag ik er toch ook wel eens wat van zeggen als iemand zich volvreet. Ik ben iedere dag bezig goed rekening te houden met wat ik eet, gevarieerd vegetarisch, weinig vet en zoveel mogelijk groente en fruit. Daarbij heb ik wel een chocolade verslaving, maar met mate!

Ik ben net wakker geworden en kom de woonkamer binnen, mijn vriend heeft gister avond twee borden avondeten gehad en een heel groot pak koekjes leeg gegeten, hij is al zwaar overgewicht, en zit iedere dag de hele dag op de bank. Een sprotabonnement heeft hij maar daar maakt hij geen gebruik van. Ik ga hem daar echt wel op aanspreken.

''Obesitas is zelden het resultaat van schildklierafwijkingen, hormonale problemen, gebrek aan wilskracht of een psychologische afwijking.''

ik ken mensen die dik zijn geworden door medicijnen en buiten hun schuld om (zwangerscheppen etc) maar ik denk dat het overgrote deel toch echt geen rekening houd met wat hij eet. Dan denk ik toch eigen schult dikke bult.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 10:43

Daphnezz schreef:
Het hoort zowiezo niet mensen belachelijk te maken.

Maar als ik tv kijk en ik zie die amerikaanse obesitas mensen dan denk ik wel wat heb jij jezelf aangedaan. En als ik dan iemand zie die al dik is en dan blijft door eten, denk aan mcdonalds, burgerking etc, dan denk ik toch wat doe je jezelf aan.

Ik ben hardstikke slank, en wordt daar ook wel eens belachelijk mee gemaakt. Daar heb ik geen probleem mee, maar dan mag ik er toch ook wel eens wat van zeggen als iemand zich volvreet. Ik ben iedere dag bezig goed rekening te houden met wat ik eet, gevarieerd vegetarisch, weinig vet en zoveel mogelijk groente en fruit. Daarbij heb ik wel een chocolade verslaving, maar met mate!

Ik ben net wakker geworden en kom de woonkamer binnen, mijn vriend heeft gister avond twee borden avondeten gehad en een heel groot pak koekjes leeg gegeten, hij is al zwaar overgewicht, en zit iedere dag de hele dag op de bank. Een sprotabonnement heeft hij maar daar maakt hij geen gebruik van. Ik ga hem daar echt wel op aanspreken.

''Obesitas is zelden het resultaat van schildklierafwijkingen, hormonale problemen, gebrek aan wilskracht of een psychologische afwijking.''

ik ken mensen die dik zijn geworden door medicijnen en buiten hun schuld om (zwangerscheppen etc) maar ik denk dat het overgrote deel toch echt geen rekening houd met wat hij eet. Dan denk ik toch eigen schult dikke bult.

Er staat in het artikel problemen met remmingen van eten, en dat zie je dus ook. En wat jij aangeeft is een duidelijk voorbeeld hiervan. Het is niet uit luiheid of wilskracht dat mensen zo zijn, het is een fysiologisch en genetisch process. Maar dat gaat er echt niet in

Jij hebt geen problemen met remmingen, dus kan je wel tot evenwichtig eten overgaan

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:51

katiavl schreef:
Waarom is het uitlachen van iemand die hepatitis heeft "not done" maar de obese persoon mag wel door het slijk gehaald worden?

Ik denk dat veel bokkers helemaal niet de bedoeling hebben om obesen 'door het slijk te halen', uitzonderingen daar gelaten. Zolang ze niet op een paard/pony stappen waar ze niet op zouden moeten stappen. En dat zie je de laatste tijd wel een voorbij komen, en in dat soort situaties vind ik het eigenlijk wel normaal dat bokt daar over valt. Natuurlijk gaat 'door het slijk halen' dan nog te ver, maar commentaar kan je dan wel verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:55

Ik ben van mening dat ons voedsel in de supermarkt van slechte kwaliteit aan het worden is. Zoveel toevoegingen om iets te creëren, als je kritisch bent en het eens leest, eet je kunstvoedsel. Volgens mij wordt je daar gewoon dik van. Is het ook nog eens heel ongezond. Puur voedsel is voor de meeste mensen onbetaalbaar.

Juist het goedkopere spul zoals brood bij de supermarkt, vleeswaren waar van alles in zit om het wat te laten lijken en zo min mogelijk echt vlees in is gebruikt. Kijk maar eens op het etiket, tenminsten zoveel % vleesprodukten staat er dan, hoezo niet 100%? Is toch vlees wat je koopt voor op je brood??? De toetjes, allemaal nep, verdikkingsmiddelen, meel, allerlei zooi om het mooi dik en romig te laten zijn.

Vlees bij je bloemkooltje, kijk eens wat er allemaal in zit, soms smaakt het gewoon zoet, zit er gewoon een lading suiker in om het een prettige smaak te geven omdat het anders naar alle rotzooi smaakt of gewoon niet smaakt omdat het geen 100% stukje blindevink is.

Zoveel soorten chips, koekjes, snoep, gebak wordt er aan geboden. Zoveel soorten kant en klare maaltijden waar ook nog eens zoveel toevoegingen in zitten, maar dat weten mensen niet. Daar kiezen ze niet voor.

Als kinderen al worden opgevoed zonder frisdranken, snoep en chips dan scheelt dat mega!! Maar dikke ouders hebben dikke kinderen en gommes hoe komt dat toch. Die arme kinderen worden nooit meer mooi slank.

De McDonalds zit in het weekend en woensdagavond altijd bomvol met kinderen. Leuk toch? Maar zo leer je ze zo te eten. Daar begint het.

Sneu, maar de producent leeft daarvan.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:56

klopt dat gaat er bij mij inderdaad echt niet in.

In mijn ogen is zelfbeheersing een van de balngrijkste dingen in het leven. Hier in het westen is dat een beetje zoek, ouders leren hun kinderen geen zelfbeheersing en ook niet wat wel en niet goed voor hen is wat eten betreft. Er zijn zoveel gezinnen die te lui zijn om te koken en dagelijks een vette hap bij de snackbar of de mac halen. De supermarkt heeft veel meer verwerkte chemische troep in hun schappen dan gezond en lekker. Vlees wat zovaak gegeten wordt zit vol met groeihormaonen, die het menselijk lichaam terecht komen. Deze consumptie maatschappij maakt slachtoffers niet alleen voor iedereen die niet bij het westen hoort maar ook onder de eigen bevolking.

De hele maatschappij wordt hier ziek van, dit is een mentaliteitsprobleem, ik vind dat er echt wat aangedaan moet worden.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:59

Hepetitis is een ziekte waar je niets aan kan doen en waar je paard totaal nix geen last van heeft.
Obesitas is in ik denk 80% van de gevallen wel wat aan te doen, en het paard kan er wel degelijk erg veel last van krijgen.
Door het slijk halen vind ik ook niet terecht, maar ik vind wel dat er iets van gezegd mag worden op een normale toon.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:01

Toch is het zo dat spieren zwaarder zijn dan vet, dus gewicht is niet de doorslaggevende factor.
Dus een slanker persoon kan net zo zwaar zijn als een dikker persoon, ligt aan de hoeveelheid spiermassa.
Dus het is makkelijk te zeggen dat je te zwaar bent voor een paard door puur op een foto af te gaan

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 11:01

Raggel schreef:
Hepetitis is een ziekte waar je niets aan kan doen en waar je paard totaal nix geen last van heeft.
Obesitas is in ik denk 80% van de gevallen wel wat aan te doen, en het paard kan er wel degelijk erg veel last van krijgen.
Door het slijk halen vind ik ook niet terecht, maar ik vind wel dat er iets van gezegd mag worden op een normale toon.

Hoeveel wetenschappelijke bewijzen moeten er komen zodat het wijst dat 80 procent er wel niks aan kan doen Lachen

En het gaat niet over paarden, mijn voorbeelden komen uit leven zonder paard, en mensenwelzijn heb daar expres voor gekozen Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:03

Puur omdat de maatschappij vergeven is van plaatjes van mensen die puur slank zijn.
Als je tegenwoordig een grote neus hebt ga je al naar de chirurg om dat te laten verhelpen
Gladtrekken/spuiten enz van het lichaam hoort daar ook bij.
Je bent pas mooi als je glad, slank en blond bent

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:04

Tja ik heb een *fiets*jeugd gehad en at daardoor mijn 'problemen' weg,... althans dat denk je dan totdat ik nu een kleine 10 jaar later er een onwijze moeite voor moet doen om het eraf te krijgen.

Ik lees op bokt inderdaad vaker topics waarin ik het vaak respectloos over vind komen.
Maar ik zie ook vaak genoeg 'dikkere' ruiters op bokt waarvan ik zoiets heb van,... Is dit wel eerlijk tegenover je paardje?

Ik heb vorige week sinds 3 jaar weer op het paard gezeten omdat ik nu al 17 kilo kwijt ben. Ik ben nog wel te zwaar maar vind dit wel eerlijker tegenover het paard.
Als ik nog wat meer kwijt ben wil ik echt serieus gaan rijden, nu houd ik het nog maar bij een beetje stap/drafwerk.

Het kan inderdaad aan medicijnen, schildklieren en weet ik het allemaal wel niet wat liggen. Maar ik ben wel van mening dat de meeste er gewoon wat aan kunnen doen. ( moet je dan ook wel willen ).
Als mensen wel gelukkig zijn met een 'maatje meer' dan moeten ze dat gewoon blijven Ja

Verder kan ik ook niet tegen het vooroordeel over 'dikke' mensen in de omgeving.
Ga je naar de MC dan denkt men al vaak van: Oh, die kan wel 2 menu's op...
Terwijl ik mijn hele leven al voldoende had aan een Happy Meal, heb altijd een kinderfrietje en 1 snack gepakt want meer kan ik gewoon nooit op, ik hield niet van koek en snoep, at nooit een hele buil chips op en dronk al zelden frisdrank ivm PDS ( darmen ).
Tja en toch is het zover gekomen bij mij,...
Het is een samenloop van omstandigheden geweest ( en samenwonen doet ook niet veel goeds Nagelbijten / Gniffelen ) en dat ben ik nu aan het veranderen Ja

Voel me al stukken beter en dat is vooral de kracht om door te gaan Haha!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:05

katiavl schreef:
Hoeveel wetenschappelijke bewijzen moeten er komen zodat het wijst dat 80 procent er wel niks aan kan doen Lachen

Nog een heleboel. Het is algemeen geaccepteerd dat als je dik bent, je er wat aan kunt doen. Helaas..
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 01-06-08 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 11:07

Lotte1990 schreef:
katiavl schreef:

[\quote]

Nog een heleboel. Het is algemeen geaccepteerd dat als je dik bent, je er wat aan kunt doen. Helaas..

Dat is waar, maar misschien is het ook dat alle mensen andere termen van obesitas aannemen.

Ik heb het dus niet over mensen met twintig kilo overgewicht maar mensen met morbide obesitas Lachen dat had ik misschien beter vermeld

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:11

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met een beweegprogramma voor jongeren tussen de 16 en 20 jaar, met obesitas. Daarvoor hebben wij ook onderzoek gedaan naar de oorzaken van obesitas. Obesitas gaat vaak gepaard met psychische problemen, die kunnen zowel de oorzaak als het gevolg zijn. Er bestaat ook een verband met het dubbel hebben van chromosoom *uit mn hoofd gezegd* 16 of het syndroom van pradar willi(incomplete chromosoom, waardoor ondwingbare eetlust ontstaat).(Dat is het 'erfelijke' aspect) Maar uiteindelijk ontstaat het grote overgewicht probleem ALTIJD, doordat je meer kcal binnenneemt, dan dat je verbruikt.

Uit ons 'onderzoek' blijkt vaak dat er een kettingreactie ontstaat, doordat men ooit iets heeft meegemaakt, eten te lekker vindt, of welke reden dan ook, ontstaat er overgewicht, en nog meer overgewicht en nog meer overgewicht. Hierdoor krijgt men ook participatieproblemen, waardoor men zich ongelukkiger gaat voelen, dit straalt men uit, dat merken voornamelijk andere jongeren op, die gaan daar dan weer opmerkingen over maken, waardoor iemand zich nog ongelukkiger gaat voelen en veelal weer een uitweg zoekt in, juist, eten! *even heel kort opgeschreven*

Ontopic: ik ben van mening dat je mensen met obesitas eigenlijk JUIST niet moet 'uitlachen' oid, omdat ze vaak met grotere problemen worstelen, dan alleen hun gewicht. Helaas vinden jongeren het beeld van maatje 32 mooier, dan het beeld van maatje 52(eigenlijk al vanaf maatje 40 ben je 'not done', blijkt uit een gedane enquete*zucht*) en vinden ze het vaak nodig om anderen naar beneden te schoppen, om zelf stoer te zijn, of om zelf beter te lijken. Triest, maar de waarheid..
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 01-06-08 11:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:13

Ik vind het niet terecht dat mensen die te dik zijn door het slijk worden gehaald of belachelijk worden gemaakt. Of ze er wat aan kunnen doen laat ik in het midden. Slanke mensen die normaal kunnen eten die hebben wel atijd makkelijk praten vind ik. Ik moet er ook erg op letten wat ik eet en ben absoluut niet dik, maar ook niet zo mooi slank als ik het liefst zou willen. Ik ken mensen die echt veel meer (vr)eten dan mij en gewoon niet aankomen. Die hebben geluk (al missen die dan soms de vrouwlijke vormen wel een beetje en dat vind ik dan wel weer jammer).
Dikke mensen te paard: Ik vind wel dat je realistisch naar je eigen gewicht moet kijken. Je kunt best paardrijden met overgewicht, maar zoek dan wel een paard die qua type bij jouw gewicht past en je gewicht kan dragen en dat is jammergenoeg voor de paarden niet altijd het geval... Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:19

Cyntje schreef:
.

Het kan inderdaad aan medicijnen, schildklieren en weet ik het allemaal wel niet wat liggen. Maar ik ben wel van mening dat de meeste er gewoon wat aan kunnen doen. ( moet je dan ook wel willen ).
Als mensen wel gelukkig zijn met een 'maatje meer' dan moeten ze dat gewoon blijven Ja

Ja maar Haha! met sommige medicijne kom je nou eenmaal aan, sterker nog als je het eraan komen bijna af hebt en je slikt weer een kuur
komt bijna het dubbele eraan..
En het vooroordeel is zo dom dat je dan verkeerd eet, vaak met medicijnen kun je juist geen vet eten enz...

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:24

Echwel schreef:
Cyntje schreef:
.

Ja maar Haha! met sommige medicijne kom je nou eenmaal aan, sterker nog als je het eraan komen bijna af hebt en je slikt weer een kuur
komt bijna het dubbele eraan..
En het vooroordeel is zo dom dat je dan verkeerd eet, vaak met medicijnen kun je juist geen vet eten enz...

Met medicijnen kom je niet zoveel aan dat je in 1 keer (morbide) obesitas hebt. Je gaat niet van lengte 1.73, 65 kg, door medicijnen naar, lengte 1.73 met 160 kg. Het kan je wel van gezond gewicht, naar overgewicht brengen, maar niet van zeer prima, naar (morbide) obesitas.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:06

En toch ben ik ervan overtuigd dat als mensen de wilskracht hebben om hun honger te overwinnen en gewoon weinig en gezond eten, ze geen overgewicht hoeven te hebben.
Als paarden overgewicht hebben zetten we ze toch ook op dieet? Hup half rantsoen en rijden maar.... Het paard kan niet zeggen dat hij zo'n honger heeft en er naar van wordt...

En obesitas komt niet voor in derde wereld landen waar bijna geen voedsel is. Het is een luxe-ziekte, een consumptiemaatschappij-verschijnsel.

Tuurlijk zijn er vast mensen waar medische oorzaken een rol spelen maar elk pondje gaat nog steeds door het mondje.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:13

Suzanne F. schreef:
En toch ben ik ervan overtuigd dat als mensen de wilskracht hebben om hun honger te overwinnen en gewoon weinig en gezond eten, ze geen overgewicht hoeven te hebben.
Als paarden overgewicht hebben zetten we ze toch ook op dieet? Hup half rantsoen en rijden maar.... Het paard kan niet zeggen dat hij zo'n honger heeft en er naar van wordt...

En obesitas komt niet voor in derde wereld landen waar bijna geen voedsel is. Het is een luxe-ziekte, een consumptiemaatschappij-verschijnsel.

Tuurlijk zijn er vast mensen waar medische oorzaken een rol spelen maar elk pondje gaat nog steeds door het mondje.

Dat is waar, ben het met je eens.
Maar daarom kunnen we dikke mensen wel respecteren! Kijk sommige mensen zijn heel slank en die kunnen alles eten terwijl een ander van één gebakje al een pond aankomt. Het is gewoon heel erg dat als dikke mensen iets eten dat ze er direct op worden aangekeken. Mogen zij ook een keer!!
Ze doen al zovaak hun best om iets kwijt te raken (de meesten) mogen ze dan ook eens iets lekkers?!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 12:15

Suzanne F. schreef:

Niet alle fysiologische en genetische aandoeningen komen ook overal voor, dus wat je aanhaalt is echt onzin.

Ik vraag me af waarom mensen zo hard aan vastklampen dat ze maar minder moeten eten, en mensen fysiologie en dieren is niet te vergelijken Lachen

Het is bewezen dat er een biochemisch fysiologisch genetisch probleem tussen de mensen zit, wat moet je meer hebben om overtuigt te geraken. Ik snap het echt niet hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:18

Dat is wat mij ook stoort

Bij mij klopt er lichamelijk ook iets niet.
Vanuit het niets begon ik af te vallen. Had een echt veel te laag BMI.
Ik at in die tijd niet...ik vrat.
Maar dat mag gewoon...je bent immers dun dus een frietje is goed voor je Lachen
Nou het was in die tijd wel meer dan 1 frietje in de week of chips of wat ook...

Daarna kwam ik ineens enorm aan.
Ik heb volgens BMI een licht overgewicht..maar lang niet zo ongezond dat mijn bMI aangaf bij het onder gewicht.
Maar nu is een frietje eten is not done...ook al kook je de rest van de week gewoon netjes zonder veel vet en braaf met groente...
Want die vetzak zal vast niet anders doen als...

Zo zie je ook dat het beeld niet klopt...een veel te laag ongezond bmi wordt gezien als mooie mode maat. Door alle fotomodellen enzo
Een minder ongezonde bmi van net te zwaar word gezien als slecht... Omdat het beeld van mensen in wat nu mooi en gezond is niet meer klopt met de werkelijkheid...

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:21

katiavl schreef:
Niet alle fysiologische en genetische aandoeningen komen ook overal voor, dus wat je aanhaalt is echt onzin.

Ik vraag me af waarom mensen zo hard aan vastklampen dat ze maar minder moeten eten, en mensen fysiologie en dieren is niet te vergelijken Lachen

Het is bewezen dat er een biochemisch fysiologisch genetisch probleem tussen de mensen zit, wat moet je meer hebben om overtuigt te geraken. Ik snap het echt niet hoor

Het is nou eenmaal een bewezen feit dat mensen met overgewicht/obesitas meer kcal innemen dan ze verbruiken. Dus om toch gewicht weg te halen, zal men minder kcal moeten gaan innemen dan dat ze verbruiken. Kan op 2 manieren; evenveel blijven bewegen en minder eten. of Hetzelfde eten en veel meer gaan bewegen.
Er zijn veel mensen met een 'fout' qua chromosoom hebben, maar die hebben echt niet allemaal obesitas. Er kúnnen fysiologische aspecten meespelen, maar dat hoeft absoluut niet!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:22

Dat snap ik wel hoor, ik ben zelf ook iemand die van de lucht al dik word. Ik kan echt bijna niks eten om er zo uit te zien als ik nu doe. En als ik een keer wat lekkers neem zit er meteen een kilo meer aan. Het is heel oneerlijk want mn moeder kan alles eten wat ze wilt en blijft ondergewicht houden, ben daar erg jaloers op.

Maar toch kan ik ook slank blijven doordat ik bijna niks eet... Oneerlijk is het zeker wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:23

Wat ze helaas vergeten aan te halen is dat juist de mensen die niet aankomen van veel eten eigenlijk ook mutanten zijn. Daar zit vaak een genetische 'afwijking' in de insuline pathway. Bij een hongerwinter zijn wij slanke mensen het eerste dood omdat we niets opslaan. Mensen uit een ontwikkelingsland die veel voedseltekorten hebben gekend en over gaan op een westers dieet hebben grote kans om binnen no-time moddervet te zijn. Dat is een overlevingsmechanisme.
Dit mechanisme wordt helaas bij veel kinderen goed getrained op jonge leeftijd door verkeerde voeding met weinig nuttige stoffen en veel ballast (vet, suiker e.d). Het lichaam wil de nuttige stoffen wel opnemen maar het zijn er niet genoeg dus slaat het uit ellende alles maar op. Zo heb je snel een hele stapel vette kinderen die de rest van hun leven moeten lijden onder gewichtsproblemen. Buitenspelen en fruit eten ipv computerspelletjes spelem met chips zou al een goede stap zijn om het probleem in de toekomst weer te kunnen verkleinen.