Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 15:56

Leden van de DDB, Dutch Dairyboard Men, hebben vandaag gedemonstreerd bij Friesland Foods in Nijkerk.
Zij willen een betere prijs voor de geleverde melk, met de huidige melkprijs moeten de boeren onder de kostprijs leveren.
De boeren hebben net als iedereen te maken met enorme gestegen kosten van brandstof, diervoeders, materiaal enz.
Als de zuivelcoöperaties de boeren niet tegemoet komen, dreigen zij te stoppen met leveren. Ze zullen de melk dan laten weglopen.
http://www.omroepgelderland.nl/index.ph ... edia=audio
http://www.omroepgelderland.nl/index.php?id=49281
Boeren beuren nu tussen de € 0,27 en € 0,35 per liter voor de geleverde melk, afhankelijk van aan welke coöperatie ze leveren.

Ik als boerendochter, vind het tijd worden dat de boeren met hun vuist op tafel slaan.
In iedere sector wordt gestaakt of geprotesteerd als de werknemers hun loon of arbeidsvoorwaarden niet genoeg vinden.
Voor de boeren is het de enige manier om hun ongenoegen kenbaar te maken.

Melkstop dreigt

Dora88

Re: Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:32

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:06

Ik vind dat de consument meer moet betalen voor melk. Sinds de tweede wereldoorlog is de prijs voor alles omhoog gegaan, ook alle groenten etc. Maar voor vlees en melk, ho maar! Daarom moeten boeren dieren zo ongeveer op elkaar stapelen en een heleboel subsidie krijgen om draaiende te blijven. Als de consument meer betaalt, hoeft dat niet, lijkt me.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:43

Het zal zeker uiteindelijk door de consumenten betaald moeten worden. Ik denk dat de tussenhandel er niet armer van wil worden. Maar dat de boeren meer moeten krijgen ben ik het natuurlijk helemaal mee eens Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:45

juist
de tussenhandel, dáár zit het
Wij betalen genoeg aan ons eten, maar bij de boer en tuinders komt het niet...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 22:47

Van de week las ik een advertentie van de organisatie Fair Trade oid, zij streden niet alleen voor eerlijke prijzen voor producenten in derde wereld landen, maar volgens hen ook voor eerlijke prijzen voor binnenlandse boeren en tuinders.
Ik ben nog geen melkverpakking, lapje vlees, of groente tegen gekomen dat in Nederland geproduceerd is en het Fair Trade logo draagt.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:04

Dat de prijs van melk en vlees gelijk is gebleven voor de consument is niet waar.
Ik hoorde dat ze de melk over het land willen gieten en daar kan ik het echt niet mee eens zijn, wat een verspilling.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:10

Mensen betalen in de supermarkt al genoeg voor een liter melk, laat daar eens wat van naar de boeren gaan.
Ik ben zelf ook een boerendochter en weet hoe 'moeilijk' het is om tegenwoordig nog te overleven als je melkveehouder bent.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:11

jaantsje schreef:
Dat de prijs van melk en vlees gelijk is gebleven voor de consument is niet waar.
Ik hoorde dat ze de melk over het land willen gieten en daar kan ik het echt niet mee eens zijn, wat een verspilling.

Het is een betere actie dan snelwegen dichtgooien of zo iets. De melk aanbieden aan de melkfabriek dát is tegenwoordig verspilling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:13

runningkawa schreef:
juist
de tussenhandel, dáár zit het
Wij betalen genoeg aan ons eten, maar bij de boer en tuinders komt het niet...

Inderdaad, daar ligt het probleem. Wij betalen nu al behoorlijk veel voor ons liter / 1,5 literpak melk... maar daarvan komt dus maar een vreselijk klein gedeelte bij de boeren terecht. Dat is niet eerlijk, nee.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:14

Zolang in dit land mensen naar een voedselbank moeten vind ik het verspilling. Geef de melk dan gratis weg.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:14

En nu is het afgelopen jaar al aardig gestegen, m'n vader kreeg eerst 27 cent per liter.
Nu krijgen we rond de 32 cent geloof ik.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:15

Vraag me af of dit effect heeft, dan importeren ze gewoon meer van buitenland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:19

jaantsje schreef:
Zolang in dit land mensen naar een voedselbank moeten vind ik het verspilling. Geef de melk dan gratis weg.

Recht uit de tank?
Hoe wil je dat doen?
Mensen die met een eigen flesje bij de boer aan komen?? Lachen
En dan mopperen dat het nog anders smaakt ook

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:20

weet je wat mij vanochtend in de supermarkt al opviel???? Dat bij de C1000 hier een aantal zuivelprodukten niet in het schap stonden omdat er volgens het bordje wat er voor hing: geen overeenstemming kwa prijs was bereikt met de leverancier.... raar nu met deze acties niet waar????

En inderdaad vind ik ook dat de melkveehouder wel wat meer mag ontvangen voor de melk!
wij zijn dan zelf akkerbouwers maar ook bij ons is het merkbaar dat we slecht betaald worden voor ons product. Twee jaar terug zijn we zelfs noodgedwongen gestopt met onze kippen (moest geld bij) en hebben we een flink gedeelte van onze grond moeten verkopen, aangezien het niet lonend was hier nog van te leven. Nu zijn we 'slechts' hobbyboer met 24 hectare, maar ik merk aan mijn man dat het echt aan hem vreet dat hij 'gewoon' in loondienst MOET werken en niet fulltime kan boeren. Helaas zijn wij niet de enigen, alleen al hier in het dorp ken ik meerder boeren die in loondienst MOETEN werken om ook maar een beetje fatsoenlijk rond te komen, waaronder enkele melkveehouders die niet megagroot zijn.
Waar gaat het heen met onze economie, straks krijgen we een nieuw soort honger. Geen honger omdat er niets is, maar honger omdat het onbetaalbaar is..
Ik hou mijn hart vast......

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:23

runningkawa schreef:
jaantsje schreef:

Recht uit de tank?
Hoe wil je dat doen?
Mensen die met een eigen flesje bij de boer aan komen?? Lachen
En dan mopperen dat het nog anders smaakt ook

Bovendien mag niet zomaar iedereen het erf op en idd is het verboden melk uit de tank rechtstreeks aan de consument te verstrekken. Betaald of onbetaald.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:25

Ik vind het terecht dat er (eindelijk) acties komen. En reken maar dat ze effect hebben als ze een tijdje geen melk leveren.
Ik ben best bereid meer te betalen voor zuivel (doe ik nu meestal al, ik koop vaak biologische yoghurt), als het wel ten goede komt van de boer zelf en niet (alleen) van de tussenhandelaren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:26

Vergeet ook even niet dat er van de melk bij de boer ook nog boter, slagroom en kaas gemaakt wordt. Dus dikke vette winst voor de tussenhandel.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:28

Citaat:
weet je wat mij vanochtend in de supermarkt al opviel???? Dat bij de C1000 hier een aantal zuivelprodukten niet in het schap stonden omdat er volgens het bordje wat er voor hing: geen overeenstemming kwa prijs was bereikt met de leverancier.... raar nu met deze acties niet waar????

In duitsland hadden ze gisteren al een zuivelstop. Wellicht dat het daar ook weg komt. En inderdaad al het melk wat bij de C1000 staat (ook eigen merk) komt bij Friesland Foods weg.
De DDB wil gaan voor een prijs van €0,40 per kg melk, ik hoop dat het ze dit jaar lukt.

Onze melk gaat trouwens allemaal de kaas in. Krijgen wij daar ook nog wat extra's voor?? nee dus, en dat terwijl er wel wat hogere eisen zijn aan de kaasproductie dan aan de toetjes productie

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:49

Geld niet alleen voor deze sector hoor, mijn zus is binnenkort mischien wel fait (schrijf je dat eig zo?)
vanwege de brandstof en ze hebben een glas en tuinbouw bedrijf. Het zit niet in de winkel prijs maar in de
tussen handel die onder de prijs gaat....

Vind het zo triest .... daar gaat je familie bedrijf en krijgt op de koop toe een schop na

als we niet oppassen kunnen we alleen nog maar importeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:05

Gelukkig is melk toch niet zo goed voor je. Dat de boeren boos zijn op de overheid snap ik wel, aan de andere kant, deze sector is plat gesubsidieerd. Er is gewoon teveel, dus dan doet de markt zijn werk. Vervelend, maar wel logisch.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:05

Lianne84 schreef:
Ik vind het terecht dat er (eindelijk) acties komen. En reken maar dat ze effect hebben als ze een tijdje geen melk leveren.
Ik ben best bereid meer te betalen voor zuivel (doe ik nu meestal al, ik koop vaak biologische yoghurt), als het wel ten goede komt van de boer zelf en niet (alleen) van de tussenhandelaren.

Dat vind ik dus ook, ik wil best meer betalen, maar dan moet het wel ten goede komen aan de boeren en aan de dieren!
Ik koop soms biologisch, maar vind dat erg duur, ik vind dat ze biologisch beter wat gelijker kunnen gaan stellen met de gewone produkten, biologisch is gewoon veel beter, maar goed, het kost nou eenmaal duur omdat het gewoon een heel verschil is met die achterlijke bio-industrie!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:13

Laat de overheid de regels maar eens realistisch maken voor het verwerken van melk en melkproducten. Dan kunnen de boeren zelf hun melk direct of via een lokale winkel aan de klant verkopen. Meer variatie, beter voor het milieu (minder transport) en de boer krijgt een flink hogere prijs door minder tot geen tussenhandel.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:24

faye schreef:
Gelukkig is melk toch niet zo goed voor je. Dat de boeren boos zijn op de overheid snap ik wel, aan de andere kant, deze sector is plat gesubsidieerd. Er is gewoon teveel, dus dan doet de markt zijn werk. Vervelend, maar wel logisch.

Mmm dat is ook wel weer zo. Maar melkquota, tussenhandelaren en al die milieuwetten helpen de marktwerking ook niet erg...
Er is nu misschien te veel, maar straks is er helemaal niets meer (er stoppen 10 boeren per dag ofzoiets?)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 13:29

Het is ook van de zotte dat iedereen de gestegen kostprijs, door gestegen grondstofprijzen, benzine/diesel prijzen, loonkosten en wat er verder maar kan leiden tot kostenstijging, de boeren dat niet eens kunnen.

Een brood is bij onze warme bakker van € 1,45 gegaan naar € 1,95, vanwege gestegen kostprijs, maar de graanboeren zien er helemaal niets van terug.
De akkerbouwers die stro en vlas telen, ontspringen momenteel een beetje de dans, door de schaarste die gecreeërd is door vraag naar groene energie kunnen zij meer voor hun produkten vragen.