Man krijgt gratie nadat hij 86 jaar geleden is opgehangen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Man krijgt gratie nadat hij 86 jaar geleden is opgehangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 15:22

Dode man krijgt na 86 jaar gratie
AMSTERDAM - Een Australiër die bijna 90 jaar geleden in Melbourne werd opgehangen voor de verkrachting van en moord op een 12-jarig meisje, heeft postuum gratie gekregen.

De 28-jarige Colin Campell Ross is waarschijnlijk onschuldig, zo toont nieuw bewijs aan. Het verzoek om gratie werd ingediend door familieleden van Ross.

Haren

Café-eigenaar Ross zou het meisje op nieuwjaarsavond in 1921 dronken hebben gevoerd. Vervolgens zou hij haar verkracht en vermoord hebben.

Ondanks het alibi van de man, volgde er toch een veroordeling. Er zouden haren van het meisje in zijn beddengoed zijn aangetroffen. Vier maanden later werd de man opgehangen.

Boek

Het nieuws dat Ross waarschijnlijk niet de dader is, blijkt uit een boek over de zaak. Daarin bewees auteur Kevin Morgan dat de haren niet van het meisje waren en Ross dus niet de dader is.

Omdat een nieuwe rechtszaak niet mogelijk is, heeft de man gratie gekregen.

Bron: http://www.telegraaf.nl

DAAROM BEN IK NOU TEGEN DE DOODSTRAF!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Na dit soort blunders en die zijn er toch nogal behoorlijk wat snap ik niet waarom er nog mensen zijn die voor de doodstraf zijn.

Majo_B

Re: Man krijgt gratie nadat hij 86 jaar geleden is opgehangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:25

Zo dat is wel verschrikkelijk zeg! Doodstraf is inderdaad te definitief, zeker als alleen die haren het bewijsmateriaal zouden zijn.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:26

Wat een ontzettende blunder. Goed van ze dat er alsnog gratie is verleend ook al kan er niks worden teruggedraaid. Ik mag hopen dat ze hun welgemeende excuses hebben aangeboden aan de familie en het niet zo hebben afgewimpeld!

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:28

nou das fijn..... niet dus!!!! De nabestaanden van deze man kunnen hier dus helemaal niets mee he. ik vind het echt te belachelijk voor woorden.

dat is nu ook de reden waarom ik tegen de doodstraf ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:28

1921 zonder dna en nu...beetje verschil

een man als dutroux, fritzl... bewijs genoeg lijkt me
Oke...in de bak op water en brood is beter, sleutel weg gooien..ook de reserve zodat ze nooit perongeluk uit kunnen breken...maar dat mag niet

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:31

Nou... is toch tof van ze.....

*cynistisch toontje uit*

wat hebben die mensen er aan, vraag ik mij af? Fijn om te weten, maar dan nog?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:32

runningkawa schreef:

Oke...in de bak op water en brood is beter, sleutel weg gooien..ook de reserve zodat ze nooit perongeluk uit kunnen breken...maar dat mag niet

Enorm eens.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:36

Ik hou ook niet van doodstraf, komen de échte daders er veel te gemakkelijk vanaf
Laat ze maar de rest van hun leven nadenken over wat ze hebben gedaan, angsten, nachtmerries, paniekaanvallen, tja zal er wel bijhoren na zo'n daad Nagelbijten / Gniffelen Had je van te voren ook over kunnen nadenken.
Nee weinig respect, en vind de dood daarom écht te makkelijk, laat ze maar mooi leven met weinig om handen. Niet net als in Nederland met tv en werk en sociale contacten, nergens voor nodig als je niet normaal kan doen..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:36

runningkawa schreef:

Vind ik ook! De gevangenissen zijn veel te luxe tegenwoordig!

Maar om even op het nieuwbericht terug te komen, dat is wel heel erg! Maar goed, dat is ook al een hele tijd geleden en toen werden er denk ik wel meer onschuldige mensen zo behandeld dan tegenwoordig.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 15:41

LiNdA1986 schreef:
runningkawa schreef:

Vind ik ook! De gevangenissen zijn veel te luxe tegenwoordig!

Maar om even op het nieuwbericht terug te komen, dat is wel heel erg! Maar goed, dat is ook al een hele tijd geleden en toen werden er denk ik wel meer onschuldige mensen zo behandeld dan tegenwoordig.

Dat gebeurt nu nog steeds hoor.. Er zit nu ook nog een schare mensen onschuldig vast. Kijk maar naar die broers in PUTTEN

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:01

Precies! En al zijn die mensen niet ter dood veroordeeld, hun leven is verwoest, en er zijn nog steeds mensen die ze voor schuldig houden...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:04

Dit gebeurde in 1921, dus dat kun je niet vergelijken met nu.

Voor de familie van deze man is het erg fijn om te weten dat geliefde man/vader/opa niet zo'n vreselijke daad heeft begaan. Lachen
Oké hij heeft er zelf niets meer aan...

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:14

Welshcobfan schreef:
Dit gebeurde in 1921, dus dat kun je niet vergelijken met nu.

Voor de familie van deze man is het erg fijn om te weten dat geliefde man/vader/opa niet zo'n vreselijke daad heeft begaan. Lachen
Oké hij heeft er zelf niets meer aan...

Waarom niet? 1921 en nu??? Er worden nog steeds fouten gemaakt hoor want fouten maken is menselijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:17

Omdat er toen geen dna was en het vaak vooral gebasseerd was op ooggetuigen terwijl dat nu ondergeschikt is omdat onderzoek heeft uitgewezen dat ooggetuigen onbetrouwbaar zijn. Met name bij doodstraf wordt in westerse landen extra zorgvuldigheid gebruikt bij zaken omdat dit soort 'fouten' te voorkomen.
Kijk maar eens hoe lang mensen in Amerika op Death Row zitten! Die worden niet binnen 4 maand opgeknupt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:28

Welshcobfan schreef:
. Met name bij doodstraf wordt in westerse landen extra zorgvuldigheid gebruikt bij zaken omdat dit soort 'fouten' te voorkomen.
Kijk maar eens hoe lang mensen in Amerika op Death Row zitten! Die worden niet binnen 4 maand opgeknupt.

Maar desondanks worden er heel wat fouten gemaakt in de oplegging van de doodstraf in Amerika.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:34

Klopt, maar minder dan in 1921 Lachen

Maar daar gaat het toch niet om? Het is toch fijn dat de familienaam weer gezuiverd is Lachen
Lijkt mij vreselijk om af te stammen van iemand die zo'n misdaad heeft begaan!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:37

Welshcobfan schreef:
Omdat er toen geen dna was en het vaak vooral gebasseerd was op ooggetuigen terwijl dat nu ondergeschikt is omdat onderzoek heeft uitgewezen dat ooggetuigen onbetrouwbaar zijn. Met name bij doodstraf wordt in westerse landen extra zorgvuldigheid gebruikt bij zaken omdat dit soort 'fouten' te voorkomen.

En toch zijn er in amerika 26 zaken waarvan bewezen is dat die mensen die ter dood gebracht zijn onschuldig waren. Recente en oude zaken. En dat zijn dan alleen nog de zaken die bewezen zijn. Dan hebben we nog niet eens over de zaken waarvan men het vermoed maar het niet kan bewijzen.

Overigens is DNA natuurlijk ook heel fraude gevoelig. Je kunt zo een haar van iemand uittrekken of van andere gebruiksdingen DNA materiaal van een ander afhalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:40

Welshcobfan schreef:
Klopt, maar minder dan in 1921 Lachen

Dat zou ik niet weten eigenlijk. Hier in Nederland wel, vanwege het afschaffen van de doodstraf. Maar voor de rest zou ik dat liever door bewijs ondersteund zien.

Citaat:
Maar daar gaat het toch niet om?

Op zich gaat deze discussie daar niet om. Maar als jij stelt dat de doodstraf tegenwoordig zorgvuldig uitgevoerd wordt, en daarvoor Amerika als voorbeeld gebruikt, voel ik toch de behoefte om dat even te corrigeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:43

ja dat weet ik van jou Knipoog

(overigens heb ik nooit beweerd dát er nooit fouten gemaakt worden nu, want waar mensen werken,worden fouten gemaakt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:50

iK ben overigens niet voor de doodstraf als het niet 300% zeker is.
Dus ook maar 1 mini argumentje dat het ergens niet klopt zou voor mij geen doodstraf betekenen.

Maar zo'n dutroux en fritzl... laat ik er niet wakker van liggen als ze opgehangen worden hoor...
Of beter, van mij mag de familie (als die dat willen )van de slachtoffers kiezen wat ze willen...levenslang of dood. Hebben die ook het gevoel dat er aan hen ook gedacht wordt

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:53

runningkawa schreef:
iK ben overigens niet voor de doodstraf als het niet 300% zeker is.
Dus ook maar 1 mini argumentje dat het ergens niet klopt zou voor mij geen doodstraf betekenen.

Maar zo'n dutroux en fritzl... laat ik er niet wakker van liggen als ze opgehangen worden hoor...
Of beter, van mij mag de familie (als die dat willen )van de slachtoffers kiezen wat ze willen...levenslang of dood. Hebben die ook het gevoel dat er aan hen ook gedacht wordt

Amen Afgod

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:14

Ik zat even te denken maar wat vreselijk nieuws voor de familie van het 12 jarig meisje! Die hebben altijd gedacht dat er gerechtheid was en nu is én de dader niet gepakt (en misschien zelfs nog in leven!) én een verkeerde opgehangen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:20

In leven, denk weinig kans, het is 87 jaar geleden gebeurd, laat de dader 16 zijn geweest (jong dus) kom je nog op 103 jaar uit Lachen

Vraag me ook af of de familie daar nu nog zo mee bezig is? Iets van zolang terug.
Zussen of broers van dat meisje levenw aarschijnlijk ook niet meer, ouders zeker niet.
Dan gaat het alweer om familie verder weg, die haar alleen kennen van verhalen

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:41

Zo'n dingen zullen vroeger wel vaker zijn geweest. technieken a à CSI hadden ze toen nog niet, dus dat kun je ook niet met elkaar vergelijken. Als het bewijs echt definitief mogen ze van mij gerust de doodstraf invoeren, mits diegene op alle vlakken wel schuldig is bevonden.
Types zoals Marc Dutroux etc mogen ze van mij opruimen, weg met die rotzooi!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:06

Tja, daar heeft hij niks meer aan, ook de direkte nabestaanden van het slachtoffer dus niet. Redelijk uniek geval.

Vroeger gebeurde dit dus regelmatig, nu zal het wat minder zijn door DNA. Maar ook DNA heeft beperkingen, zo las ik dus pas in de krant dat er DNA profielen zijn, waar twee namen bij horen. Gevalletje identificatievervalsing. En dan kan je ook nog altijd bewijs planten. In een kroeg kan je gerust aan wat haren komen, of voor mijn part uit een kam van een bekende. Die haren kan je dan weer planten, enz, enz.

De gevallen Dutroux en Fritzl? De wereld heeft niet zoveel meer aan die figuren, maar met terdoodveroordeling is feitelijk ook niemand écht geholpen. Laat ze maar lekker wegrotten in de cel, en als ze over jaren dan eindelijk wegggekwijnd zijn, kan er nog een artikel komen over de gruweldaden. Doodstraf betekent ook razendsnel vergeten.