Freegan lifestyle..iets voor bokkers?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essie79

Freegan lifestyle..iets voor bokkers?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 12:48

Ik had er tot voor kort nog nooit van gehoord dus even een korte introductie:

"De Freegans leiden hun leven zelfvoorzienend in de stad. Een 'freegan' is iemand die, uit protest tegen de consumptiemaatschappij en alle slechte zaken die daar mee gepaard gaan, zo weinig mogelijk aan dat systeem deelnemen. Echte freegans streven er immers naar nooit boodschappen te kopen maar in een ultieme vorm van recycling alles dat zij gebruiken of eten ergens anders vandaan te halen. En daar bedoel ik niet stelen of bedelen mee. En ze vinden veel, heel veel gewoon langs de weg, op de vuilstort en in vuilnisbakken.

Freeganisten zijn van mening dat de producten die zij in vuilnisbakken vinden minstens net zo schoon zijn als de producten die niet freeganisten in de supermarkten kopen. "Tijdens het proces van productie / distributie worden lang niet altijd bij elke handeling de handen of machines gewassen en de supermarkt winkelwagentjes stikken van de bacteriën", volgens een freeganist die speciale freeganfood recepten schrijft. "Wij gebruiken natuurlijk geen vlees, vis of niet verpakte producten die erg bacteriegevoelig zijn".

Ik heb een verslag gezien van Lisa Ling in de Oprah show die met een groepje op pad ging in NY.
Zij hadden een aantal vaste plekken waar ze langsgingen; supermarkt, bakker, groenteboer
En dan zie je dus mensen letterlijk in de vuilnisbakken graaien naar eten, raar om te zien.
Wat nog veel verbazingwekkender was, hoeveel eten (wat ook echt eetbaar is) ze ophaalden van die paar plaatsen.
Hele vuilniszakken vol met volledig verpakte dingen, maar ook groente en fruit, werd allemaal meegenomen.

In deze dure consumptiemaatschappij, zie jij jezelf al de vuilnisbakken langsgaan?

Fitch

Re: Freegan lifestyle..iets voor bokkers?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:14

Niet elke freegan eet uit vuilnisbakken, hoor! Lachen Ik ken een paar freegans hier in Nederland en die gaan echt niet in vuilnisbakken graaien. Ze vragen bij sluitingstijd aan supermarkten en op de markt of er nog iets over is en dan krijgen ze dat. Vooral op zaterdag, en de mensen die ik ken zijn ook nog vegetarisch/veganistisch, dus die eten sowieso niet echt iets zeer bederfelijks. Het eten is altijd erg lekker, soms eet ik mee! Ik vind het helemaal niet vies. Eten uit de vuilnisbak zou ik wel een beetje vies vinden... Zelf zou ik denk ik niet durven te vragen om gratis eten, en ook al ben ik niet rijk, ik heb genoeg geld om eten te kopen. Het is wel echt zonde als je ziet wat er allemaal weg wordt gegooid aan eten.

Nic

Re: Freegan lifestyle..iets voor bokkers?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:28

Doet me een beetje denken aan dit nieuws dat ik gisteren las:
http://news.yahoo.com/s/ap/20080525/ap_ ... WCOqlvzwcF

Citaat:
The couple have gotten rid of their TV and instead have been reading dusty old books published in their grandparents' era, books that explain the simpler lifestyle they are trying to revive. Lynn-Marie has been teaching herself how to make soap. Her husband, concerned about one day being unable to get medications, has been training to become an herbalist.

Mij persoonlijk verbaast het me hoeveel er verspild wordt.
http://www.wefeedtheworld.nl/content/ru ... opsis.html