Twee jonge Nederlanders overleden aan griep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moeshie

Twee jonge Nederlanders overleden aan griep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 10:10

Twee Nederlandse jongeren zijn overleden aan een griepvariant die resistent bleek tegen de gangbare virusremmer tamiflu, meldt het vakblad Medisch Contact.

In zwakke conditie
De jongeren waren afkomstig uit Utrecht en Rotterdam. Ze verkeerden in een zeer zwakke conditie. De Rotterdamse viroloog Charles Boucher roept artsen op alert te zijn op de gevaarlijke griepsoorten die ongevoelig zijn voor tamiflu.

Jaarlijks duizend griepdoden
Per jaar sterven in Nederland ongeveer duizend mensen aan griep. Meestal zijn het ernstig zieken met een lage weerstand of ouderen. Het komt weinig voor dat jongeren aan een griepsoort overlijden.
De overheid heeft grote hoeveelheden van de virusremmer tamiflu opgeslagen als eerste remedie tegen een pandemie. Dat is een wereldwijde uitbraak van een nieuw griepvirus waartegen nog geen medicijnen bestaan. Draaiboeken van de overheid gaan ervanuit dat bij een uitbraak van een nieuw griepvirus ongeveer 40.000 doden zullen vallen in Nederland. Enkele jaren geleden bleek in Azië al dat tamiflu niet altijd werkte als remmer van een griepvirus. (belga/vsv)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... riep.dhtml

Wauw, je zou het maar meemaken, sterven aan de griep... Ziek
Ik blijf er soms niet eens voor thuis...

zimbabwe

Re: Twee jonge Nederlanders overleden aan griep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:13

Je hebt natuurlijk griep en griep. Bij een echt goede griep ben je echt heel erg ziek en ga je echt niet niet nog even aan het werk! Er zijn veel minder aggresieve griepvirussen waarbij je dat dus wel kan. Mijn broer is een aantal weken geleden ook heel erg ziek geweest van "gewoon een griepje". Hij lag midden in de nacht wel languit in de keuken, mijn ouders konden hem oprapen.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 11:15

Ja, is wel waar. Bij een echte griep kan ik ook niets anders dan liggen en slapen. Maar er van sterven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:17

Bloos! Wat erg! Heb ook wel eens echt goed de griep gehad. Maar doodgaan ervan. Tjee, dat zou ik nou echt niet bij nadenken op deze leeftijd.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:19

jeetje..sterven aan de griep, en dat in nederland..wat vreselijk voor de familie.
ik zit nu zelf thuis met griep..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:04

Wat erg zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:44

Ik heb een tijdje terug ook een flinke griep gehad. Lag met bijna 42 graden koorts op bed. Had het nog nooit zo erg meegemaakt. Gelukkig ondanks dat, nu toch nog springlevend Knipoog

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:23

Ik zou zeggen, google eens op Spaanse griep... dan zie je hoe hard het kan gaan in een pandemie (nu was dat wel 1918 en was dat wel een extreem voorbeeld, maar toch...)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:06

moeshie schreef:
Ja, is wel waar. Bij een echte griep kan ik ook niets anders dan liggen en slapen. Maar er van sterven...

Ik heb begrepen dat deze jongeren door een transplantatie al verzwakt waren.
Verder dan een grote mutatie in een griepvirus zeker grote gevolgen hebben, zie de spaanse griep of de vogelgriep

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:10

tja weet er inmiddels alles van. Mijn zus is net weer 2 weken terug thuis gekomen uit het ziekenhuis. Ze was opgenomen door de hardnekkige griep waar ze maar niet overheen kon komen.
Was een spannende periode, maar ze was behoorlijk ziek.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:11

Ik heb astma en er mankeert ook een en ander aan mijn bloed (weinig weerstand)en bij mij is griep ook levensgevaarlijk omdat die meestal gevolgd wordt door een longontsteking. ik haal elk jaar een griepprik, maar desalniettemin heb ik bv dit jaar recent nog griep gehad. Dit is dan gewoon een mutatie (veranderd virus) waar je dan dus niet tegen ingeënt bent. Werd idd weer gevolgd door een longontsteking en later nog een oorontsteking...

Griep velt natuurlijk wel makkelijker bv van die scharminkelige tieners of ouderen die niks eten (en dus allerlei tekorten hebben en weinig weerstand), dan iemand die gezond van stel is. Laten we dat niet vergeten.

Het gevaar zit hem in het feit dat je tegen virussen veel minder kunt doen dan tegen bacteriën. Als het virus dan ook nog een resistent blijkt, moet je eigen lichaam dus alles opknappen. Als je geen sterk lichaam (in de zin met voldoende weerstand) hebt, red je dat niet.

Voorkomen is meestal makkelijker dan genezen. Vitaminen op peil houden, gezond eten, voldoende eten en bewegen!