Ik zit nu midden in mn examens en vandaar dus ook dit onderwerp... Ik weet dat het raar is om nu over het nut van examens te beginnen, ze maken immers al langere tijd deel uit van de maatschappij. En dat niet alleen in Nederland.
Wat is nou eigelijk het nut van examens? Kan dat niet beter afgeschaft worden?
Ik hoop met mn argumenten te laten zien waarom ik twijfel aan het nut ervan.
Alle stof die je krijgt op je examen wordt toch ookal apart getoetst in so's en proefwerken? Wat heeft het dan nog voor nut om het óók nog eens met een examen te toetsen? Je hebt jezelf dan toch als het goed is als bewezen in het so/proefwerk daarvoor?! Bovendien vergeet je delen van de stof toch weer na een aantal weken, dat is algemeen bewezen. Ja natuurlijk zal er nog wel wat blijven hangen, maar lang niet alles. Je blijft het pas onthouden als je er voor langere tijd mee bezig bent. Verder kan je zodra je de basiskennis van onderdelen hebt geleerd toch ook niet meer je IQ uitbreiden, je kan dan alleen nog maar kennis opdoen. En ja natuurlijk.. als alles dubbel wordt getoetst blijft er meer hangen.. maar nogmaals, niet veel. De laatste pta's gaan trouwens vaak ook al over alle stof, als 'voorbereiding' op het examen.. maar dan heb je toch eigelijk al een examen gehad? Náást dat, zoals ik al eerder zei, alle stof al appart getoetst is.
Ook telt een examen meestal 50% mee voor je eindcijfer.. maar waarom? Praktisch gezien wordt er niet meer in gevraagt dan in al die toetsen daarvoor.. en zeker in sommige gevallen niet meer dan de laatste toets (die vaak over alle stof gaat).
So convince me, with your theories and arguments