Het nut van examens...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

Het nut van examens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 21:58

Hoi,

Ik zit nu midden in mn examens en vandaar dus ook dit onderwerp... Ik weet dat het raar is om nu over het nut van examens te beginnen, ze maken immers al langere tijd deel uit van de maatschappij. En dat niet alleen in Nederland.

Wat is nou eigelijk het nut van examens? Kan dat niet beter afgeschaft worden?
Ik hoop met mn argumenten te laten zien waarom ik twijfel aan het nut ervan.

Alle stof die je krijgt op je examen wordt toch ookal apart getoetst in so's en proefwerken? Wat heeft het dan nog voor nut om het óók nog eens met een examen te toetsen? Je hebt jezelf dan toch als het goed is als bewezen in het so/proefwerk daarvoor?! Bovendien vergeet je delen van de stof toch weer na een aantal weken, dat is algemeen bewezen. Ja natuurlijk zal er nog wel wat blijven hangen, maar lang niet alles. Je blijft het pas onthouden als je er voor langere tijd mee bezig bent. Verder kan je zodra je de basiskennis van onderdelen hebt geleerd toch ook niet meer je IQ uitbreiden, je kan dan alleen nog maar kennis opdoen. En ja natuurlijk.. als alles dubbel wordt getoetst blijft er meer hangen.. maar nogmaals, niet veel. De laatste pta's gaan trouwens vaak ook al over alle stof, als 'voorbereiding' op het examen.. maar dan heb je toch eigelijk al een examen gehad? Náást dat, zoals ik al eerder zei, alle stof al appart getoetst is.
Ook telt een examen meestal 50% mee voor je eindcijfer.. maar waarom? Praktisch gezien wordt er niet meer in gevraagt dan in al die toetsen daarvoor.. en zeker in sommige gevallen niet meer dan de laatste toets (die vaak over alle stof gaat).

So convince me, with your theories and arguments Knipoog

furious

Re: Het nut van examens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:01

Ik vind dat de examens wel moeten blijven, omdat dit een landelijke toets is. Met proefwerken ben je toch afhankelijk van je leraar en hoe moeilijk hij/zij het proefwerk maakt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:03

Zoals furious al aangeeft, zodat het toetsingniveau niet kan verschillen.
Daarbij is het ook zo dat je examen nu nagekeken wordt door iemand van een andere school en jij dus niet persoonlijk kent.
Een leraar zal je eerder matsen in de puntentelling als je daardoor wel je diploma haalt en een vreemde niet, diegene heeft ook geen inzicht over hoe jij er voor staat.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 22:03

furious schreef:
Ik vind dat de examens wel moeten blijven, omdat dit een landelijke toets is. Met proefwerken ben je toch afhankelijk van je leraar en hoe moeilijk hij/zij het proefwerk maakt.

maar in feite gaat het over dezelfde stof, beheersen alle docenten deze stof als het goed is op dezelfde manier (ja de een een graad hoger dan de ander maar dat boeit niet, zolang de stof maar duidelijk overgebracht wordt) en moeten de toetsen toch al aan normen voldoen.

wat vind je er dan trouwens van dat het examen 50% meetelt en een toets veel minder?

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 22:04

@nijn dan kan je toch ook alle pta's door een andere school laten nakijken? dat zal dan toch ook op hetzelfde neer komen.. de toetsen moeten toch aan bepaalden normen voldoen

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:05

Ik vind examens wel nut hebben.. Ook ik zit nu midden in mijn examens, maar ik vind het toch fijn dat de examens landelijk zijn en je dus weet wat je haalt op landelijk niveau. Bij ons op school zijn de schoolexamens vaak expres moeilijker gemaakt als het eindexamen, zodat je daar hoger scoort..

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:05

Ik denk dat het ook wel een beetje is om te kijken of het allemaal wel een beetje blijft steken, plus dat de examens niet alleen door je leraar na word gekeken en je dus niet gematst kan worden.. Anders zouden de kinderen van de leraren het heel makkelijk kunnen krijgen Knipoog
Iig, dat is mijn mening

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:07

igor001 schreef:
@nijn dan kan je toch ook alle pta's door een andere school laten nakijken? dat zal dan toch ook op hetzelfde neer komen.. de toetsen moeten toch aan bepaalden normen voldoen

Het is toch onwijs omslachtig om dan alle jaren van je opleiding constant de toetsen naar een andere school te moeten sturen?
Eenmalig is dan veel makkelijker, bewijs maar eens dat je dat niveau ook echt beheerst ook al is het even geleden dat je het in de lessen hebt gehad.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:08

igor001 schreef:
@nijn dan kan je toch ook alle pta's door een andere school laten nakijken? dat zal dan toch ook op hetzelfde neer komen..

Maar om nou alle toetsen door het hele jaar van alle klassen op te sturen en na te kijken en weer terug te sturen zit ook wel een vrij lange periode tussen hé

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 22:11

Nijn schreef:
igor001 schreef:

Het is toch onwijs omslachtig om dan alle jaren van je opleiding constant de toetsen naar een andere school te moeten sturen?
Eenmalig is dan veel makkelijker, bewijs maar eens dat je dat niveau ook echt beheerst ook al is het even geleden dat je het in de lessen hebt gehad.

Oke, dat is een punt. Maar wat nou dan dat het 50% mee moet tellen? Waarom niet 20% of anders 40%..?

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:21

igor001 schreef:
furious schreef:

maar in feite gaat het over dezelfde stof, beheersen alle docenten deze stof als het goed is op dezelfde manier (ja de een een graad hoger dan de ander maar dat boeit niet, zolang de stof maar duidelijk overgebracht wordt) en moeten de toetsen toch al aan normen voldoen.

wat vind je er dan trouwens van dat het examen 50% meetelt en een toets veel minder?

Dat 50% hebben ze zeker voor de makkelijkheid gedaan. Daar heb ik nooit zo over nagedacht. Maakte mij ook niet zo veel uit. Ik had bij mijn examen de ene keer hoger en de andere keer lager dan mijn schoolexamens gehaald.

Ik heb ook gemerkt dat de ene leraar toch anders les geeft dan de ander. Doordat er verschillende leraren les gaven in de eindexamenklas en een van hun het tentamen maakte. De leerlingen van de tentamenmaker (de leraar die het tentamen maakte) hadden toch betere cijfers. Hij vond bepaalde dingen belangrijk daar bestede hij in zijn les dan ook veel aandacht aan terwijl er in de andere klas niet zo veel aandacht aan dat onderwerp werd besteed.
Best wel krom, maar de leraren vonden dat niet uit zou moeten maken.

edit:typfout

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:28

Voor de neutraliteit.
Je moet voldoen aan een landelijk gemiddelde en het wordt uniform nagekeken/gerekend.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:39

Landelijk? dat hebben ze hier nog niet uitgevonden hoor. Examens worden volledig gemaakt door de leerkracht en neimand anders bemoeid zich daarmee.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:15

ja schoolexamens ja.. maar de eindexamens niet hoor bravespots!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:00

Suprice schreef:
ja schoolexamens ja.. maar de eindexamens niet hoor bravespots!

Wat zijn eindexamens dan precies? Ik ken de term niet echt Bloos .

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:29

Eindexamens zijn examens die je in het laatste jaar van de middelbare school maakt. Alle leerlingen die in het laatse jaar zitten maken deze examens in dezelfde periode. Deze examens worden ook door een bepaalde groep mensen in elkaar gezet. Iedereen maakt dus dezelfde toets.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:18

Nou, dat bestaat hier weldegelijk niet (België dus). Zou het liever zo hebben, das een stuk eerlijker Ja!

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 14:29

of niet.. het kan ook dik in je voordeel werken bravespots

moet overigens wel even vermelden dat als ze willen dat we examens maken, ze ze wel op een normale manier moeten maken.
Lees: zonder spelfouten en DUIDELIJKE vragen, want wat dat zijn weten ze in Nederland nog niet.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:53

Hoe kane en eindexamen in je nadeel werken? Als je op een school zit die je normaal gesproken matst zeker?

Ik vind eindexamens wel degelijk nuttig, zoals eerder gezegd, ze zijn voor iedereen gelijk en worden eerlijk nagekeken.

Dat is met schoolexamens echt niet zo Knipoog Daarbij vind ik het ook van belang om aan het einde te testen of je wel voldoende kennis op hebt gedaan.

Als je alles van de middelbare school na een paar weken vergeten bent kom je namelijk aardig in de problemen op je vervolgopleiding Knipoog

En al is een eindexamen onduidelijk, het wordt altijd zo gecorrigeerd dat een bepaald percentage slaagt, dus wat dat betreft is het wel eerlijk Ja Ik vond persoonlijk mijn eindexamens eigenlijk een makkie Bloos

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:27

Tja, ik vind persoonlijk niks zo vervelend als een cursus waarbij je kennis niet getoetst wordt en je een certificaat krijgt voor aanwezigheid. Slaat nergens op, motivatie voor de leerlingen is dan nul, aangezien je je papiertje toch krijgt ongeacht of je al dan niet oplet.

Examens zijn dus erg nuttig om te kijken of je iets opgestoken hebt van je opleiding. Dat landelijk hetzelfde getest wordt is alleen maar logisch, aangezien ook iedereen hetzelfde diploma krijgt. Er kan natuurlijk wel verschil zijn tussen een diploma van 2008 en dat van 2007 (of van 1984, zoals in mijn geval). Maar goed, dat is dan ook vaak bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:26

M'n zusje doet ook examen momenteel. Die vond het ook al zo'n onzin. "Vijf jaar lang heb ik me al moeten bewijzen hier op school, het is toch wel duidelijk dat ik het inmiddels allemaal wel wéét?" Die heb ik ook maar even uitgelegd dat het toch belangrijk is zoiets landelijk te toetsen, aangezien je anders wel erg gemakkelijk aan je Havo-diploma zou kunnen komen... Het is toch een indicatie dat je op een bepaald niveau kan presteren.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:37

Citaat:
Verder kan je zodra je de basiskennis van onderdelen hebt geleerd toch ook niet meer je IQ uitbreiden, je kan dan alleen nog maar kennis opdoen.

HAHA je hebt zeker HAVO examen? *LOL*

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:46

Ik heb nog twee jaar te gaan voor mijn eindexamen, maar zie op zich wel het nut. Is gewoon algemeen en door twee nagekeken en iedereen hetzelfde.

wiifke schreef:
Ik denk dat het ook wel een beetje is om te kijken of het allemaal wel een beetje blijft steken, plus dat de examens niet alleen door je leraar na word gekeken en je dus niet gematst kan worden.. Anders zouden de kinderen van de leraren het heel makkelijk kunnen krijgen Knipoog
Iig, dat is mijn mening

Dit dikgedrukte vind ik echt een vooroordeel. Mijn vader gaf mij les op de basischool iedereeen zei ja je haalt daardoor hoge cijfers. Nou hij trok me nooit voor, gaf me eerder een lager cijfer dan te hoog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:48

Op mijn middelbare school was het altijd zo geregeld dat leerlingen nooit les mochten hebben van hun papa of mama, tenzij in geval van nood bij hoge uitzondering (in geval van ziekte, tijdelijke vervanging of dergelijke).

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:50

Nouks schreef:
Op mijn middelbare school was het altijd zo geregeld dat leerlingen nooit les mochten hebben van hun papa of mama, tenzij in geval van nood bij hoge uitzondering (in geval van ziekte, tijdelijke vervanging of dergelijke).

Bij ons mag het wel, maar veel willen het niet. Ik vond het verschirkkelijk al op de basisschool moet er niet aandenken om nu weer les te hebben van hem. Nee dan liever niet