Arrestatie in Puttense moordzaak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Arrestatie in Puttense moordzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 13:46

Citaat:
De politie heeft een verdachte aangehouden in de Puttense moordzaak. Dit meldt een goede vriendin van het slachtoffer Christel Ambrosius dinsdag.
ANP

De vriendin, Nataschja van der Stelt, bracht vorige week een boek uit over de zaak. Zij zegt dat zij dinsdagmorgen politie aan de deur heeft gehad, met de mededeling dat er een verdachte is aangehouden.

Volgens Van der Stelt is de arrestatie gebaseerd op een DNA-match. De identiteit van de verdachte kent zij niet. Wel weet ze dat het om een man gaat die ten tijde van de moord, in 1994, in Putten woonde.

De Puttense moordzaak is een van de meest geruchtmakende zaken van de laatste decennia. Twee mannen uit Putten, Herman Du Bois en Wilco Viets, werden voor de verkrachting van en moord op de 23-jarige stewardess Christel Ambrosius veroordeeld.

Onschuld

Pas na het uitzitten van hun straf (tien jaar cel) kwam aan het licht dat er sprake was van een rechterlijke dwaling. Misdaadverslaggever Peter R. de Vries heeft zich jarenlang ingezet om de onschuld van Du Bois en Viets aan te tonen.

Ambrosius werd op 9 januari 1994 in het huis van haar oma, gelegen in een bos aan de rand van de Veluwse gemeente, gedood. Op haar been werd een spermadruppel gevonden, die wel van de dader afkomstig moest zijn. DNA-vergelijking wees uit dat de druppel van Du Bois noch Viets afkomstig kon zijn. Toch stond dit gegeven aan hun veroordeling, ook in hoger beroep, niet in de weg.

Beoordelen

Pas toen een deskundige op zijn oordeel over het raadsel rond de spermadruppel terugwam, keerde het tij voor Du Bois en Viets. De Hoge Raad gaf het gerechtshof in Leeuwarden opdracht de zaak opnieuw te beoordelen. Dit proces leidde in 2002 tot vrijspraak van de twee Puttenaren. Politie en justitie zijn nadien doorgegaan met het onderzoek.

Nataschja van der Stelt zei dinsdag dat zij stond "te shaken" over het nieuws rond de arrestatie. Haar boek is getiteld: Verdriet zonder tranen. De Puttense moordzaak - mijn persoonlijke verhaal over de gruwelijke moord op mijn hartsvriendin Christel Ambrosius.

Persconferentie

De politie geeft dinsdag om 15.00 uur een persconferentie over de voortgang in de moordzaak. In de uitnodiging van de politie staat dat er "een belangrijke ontwikkeling in het onderzoek is te melden."

http://www.nu.nl

Bloos! Zo, dat had ik zo lang na dato niet meer verwacht!
Ik vond het toen echt vreselijk voor die 2 mannen dat ze onterecht vast zaten!
Wat denken jullie? Zal het nu toch worden opgelost?
Hopelijk komt het DNA overeen Lachen
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 20-05-08 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Re: Arrestatie in Puttense moordzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:47

ik hoop het voor de nabestaanden en de 2 onterecht veroordeelde mannen wel
scheelt dat ze dna hebben gevonden, daar hebben ze al veel bewijs mee

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:35

Voorpagina???

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:28

Ik zou het best op de voorpagina willen zetten, maar het is geen paardgerelateerd nieuws Clown

Ik heb de persconferentie trouwens gezien (stukje ervan) en de verdachte heeft al eens eerder een ernstig geweldsmisdrijf gepleegd Scheve mond

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:28

Ik hoop dat ze nu de echte dader hebben gevonden. Kan die zaak ook weer afgerond worden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:45

Tjonge het moet hem echt zijn hè.... wat een geweldig nieuws voor de ten onrechte veroordeelden en hun familie. Er bleef altijd toch een verdenking hè...

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:14

En dit dankzij de DNA!!!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:59

Over de Puttense Moordzaak heb ik ooit een spreekbeurt gegeven op school.
Gister hoorde ik op de radio dat ze hebben iemand aangehouden in deze zaak, dit had ik ook nooit meer verwacht!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:02

slimmerik schreef:
Tjonge het moet hem echt zijn hè.... wat een geweldig nieuws voor de ten onrechte veroordeelden en hun familie. Er bleef altijd toch een verdenking hè...

Inderdaad!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:35

Cayenne schreef:
Ik heb de persconferentie trouwens gezien (stukje ervan) en de verdachte heeft al eens eerder een ernstig geweldsmisdrijf gepleegd Scheve mond

Ik heb begrepen dat men op die manier ook tot de DNA-match is gekomen. Deze man moest naar aanleiding van dat misdrijf een wangslijmvliesmonster afgeven, maar dat weigerde hij. Hij is er vervolgens van hogerhand toe gedwongen en uiteindelijk is op die manier de overeenkomst in DNA ontdekt.

Voor de nabestaanden moet het een opluchting zijn dat deze zaak nu eindelijk is opgelost. En uiteraard ook voor de twee mannen die destijds onterecht zijn veroordeeld.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:13

echt, ik vidn het zo fijn vcoor alle nabestaanden en de twee onschuldige voormalge verdachten. ik hoop dat het recht nu eindelijk zegeviert.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:21

ik hoorde gisteren op tv dat hij misschien ook betrokken zou zijn bij andere vermiste personen. hoop echt dat ze binnenkort meer duidelijkheid kunnen geven of hij de dader is of niet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 15:28

Ze brengen hem nu inderdaad ook misschien in mogelijk verband met de verdwijning van Anneke van der Stap, en nog een meisje die ook in Putten verdwenen is. (Ben haar naam even kwijt).

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:36

Bloos!, en dat hij dat allemaal op zo'n vreselijk jonge leeftijd gedaan heeft. Bizar!