Homosexuele dominee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aradis

Homosexuele dominee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 21:30

Ik vraag mij af wat de christelijke bokkers nou vinden van een homosexuele dominee. Wij hebben/hadden hier een homosexuele dominee waardoor veel mensen de kerk verlaten hebben.

Leviticus 20:13
Wanneer iemand als man ligt bij een andere man zoals bij een vrouw, dan hebben beide zichzelf in hoge mate onrein gemaakt. Zij moeten onherroepelijk ter dood gebracht worden; Zij hebben hun dood aan zichzelf te wijten.

Van deze tekst word ik gewoon misselijk. Ik zou graag willen weten hoe de moderne christenen hier over denken.
Zelf ben ik niet Christelijk.

ikenindi

Re: Homosexuele dominee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:32

ik ook niet, maar is het nie zo dat wij niets te zeggen hebben aar over?

een andere spreuk is namelijk:

oordeel niet!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 21:34

Maar zo staat het in de bijbel Knipoog Ik vraag ook niet om een oordeel maar om een mening..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:36

ik zou het zelf wel "raar" vinden om een homosexuele dominee te hebben. Zelf heb ik niets op homo's hoor, ik discrimineer niet...

maar volgens God hoort een man en een vrouw samen te zijn en niet een man/man of vrouw/vrouw. Dus wat betreft de christelijke standpunten ben ik er niet zo voor...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:47

Volgens god... Volgens de mensen die in god geloven ja. Ik denk namelijk dat god iedereen ongeacht zijn sexuele geaardheid accepteert. Mensen maken het geloof...
Laatst bijgewerkt door lindake op 14-05-08 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:50

Precies Lindake. Mensen maken het geloof en kiezen ervoor om de bijbel zo te interpreteren. Als je het reeel bekijkt staan er veel teksten in de bijbel die elkaar tegenspreken.

Ik heb niks tegen homo's en vind het goed dat deze man dominee heeft durven worden Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:52

En dan de andere kant, want die staat ook in de Bijbel (sorry engels)
Homophobes please note: The Bible supports gay relationships. Screw Leviticus; try I Samuel Ch 18 - "the soul of Jonathan was knit with the soul of David [...] Then Jonathan and David made a covenant, because he loved him as his own soul."
II Samuel Ch 1 - "Jonathan: very pleasant hast thou been unto me: thy love was wonderful, passing the love of women."

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:00

Marjo_x schreef:
Maar zo staat het in de bijbel Knipoog Ik vraag ook niet om een oordeel maar om een mening..

oordeel niet staat ook in de bijbel Knipoog

en was het niet johannes waarvan men denkt dat hij ook op mannen viel? iig 1 zo`n man waar ook een bijbeldeel naar vernoemd is...

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:03

Mijn ouders hebben een homosexuele dominee. En ik hoor hen alleen maar heel tevreden over hem zijn.
Overigens heeft hij naar wat ik gehoord heb, wel kaarten met beledigende teksten gekregen, daarvoor heeft hij aangifte gedaan.
Die tekst uit Leviticus vind ik ziekelijk!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:06

hmmzz, dit hou ik even in de gaten, vind het gewoon een vreselijk interessant onderwerp....

Ik heb ook altijd begrepen dat homosexuelen niet geaccepteerd werden door de kerk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:21

Liezel1 schreef:
Ik heb ook altijd begrepen dat homosexuelen niet geaccepteerd werden door de kerk.

Ligt er ook heel erg aan wie.
Heb vorig jaar nog een gesprek gehad met een pastoor (RK kerk dus) en die zei: 'Imo komt alle liefde af van God. Voor de een is dat voor een man, voor de ander voor een vrouw. We zijn allen Gods kinderen.'

Iets wat ik graag doorgeef dus Vork

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:23

ik wil hier toch eens een gesprek over gaan voeren met mn schoonouders..

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:23

Eigenlijk wil ik me er niet in mengen, maargoed ik waag toch maar een poging Knipoog .

Ik geloof in God en ik denk dat God gewoon heel veel van je houdt, of je nou homo/hetero, blank/zwart, jongen/meisje, italiaan/nederlander etc etc bent!

Een aanvulling:

Citaat:
Jezus ging naar de Olijfberg, 2 en vroeg in de morgen was hij weer in de tempel. Het hele volk kwam naar hem toe, hij ging zitten en gaf hun onderricht. 3 Toen brachten de schriftgeleerden en de farizeeën een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en 4 zeiden tegen Jezus: ‘Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. 5 Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan?’ 6 Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. 7 Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’ 8 Hij bukte zich weer en schreef op de grond. 9 Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. 10 Jezus richtte zich op en vroeg haar: ‘Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?’ 11 ‘Niemand, heer,’ zei ze. ‘Ik veroordeel u ook niet,’ zei Jezus. ‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.’

Ik denk dat het er gewoon omgaat dat je een ander niet moet [ver]oordelen om wat diegene doet, niemand is immers perfect toch? Knipoog Of je nou hetero of homo bent, dat maakt niets uit, kijk gewoon eerst naar jezelf voordat je over een ander oordeelt! En besef vooral dat niemand perfect is Knipoog .

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:40

Leviticus is een heel oud boek, onderdeel van de Thora, de oude Joodse wet.

De Bijbel bestaat niet voor niks uit een Oud en een Nieuw Testament - liefde voor je naaste en tolerantie (zoals in de quote van Sunrise_, die komt uit het Nieuwe Testament) komen in het Nieuwe Testament naar voren. Voor de niet-kenner: Jezus komt pas om de hoek in het Nieuwe Testament.

Ik ben al redelijk vrij in het naast me neer leggen van teksten waar ik niks mee kan, en de tekst uit Leviticus ruil ik dan ook graag in voor het niet oordelen.

Aan de andere kant: de Tien Geboden zijn ongeveer net zo oud als Leviticus, en daar kan ik dan het nut wel weer van inzien. Ik ben een cafetaria-christen Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:44

een dominee heeft wel een voorbeeld functie,
dus ik denk dat een homosexuele dominee er voor zal kiezen niet practiserend te zijn.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:51

Lijkt me erg afhankelijk van het soort gemeente. Synodaal gereformeerd (oh nee, da's PKN tegenwoordig) zal je best homoseksuele dominees hebben; in een wat meer zwartekousengemeente zal je stukken minder praktiserende homoseksuelen zien. Maar daar valt het ook op als je niet getrouwd bent en geen kinderschaar onderhoudt...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:52

haha kinderschaar Tong uitsteken

maar ik denk dat je wel gelijk hebt ja.
alleen in bijvoorbeeld baptisten, pinkster, en evangelische gemeentes denk ik ook dat een voorganger ervoor zal kiezen niet practiserend te zijn.
niet uit oordeel, maar vanwege de voorbeeldfunctie.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:55

Staat dat serieus in de bijbel? Gaaaap
Sorry maar dat vind ik pas discriminerend!
Als christen hoor je toch elkaar te respecteren?
Nee ik vind het maar een rare tekst!

Ben zelf christelijk opgevoed, maar geloof zelf verder hier niet in!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:56

Mijn ouders hebben jaren lang een lesbische predikant gehad. Ze heeft vrouw en een geadopteerde dochter.
Ik geloof niet dat er in de gemeente erg moeilijk om werd gedaan. Ik heb er in ieder geval geen problemen mee.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 00:05

laat ik es een poging wagen in de discussie

ik ben ook christen, opgevoed in hervormde kerk. vanuit mijn opvoeding gezien is het niet zozeer de persoon (homo) die ze niet accepteren maar zijn levenswijze. dat is het punt waar ze op "veroordeeld" worden. het gaat dus puur om het hebben van seks met iemand van het eigen geslacht. ik denk dat mijn ouders er veel moeite mee zouden hebben, maar hem ,deze dominee dus, zouden accepteren en respecteren zolang hij dus niet praktiserend homo is.

nu ben ik een iets andere mening toegedaan dan mijn ouders, tja nieuwe generatie he Knipoog ga zelf bij babtisten of evangelisch , ik vind het vooral niet mijn plaats om een oordeel over iemand anders te hebben zolang ik niet die giga plaat voor mijn eigen kop weg heb gehaald. Het valt mij vaak op dat vooral de oudere generatie en de wat zwaardere kerken, ook heel erg hangen aan bepaalde regeltjes (tegen homo's, hoed op, rok, 2x naar kerk etc) terwijl ik de echtheid in het geloof mis, ze hebben geen levend geloof,

zelf heb ik trouwens veel meer met het nieuwe testament dan het oude. wat betreft het stukje over de vrouw die overspel gepleegd had, als Jezus zelf de eerste steen had gegooid was ze gestenigd, alleen Hij mocht die gooien, want Hij was zonder zonden, lijkt mij toch dat als Jezus zelf iemand zo'n zonde vergeeft wij, als christenen, dat ook horen te doen, dat is imo wat dat stuk ons moet leren

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 00:07

je kiest toch niet hoe je geboren word?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 00:10

nee, maar je kiest wel hoe je je leven leeft, en ik denk wel dat op het moment dat je dus Christen wordt je ook volledig christen wordt dus niet met 1 ding uitgezonderd. Voor je geloof kan er dus wel eens iets voorkomen/zijn dat je moet laten i.v.b met je geloof. (daar staat natuurlijk weer heel veel tegenover, maar dat heel even terzijde)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 00:11

Inmiddels is toch ook al bekend dat een hoop regeltjes die in de bijbel staan achterhaald zijn.
prutsmutsen droegen vaak een broek zodat hun vormen beter zichtbaar waren, dan is het niet zo vreemd dat er een regel komt dat je een rok moet dragen. Moslims mogen bijvoorbeeld geen varkensvlees, maar dit was waarschijnlijk zo omdat de varkens ziektes met zich mee droegen.
Er waren vast ook al soa's, als die zich verspreiden over mannen die seks hebben met mensen van hetzelfde geslacht is het logisch dat ook daar bepaalde ideeën over ontstaan.
Zomaar een gedachtengangetje...

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 00:15

trustHim schreef:
nee, maar je kiest wel hoe je je leven leeft, en ik denk wel dat op het moment dat je dus Christen wordt je ook volledig christen wordt dus niet met 1 ding uitgezonderd. Voor je geloof kan er dus wel eens iets voorkomen/zijn dat je moet laten i.v.b met je geloof. (daar staat natuurlijk weer heel veel tegenover, maar dat heel even terzijde)

Maar wanneer ben je dan volledig Christen? Dit is toch voor iedereen weer anders? Niemand denkt precies hetzelfde en je kan wel bepaalde richtlijnen volgen maar dan nog zijn er grote verschillen in wat iemand geloofd, zelfs binnen kerkelijke gemeenten. Iemand kan dus vinden dat hij volledig Christen is terwijl jij dat niet vindt omdat hij zich bijvoorbeeld niet aan bepaalde regeltjes houdt volgens jou.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 00:17

Die gedachtengang heb ik eigenlijk ook DarkShines. Maar ik denk dan om de voortplanting.

In de tijd dat de bijbel geschreven is waren er helemaal niet zoveel mensen. En als je dan wilde dat je eigen volk een beetje de baas bleef en de overmacht had, dan moest je je wel voortplanten. Maar als je met hetzelfde geslachten samenhokt, gaat dat niet. Dus moet je de mensen laten inzien dat het een zonde is en dat je met het andere geslacht veel kindjes moet maken, anders gaat je populatie niet hard genoeg vooruit.

De dag van vandaag zijn er echter genoeg mensen op de wereld, en zijn er ook ene heleboel mensen die er bewust voor kiezen om kinderloos te blijven. Want dat iedereen kinderen moet maken om niet uit te sterven is al lang niet meer van de orde. Dus waarom zouden de dag van vandaag dan ook niet 2 mensen van hetzelfde geslacht van elkaar mogen houden, zelfs als zijn het gelovigen?