Geen bussen tijdens eindexamen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aradis

Geen bussen tijdens eindexamen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 18:16

Citaat:
Streekvervoer mogelijk plat tijdens examens

RIJSWIJK - De vakbonden in het streekvervoer plannen stakingen tijdens het begin van de eindexamens. Dat hebben de werkgevers maandag naar buiten gebracht. Vakbond FNV Bondgenoten bevestigde dit.

„Als de publieksvriendelijke acties niet werken, moeten we blijkbaar meer pijn doen”, zegt een woordvoerder van FNV Bondgenoten. De bond zegt het heel vervelend te vinden voor de examenkandidaten. „We doen dit liever niet, maar leggen de verantwoordelijkheid bij de werkgevers.”

Die zeggen op hun beurt dat het aan de bonden ligt dat er niet meer wordt gesproken over een nieuwe cao. Ze zullen de bonden andermaal uitnodigen voor een gesprek. De cao-onderhandelingen voor het streekvervoer liepen begin april vast.

Sinds vorige week houden de bonden publieksvriendelijke acties door geen kaartjes te controleren of strippenkaarten te stempelen. Wanneer die acties niets opleveren en daar begint het op te lijken, gaat het streekvervoer op 14 en 15 mei en op 20, 21 en 22 mei plat. De eerste schoolexamens beginnen op 19 mei.

Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) heeft geen goed woord over voor het dreigement van de vakbonden. „Mensen leven jaren toe naar dit moment. Als je dan te laat komt voor je examen omdat de bus niet rijdt, dan is dat verschrikkelijk zuur”, aldus Sywert van Lienden. Hij roept zijn achterban op om de ontwikkelingen rond de acties in het streekvervoer goed te blijven volgen en indien nodig alternatief vervoer te regelen.

Tegelijkertijd verwacht de LAKS-voorzitter niet dat de vakbonden hun dreigement waarmaken. „Op 14 en 15 mei willen ze ook al staken. Ik verwacht dat er eerder al een akkoord komt tussen de vakbonden en de werkgevers.”

De bonden eisen 3,5 procent meer loon, de werkgevers bieden 11,5 procent in drie jaar. Ook willen zij dat nieuwe werknemers een 40-urige werkweek krijgen en de werkgevers willen niet langer betalen voor het eerste kwartier pauze van de chauffeurs.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3933 ... html?p=2,1

Ik vind dit ook niks Boos!
Hoorde wel net op het nieuws dat ze tijdens de spits wel rijden.. Dan gaat dus iedereen in die bus en zit ie ook al snel propvol Boos!
En ook niet echt lekker als je eerste examen om half 2 begint Knipoog

tante_trien

Re: Geen bussen tijdens eindexamen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:18

Oooh joepie, mijn beste vriendin komt dan bij mij logeren als de bussen niet rijden. Laat ze maar staken Haha!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:19

Was dat vorige jaar ook niet een dag? Zelf hoef ik gelukkig niet met de bus. Maar vindt het wel een behoorlijk poedersuiker streek voor de gene die dat wel moeten

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:16

Citaat:
FNV Bondgenoten en CNV BedrijvenBond hebben besloten de vorm van hun acties in het openbaar vervoer tijdens de examenperiode aan te passen. Ze willen hiermee tegemoet komen aan de argumenten van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS), waar vanochtend overleg mee is geweest.

Voor de geplande actiedagen 20, 21 en 22 mei is besloten om niet de gehele dag, maar alleen buiten de spitsuren te staken. Tijdens de spits rijden de bussen gewoon en worden geen vervoersbewijzen gecontroleerd. Ook hebben de bonden besloten dat, als werkgevers voor die tijd nog niet op hun eisen zijn ingegaan, ze ook op 27, 28 en 29 mei op die manier actie gaan voeren. Na de examenperiode volgen stakingen voor onbepaalde tijd.

De bonden willen met hun acties niet meer overlast voor scholieren en reizigers veroorzaken dan strikt noodzakelijk. In samenspraak met scholierenbelangenorganisatie LAKS is de oplossing gevonden van het staken buiten de spitsuren in de examenperiode. Het LAKS is uitermate tevreden met de open en constructieve houding van de bonden. Zo kunnen scholieren toch met de bus naar hun examen.

Het conflict in het openbaar vervoer over een nieuwe cao duurt al enkele maanden. Een nieuwe cao had al op 1 januari dit jaar moeten ingaan. De onderhandelingen daarvoor liepen begin april vast. De bonden willen onder andere een loonsverhoging van 3,5 procent, een structurele verhoging van de eindejaarsuitkering en een tegemoetkoming in de ziektekosten. Ook willen ze afspraken over sociale veiligheid voor chauffeurs en passagiers, betere beloning van jonge chauffeurs en dat werknemers hun doorbetaalde pauze houden.

De afgelopen twee weken voerden de bonden op publieksvriendelijke wijze actie. Tijdens de afgelopen feestdagen werden geen vervoersbewijzen gecontroleerd. Werkgevers hebben nog niets van zich laten horen. Daarom wordt tijdens de pinksterdagen, komende zondag en maandag, nog eenmaal geen vervoersbewijzen gecontroleerd. Gaan werkgevers dan nog niet in op de eisen van de bonden, dan volgt op 14 en 15 mei een staking van tweemaal 24 uur.

Thank god, als ze 20 t/m 22 mei helemaal zouden staken kan ik mijn vriendje weer een week niet zien Boos!

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:36

Ja, ik vind dit echt absurd ! Ze zijn helemaal gek geworden daar.
Heel Nederland heeft examens en dan gaan ze precies dan staken. Lekker is dat weer hoor. En morgen en overmorgen kun je al helemaal nergens heen !

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:35

Gelukkig kan ik morgen met iemand mee rijden, heb de meeste examens al afgerond, morgen ook nog 2 examens, donderdag heb ik kunnen regelen om morgen te doen. Hoe het de 20ste e.d. zit.. Ik weet het niet, op 9292ov.nl staat op waar ze wel rijden morgen en donderdag, maar hier niet

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 16:12

steeffie schreef:
Thank god, als ze 20 t/m 22 mei helemaal zouden staken kan ik mijn vriendje weer een week niet zien Boos!

Nors opkijken Sorry maarre.. Je kan toch wel een week zonder je vriendje?
Mensen die hierdoor hun examens moeten missen zakken gewoon!

@ Joto, Gelukkig maar dat je het zo hebt kunnen regelen!

Bij ons op school hebben ze even bedacht dat iedereen morgen naar school moet, dan bel je maar een taxi zeggen ze Tong uitsteken
Sommige mensen wonen helemaal in Zoutkamp/Ulrum enzo.. Duur grapje Knipoog

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:17

god ik hoop dat het mooi weer is dan, ik ga toch echt niet een uur fietsen in de stromende regen of met veel wind, dan doe ik er nog langer over, en ik zit dan met zijknatte kleren me examen te maken, zit ik nou niet echt op te wachten..
sowieso ga ik liever met de bus dan, naja we zullen wel zien, ben dr niet blij mee iig ..

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:42

Marjo_x schreef:
steeffie schreef:

Nors opkijken Sorry maarre.. Je kan toch wel een week zonder je vriendje?
Mensen die hierdoor hun examens moeten missen zakken gewoon!

Kan prima een week zonder mijn vriendje, maar heb hem de afgelopen maand 2 dagen gezien, en net die dagen heeft hij vrij Knipoog

En natuurlijk is het erger als mensen hun examens missen, maar daarom rijden de bussen toch ook? Ik heb mijn examens al lang gedaan en iedereen die ik ken die examen moet doen gaat gewoon op de fiets, dus dat is voor mij persoonlijk niet zo van belang.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:45

Pfff, dat kun je er helemaal niet bij hebben tijdens de eindexamens! Veel te veel onnodige stress.
Gelukkig hoef ik niet meer

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:50

3x niets dit.

Ik zit vandaag al thuis, morgen was ik toch al vrij. Een dag is geen ramp, maar omdat ik morgen vrij ben heb ik alleen vrijdag nog om het laatste project af te sluiten. Dat is wel even onhandig.

Volgende week heb ik pressentaties, en vallen de tijden ver buiten de spitstijden en komt het me alles behalfe uit. (Ik doe er anderhalf uur over voor ik op school ben, en zie het dan ook niet echt zitten om nog is 3 uur te moeten wachten op de bus..)
Ik kan niet met de auto.. Scheve mond
Maar het kan ook zo zijn dat ik 1 uur moet beginnen, en dan moet ik dus al heel vroeg op school zijn dankzij die stakingen.

Verder heb ik ook nog herkansingen en die moet ik wel goed doen want ik moet voldoende staan, anders ga ik niet over.
Het is bij ons zo, als je een soort van examen (nouja ze noemde het examen bij ons op school maar tis wel anders dan de examens van de laatste jaars zegmaar Knipoog) niet haalt, dan ga je niet over, maar je kan ook niet blijven zitten, dus word je van school gekickt. Scheve mond

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:55

Nou balen zeg voor degene die examens hebben, maar op zich kunnen ze hun ouders toch lief aankijken, of familie/vrienden/buren Lachen ?

Wel balen dat het net met de examens is, hopen dat de overheid nou eens luisterd Scheve mond

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 14:37

@ Hilde, wat als die allemaal werken?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:39

Ik hoorde op het nieuws dat ze wel rijden in de spits tijden de examenperiode maar niet controleren, maar tussen de ochtend en avond spits het werk neerleggen!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:04

@ mo_van_dijk: Probeer je even in te beelden hoe druk het dan is in die bussen. Waarscheinlijk zullen ze haltes overslaan ivm de drukte. * Doen ze altijd als het heel druk is*

Op connexxion stond idd dat ze tot 9 uur rijden en tussen 4 en 7. Komt er op neer dat als je laat moet beginnen met je examens of school of werk of wat dan ook je heel vroeg weg moet. En als je vroeg klaar bent moet je heel lang wachten op een bus.

Met kans dat het tussen 4 en 7 weer een grote gaos is.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:06

hehe, zal ik een taxiservice beginnen Knipoog Van deur tot deur!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:09

Hihi doe maar Tong uitsteken.

Nee maar tis gewoon heel erg vervelend. Ik moet anderhalf uur reizen voor ik op school ben (en er zijn mensen die nog langer moeten). En ik zit in een vrij drukke lijn, sochtends is het op een normale dag al na 3 haltes helemaal bomvol. Moet er niet aan denken hoe het er nu uit gaat zien Nagelbijten / Gniffelen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:13

Belachelijk zeg... het lijkt me al genoeg spanning om alleen al examens te hebben, en dan nu ook nog dat vervoergezeik erbij. Scheve mond

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:18

DarkDreamer schreef:
@ mo_van_dijk: Probeer je even in te beelden hoe druk het dan is in die bussen. Waarscheinlijk zullen ze haltes overslaan ivm de drukte. * Doen ze altijd als het heel druk is*

Op connexxion stond idd dat ze tot 9 uur rijden en tussen 4 en 7. Komt er op neer dat als je laat moet beginnen met je examens of school of werk of wat dan ook je heel vroeg weg moet. En als je vroeg klaar bent moet je heel lang wachten op een bus.

Met kans dat het tussen 4 en 7 weer een grote gaos is.

Ik ging altijd met de fiets naar school... En tja, chaos, je moet er wat voor over hebben!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:20

Haha ik kan absoluut niet met de fiets Tong uitsteken. Ik doe er al 45 minuten over ongeveer om een kwart te fietsen, laat staan de hele weg naar school Clown.

Tuurlijk moet je er wat voor over hebben, ik ga ook wel naar school (of iig proberen dan Tong uitsteken) maar chaos in de bus is echt verschrikkelijk Nagelbijten / Gniffelen.
Mgoed dit is volgens mij offtopic Clown.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:26

Marjo_x schreef:
@ Hilde, wat als die allemaal werken?

Meestal is er toch wel iemand vrij, maar snap het van de buschauffeurs aan de ene kant wel Lachen maar vind het sneu dat de examengangers eronder moeten lijden Scheve mond ik heb volgend jaar examens maar ga altijd me de fiets naar school.