OV-jaarkaart voor mbo'ers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fiek

OV-jaarkaart voor mbo'ers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 08:24

Sinds dinsdag is JOB (JongerenOrganisatie Beroepsonderwijs) bezig met een aktie om 16- en 17- jarige mbo-studenten ook een ov-jaarkaart te geven. Dit omdat ze hierdoor hun studiekeuze beter kunnen maken.

Wat vinden jullie? Goed idee? Niet?

Teken op www.geenovnietok.nl

Ik ben benieuwd!

Kana

Re: OV-jaarkaart voor mbo'ers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:18

En wat als je 15 bent en MBO doet?
Dat was ik namelijk Tong uitsteken

Maargoed van mij hoeft het niet. MBO-ers krijgen ook langer stufi als ze door studeren volgens mij en MBO opleidingen zijn meestal wel dicht bij de deur dus van mij hoeft het niet perse.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:56

ik vind het wel terecht. MBO'ers kunnen er toch niks aan doen dat ze zo jong al kunnen studeren omdat ze zo jong al klaar zijn met de middelbare. En lang niet elke studie kan je volgens mij zomaar overal doen. En dat tevergelijken met bijvoorbeeld mijn zus, die gewoon een week ov heeft en uni studeert in eigen stad.

Nee ik vind het wel terecht... wat mij betreft heeft iedereen die met een fulltime vervolgstudie bezig is recht op een OV en of je dan 18 bent geweest of niet, moet niet uitmaken...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:00

Het oorspronkelijke idee achter de ov kaart voor hbo's/uni (die ook een bepaalde leeftijd moeten hebben om deze te krijgen) was om de jeugd te stimuleren om voor het hogere onderwijs te kiezen. Ga je een ov kaart ook geven aan mbo'ers die 17 en 16 zijn dan is die hele stimulering weg. Alleen al om die reden ben ik er tegen.

Verder kost het enorm veel geld en waar willen ze dat vandaan halen??

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:01

ik heb geen verstand van MBO hoor, maar als je MBO doet, loop je dan ook niet ergens stage etc? krijg je daar niet voor betaald?
Ik ben zelf HBO'er en wij hebben geen "werkend leren" en dus ook minder geld....

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:05

Liezel1 schreef:
Ik ben zelf HBO'er en wij hebben geen "werkend leren" en dus ook minder geld....

In bepaalde studierichtingen is werkend leren zeker wel een optie op HBO niveau. Zelf heb ik Accountancy coop gedaan; afwisselend een half jaar leren en een half jaar (normaal betaald) werken. Op de Hogeschool waar ik studeerde was er ook de mogelijkheid bedrijfseconomie duaal te volgens, vier dagen werken en één dag school.

Het is niet helemaal waar dat je een OV op het HBO/uni pas vanaf een bepaalde leeftijd kan krijgen. Wanneer je nog geen 18 bent wanneer je met je studie begint kan je vanaf oktober in je eerste collegejaar een OV en stuvi aanvragen ook al wordt je pas een jaar later 18.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:08

wat ik er ervan begrepen heb is het zo dat er toendertijd niet voor een OV voor het MBO is gekozen omdat MBO opleidingen bijna overal te volgen zijn... (dit zijn niet mijn woorden!!) en dat je er dus niet zo ver voor hoeft te reizen... HBO is al wat minder toegankelijke en WO al helemaal...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:46

Sammie schreef:
Het oorspronkelijke idee achter de ov kaart voor hbo's/uni (die ook een bepaalde leeftijd moeten hebben om deze te krijgen) was om de jeugd te stimuleren om voor het hogere onderwijs te kiezen. Ga je een ov kaart ook geven aan mbo'ers die 17 en 16 zijn dan is die hele stimulering weg. Alleen al om die reden ben ik er tegen.

Ik studeer echt geen universiteit omdat ik een OV jaarkaart krijg hoor. Het enige punt is, als ik geen OV jaarkaart zou hebben, zou het mij veel te duur zijn om de studie te doen die ik doe (vanwege vervoerskosten). Ik ben echt niet minder gemotiveerd om universiteit te doen omdat het MBO ook een ov kaart zou krijgen.

Je doet toch universiteit omdat je het kan, niet vanwege zo'n kaart...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:53

Draai het nu eens om. Dankzij die kaart ga je naar de uni, anders had je misschien voor een opleiding gekozen die je wel kan (kon) betalen (dichter in de buurt oid), maar die onder je niveau ligt. Lachen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:28

Sammie schreef:
Draai het nu eens om. Dankzij die kaart ga je naar de uni, anders had je misschien voor een opleiding gekozen die je wel kan (kon) betalen (dichter in de buurt oid), maar die onder je niveau ligt. Lachen

Zit wel wat in. Als je de capaciteiten hebt om naar de uni te gaan, maar niet de financiële middelen (er gaat veel geld zitten in reizen of een kamertje ter grootte van een postzegel), dan zal je met minder genoegen moeten nemen. Door die kaart is de uni wel voor meer mensen toegankelijk.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:42

Het is idd waar dat als van het mbo naar het hbo gaat dat je opnieuw weer ov krijgt en stufie...Knipoog

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:43

Sammie schreef:

Verder kost het enorm veel geld en waar willen ze dat vandaan halen??

Dus volgens jou kunnen de meeste mbo-ers stiekem ook wel het hbo aan als ze gestimuleerd worden?

Ik vind het een goed idee. Mijn broertje gaat dit jaar de Mavo afmaken, en hij is nog geen 18. De opleiding die hij wil doen, mbo muziek, zit maar op 2 plaatsen: Amsterdam en Groningen, en hij wil naar Amsterdam. Zelf wonen wij in Helmond, vlakbij Eindoven. Hij krijgt volgend jaar dus geen OV en mijn vader moet zich dus helemaal scheel gaan betalen aan de reiskosten.
Als hij het kon had mijn broertje ook de Havo gehaald, maar dat niveau is voor hem gewoon niet haalbaar.
Mijn nichtje zit met hetzelfde probleem, die doet ook een mbo studie die verder weg zit terwijl ze nog geen 18 is, en die moet er ook veel voor betalen.

Ik vind het dus wel een goed initiatief.
Een alternatief zou zijn om die kinderen op kamers te laten wonen, maar dat lijkt me ook niet ideaal voor 16 jarigen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:45

Maar aan de ene kant...in elke stad of groter dorp(ja zelf in Katwijk zitten roc's!)zit wel een MBO opleiding. Daarintegen zit niet in elke stad de HBO opleiding van je keuze..en een hbo opleiding is ook veel duurder!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:57

botje schreef:
Dus volgens jou kunnen de meeste mbo-ers stiekem ook wel het hbo aan als ze gestimuleerd worden?

Nee, dat staat er niet. Iedereen moet een opleiding doen op het niveau wat hem/haar passend is. De opmerking dat er meer mbo scholen zijn dan hbo/wo klopt als een bus. (helaas niet voor jouw broertje van toepassing) Een hbo'er reist langer dan een mbo'er, (hogere kosten) dit kan voor mensen die het hbo/wo aan kunnen een reden zijn om 'dan' maar mbo te doen. Dat is goedkoper, dichterbij enz. enz. (zie eerder voorbeeld) Dát is slecht voor de economie. Mbo'ers werken meer met hun handen, hbo'ers/wo'ers denken meer hoofd. En beide zijn noodzakelijk! Begrijp mij niet verkeerd, maar hogeropgeleide mensen zijn in het algemeen beter voor de economie, daarom stimuleert de overheid de ov voor deze groep mensen. Als dan de ov ook wordt gegeven aan mbo'ers is dat hele effect van leren op je niveau (daar waar je kunt) compleet weg.
En wrs zullen mavo'ers/vmbo'ers eerder doorleren op havo niveau en daarna hbo doen. Die groep ben je dan ook kwijt.

Een ov is voor mensen vanaf 18 jaar (ook mbo'ers krijgen die dan Knipoog )

Mbo'ers van 16 en 17 jaar willen ook een ov, leveren ze dan die 4 jaar extra studiefinanciering ook in als ze van het mbo naar het hbo gaan? Dit is nl. ook een regeling die in het leven is geroepen om het doorleren te stimuleren!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:03

En ik ben een van de gelukkige die heel blij is met de regeling Knipoog

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:23

Sammie schreef:

Dankzij oa. die kaart ga ik nu naar de unie. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet naar de unie was gegaan als ik op het MBO ook die kaart zou krijgen... en DAT is het argument dat jij probeerde te maken, maar die nergens op slaat...
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 08-05-08 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:26

Dat is niet het argument dat ik probeer te maken Knipoog

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:29

Als MBO-ers een OV krijgen ga ik extra jaren stufi voor HBO/uni eisen! Duivel

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:36

dat is wel het argument dat je probeert te maken.
Jij zegt dat als de OV kaart ook voor het MBO 16 en 17 jarige komt dan worden mensen niet meer gestimuleert om universiteit of hbo te doen ipv mbo. Ik zou echt geen MBO zijn gaan doen hoor, als ik daar ook een kaart zou krijgen. DAt is gewoon een belachelijk argument. Mensen gaan toch niet voor hun lol onder niveau presteren...

Een OV kaart is de reden waarom HBO en WO mogelijk is voor veel mensen, maar het is niet de reden om toch maar MBO te doen als je die kaart daar ook krijgt en dat is precies wat jij wel beweert. Dat mensen mbo zullen gaan doen ipv hbo of wo als ze die kaart op het mbo ook zouden krijgen...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:37

en waarom dan in hemelsnaam een 18 jarige mbo'er wel en een 16 of 17 jarige mbo'er niet... dat slaat toch nergens op.... waarom vanaf 18, dat heeft toch geen enkel nut...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:47

Ik denk dat het heel lastig wordt om een OV te regelen voor de mensen die onder de 18 zijn en studeren aan het MBO. Waarom?

Als je naar het HBO gaat val je onder de prestatiebeurs. Dit houdt in dat je binnen 10 jaar een diploma moet halen op HBO niveau anders moet je de stufi en ov terugbetalen van de jaren dat je er gebruik van hebt gemaakt. Je hebt dan al wel een startkwalificatie binnen. Je begint dus 'vrijwillig' aan het HBO en er hangt een prestatie aan vast (leren of terugbetalen!). Indien jij je diploma hebt behaald binnen de 10 jaar dan is de overheid een gekwalificeerd persoon rijker en lost je schuld af bij de IB.

Je moet tot je 18e leren, of in ieder geval een startkwalificatie halen. De overheid moet dus de mogelijkheid om het behalen van een startkwalificatie aanbieden in de vorm van HAVO, VWO en MBO niveau 2. Hier kies je dus niet 'vrijwillig' voor en is het dus lastiger om een prestatie aan te hangen. Er moet immers onderwijs aangeboden worden op die niveaus en HAVO, VWO vallen dan onder dezelfde noemer als MBO. Dat zou dan betekenen dat VWO-ers van 16 ook een OV krijgen, dat gaat gewoon te veel geld kosten.

IMO heeft het niets te maken met stimuleren van doorleren of niet. In Nederland kan je altijd naar school, of je rijk of arm bent en ik denk dat we al heel blij moeten zijn met hoe het systeem hier is in vergelijking met andere europese landen waarbij studenten vele male meer aan hun studie moeten betalen (zoals bijvoorbeeld in Frankrijk waar de overheid niets meebetaald).

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:48

ik zou eht wel goed vinden want na het vmbo wil ik graag naar breda naar het prinsentuin college maar 1 van de reden dat dat nu niet kan is omdat het zoveel geld kost om met de trein daar naar toe.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:50

Toevoeging: waar ze alleen een fout hebben gemaakt is om de doorstroom van het vmbo naar de HAVO zo moeilijk te maken. Vroeger kon je van de MAVO heel makkelijk door naar de HAVO en dan door naar het MBO of HBO, dan was je al 18 als je daar terecht kwam. Nu gaat dat gewoon haast niet meer. Beetje jammer.nl

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:53

Shiloh schreef:
dat is wel het argument dat je probeert te maken.
Jij zegt dat als de OV kaart ook voor het MBO 16 en 17 jarige komt dan worden mensen niet meer gestimuleert om universiteit of hbo te doen ipv mbo. Ik zou echt geen MBO zijn gaan doen hoor, als ik daar ook een kaart zou krijgen. DAt is gewoon een belachelijk argument. Mensen gaan toch niet voor hun lol onder niveau presteren...

Nee, dat probeer ik dus niet te zeggen. En wat ik wel probeer te zeggen heb ik al 2x, zo niet 3 xuitgelegd. Ik zie dus niet waar jij dit verhaal vandaan haal. En ik kan het dan wel nóg een keer gaan uitleggen, maar als het probleem van mijn uitleg bij jou ligt, zal ik eerst moeten weten hoe jij mijn uitleg op deze manier kan verdraaien. Ik wil het best nog een keer uitleggen met een voorbeeld, maar dan zal je mij eerst moeten uitleggen waar je dit vandaan haalt of hoe je hier bij komt.
Ik adviseer je wel om mijn tekst en uitleg goed door te lezen, aangezien ik sterk het vermoeden heb dat je het e.e.a. omdraait.

Een discussie voeren vind ik prima, maar daar horen imo geen woorden in als belachelijk en slaat nergens op. Dan houdt het voor mij al snel op Knipoog

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:55

De dichtbijzijnde mbo school voor mij staat ontzettend slecht bekent. Dus dan moet ik al naar groningen. En daar is een opleiding die ik zou willen doen. Maar ja dat is hartstikke ver vanaf mijn huis. Dus ja dan ga je maar havo doen.