voor / tegen doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Bonte_

voor / tegen doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 09:12

Nu zou ik graag jullie argumenten horen of dat jullie voor of tegen doodstraf zijn ?

Voor
Mensen zoals dutroux , is het wel normaal dat hij nu in een celletje zit met een x-box ? Nadat hij al die meisjes heeft verkracht en vermoord?

tegen
Een moord om een moord , verlagen wij ons dan niet tot hen ?

Goof

Re: voor / tegen doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:16

Jouw argument voor "tegen" is een hele sterke, maar waarom blijven moeten wij (ik) blijven betalen om iemand de rest van zijn leven in de gevangenis te houden??
Zonde van mijn geld, zonde van de ingenomen ruimte en volkomen nutteloos voor die persoon zelf.
Ik ben voor de doodstraf, en zeker in in- en inslechte gevallen als Dutrouw en fourniret e.d.

ikenindi

tegen: laat ze maar lijden. zo kome4n ze er wel heel makkelijk vanaf
tegen: wat als achteraf toch hun onschuld blijkt?
voor: ze kunnen het iig NOOIT weer doen...

Princess_

Vind ik een moeilijk onderwerp om eerlijk te zijn.
Aan de ene kant heb ik zoiets van, zo komen ze er erg makkelijk vanaf. Vaak zijn ze niet bang voor de dood...
En indd moord om moord (of andere dingen) dan zijn wij toch hetzelfde?

Alleen vind ik dat als iemand dan ECHT levenslang word opgesloten (wat vaak niet zo is) dan moet diegene geen leuke dingen hebben zoals een Xbox indd! Dat is geen straf imo.
In principe ben ik tegen, maar diegene moet dan ook nooit meer vrijkomen, geen kans op ontsnapping etc...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:18

Ik ben tegen,
ook omdat er zoals in Amerika er verschillende mensen de doodstraf hebben gekregen en dat ze achteraf toch onschuldig waren.

Vind wel dat er mensen zijn die niet meer terug mogen komen in de maatschappij!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:19

In amerika is het echt erg. In een bepaalde staat krijg je zelfs de doodstraf als je BIJ een moord was!!!

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 09:19

Ik heb zo'n gevoel bij zij die na een extreme misdaad weer vrij gelaten worden , kunnen zij gewoon weer opnieuw beginnen.
Wat hebben de familie's van de slachtoffers er dan aan ?
Het verlies van misschien een familielid ofzo dat krijg je niet meer terug hé

maar toch ...
het is zo 2 stijdig

De kans dat iemand verordeeld word en fout uiteindelijk blijkt te zijn is kleiner dan iemand die net een moord heeft gepleegt , goede advocaten inhuurt en weer vrij komt wegens "ontoerekeningsvataar " verklaar worden

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:20

Als ze echt iets ergs hebben gedaan, lekker laten verwaarlozen in de cel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:21

Citaat:
Vind wel dat er mensen zijn die niet meer terug mogen komen in de maatschappij!

Maar als ze toch niet meer terug zouden komen in de maatschappij, waarom zouden wij als burgers dan moeten betalen voor zo'n persoon?
Waarom neemt hij plek in die ook gebruikt kan worden voor iemand die nog wel kan terugkeren in de maatschappij?
Wat heeft het voor nut iemand in leven te laten de rest van zijn leven op een x-aantal vierkante meter?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:27

Als de schuld onherroepelijk vaststaat (zoals bijv in een zaak als Dutroux) dan ben ik voor.

Kun je wel zeggen: verlagen wij ons niet tot hetzelfde niveau als de dader? Neuh, vind ik niet. De dader roept het over zichzelf af. Hij had tenslotte ook de keus kunnen maken niet te moorden.

Het is een stukje genoegdoening voor de nabestaanden/slachtoffers en de zekerheid dat hij het nooit meer kan doen. En het gevangen houden van zoiemand kost inderdaad gewoon heel veel geld. Iets dat ik gewoon niet terecht vindt. Ik wil daar niet voor betalen.

Als bekend is dat je voor een daad de doodstraf kunt krijgen, en je doet de daad toch, dan is er maar één iemand verantwoordelijk voor die doodstraf. Namelijk de dader.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:33

als het 100% zeker is dat diegene die misdaden ook gedaan heeft dan ben ik absoluut voor de doodstraf. Wij betalen voor die mensen dat ze daar hun toch wel redelijke luxe leventje kunnen voortzetten en dat vind ik niet kunnen.

Wel vind ik dat de straffen over het algemeen zwaarder mogen, de mensen die de zwaarste misdrijven gedaan hebben zitten hun straf uit van hooguit eens 10 jaar (want ze hebben van die top shot advocaten) komen nog een eerder vrij wegens goed gedrag en ze krijgen een zak geld mee omdat ze tijdens hun straf uitzitten toch wel wat werk verricht hebben (wasknijpers maken ofzoiets) en vervolgens krijgen ze nog een huisje toegewezen een uitkering die hoger is als een gemiddeld salaris die ze waarschijnlijk de rest van hun leven wil houden want niemand wil een "crimineel" aan het werk hebben.

Maar ja als het puntje bij paaltje komt ben ik voor de doodstraf en dan ook direct, zo gauw hun schuld helemaal vast staat moeten ze ook binnen een korte tijd hun spuitje krijgen en niet eerst nog eens 10 jaar in de cel zitten.

en dan nog die "slimme" criminelen die zichzelf gewoon ontoerekeningsvatbaar laten verklaren, ongetwijfeld dat er een paar tussen zitten die het echt zijn maar als je het mij vraagt zit de helft van de TBS kliniek vol met hele goede acteurs.

ik zou mijzelf absoluut niet verantwoordelijk voelen als zo iemand een spuitje krijgt, diegene heeft de daad immers zelf gedaan en moet zelf maar opdraaien voor de consequenties. wat dat betreft heb ik No mercy!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:37

ik ben ook voor, mits echt bewezen is dat diegene dat gedaan heeft en kans op herhaling is, zoals bv een dutroux

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:45

Ik ben tegen, voornamelijk uit principiële overwegingen. Geen mens heeft het recht een ander dood te maken, tenzij het uit pure zelfverdediging is en er geen andere mogelijkheden zijn tot overleving.

Met een minder principiële, maar meer praktische insteek: Kijk maar eens met alle plezier naar landen waar de doodstraf wel bestaat en wat het resultaat daarvan is. Doodstraf is doorgaans duurder dan levenslang en de afschrikwerking blijkt simpelweg niet voldoende.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:47

Ik ben tegen. Doodstraf is niet meer terug te draaien, en als mensen dan de verkeerde hebben.
Daarbij vind ik het hoe dan ook niet kunnen dat opzettelijk een leven wordt afgenomen.
Wie is de mens om daar over te bepalen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:56

En wat nou als iemand de meest gruwlijke dingen heeft gedaan, omdat hij/zij ziek is? Zoals die zuster die weet ik hoe veel mensen vermoord zou hebben (Lucille?). Stel dat er nu geconcludeerd wordt dat ze Munxhousen by proxi heeft. Dat zijn van die gevallen dat je het moét doen van je geest. Zoiemand kan het eigenlijk niet helpen. Wat doen we daarmee? En, is levenslange opsluiting wel eerlijk?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:58

Voor, ik vind, als je iemand anders dood, dat je zelf hetzelfde verdiend.
Maar ik vind wel dat het vaak ook gebeurt terwijl diegene onschuldig is, dat kan gewoon niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:59

Red_Savage schreef:
Ik ben tegen. Doodstraf is niet meer terug te draaien, en als mensen dan de verkeerde hebben.
Daarbij vind ik het hoe dan ook niet kunnen dat opzettelijk een leven wordt afgenomen.
Wie is de mens om daar over te bepalen.

De enige die daarover bepaald is de dader zelf. Die had nl de keus zijn daad niet te begaan.

Lovely1

Ik ben ook uit principe tegen de doodstraf.
Daartegenover ben ik wel voor strafverzwaring. Dus niet lekker in een celletje zitten met een x-box Knipoog Van mij mag "dwangarbeid" worden ingevoerd zodat ze nog wat kunnen bijdragen aan de maatschappij. Daarnaast mogen de cellen nog wel wat minder luxe van mij.
Maar neem van mij aan, dag en nacht in een celletje met een uurtje luchten per dag... ze zijn daar echt niet gelukkig.
Daarnaast is de zaak Dutroux maar één van de weinige zaken waar het bewijs onomstotelijk is. De kans dat iemand onschuldig de doodstraf krijgt is aanwezig ookal lijkt de persoon tijdens het proces schuldig.
Laatst bijgewerkt door Lovely1 op 23-04-08 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Red_Savage

@Vjestagirl: Dat is idd een goeie. Dan lijkt me zoiets als levenslange behandeling (iig, zolang als nodig is) met veel voorzorgsmaatregelingen een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:02

Tegen. Een paar jaar in een celletje zonder leuke dingen vind ik een veel betere straf. Met doodstraf geef je mensen geen kans meer om te beteren, en iedereen verdiend die kans.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:02

Vaak krijgen deze mensen een relatief lage gevangenisstraf met aanvullend TBS en komen daar vaak niet meer uit (in geval van echte ziekte). Daarnaast is de verpleegster in kwestie op dit moment vrijgelaten door fouten gemaakt tijdens het onderzoek en bestaat er een kans dat ze het toch niet gedaan heeft.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:03

Lovely1 schreef:
Vaak krijgen deze mensen een relatief lage gevangenisstraf met aanvullend TBS en komen daar vaak niet meer uit (in geval van echte ziekte). Daarnaast is de verpleegster in kwestie op dit moment vrijgelaten door fouten gemaakt tijdens het onderzoek en bestaat er een kans dat ze het toch niet gedaan heeft.

Ik denk dat dit geen goed referentie is, want heb me verdiept in de zaak en de tegenargumenten zijn vrij zwak. Maar goed als het gerecht een foutje maakt sta je sterk schuldig of niet Lachen

[NM] Lucia de B. halsoverkop vrijgelaten
Maar zoals, btk en fourniret die mogen best een spuitje krijgen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 23-04-08 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:04

Juul schreef:
Tegen. Een paar jaar in een celletje zonder leuke dingen vind ik een veel betere straf. Met doodstraf geef je mensen geen kans meer om te beteren, en iedereen verdiend die kans.

Neehoor, als de daden té gruwelijk zijn, en iemand is gewoon in en in slecht, dan verdiend die zeker geen kans meer imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:06

Maanling schreef:
[naam] schreef:

Neehoor, als de daden té gruwelijk zijn, en iemand is gewoon in en in slecht, dan verdiend die zeker geen kans meer imo.

Jou gedachte. Lachen Níemand wordt geboren als slecht wezen, níemand. Het is altijd ergens door gekomen dat iemand tot vreselijke daden komt, en niemand is in en in slecht. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:08

Red_Savage schreef:
@Vjestagirl: Dat is idd een goeie. Dan lijkt me zoiets als levenslange behandeling (iig, zolang als nodig is) met veel voorzorgsmaatregelingen een optie?

En als dat niet mogenlijk is? Er zijn zat geestenziektes die (nog) niet behandeld kunnen worden. Bovendien is levenslang behandelen ook niet echt nuttig als iemand toch nooit meer vrij komt...