Zoon van opperbevelhebber gedood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Zoon van opperbevelhebber gedood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 12:50

Twee Nederlanders gesneuveld in Uruzgan
DEN HAAG - In de Afghaanse provincie Uruzgan zijn twee Nederlandse militairen gesneuveld doordat ze met hun militaire voertuig inreden op een bermbom. Een van hen is de zoon van de donderdag aangetreden nieuwe Commandant der Strijdkrachten (CDS) Peter van Uhm.

Nederlanders gesneuveld in Uruzgan
Twee andere militairen raakten zwaargewond, een van hen verkeert in kritieke toestand.

Dat heeft plaatsvervangend commandant der strijdkrachten Freek Meulman vrijdag bekendgemaakt. De vier slachtoffers zaten allen in één voertuig toen die om 5 uur Nederlandse tijd op een ongeïdentificeerd explosief (IED) reed, ongeveer 12 kilometer ten noordwesten van Kamp Holland.

Hun eenheid keerde terug naar de basis na een grotere verkennende operatie in de buurt van Deh Reshan, die donderdagavond werd beëindigd.

De familie van de betrokken militairen is inmiddels op de hoogte gebracht. Allen maakten deel uit van het 45 pantserinfanteriebataljon in Ermelo.

Kritiek

Door de explosie kwamen naast eerste luitenant Dennis van Uhm (23) ook soldaat der eerste klasse Schouwink (22) om het leven. De soldaat der eerste klasse Norden (20) en korporaal der eerste klasse Hack (25) liepen ernstige verwondingen op.

Zij worden verpleegd in het hospitaal op Kamp Holland. De situatie van Norden is kritiek. Hack is stabiel.

Specifiek

Volgens Meulman is er vooralsnog geen enkele aanwijzing dat de aanslag met de bermbom specifiek gericht is geweest tegen de zoon van de nieuwe commandant der strijdkrachten. Hij wees erop dat IED's een veel gebruikt wapen zijn in Afghanistan. "Hoewel veel IED's onschadelijk worden gemaakt is het gevaar nooit uit te sluiten", aldus Meulman.

Twee weken geleden raakten elf militairen gewond door twee aanslagen. Een van hen verloor zijn benen en ligt nog steeds in kritieke toestand in het militair ziekenhuis in Utrecht.

Contrast

Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) heeft direct het kabinet ingelicht, waarin met grote verslagenheid is gereageerd. Het contrast tussen de feestelijke commando-overdracht een dag eerder van Dick Berlijn naar Van Uhm en de gebeurtenissen nu, had niet groter kunnen zijn, aldus de minister.

De missie in de Afghaanse provincie Uruzgan heeft nu sinds de start in 2006 zestien levens geëist. Acht van de slachtoffers kwamen om het leven door gevechtshandelingen

Zijn ze nu zo naief of lijkt het zo om de zoon van de nieuwe opperbevelhebber gewoon mee te sturen en zo ook al zijn makkers in gevaar te brengen Verdrietig .

Liezel1

Re: Zoon van opperbevelhebber gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:53

dat vroeg ik me inderdaad ook af..
ik zag het op tv vanmorgen en er schoten een paar dingen door me heen, onder andere dat het wel vreemd was om in de week na de aanstelling van Van Uhm zijn zoon zo het veld in te sturen....
Aan de andere kant: was iedereen daarvan op de hoogte?
Prins Harry heeft ook een tijd in Afganistan gezeten zonder problemen en hoefde pas terug toen het nieuws uitgelekt was... maar de reden voor zijn terugtrekking was toen ook dat hij zijn regiment wel eens in gevaar kon brengen omdat hij "target nr 1" zou worden als het bij de Taliban bekend zou worden...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:55

Wat ik begrepen heb is het stom toeval en was het geen gerichte aanslag op die zoon.

Wel een ongelooflijke week vol pieken en dalen zeg, voor die familie Scheve mond. De ene dag wordt de vader nog benoemd tot opperbevelhebber en de volgende dag komt de zoon om het leven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 12:57

Apple schreef:
Wat ik begrepen heb is het stom toeval en was het geen gerichte aanslag op die zoon.

Apple ik geloof niet zo in toeval in een oorlog, ze hadden die jongen onmiddelijk moeten terugtrekken imo.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:57

Wat ze op het nieuws zeiden was dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het persoonlijk gericht was.
Ook omdat hij in de voorste wagen zat, terwijl een eerste luitenant eigenlijk nooit in de voorste wagen zit.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:58

wat een drama zeg, verschrikkelijk..

ik geloof niet dat het een gerichte aanslag was hoor, op die zoon.

ik wil de ouders/familie/nabestaanden veel sterkte wensen (mochten ze dit ooit lezen dan)
en iedereen die familie of vriend/kennis in Afganistan heeft zitten ook veel sterkte, het is niet niks allemaal wat daar gebeurd.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:18

Ik hoorde me mams zeggen dat het de 4e auto was waar hun inzaten, die over de bom reed
Die Dennis was een maat van me broer heb nog foto's van ze op de computer staan. die andere kende hij niet zo goed.
Had net zo goed me broer kunnen zijn omdat die er dus vanochtend ook reed, schrok dus ook best wel toen ze zei dat er weer 2 nederlandse waren omgekomen!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:27

Condoléances voor de nieuwe opperbevelhebber. Zo maakt hij wel van heel dichtbij mee wat de risico's van het vak zijn. Toch denk ik wel dat iedere dode er één is. Of dat al dan niet de zoon van een belangrijk persoon is. Alle gesneuvelden zijn wel iemands zoon.

Toeval? Geen idee. Het gaat het er de Taliban om om zo veel mogelijk doden te maken. Iedere nieuwe dode wekt namelijk weer meer weerstand op bij het thuisfront. Zelfs al gaan er 100 Talibans dood tegen 1 Nederland, dan nog zullen er bij de Nederlanders eerder bedenken zijn om te strijd door te zetten.

Natuurlijk is een samenzweringstheorie niet geheel uit te sluiten. Het Nederlandse leger moet nu eenmaal met Afghanen werken (we willen ze helpen) en ik neem aan dat ze het niet 100% kunnen uitsluiten dat er iemand geïnfiltreerd is van de andere kant. Aan de andere kant, ik geloof dat de opperbevelhebber wel langer in de kijker was voor die positie en hij is niet zomaar van soldaat bevorderd tot opperbevelhebber. Het zal dus wel bekend geweest zijn dat zijn vader een hoge piet was.

Maar goed, het is al moeilijk genoeg voor de Taliban om Nederlanders om zeep te helpen, ik denk niet dat deze actie echt specifiek gericht was om familieleden van bevelhebbers uit te schakelen. Dan zouden ze toch wel een erg slecht beeld hebben van hoe het Nederlandse leger moreel in elkaar steekt.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:29

ik hoorde het net van mijn vader,
gister was de beste man met hele ceremonies gepromoveerd, even later overlijdt zijn zoon..
een groot rauwgebeuren dus, op mijn vaders' werk op dit moment..
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 18-04-08 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:32

Apple schreef:

Wel een ongelooflijke week vol pieken en dalen zeg, voor die familie Scheve mond. De ene dag wordt de vader nog benoemd tot opperbevelhebber en de volgende dag komt de zoon om het leven.

Het was wel gericht, deze bommen noemen ze zogenaamde 'bernbommen' en deze worden aangestuurd met een mobieltje.
ze zijn zelf gemaakt en liggen onder de grond. De mense die ze aansturen wachten net zo lang tot ze iemand aan zien komen en op dat moment geven ze een seintje met hun mobiel en ontploft de bom.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 19:58

joostvangestel schreef:
Dan zouden ze toch wel een erg slecht beeld hebben van hoe het Nederlandse leger moreel in elkaar steekt.

Denk je dat ze een helder beeld hebben daarover, ik betwijfel het.
De zoon van de hoogste militair is een trofee in hun manier van denken.

Het zal wel nooit naar buiten komen wat er precies gebeurt is het leger pleegt zich als een oester te sluiten en de media krijgt alleen de informatie die zij kwijt willen.
Ik vind het een intrieste zaak dat een vader die heel gemotiveert de ene dag op TV jonge mensen oproept om bij het leger te komen de volgende dag zijn kind daaraan verliest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:04

Klinkt heel hard, maar dat is wel het risico van het vak. Neemt niet weg dat het voor de familie verschrikkelijk moet zijn.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:05

Jaimyliefje schreef:
Apple schreef:

Het was wel gericht, deze bommen noemen ze zogenaamde 'bernbommen' en deze worden aangestuurd met een mobieltje.
ze zijn zelf gemaakt en liggen onder de grond. De mense die ze aansturen wachten net zo lang tot ze iemand aan zien komen en op dat moment geven ze een seintje met hun mobiel en ontploft de bom.

Er zijn lijkt mij wel meer variaties op bermbommen, niet alleen die door een mobiel worden aangestuurd.
Maar ik denk dat Apple bedoeld op de zoon van de benoemde. Dus niet dat ze die zoon er mee hebben omgebracht, maar dat hij er toevallig inzat.

Suus_ Dat zeiden ze op het nieuws, dat het de 1e auto was. Maar goed, ik kan het mis hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:08

Tien, dat is precies wat ik bedoel Lachen. Kijk dat ze VN militairen wilden treffen ok, maar precies die zoon lijkt me sterk.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:27

Tien schreef:
Er zijn lijkt mij wel meer variaties op bermbommen, niet alleen die door een mobiel worden aangestuurd.
Maar ik denk dat Apple bedoeld op de zoon van de benoemde. Dus niet dat ze die zoon er mee hebben omgebracht, maar dat hij er toevallig inzat.

Suus_ Dat zeiden ze op het nieuws, dat het de 1e auto was. Maar goed, ik kan het mis hebben.

Kan ook zijn dat wij het fout hebben hoor!!!
Me broer zal er wel een hoop van weten, tis toch ze maat en collega.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:33

nou er zijn al 16 nederlandse jongens omgekomen daar.
Ik denk niet dat het ze echt om die jongen ging (maar dat is mijn kijk op de situatie)

Het valt me wel op dat in één keer veel meer mensen zich er om bekommeren en zeggen dat het erg is.
Ook op tv word er nu (nog) meer aandacht aan besteed. alleen omdat het toevallig de zoon van Uhm is.....

Mijn militair komt maandag gelukkig thuis van Amerika. hoop het niet mee te hoeven maken, dat hij naar afganistan moet....

Heel veel sterkte voor de familie, vrienden en bekende van deze militairen!!!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:01

sarabande schreef:
joostvangestel schreef:
Dan zouden ze toch wel een erg slecht beeld hebben van hoe het Nederlandse leger moreel in elkaar steekt.

De zoon van de hoogste militair is een trofee in hun manier van denken.

In hun eigen denkwijze zou dit voorval dé motivator zijn van een rouwende vader om het onrecht met wortel en stok te verdelgen en zeker niet met zachte hand. Dus zou het hooguit een negatief effect kunnen geven.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:17

met veel verdriet moeten wij afscheid van dennis.
ik kende dennid erg goed en hij ging veel met mijn dochter naar demcdonalds of even lekker zwemmen.
ik zal zijn feest stemming missen en zijn goede hart al vriend en zijn humor.
hij was soldaat is hart en nieren en straalde dit ook uit door enorm motiverend te zijn of dit nu was op training dat hij met kapotte voeten terug kwam of als hij echt op uitzending was.
dennis komt hopelijk zondag terug en word hij volgende week begraven.
ik wens zijn fam en vrienden vooral kevin erg veel sterkte in deze verschrikkelijke tijd.
dennis ik zal je missen !!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:04

nicci88 schreef:
nou er zijn al 16 nederlandse jongens omgekomen daar.
Ik denk niet dat het ze echt om die jongen ging (maar dat is mijn kijk op de situatie)

Het valt me wel op dat in één keer veel meer mensen zich er om bekommeren en zeggen dat het erg is.
Ook op tv word er nu (nog) meer aandacht aan besteed. alleen omdat het toevallig de zoon van Uhm is.....

Mijn militair komt maandag gelukkig thuis van Amerika. hoop het niet mee te hoeven maken, dat hij naar afganistan moet....

Heel veel sterkte voor de familie, vrienden en bekende van deze militairen!!!

Dat is dan ook weer waar, ik vind het erg maar niet erger dan een onbekende militair sterft.
Voor mij zijn het allemaal verliezen die niet hadden moeten gebeuren.

gecondoleerd aan familie en vrienden

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:25

Tien schreef:

Ik wéét dat het zo is, mijn vader kent die man Knipoog

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:12

faye schreef:
Klinkt heel hard, maar dat is wel het risico van het vak. Neemt niet weg dat het voor de familie verschrikkelijk moet zijn.

Eens.

Daarbij, hoe vreselijk ik het ook vind voor die familie, is het misschien helemaal niet "slecht" dat dit gebeurd is.
Misschien is onze grote militaire leider zich dan achter zijn bureau'tje wat meer doordrongen van het feit dat het ook andermans kinderen zijn waar hij zijn Stratego mee speelt.

Als tegenwicht tegen zijn beroepsdeformisme. Misschien gebeuren dingen soms echt wel met reden?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 18:24

Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking wil dat Nederland zich na deze groep terug trekt.
De bedoeling was dat we zouden helpen scholen en bruggen (overdrachtelijk) te bouwen.
Wat we doen is dorpen van de kaart vegen omdat ze in het schootsveld liggen.
Met militaire inzet op deze geringe schaal is het onmogelijk om verbetering in de leefomstandigheden van de bewoners te brengen.
Ik begrijp dat veel militairen dat wel als uitgangspunt hebben, maar dan moet het wel realistisch en te verwezenlijken zijn en dat lijkt er in toenemende mate steeds minder op.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:13

@Sarabande: meer dan de helft van de Nederlandse bevolking wilde dat we er uberhaupt NIET heen zouden gaan. Dat het hele verhaal an "scholen en bruggen bouwen" een schijnverhaal was en dat onze echte intentie lag in het "te vriend" houden van de Amerikanen.

Daar hebben ze ook niet naar geluisterd. Dat zullen ze nu ook niet doen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 20:29

Firedancer schreef:
Daar hebben ze ook niet naar geluisterd. Dat zullen ze nu ook niet doen.

Nee dat verwacht ik ook niet nadat de PVDA tot mijn grote verbazing instemde met verlenging, overigens ook het JSF project net zo iets, voledig tegen de meerderheid in.
Gelukkig kost dat alleen maar heel veel geld, geen onodige mensenlevens.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:43

Speelpop van de Amerikanen.

Dat weet onze commandat der strijdkrachten ook. Laat het kwade dan ook een goede zijde hebben en hij op een verantwoorde manier met deze missie omgaan. Hoe fout het ook is dat we er uberhaupt zitten, kunnen wij er maar beter het beste van maken.