zeearendpaar in oostvaardersplassen broedt voor het derde ja

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tuhan

zeearendpaar in oostvaardersplassen broedt voor het derde ja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 22:02

zeearendpaar in oostvaardersplassen broedt voor het derde jaar succesvol, 17 april 2008

Het zeearendpaar in de Oostvaardersplassen, een natuurgebied van Staatsbosbeheer tussen Lelystad en Almere, heeft dit jaar twee jongen in het nest. Rijkswaterstaat Waterdienst voerde vanuit de lucht een vogeltelling uit. Na bestudering van de foto's werd geconstateerd dat er twee jongen op het nest zitten. Het is het derde opeenvolgende jaar dat er een zeearendpaar in de Oostvaardersplassen broedt. Maar het is voor het eerst dat er twee jongen uit een ei kropen.

Boswachter Hans Breeveld is enthousiast: “Het is natuurlijk prachtig dat de zeearenden voor de derde keer hier broeden. En het is fantastisch dat alles er op lijkt dat er nu twee jonge zeearenden op het nest zijn. Zo groeit de populatie zeearenden in Nederland heel snel”.

Nieuw nest
Dit jaar broeden de zeearenden niet op het nest dat ze de afgelopen twee jaar hebben gebruikt. Ze hebben in elders in de Oostvaardersplassen een nieuw nest gebouwd. Vorig jaar werd een webcam bij het nest geplaatst, maar door de verhuizing van de vogels is het broedproces dit jaar dus niet meer via de webcam te volgen.

Prooien
De boswachters van Staatsbosbeheer komen niet in de buurt van het nest, maar zagen de afgelopen dagen de zeearenden met prooien vliegen, een teken dat er jongen zijn. Dat lijkt nu bevestig door een luchtfoto, die van grote hoogte genomen is. Het maken van luchtfoto’s maakt deel uit van het reguliere monitoringsprogramma van Staatsbosbeheer,

bron: staatsbosbeheer

Geweldig nieuws dit!!! Ik ga er bijna elk weekend heen om te kijken of ik de zeearenden zie, tot nu toe is dit mij een keer gelukt met de verrekijker. Het zijn machtige dieren om te zien. Zo zie je maar dat je de natuur niet hoeft te helpen en dat zodra de tijd daar is, de dieren de OVP vanzelf vinden.

Adriana

Re: zeearendpaar in oostvaardersplassen broedt voor het derde ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:23

Idd, dat is precies mijn gedachte!