'Hert en zwijn niet ontwijken'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

'Hert en zwijn niet ontwijken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 13:47

bron nu.nl

Citaat:
AMSTERDAM - Automobilisten moeten zwijnen en herten niet ontwijken, maar remmen en botsen. Dat adviseert de ANWB woensdag op basis van onderzoek van de Duitse zusterorganisatie Adac. Uitwijken zou veel meer gevaar opleveren voor inzittenden dan botsen.

De proef van Adac heeft volgens een ANWB-woordvoerder aangetoond dat autoruiten intact blijven bij een botsing met een overstekend hert. "Het hert komt niet binnenzeilen."
Op het laatste moment uitwijken, brengt volgens de ANWB het risico mee te botsen op een tegenligger of een auto die naast je rijdt. Ook de kans tegen een boom aan te rijden is aanzienlijk, zegt de woordvoerder.

Doorrijden
De ANWB benadrukt dat een mensenleven meer waard is dan een dierenleven. "De mentaliteit moet zijn: remmen en doorrijden."
Veilig Verkeer Nederland adviseert automobilisten hun snelheid op 80 kilometerwegen waar wild oversteekt, aan te passen naar 60 kilometer per uur.

Nouja zeg! een mensenleven meer waard dan een dierenleven, en dóórrijden na het ongeluk??? ik vind dit echt onvoorstelbaar en waarschijnlijk gaat (hoe-heet-ze) van de partij voor de dieren hier ook wel over vallen.

Een collega gaf me naar aanleiding van dit bericht nog de tip "nooit remmen". Want als je remt zou je motorkap naar beneden gaan waardoor je ze eerder schept en tegen je ruit hebt. Je kunt ze beter onder je bumper houden Hamer

marlies85

Re: 'Hert en zwijn niet ontwijken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:49

Ik had het vanmorgen op teletekst gelezen.mijn mond viel ook open van de opmerking : "De ANWB benadrukt dat een mensenleven meer waard is dan een dierenleven."
Waarom denken mensen nou altijd dat ze boven een dier staan...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:52

Ik denk dat ze met doorrijden bedoelen: niet alles dichtgooien met gevaar tot slippen, maar remmen en laten gebeuren.

Niet dat ik het er persé mee eens ben, maar inderdaad met uitwijken kun je veel meer leed veroorzaken dan dat dier aan te rijden. Wat als je een tegenliggende auto ramt en die bestuurder is dood? Kun je dan tegen zijn familie zeggen: "Ja, maar dat hert leeft tenminste nog"?

Blijft een moeilijk punt natuurlijk!

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:55

Tja, ik weet niet wie ik nu allemaal over me heen krijg, maar ik zou liever één dood hert zien, dan meerdere doden of gewonden omdat iemand probeert uit te wijken voor een dier.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:56

Ik zou toch liever een hert of zwijn doodrijden, dan mezelf tegen een boom of tegenligger.
Ik zou het wel heel erg vinden hoor, als we al een konijntje scheppen ben ik al helemaal over de zeik, maar ik vind mijn eigen leven toch wel net iets belangrijker.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:57

Jukurensha schreef:
Tja, ik weet niet wie ik nu allemaal over me heen krijg, maar ik zou liever één dood hert zien, dan meerdere doden of gewonden omdat iemand probeert uit te wijken voor een dier.

Same here Ja

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:57

darwin schreef:
Ik zou toch liever een hert of zwijn doodrijden, dan mezelf tegen een boom of tegenligger.
Ik zou het wel heel erg vinden hoor, als we al een konijntje scheppen ben ik al helemaal over de zeik, maar ik vind mijn eigen leven toch wel net iets belangrijker.

Ik kan niet anders dan me hierbij aansluiten Lachen

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:59

Jukurensha schreef:
Mij krijg je in ieder geval niet over je heen, natuurlijk rijd je zo'n dier niet met opzet aan maar als ik de keuze heb kies ik ook voor mijn leven of dat van andere weggebruikers, boven het leven van een hert, zwijn, kat, etc. Overigens is het mooi verteld in bovenstaand stukje maar werkt het in de praktijk meestal niet. Als het je overkomt wijk je meestal automatisch uit, bij wijze van reflex.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:01

Jukurensha schreef:

Volledig mee eens! Wat dat betreft vind ik inderdaad dat een dierenleven boven een mensenleven staat.

EDIT: ik bedoel natuurlijk dat ik vind dat een mensenleven boven een dierenleven staat.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 16-04-08 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:03

Maanling schreef:
Jukurensha schreef:

Volledig mee eens! Wat dat betreft vind ik inderdaad dat een dierenleven boven een mensenleven staat.

Ik denk dat je bedoelt een mensenleven boven een dierenleven Knipoog

Donn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:09

SOrry hoor maar ik hou liever een dier in leven, dan aan te rijden allees als het niet anders kan dan begrijp ik het, maar een dier kan er toch niks aan doen dat er wegen bestaan waar op wordt gereden.

Vind erg gemeen van ANWB had dan gezegd ofzo van helaas is dit niet een leuke manier voor dieren.. een excuus maar dit!!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:12

Een excuus aan wie?? Aan de dieren? Ze zullen er blij mee zijn: "Sorry, we vinden jullie best lief, maar als je op onze weg loopt moeten we je helaas doodrijden" Knipoog Haha!

Denk dat ze de mensen er gewoon van bewust willen maken dat uitwijken grotere gevolgen heeft dan niet uitwijken...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:12

ANWB verteld dé manier waardoor jezelf en andere inzittende en eventuele andere weggebruikers niet in gevaar brengt.

Ja indd de ree o.i.d is dan de banketstaaf als die tenminste niet op tijd alsnog weg springt. Liever een ree dan mensen, ik ben helemaal mee eens met ANWB mensen gaan zeker boven dieren, en geloof me ik ben een ontzettende dierenfreak!

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:15

XxBeautyDxX schreef:
SOrry hoor maar ik hou liever een dier in leven, dan aan te rijden allees als het niet anders kan dan begrijp ik het, maar een dier kan er toch niks aan doen dat er wegen bestaan waar op wordt gereden.

Vind erg gemeen van ANWB had dan gezegd ofzo van helaas is dit niet een leuke manier voor dieren.. een excuus maar dit!!

Natuurlijk gaan mensen niet extra hard rijden als ze een hertje o.i.d. zien. Maar ik denk dat het allemaal nogal snel gaat sowieso, en als je dan nog tijd hebt om na te denken, moet je niet uitwijken, maar doorrijden. Dit is wat de ANWB bedoelt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:16

@Darwin, ja inderdaad, thanx. Heb het aangepast.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:18

Dieren ontkomen vaak aan een botsing omdat ze sneller reageren dan wij en op tijd wegspringen.

Waar de ANWB op doelt is: je kan beter doorrijden en negen van de tien keer het dier niet raken dan dat je gaat uitwijken, en jezelf tegen een boom parkeert om bambi te redden (die uiteindelijk zichzelf al gered heeft).

Sorry, ik rijd liever tegen een dier aan dan dat ik mezelf het ziekenhuis in rijd of erger of het iemand laat overkomen. Mensen zijn van nature egoisten, ik ook.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:32

Volgens mij gebeuren er jaarlijks heel wat ongelukken door zwijnen en reeën op de weg. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat de eerste reactie als bestuurder uitwijken/ remmen is. Maar volgens mij is het gevolg ervan dat de bestuurder met auto in een slip raakt met alle gevolgen van dien. Of dat evt. tegenliggers of bestuurders erachter ook de pineut zijn..

En ik vermoed dat tijdens de meeste uitwijkmanouvre´s het zwijn of de ree alsnog geraakt wordt eigenlijk. Bloos

Ik zou het eerlijk gezegd wel raar vinden als o.a. de ANWB uitwijkmanouvre´s met alle risico´s van dien zou aanprijzen. Met uitwijkmanouvres breng je het leven van je zelf, bijrijder en/ of andere bestuurders op de weg in gevaar. Best iets om bewust van te zijn denk ik..

En ik denk dat iedereen hier liever heeft dat mens en dier beide er zonder kleerscheuren vanaf komt. En tja, als die confrontatie niet te vermijden dan moet je toch wat..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:34

Jukurensha schreef:

volkomen mee eens en zo heb ik het ook in Afrika (waar je nog veel meer dieren voor je auto krijgt) ook geleerd. Eerst kijken naar de omstandigheden, niet vol op de rem en niet zo maar uitwijken, maar gecontroleerd reageren.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 16-04-08 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:39

Marieke_K schreef:
Dieren ontkomen vaak aan een botsing omdat ze sneller reageren dan wij en op tijd wegspringen.

Waar de ANWB op doelt is: je kan beter doorrijden en negen van de tien keer het dier niet raken dan dat je gaat uitwijken, en jezelf tegen een boom parkeert om bambi te redden (die uiteindelijk zichzelf al gered heeft).

Sorry, ik rijd liever tegen een dier aan dan dat ik mezelf het ziekenhuis in rijd of erger of het iemand laat overkomen. Mensen zijn van nature egoisten, ik ook.

Juistem! Dieren reageren idd meestal sneller dan wij kunnen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:46

ik geloof niet dat ik dat doe hoor doorrijden.

ik weet wel zeker ik doe dat niet ik wil dat niet op mijn geweten hebben.

Van de week remde ik ook voor een koolmeesje wat op de weg lag te spartelen.
ik dacht dat ie al aangereden was en wilde eerst zeker weten of ie doodging of gewond was of weet ik veel.

toen ik dichterbij kwam zag ik dat dat beestje lag te wippen met een ander meesje Haha! klapte in mijn handen en ze vlogen naar de weide om daar verder te gaan

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:47

Ik hoorde het vanmiddag op het journaal!
Doorrijden? zou ik echt niet doen! dan maar keihard op de rem of toeteren..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:52

Dat is dan fijn voor die moeder met twee kleine kinderen die boven op jouw auto knalt en het niet overleeft.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:53

monica08 schreef:

Als er ineens vanuit het niets een hert voor jouw auto springt , heb je echt geen tijd meer om te toeteren hoor Knipoog

Ik remde ook eens een keer hard toen er ineens een fazant voor mijn wielen overstak, maar ik had wel bijna een auto achterop zitten Haha!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:55

Het is ook wel zo natuurlijk, beter 1 hert of zo dood dan gewonde mensen of meerdere dode mensen.. Al vind ik het wel een moeilijk punt! Ja Maar doorrijden, nee leg het dier dan wel even aan de kant. Alhoewel ik dat waarschijnlijk niet zou kunnen. Bloos!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:58

Maanling schreef:
Dat is dan fijn voor die moeder met twee kleine kinderen die boven op jouw auto knalt en het niet overleeft.

Ik bedoel het als er niemand anders op de weg bevind..

darwin schreef:
monica08 schreef:

Als er ineens vanuit het niets een hert voor jouw auto springt , heb je echt geen tijd meer om te toeteren hoor Knipoog

Ik remde ook eens een keer hard toen er ineens een fazant voor mijn wielen overstak, maar ik had wel bijna een auto achterop zitten Haha!

Als het ''ineens'' tevoor schijn komt niet nee, maar als je de tijd ervoor hebt.. Knipoog