Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Redrumfox schreef:Ik vind dat vrijheid van meningsuiting juist goed is, míts men weet waar de grens ligt. Er is namelijk een groot verschil tussen racisme en vrijheid van meningsuiting, om maar even een voorbeeld te noemen.
rider schreef:Onzin. Geen vrijheid van mening maakt de democratische rechtstaat kapot, en dat vind ik persoonlijk erger dan wat geharrewar in 'de samenleving' (en trouwens, wat is dat, 'de samenleving'? Het is eigenlijk maar een vreemd, niet goed defineerbaar begrip. Is dat het samenspel van bevolkingsgroepen, of een onderdeel van bovengenoemde democratische rechtsstaat, of nog wat anders?).
Sowieso kun je vrijheid van meningsuiting niet afschaffen, het is namelijk een onaantastbaar grondrecht. Onze vrijheid van meningsuiting is ook vastgelegt in diverse verdragen waar Nederland voor getekend heeft. Als je vrijheid van meningsuiting af zou schaffen of in zou perken, zou Nedrland haar bestaansrecht verliezen.
Het recht van vrijheid op meningsuiting maakt sowieso de samenleving niet kapot. Dat doen mensen die niet om kunnen gaan met kritiek of een beetje spot.
Redrumfox schreef:Inderdaad, sowieso moet je opletten dat je anderen niet kwetst met je mening maar je moet óók opletten dat je jezelf er niet mee hebt want als je een keer de verkeerde tegenkomt ben je zuur. En dan kunnen mensen wel zeggen ''ja dat zou niet zo moeten zijn'', maar het is gewoon een feit dat we geprikkelder zijn tegenwoordig en dat heeft iedereen gewoon te accepteren en als je het beste met jezelf voor hebt pas je je daaraan aan. Maar die keus moet iedereen zelf maken. Ik heb er in ieder geval niet zoveel moeite mee om mijn mening voor me te houden, als dat mij een blauw oog en een gebroken neus kan besparen..
Maroush schreef:De vrijheid van de één, is vaak de beperking van de ander. Bij uitspraken van Wilders is de balans daartussen een beetje zoek. Maar ik denk dat we in NL alsnog erb blij mogen zijn met vrijheid van meningsuiting
Citaat:Er zijn natruurlijk wel grenzen he? Zolang je iets maar met respect brengt!
katiavl schreef:Maroush schreef:De vrijheid van de één, is vaak de beperking van de ander. Bij uitspraken van Wilders is de balans daartussen een beetje zoek. Maar ik denk dat we in NL alsnog erb blij mogen zijn met vrijheid van meningsuiting
Volgens mij is de fout niet bij degene die de uitspraken maakt maar de ontvanger, je kan ze naast je leggen of een slachtofferrol aannemen. En dan krijg je inderdaad een probleem
Maar alsnog neem je die slachtofferrol die krijg je niet