vrijheid van meningsuiting maakt de samenleving kapot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

vrijheid van meningsuiting maakt de samenleving kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:45

Hoi,

Wij hadden op school een discussie hierover, en gaan er morgen mee verder.

Ik wil wel eens jullie argumenten voor of tegen horen. Iets wat nu natuurlijk heel erg bij deze stelling gebruikt kan worden is Wilders met zijn uitspraken over de Koran.

Nou brand los, ben benieuwd!

De stelling nog een keer:

Vrijheid van meningsuiting maakt de samenleving kapot

rider

Re: vrijheid van meningsuiting maakt de samenleving kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:06

Onzin. Geen vrijheid van mening maakt de democratische rechtstaat kapot, en dat vind ik persoonlijk erger dan wat geharrewar in 'de samenleving' (en trouwens, wat is dat, 'de samenleving'? Het is eigenlijk maar een vreemd, niet goed defineerbaar begrip. Is dat het samenspel van bevolkingsgroepen, of een onderdeel van bovengenoemde democratische rechtsstaat, of nog wat anders?).

Sowieso kun je vrijheid van meningsuiting niet afschaffen, het is namelijk een onaantastbaar grondrecht. Onze vrijheid van meningsuiting is ook vastgelegt in diverse verdragen waar Nederland voor getekend heeft. Als je vrijheid van meningsuiting af zou schaffen of in zou perken, zou Nedrland haar bestaansrecht verliezen.

Het recht van vrijheid op meningsuiting maakt sowieso de samenleving niet kapot. Dat doen mensen die niet om kunnen gaan met kritiek of een beetje spot.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:20

Helemaal met rider eens!

Momenteel zou de stelling wel eens omgekeerd mogen worden....

Ook zou ik iedereen eens willen vragen om na te denken over hoe onze samenleving eruit zou zien als we geen vrijheid van meningsuiting meer hadden, of een beperkte vrijheid van meningsuiting... Willen we daar zo graag naartoe??

Ik ben van mening dat woorden je niet echt kunnen raken, je hebt altijd de keus om weg te lopen of ze te negeren.

Wel pleit ik voor meer inleving in een ander en een respectvollere manier van elkaar bejegenen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:26

Nee, het leggen van onzinverbanden (om bij Wilders te blijven) wel.
Er is een groot verschil tussen iemand die loopt te gillen dat X slecht is en verboden moet worden en iemand die zegt dat X niks voor hem/haar is, maar dat anderen dat anders kunnen zien.

Probleem dat je krijgt in de mengelmoes van culturen die Nederland inmiddels is, is het gebrek aan algemeen geaccepteerde regels en omgangsvormen waar alle culturen zich aan willen houden. Daar hoort ook respect voor andermans leefwijze bij binnen die grenzen.

Wat misschien interessant is om te lezen zijn de boeken en de website van Daniel Quinn.
Hij is antropoloog en heeft een stel heel goede boeken geschreven over onze cultuur (samenleving) en waar in de fundamenten daarvan de problemen eigenlijk zitten.
website :
http://www.ishmael.org

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:27

Niet die vrijheid van meningsuiting, maar de slechte ontvangst en omgang van die mening zorgen voor problemen. Mensen zou eens wat ontvankelijker moeten zijn voor eerlijke meningen.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:45

Ik ben van mening dat juist de vrijheid van meningsuiting een land beter maakt. Zonder kritiek op bepaalde zaken en groepen zou de samenleving juist kapot gaan en ontstaan er problemen omdat ze nooit goed benoemd zijn en niet bestaan tot er een uitbarsting komt.
Maar toch is het in Nederland nog wel zo dat je mening niet overal even gewaardeerd word. Je hoeft je mening maar te geven over 1 klein dingetje, zoals de afschaffing van de boerka in Nederland (wat niet meteen een belediging hoeft te zijn) en je hebt al meteen hele groepen van die mensen achter je aan waardoor er toch ook weer rellen ontstaan..

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:46

Ik vind dat vrijheid van meningsuiting juist goed is, míts men weet waar de grens ligt. Er is namelijk een groot verschil tussen racisme en vrijheid van meningsuiting, om maar even een voorbeeld te noemen.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:50

Redrumfox schreef:
Ik vind dat vrijheid van meningsuiting juist goed is, míts men weet waar de grens ligt. Er is namelijk een groot verschil tussen racisme en vrijheid van meningsuiting, om maar even een voorbeeld te noemen.

Precies, en wilder gaat daaroverheen. Maar toch vind ik dat je niet overal je mening kan geven, zoals ik zei in het vorige berichtje.. we hebben dan wel vrijheid van meningsuiting in Nederland, maar dat wil niet zeggen dat er geen rellen door ontstaan. En dat maakt uiteindelijk, niet direct, toch de samenleving kapot

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:17

Inderdaad, sowieso moet je opletten dat je anderen niet kwetst met je mening maar je moet óók opletten dat je jezelf er niet mee hebt want als je een keer de verkeerde tegenkomt ben je zuur. En dan kunnen mensen wel zeggen ''ja dat zou niet zo moeten zijn'', maar het is gewoon een feit dat we geprikkelder zijn tegenwoordig en dat heeft iedereen gewoon te accepteren en als je het beste met jezelf voor hebt pas je je daaraan aan. Maar die keus moet iedereen zelf maken. Ik heb er in ieder geval niet zoveel moeite mee om mijn mening voor me te houden, als dat mij een blauw oog en een gebroken neus kan besparen..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:31

rider schreef:
Onzin. Geen vrijheid van mening maakt de democratische rechtstaat kapot, en dat vind ik persoonlijk erger dan wat geharrewar in 'de samenleving' (en trouwens, wat is dat, 'de samenleving'? Het is eigenlijk maar een vreemd, niet goed defineerbaar begrip. Is dat het samenspel van bevolkingsgroepen, of een onderdeel van bovengenoemde democratische rechtsstaat, of nog wat anders?).

Sowieso kun je vrijheid van meningsuiting niet afschaffen, het is namelijk een onaantastbaar grondrecht. Onze vrijheid van meningsuiting is ook vastgelegt in diverse verdragen waar Nederland voor getekend heeft. Als je vrijheid van meningsuiting af zou schaffen of in zou perken, zou Nedrland haar bestaansrecht verliezen.

Het recht van vrijheid op meningsuiting maakt sowieso de samenleving niet kapot. Dat doen mensen die niet om kunnen gaan met kritiek of een beetje spot.

Inderdaad! Helemaal mee eens!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:40

Ik vind het sowieso een vreemde discussie want vrijheid van meningsuiting is een verticaal recht.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:54

Redrumfox schreef:
Inderdaad, sowieso moet je opletten dat je anderen niet kwetst met je mening maar je moet óók opletten dat je jezelf er niet mee hebt want als je een keer de verkeerde tegenkomt ben je zuur. En dan kunnen mensen wel zeggen ''ja dat zou niet zo moeten zijn'', maar het is gewoon een feit dat we geprikkelder zijn tegenwoordig en dat heeft iedereen gewoon te accepteren en als je het beste met jezelf voor hebt pas je je daaraan aan. Maar die keus moet iedereen zelf maken. Ik heb er in ieder geval niet zoveel moeite mee om mijn mening voor me te houden, als dat mij een blauw oog en een gebroken neus kan besparen..

Het is maar goed dat men er vroeger niet zo over dacht, anders hadden we het recht op vrijheid van meningsuiting en waarschijnlijk alle andere rechten nooit verkregen.

Ik zou het prettig vinden als men eens stil stond bij de ware betekenis van onze grondrechten. Het zijn niet zomaar lettertjes op papier, het zijn rechten die onze maatschappij gemaakt hebben tot wat die nu is. Rechten die ontstaan zijn omdat mensen er ooit letterlijk met bloed, zweet en tranen voor betaald hebben.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:25

Vrijheid van meningsuiting is ok, zolang je het met respect doet...

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:51

Vrijheid van meningsuiting moet kunnen, deze maken de samenleving echt niet kapot.
De mensen die dit niet kunne verkroppen en anderen hierom willen straffen, die maken de samenleving kapot.

Er zijn natruurlijk wel grenzen he? Zolang je iets maar met respect brengt!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:53

Kijk naar china waar alles gecensureerd word, en dan mag je heel blij zijn met meningsuiting Lachen

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:57

De vrijheid van de één, is vaak de beperking van de ander. Bij uitspraken van Wilders is de balans daartussen een beetje zoek. Maar ik denk dat we in NL alsnog erb blij mogen zijn met vrijheid van meningsuiting Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:01

Maroush schreef:
De vrijheid van de één, is vaak de beperking van de ander. Bij uitspraken van Wilders is de balans daartussen een beetje zoek. Maar ik denk dat we in NL alsnog erb blij mogen zijn met vrijheid van meningsuiting Ja

Volgens mij is de fout niet bij degene die de uitspraken maakt maar de ontvanger, je kan ze naast je leggen of een slachtofferrol aannemen. En dan krijg je inderdaad een probleem

Maar alsnog neem je die slachtofferrol die krijg je niet

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:45

Goeie discussiestelling. Levert veel stof voor discussie op, aangezien er een heleboel uitzonderingen te bedenken zijn. Zoals het feit dat je ook niet zomaar als mening mag zeggen dat iemand maar vermoord moet worden.

Wel een belangrijk principe, maar als zodanig moeilijk als hoogste wet aan te nemen. Daarvoor moet gedefiniëerd worden wat het woord "mening" in deze context bedoelt en misschien ook nog wel wat we bedoelen met het woord "samenleving". Er zijn veel zgn "strijders" voor de vrijheid van meningsuiting die bijvoorbeeld een heel bekrompen definitie hebben van wat een samenleving is en wie daar wel of niet bij hoort.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:50

Citaat:
Er zijn natruurlijk wel grenzen he? Zolang je iets maar met respect brengt!

Mee eens. En dan denk ik voor deze keer eens aan het neerhalen van mensen die bv meedoen aan Idols , holland got talent etc etc. Ook Gordon Ramsey is nou niet een persoon die ik graag zie op tv en ik vind het nog een slecht voorbeeld ook. (wordt ik nu oud dat ik dat zeg??)

Alles behalve respectloos vind ik het.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:20

Ik vind dat het prima is zoals het nu is, vrijheid van meningsuiting is erg belangrijk.

Wat ook erg belangrijk is, is het verbod op discrimatie.

Je mag dus wel een vrije mening hebben zolang je niemand discrimineert. Wilders heeft die grens vidt ik wel overschreden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:49

vrijheid van meningsuiting is wel belangrijk...en goed...
maar moet iedereen elke mening ten koste van alles maar geuit worden?
en moet je die zomaar de ruimte in te slingeren zonder een bepaalde basis tact in acht te nemen? respect te hebben voor de mening van een ander
ik denk dat het daar fout gaat
heel veel mensen vinden dat hun mening koste wat kost gehoord moet worden op welke manier dan ook ,

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:40

Nee naar mijn idee maakt het de samenleving niet kapot.
Als mensen hun mening niet meer mogen zeggen dat zou de samenleving maar kapot maken want niemand zegt wat die nou daadwerkelijk denkt en vind en je krijgt een grote achterbakse wereld.
Er zijn nu al genoeg mensen die hun mond dichthouden terwijl ze die best eens vaker open mogen doen.

Ligt er wel aan hoe je je uit natuurlijk als je het op een normale manier zegt en je laat andere mensen daarmee in hun waarde dan zie ik het probleem niet.

Wat betreft de Geert Wilders film, vind het wel goed hij heeft 100% gelijk en dan wil ik absoluut niet rasicitisch overkomen. Pim Fortuyn heeft geprobeerd dit probleem bespreekbaar te maken vervolgens word ie omgelegt, dit is een probleem waar mensen hun oogkleppen voor op zetten niemand durfd eerlijk te zeggen hoe hij of zij erover denkt want stel je voor dat je een rasist genoemd word terwijl naar mijn idee best veel mensen het ermee eens zijn.
Je mening mag gewoon gezegt worden en so what als die bij anderen wel eens hard aankomt. Je bent immers allemaal een individu en het lijkt me sterk dat de hele wereld of heel nederland overal hetzelfde over denkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:02

Vrijheid van meningsuiting is een groot goed.

Maar ik denk dat veel mensen een beetje vergeten dat een dergelijke vrijheid ook de plicht meebrengt om er zelf verstandig mee om te gaan, om zelf te blijven nadenken: is dit goed, is dit acceptabel, is dit handig?
Dat iets mag, betekent nog niet dat het ook moet.

Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat je dus maar alles eruit moet flappen! Als je iets zegt, dan zijn er gevolgen. Anderen horen het, anderen reageren erop, en je kunt dat niet zomaar van je afschuiven door te roepen dat het vrijheid van meningsuiting is. Zeker, de mensen die erop reageren hebben ook hun verantwoordelijkheid, maar ook de persoon die het roept moet daar rekening mee houden.

En o.a. Geert Wilders verliest dat wel eens uit het zicht. Door zijn uitspraken maakt hij de situatie soms alleen maar moeilijker en onprettiger, voor iedereen. Dat vind ik verkeerd en onverstandig. Het moet niet wettelijk verboden worden, maar persoonlijk verwerp ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:13

katiavl schreef:
Maroush schreef:

Volgens mij is de fout niet bij degene die de uitspraken maakt maar de ontvanger, je kan ze naast je leggen of een slachtofferrol aannemen. En dan krijg je inderdaad een probleem

Maar alsnog neem je die slachtofferrol die krijg je niet

Dat is opzich wel zo,

Maar het vreemde van Wilders is, dat het afschaffen van de Koran wel echt lijnrecht tegenover vrijheids van meningsuiting staat...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:07

Dat snap ik ook natuurlijk maar doet me denken aan een quote van Bernhard oswald

Waar vrijheid is, moet natuurlijk ook het slechte vrij zijn.
Maar het draagt het zaad van de vernietiging in zich en sterft aan zijn eigen gevolgen/logica