Alarm over wrede jacht met honden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Alarm over wrede jacht met honden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 10:43

Alarm over wrede jacht met honden 7-04-08

Politie en justitie slaan alarm over criminele bendes die met speciaal afgerichte honden wild vangen.

Deze manier van jagen is verboden, omdat het er zeer wreed aantoe gaat. Konijnen, hazen en reeën worden letterlijk aan flarden gescheurd.

NOVA heeft dat in beeld gebracht. Het OM zegt dat het al jaren gebeurt.

Voor de kick
De laatste jaren zijn er drie illegale jagersbendes opgerold, maar volgens de politie zijn er veel meer. Het vlees wordt opgegeten door de honden, of verkocht.

Maar de daders doen het vooral voor de kick.

Afbeelding

(Er is een filmpje bij geplaats, zie:Bron: www. nosjournaal.nl)

CDA en PvdA reageren geschokt, ze vinden dat er snel maatregelen genomen moeten worden.

Ik dacht dat windhonden afgeschoten mochten worden als ze los liepen in het bos of ander terrein waar wild liep. Vind dit wel heel erg ziek.

detour

Re: Alarm over wrede jacht met honden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 10:56

NOVA zond gisteren een reportage uit over deze jachtvorm, die vooral in het zuiden plaatsvindt. Er zijn tot dusver drie bendes opgerold. Volgens de politie zijn er meer, maar getuigen durven de politie niet te waarschuwen uit angst voor represailles.

Ook dit las ik ergens op internet, dat maakt het helemaal achterlijk. Op deze manier kunnen dit soort bendes actief blijven, er moet toch iets tegen te doen zijn? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:01

Afschuwelijk, vanmorgen hoorde ik een fragment op de radio. Wat kunnen mensen toch vreselijk omgaan met dieren. Ze zouden eens wat honden moeten loslaten op die mensen, kijken hoe leuk ze het dan nog vinden. Idioten.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:05

T is wel ziek zeg... hopen dat ze die bendes ook op kunnen rollen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 11:05

Zie ze maar eens te pakken; kennelijk is het echt erge tuig alsd mensen ze niet eens durven aan te geven bij de politie..

Debbiedee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:19

dit is al jaren zo alleen wordt er nu open over gesproken en zijn het meer mensen die zo gaan stropen, deze honden zijn over het algemeen kruizingen tussen whippets en greyhounds dus super snel.

detour windhonden mogen los mits je ze onder controle hebt, wat dus eigenlijk niet mogenlijk is als ze wild zien dan komt het jachtinstinct naar boven.

mijn windhond laat ik rennen op de ren en coursing baan zelfde vaart maakt ze daar maar er vallen geen dode dieren bij Haha!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:35

Voorpagina van NRC Next, 08-04-2008 schreef:
NOS hekelt jacht met oud filmpje
Het actualiteitenprogramma Nova heeft gisteravond nieuws gemaakt met ruim tien jaar oude beelden, zonder dat er in de uitzending bij te zeggen. Kamerleden reageerden onthutst op de beelden van jacht met honden op hazen in Brabant, die volgens de politie nog steeds voorkomt.

Verderop in de krant staat nog:
Citaat:
"Daarin [de uitzending van Nova] werden beelden van jachtpartijen gebruikt, afkomstig uit in beslag genomen materiaal van meer dan tien jaar geleden. Ook het NOS Journaal toonde de 'schokkende en exclusieve' beelden."
En:
Citaat:
"De datering van de opnames werd niet vermeld in de uitzending. Nova zei desgevraagd na uitzending dat een aantal opnames uit midden jaren '90 stammen en dat van andere de datum niet bekend is."

Er zal dus best wel wat waar zijn van dit verhaal, maar het is in mijn ogen niet juist om dat op deze manier in beeld te brengen. Aandacht vragen voor een onderwerp mag best, moet ook in dit geval, maar niet met zulke gedateerde beelden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:57

Ik vind het echt ziek! Hopelijk worden die bendes gepakt en krijgen ze een flinke straf, maar NL kennende zal dat niet gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 23:58

Ik vind het alleen wel raar dat iedereen roept hier word ik ziek van.En dan tegelijk worden er wel natuurdocumentaire's uitgezonden waarin leeuwen impala's verscheuren of krokedillen jonge gnoe's van de kant pikken en opvreten en dan is zoiets Mooi?Of pak onze huiskat,gat die leuker met muizen en vogeltjes om?

Zelf zie ik het verschil niet tussen de dieren die enkel hun instinkt volgen.

Kijk van mij hoeft dit Jachtgebeuren niet. Maar persoonlijk heb ik eerder een hekel aan een jager die daar maar voor zijn lol op een konijn of hert loopt te schieten als aan een stel honden die een konijn verscheuren.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:14

een jongen uit mijn klas ( limburgse) erkent dit probleem. dit noemt hij zelfs wreed.

Ik vind dit niet jacht gedrag. dit noem ik gewoon het zielig opjagen van beesten achter een konijn aan. en dan de honden opjutten om een beest te vangen. ik vind dit nutteloos, een hond krijgt brokken en hoeft dus niet achter een beest aan te jagen. wie wil de leeuwen voeren?

@ Silvana. jij snapt het principe van jagen niet.
in nl leven 10.000 konijnen. per jaar komen er 10.000 bij. dat betekend dat de beesten afgezien van de 1000 die natuurlijke of auto dood sterven. er dus enorm veel konijnen zijn. te veel voor onze bossen die dat niet aankunnen. vanuit dat principe word berekend hoeveel beesten er 'dood'moeten. het is niet zomaar dat je mag jagen. zonder vergunning mag je niet jagen. je MOET bijhouden welk beest je schiet, waar je hem schoot en hoeveel. dat geef je aan. dat komt in een dossier waarvan berekend word hoeveel er geschoten word binnen een gebied. daar word gekeken hoeveel konijnen, eenden, fazanten er zijn geschoten. als er in Arhem (voorbeeld) 500 konijnen mogen geschoten worden, dan word dat bijgehouden. er word echt niet zomaar raak geschoten. Hetzelfde geld voor de zwijnenpopulatie. dat is gewoon gevaarlijk voor de zwijnen zelf.
Je mag echt niet zomaar schieten op een loslopend konijntje, ik wil niet zeggen dat dat niet gebeurd, maar de officele weg is heel wat anders als iedereen denkt. het is gewoon nodig.
lijkt raar, maar verdiep je dan eens in de jagerskant als altijd een partij te kiezen. als ik een discussie begin kijk ik naar wat de punten zijn van de tegen partij.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:22

Volgens mij is er een aantal diersoorten (haas, fazant, patrijs, wilde eend, konijn en houtduif) waarop de jacht geopend kan worden. Dit betekent dat deze soorten mogen worden bejaagd in de tijd waarin de jacht op de betreffende diersoort is geopend, maar alleen door iemand met een jachtakte, op land waarop hij het genot van jacht heeft en alleen met toegestane middelen.

Alle andere diersoorten worden niet bejaagd. Reeën of wilde zwijnen bijvoorbeeld, worden niet bejaagd, maar afgeschoten. Het verschil hiertussen is dat er voor iedere ree of wild zwijn een aparte afschotvergunning moet worden verleend. Het aantal afschotvergunningen dat wordt uitgegeven is weer afhankelijk van o.a. het aantal dieren van een soort dat in een bepaald gebied voorkomt.

Daarnaast is er ook nog stroperij. Stropen (waar de in de openingspost genoemde illegale jacht met honden ook onder valt) is altijd illegaal, zelfs als het gebeurt op soorten die wel bejaagd mogen worden.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:05

silvana schreef:
Ik vind het alleen wel raar dat iedereen roept hier word ik ziek van.
Kijk van mij hoeft dit Jachtgebeuren niet. Maar persoonlijk heb ik eerder een hekel aan een jager die daar maar voor zijn lol op een konijn of hert loopt te schieten als aan een stel honden die een konijn verscheuren.

Zo, jij weet duidelijk niet waar je over praat! Rolleyes

Een jager jaagt niet zomaar hoor. Dit kan zelfs verschillende functie's hebben. Daarbij te denken aan wildbeheer/schadebestrijding e.d. Natuurlijk jaagt iemand voor zijn plezier, ik ook. Maar ook de mens is een jager, vroeger moest men jagen om aan voedsel te komen, dus ook bij de mens is er in zekere mate te spreken van instinct. Nu kan men eten uit de winkel halen, maar wat is er mooier als je, je eigen voedsel vangen. Het dier maakt een kans, leeft elke dag lekker buiten in zijn eigen biotoop met bewegingsruimte, integendeel tot dieren uit de bio industrie die op ons bordje belanden. Maar dat zien we niet dus dat gaan we dan maar uit de weg.

Persoonlijk vind ik het toch een stuk mooier om een dier te vangen wat een goed, natuurlijk leven heeft gehad, inplaats van een dier te eten dat geboren is, gecastereerd, staart, tanden en oren geknipt, in een kleine overvolle ruimte word gepropt om vetgemest te worden, geen daglicht te zien en dan geslacht te worden.

Jager word je ook niet zomaar daarvoor moet je praktisch en theoretisch jachtexamen doen (curses jacht en faunabeheer). En geloof me dat is veel heel veel leerwerk! Ook ben je als jager verplicht dieren snel uit hun leiden te verlossen en respectvol met het gevangen wild om te gaan.

Zelf ben ik niet tegen op de geweerjacht maar prefereer de valkerij. Valkerij is een eeuwenoude jachtmethode waarbij wild in zijn natuurlijke omgeving doormiddel van een getrainde roofvogel wordt bejaagd. De Roofvogel van de valkenier doet in principe precies hetzelfde als dat wat een wilde roofvogel in de vrije natuur zou doen. Het enige verschil tussen getrainde roofvogels en soortgenoten in het wild, is dat de getrainde vogel de valkenier heeft geaccepteerd als hulpmiddel bij de jacht. Een nog natuurlijkere vorm van jacht, waarbij het dier een zeer goede kans maakt om ook te ontkomen. Dit is een eerlijke manier van jagen. En natuurlijk word er plezier beleefd aan de jacht, het is prachtig om te zien hoe een vogel zijn natuurlijke gedrag toont. De wendbaarheid tijdens het jagen etc.

Een geweerjager zal op zijn manier ook plezier aan de jacht beleven, maar die gaan wel respectvol om met de natuur, het gevangen wild, gaat niet op jachtterrein van anderen, verlost het wild z.s.m. uit zijn leiden etc. Die mannen die met die honden jagen hebben hier kort gezegt schijt aan. Het gaat hun puur om de sensatie en ze hebben geen enkele sympathie en medeleven voor het gevangen wild dat blijkt wel uit de film.

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=sd0jt3&s=3
Je zou bijvoorbeeld zeggen dat deze vogel (helaas overleden was van mijn vriend) het konijn vangt, maar het konijn was verdwenen.

Maar bejaging kan zeker meerdere doelen dienen! Denk maar ééns aan een groep konijnen met myxmatose, ik heb dieren gezien die zo ziek waren dat ze je niet zagen aankomen en dat je ze gewoon van de grond kon rapen. Dan verlos je zo'n dier uit zijn leiden.

Echter de jacht met die honden is totaal RESPECTLOOS tegenover het gevangen wild. Weet niet of jij die filmpjes hebt gezien maar dat volk begeeft zich in andermans jachtveld. Het wild maakt geen kans om te kunnen ontsnappen met 4 honden achter zich aan. Er word een ree uit de achterbak van de auto gehaald, levend, en zo aan de honden gegeven. Er word een ree dat 2 kalven draagt gevangen, de kalven worden opgezet voor het geld. Dieren zo snel mogelijk uit hun leiden verlossen is absoluut geen sprake van hier, integendeel.

Dus voordat je er volgende keer weer van die onzinnige dingen uitkraamt, ga de feiten even na. Natuurlijk mag je een hekel hebben aan jacht of jagers maar ga dan niet deze respectloze vorm van jacht lopen prijzen.
Laatst bijgewerkt door SONY op 09-04-08 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:09

Ik vind het prima dat er dieren geschoten worden (op een zo humaan mogelijke manier!!): anders wordt de populatie veel te groot. Maar dat dit op zo'n lugubere manier moet is echt te gek voor woorden. Dit zijn net zulke gekken als die persoon/personen die die moordkuilen hebben gegraven. Ze kicken erop anderen pijn te doen, en of dat nou mensen of dieren zijn: het is allebei wreed en ziekelijk.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:29

het schieten van een dier is wat anders dan een dier wild openscheuren na een helse achtervolging waar het dier enorm door lijd. Een konijn word geschoten. De jagers proberen zo goed mogelijk te schieten dat het dier zo min mogelijk lijd.
Wat deze mensen met de honden doen is gewoon walgelijk. dat is het expres lijden van dieren. ik hoop dat de eigenaren aangepakt worden en de honden afgemaakt. dit is gewoon het verpesten van een hond door een slechte eigenaar. erg sneu voor hond en het wild waar ze achter aan rennen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:42

En waarom wordt de populatie 'te groot'? Doordat alle natuurlijke vijanden of omgelegd zijn, of verjaagd. En te groot? Nederland is gewoon te klein geworden. En aangezien er maar bijgebouwd blijft worden, worden wildpopulaties al heel snel te klein voor die parken die we 'bossen' noemen.

Dat terzijde.

Ik vind het wálgelijk. Dit is niet jagen zoals hierboven beschreven, dit is puur voor de kíck die honden erop los laten. Het gaat ze niet eens om de buit, maar puur om hoe snel en welke hond het beestje heeft gepakt.

En wat krijgen ze dan? Voorwaardelijk en een boete van €2000,-. Wat een lachertje weer.

Honden kun je afmaken, die zijn goed verziekt. Of je moet kunnen garanderen dat ze ten alle tijden vast zitten. Die pakken alles wat los en vast zit.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:50

er zit nogal een enorm verschil tussen stropen en jagen. dit met die honden is duidelijk stropen, en dat deugt niet. mijn eigen brave hond maakt zich er helaas ook wel eens schuldig aan... Bloos al wordt het minder nu ze bijna 9 is. maar ik jut haar niet op, integendeel. Knipoog

jagen moet, anders loopt het hier uit de hand. denk aan de zwijnen op de Veluwe die nu omkomen van de honger omdat ze met teveel zijn, en continue tegen auto's aanklappen. nee, dat is fijn dan?!
jagen gebeurt met beleid, en zo lang er hier geen natuurlijke vijanden zijn om de wildstand te reguleren zal het blijven moeten. en voor degenen die er tegen zijn: zullen we dan maar kuddes wolven en een handjevol beren loslaten hier, kijken hoe dat gaat? Tong uitsteken
er is nou eenmaal niks natuurlijks aan onze natuur in NL, dus jagen hoort daan bij.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:51

Ja ik hoorde het op het nieuws. Echt gemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:24

En waarom mogen jagers wel jagen omdat er te veel dieren zijn?
Hoe komt het dat er te veel dieren zijn, omdat de mens zich eeuwig met de hele natuur moet bemoeien.Door constant de natuur uit zijn balans te brengen.

Ik weet wel waar ik over praat wat jagers betreft,ik woon in een buurt waar fanatiek gejaagd word.En niet door stropers,herten zwanger of niet worden hier ook gewoon neer geknald.Aangeschoten vogels ,als kraaien ed laten ze levend en al in de weien kreperen.Dan ben ik de gene die ze naar de DA brengt en ze of opknapt of in slaap laat doen.
Poezen worden gewoon neergehageld en de hagel vliegt over de weg en fietspad gewoon op het dak tot op het erf waar de kinderen spelen.In het fanatiek jagen even de richting vergeten, zeggen ze als ze er op aan gesproken worden.

Ik praat deze stropers niet goed ik vind alle jacht vreselijk.Maar ook mijn raskatten die een buitenren hebben, verscheuren een muis die zo dom is ze daar op te komen zoeken.En zo'n gillende muis is ook niet aangenaam.

Qua honden heb ik nooit jagers gehad,bewust ook nooit geen jachthond genomen.Maar daarom vind ik niet dat deze grey's nu in slaap moeten worden gedaan.

Dit jagen met grey's gebeurt zover ik weet al twintig jaar terug in noordbrabant met de grensstreek Belgie.Dan kregen we al eens weggelopen grey's binnen waarvan we de eigenaars wel eens konden achterhalen.Toen waren deze verhalen er al.

Ik verbaas me gewoon dat er zo'n opschudding is nu hier over en dat er word gezegd dat de honden maar moeten worden in geslapen.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:00

Moet zeggen dat ik een Grey die een konijn vangt een stuk beter/diervriendelijker vind dan een jager. (heb het dus niet over reeen of zwijnen).
Het konijn is na een korte achtervolging meteen dood ( met een keer schudden is het beest dood) terwijl een jager mis kan schieten en een konijn vaak nog een stuk weg komt voor het dood gaat aan de verwondingen.
Daarnaast zullen getraine greys hun konijn niet opeten maar naar hun baas brengen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:01

Stropen is niet O.K.
Een hond de schuld geven die door zijn baas word beloond om dit gedrag te vertonen en er al honderden jaren voor word gefokt om te jagen is kortzichtig.
Hetzelfde als een Bordercollie verbieden om te drijven.
Dat het niet past in onze hedendaagse ethiek,is een menselijk point of vieuw.
Nog niet zo heel lang geleden was het normaal om met een meute Foxhounds een vos de dood in te jagen.
Hier in NL worden zwijnen middels drukjacht door een passage gedwongen en vanuit een hinderlaag afgeschoten, ook niet fraai.
Een dier wat in een slachthuis word verwerkt tot vlees is ook geen verheffende aanblik,slechts verhuld door vier muren en daarom door de publieke opinie minder veroordeeld.
Maar zogauw Stampertje ,Bugs Bunny en Bambi belaagd worden door de grote Boze Hond is het zielig.
Wat vervelend is,imo is dat mensen dieren misbruiken voor bloodsports voor hun eigen vermaak.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:05

NoaC schreef:
Moet zeggen dat ik een Grey die een konijn vangt een stuk beter/diervriendelijker vind dan een jager. (heb het dus niet over reeen of zwijnen).
Het konijn is na een korte achtervolging meteen dood ( met een keer schudden is het beest dood) terwijl een jager mis kan schieten en een konijn vaak nog een stuk weg komt voor het dood gaat aan de verwondingen.
Daarnaast zullen getraine greys hun konijn niet opeten maar naar hun baas brengen.

Ten eerste: ook honden en andere dieren die voor de jacht worden gebruikt, kunnen "mis"pakken en een dier gewond achterlaten. Denk aan een hond die een haas of konijn nog net bij de poten kan pakken. Of een havik die een konijn stoot dat net weg probeert te duiken in zijn hol. Of een fret die een fazant pakt (is niet de bedoeling, maar vertel hem dat maar eens) en hem door het gefladder weer moet laten gaan.
In veel gevallen zal het goed gaan, maar lang niet altijd. Jagers met een geweer schieten ook niet "zomaar in het wilde weg", en ondanks dat hij een dier wel eens verkeerd kan raken, doet een goede jager er ook alles aan om geen aangeschoten wild achter te laten.

Ten tweede: De bij de illegale, wrede jacht uit de openingspost gebruikte honden, zijn niet getraind om het gevangen wild netjes voor de baas te apporteren. Ze "krijgen" het gevangen wild als beloning.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:16

Als een Grey een konijn mist na een achtervolging (wat volgens mij niet zoveel voorkomt als aangeschoten wild) dan sterft het beest vaak aan een hartstilstand.
Maar ik zie een goede grey een haas nog niet alleen bij zijn achterpoten pakken en daarna niet meteen goed hoor; alsof zo'n haas doorkan rennen dan.
Wel eens een grey zien jagen? Konijnen zijn flink kansloos.

Ik had het over jagen in het algemeen; niet over de beginpost specifiek.
Ik ben ook tegen stropen, maar vind jagen met een Grey vriendelijker dan met hagel. Dat is mijn punt.