Olympische vlam gedoofd in Parijs...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Olympische vlam gedoofd in Parijs...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 15:34

Dus toch;
Citaat:
Olympische vlam gedoofd
www.nu.nl

PARIJS - De estafette van de olympische vlam in Parijs is maandagmiddag twee keer onderbroken en in een bus geplaatst. Beide keren werd de vlam gedoofd uit veiligheidsoverwegingen, aldus de politie.

Protest in Parijs

De vlam was nog maar 200 meter van de Eiffeltoren, waar de estafette begon, verwijderd, toen hij voor het eerst in een bus werd geplaatst, omdat betogers de manifestatie onmogelijk maakten.

Een half uur later werd de fakkel weer gedragen door een renner, maar werd later opnieuw in een bus gebracht. Activisten die het beleid van China in Tibet afwijzen, probeerden de vlam te doven.

De politie heeft honderden agenten op de been gebracht om de orde te handhaven.

Londen

In Londen kwam het zondag bij de estafettetocht van de vlam tot ongeregeldheden. De politie verrichtte 35 arrestaties. Aan de 28 kilometer lange estafette in Parijs doen tachtig lopers mee.

Het hoofd van het Noorse olympisch comité zei maandag dat de estafette van de olympische vlam moet worden heroverwogen wegens de betogingen. Peking veroordeelde maandag de ordeverstoringen door "Tibetaanse separatisten".

Vlag

Activisten hebben maandag vanaf de Eiffeltoren en andere plaatsen in Parijs een zwarte vlag laten wapperen met daarop de vijf ringen van de Olympische Spelen in de vorm van handboeien.

Enkele activisten maakten zichzelf vast met handboeien aan de Eiffeltoren op een hoogte van 75 meter.

Anoniem

Re: Olympische vlam gedoofd in Parijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:35

Alweer? Tjee, dit jaar worden de spelen lang niet zo leuk als normaal ben ik bang van

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:49

Ik vind het van beide kanten sneu. Wat heeft het nou voor zin zo'n fakkel. En wat heeft het voor zin om tegen zo'n fakkel in te gaan.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:51

Het gaat ook niet om die fakkel, maar alles waar die fakkel voor staat! Sportiviteit, vrede, vriendschap enz. Niet echt normen en waarden waar China in uitblinkt.
Ben ook bang dat het niet zo heel gezellig gaat worden komende zomer..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:53

Nee, maar dan nog denk ik dat men de fakkel los zal meoten blijven zien van China.
De sport/sporters hebben (behalve dat ze moeten inzien wat er gaande is natuurlijk) niet zozeer met China te maken. Ik bedoel, op sportief gebied zijn de spelen gewoon heel speciaal, waar dan ook.

Dat er aandacht gevraagd wordt voor de situatie in China vind ik absoluut terecht!! Alleen of het via deze weg moet...
Nu wordt zeg maar het evenement aangesproken en niet het land zelf..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:55

noukie, volgens mij is dat de enige manier om iets aan de kaak te stellen....
hoe hypocriet is het om daar lekker de sport uit te oefenen en te zeggen dat je niets met de situatie van de mensenrechten in China of in Tibet te maken hebt, terwijl je wéét dat er tijdens het rondje dat jij op de baan loopt mensen gemarteld worden....

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:08

Een deel van onze gebruiksartikelen komt uit China, dus als de sporters hypocriet zijn, is de gemiddelde Nederlander het ook Knipoog . Aan de andere kant, juist de handel en ook de Olympische Spelen leveren China veel werkgelegenheid op. Door het land te boycotten wordt het voor de mensen daar echt niet beter, die hebben werk nodig om te overleven.
Maar wat dan wel zou kunnen werken, dat durf ik niet te zeggen...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:11

Miran schreef:
Een deel van onze gebruiksartikelen komt uit China, dus als de sporters hypocriet zijn, is de gemiddelde Nederlander het ook Knipoog

dat is waarschijnlijk ook zo... heb je gelijk in... maar die Olympische spelen trekken veel media en veel werkgelegenheid naar China (ook al is het maar van korte duur) en juist daarom willen mensen nú ingrijpen denk ik...
China heeft op van alles en nogwat censuur staan, door die spelen zullen ze een stuk opener moeten zijn, dus nú is het de kans om in te grijpen!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:12

mm de spele gaan eeen ramp worden

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:13

Ja, maar als jij je rondje in Nederland loopt gebeurt het ook.
Dus hoe hypocriet is het dan om ineens nu de rondjes in China gelopen gaan worden daarover te beginnen?
Kijk, begrijp me niet verkeerd, DAT er wat gebeurt is terecht, alleen... Ik denk persoonlijk niet dat de regering van China erg onder de indruk zal zijn van wat er in Parijs gebeurd is vandaag.

Dus waarom de OS 'pakken' op waarvoor er al jarenlang aan alle kanten ogen gesloten worden? Waarom de vlam willen doven ipv gewoon overal ter wereld voor de Chinese Ambassades te gaan demonstreren? (Bijvoorbeeld)
Kijk, zolang de helft (of meer zelfs?) van de aandelen Fortis (na de overname ABN toch echt een grote bank in NL) in Chinese handen zijn en blijkbaar zulke grote financiele belangen nog met liefde met China gedeeld worden, zie ik niet in waarom de OS dan 'doelwit' van demonstraties zou moeten zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:16

Noukie schreef:
zie ik niet in waarom de OS dan 'doelwit' van demonstraties zou moeten zijn.

ik denk dat dat gewoon de wanhoop van enkele chinezen en tibetanen is....
ze hebben jarenlang in de odnerdrukking geleefd, camera's etc waren daar niet toegestaan.. veel mensen wisten niet eens van hun bestaan af..
nu komen de camera's etc ineens bij bosjes naar China en naar de vlam toe... dat is voor hen dé gelegenheid om ervoor te springen...