Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 21:45

Ik hoorde vandaag dat in sommige gemeenten de dodenherdenking is verzet.. Verward
Dit begrijp ik nou echt niet van NL..

De dodenherdenking doet iets met mij, en ik denk met vele anderen...
Waarom nou deze 'traditie' (sorry voor de woordkeuze, wist even niets anders) uit zijn verband rukken..?

4 mei is gewoon 4 mei, de dag van de dodenherdenking, en dat moet je in ere houden.
Tenminste... dat is mijn mening..
Wat vinden jullie ervan?

Nathalie

Re: Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:47

Ik ben het helemaal met je eens!!!
Zoiets kun je niet zomaar verzetten in mijn ogen...

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:48

Jeetje.. Lijkt me ook niet kunnen!
Wat was de rede dan?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:49

4 mei is 4 mei, maar staphorst is staphorst. (althans, daar ging het over toch?)
proberen konden ze het altijd, en ze hebben zo gelijk gekregen, klaar toch?
als je altijd strikt met de Bijbel leeft in een gemeente, dan is het erg raar om op zondag ineens iets te organiseren.

is dit overigens de eerste keer dat dit op zondag valt?
heb er nog niet eerder iets over gehoord.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:50

Nederland.. pff waar gaat dat heen!
Ben ook erg benieuwd naar de rede. Laat het een heeéle goede zijn (al begrijp ik het dan waarschijnlijk dan nog niet)..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:51

Het is dus omdat 4 mei dit jaar op een zondag valt. Zondag = rustdag voor het christelijk geloof.

Tja ik vind het wel een beetje raar, die reden. Maargoed.
Toch vind ik het niet kunnen. 4 mei = 4 mei, en niets anders.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:52

heb het even gelezen op nu.nl,
gemeenten zijn zelf vrij om het op een ander tijdstip te herdenken,
en een paar gemeentes hebben daarvoor gekozen om de bevolking niet tegen de borst te stoten door het op zondag te doen.
ik zie het probleem niet zo in eigenlijk, waarom het zo'n drama is als het een keer een dag eerder is op sommige plekken, het is niet landelijk zo hoor!
Laatst bijgewerkt door Marigold op 02-04-08 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconuts

Marigold schreef:
als je altijd strikt met de Bijbel leeft in een gemeente, dan is het erg raar om op zondag ineens iets te organiseren.

Ik weet niet precies het verhaal, dus alvast sorry als ik ergens op reageer terwijl ik het hele verhaal niet weet.. Maar heeft dit echt te maken met de Bijbel en omdat het deze keer op zondag valt?
Sorry, maar ik kan er nog steeds niet bij. Helemaal niet zelfs. Bijbel of niet!

Mananeh

zucht, waar gaat het heen. Weet je wat?? Laten we Kerst dan ook verzetten als het op 'niet handige' dagen valt. Ow, en 'onhandige' geboortedagen (29 februari bijv.) moeten we dan ook maar afschaffen. En heb je op zondag weeen???? Inhouden die hap!!!!! Wacht maar tot maandag.

Maar ze gaan in Nederland WEL akkoord met koopzondagen en een 24-uurs economie Frusty Gestoord

4 en 5 mei horen op 4 en 5 mei!!!!!!!!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Mananeh op 02-04-08 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:53

wie gaan akoord met koopzondagen en 24 uurs economie?
in de gemeentes waar dit over gaat is zondags echt wel alles dicht hoor!

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:54

4mei = 4mei
Ze zijn toch zo gelovig dan vinden ze dat dit ook gewoon door moet gaan.
Ik zelf ben niet echt heel gelovig maar wel cristelijk opgevoed en vindt dat het gewoon door moet gaan ondanks dat het een zondag is.

jaantsje

Dit is wel vaker gebeurd en persoonlijk vind ik het erg triest.
De oorlog stond ook niet 1 dag stil die ging gewoon verder ongeacht wat voor dag het was.
In mijn ogen is 4 mei gewoon 4 mei en niet 3 mei.
De herdenking wordt verplaatst naar 3 mei omdat 4 mei op een zondag valt, dat is de enige reden.

Ilsemarie

verzet? naar wanneer? NL-kennende zeker naar 5 mei... Gestoord

Ik heb eens even naar een nieuwsbericht gezocht. Dan is voor iedereen duidelijk waar het over gaat Lachen

Dodenherdenking vervroegd vanwege zondagsrust
Uitgegeven: 2 april 2008 13:37
Laatst gewijzigd: 2 april 2008 13:37

STAPHORST - Onder meer Staphorst, Genemuiden en Kamperzeedijk houden dodenherdenking een dag eerder dan gebruikelijk, omdat 4 mei dit jaar op een zondag valt.

"We willen zoveel mogelijk mensen bij de plechtigheid betrekken en mensen vanwege de zondagsrust niet voor het hoofd stoten", aldus burgemeester Joop Alssema van Staphorst woensdag. Volgens hem blijft de opzet van de herdenking hetzelfde.

Formeel genomen moeten Nederlandse gemeenten zich houden aan de datum van 4 mei. De ministerraad besloot in 1968 dat alle plechtigheden op die dag moeten plaatsvinden.

Vrij

Gemeenten zijn echter vrij van de regels af te wijken. "Er is geen wet die dat verbiedt", licht een woordvoerder van het Nationaal Comite 4 en 5 mei toe. Bij hem is niet bekend dat meer gemeenten dodenherdenking op een ander tijdstip houden.

Nederland herdenkt op 4 mei om 20.00 uur met twee minuten stilte de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, latere oorlogshandelingen en vredesmissies.

(c) ANP

http://www.nu.nl/news/1507503/10/Dodenh ... srust.html

---------------

Eerlijk gezegd vind ik het ook wel raar... 4 mei is inderdaad 4 mei en dat gaat, in mijn ogen, boven de zondagsrust. 4 mei is iets waar héél nederland bij betrokken is en zich ook bij betrekt. Het hele land houdt 2 minuten stilte en al die kransleggingen, zonde dat sommigen hun geloof erboven plaatsen en daarin niet samen met het hele land een eenheid vormt. Want ondanks dat nederland een multiculti land is waar de meesten maar doen waar ze zin in hebben, is 4 mei wel een dag waar het hele land met dezelfde gedachte een eenheid is Ja

geerke

Nathalie schreef:
Het is dus omdat 4 mei dit jaar op een zondag valt. Zondag = rustdag voor het christelijk geloof.

je kunt toch gewoon herdenken?daar word je niet moe van,en het valt niet onder werken volgens mij,raar hoor....

primagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:55

Vind het maar vreemd, zoiets verplaats je gewoon niet... Zij zijn groot en ik is klein!

Coconuts

Marigold schreef:
ik zie het probleem niet zo in eigenlijk, waarom het zo'n drama is als het een keer een dag eerder is op sommige plekken, het is niet landelijk zo hoor!

4 Mei is gewoon 4 mei, ik vind die dag 10x specialer dan elke zondag in de week ,omdat dat een rustdag is voor de Christelijke mensen onder ons..
Ik ben dan ook niet gelovig opgevoed, misschien dat dat ermee te maken heeft. Maar waarom moet zoiets verzet worden? Het is altijd 4 mei geweest. Het is toch geen moeite om de doden te herdenken op een rustdag?

oomens

Is 4 mei in al die jaren sinds 1945 dan nooit op een zondag gevallen?
Hoe is het de vorige keren dan opgelost?

Mij lijkt het trouwens dat de zondag zeker voor christenen de dag bij uitstek is om te herdenken, te gedenken en te eren. Hoe kan een herdenkingsdienst met twee minuten stilte de zondagsrust dan verstoren?

GeneralFlynn

Je kan toch op 4 mei (zondag juist!!) naar de kerk voor een herdenkingsdienst?
(of wilden ze soms een feestje vieren op 4 mei?)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:00

tja sommige gemeenten zijn echt nog heel traditioneel,
dat is mischien ook niet helemaal goed voor te stellen,
het komt erop neer dat je op zondag naar de kerk gaat, lopend meestal, (en twee keer geloof ik) en verder niks doet wat niet echt nodig is.
bij zo'n plechtigheid komt heel wat kijken (organisatorisch, dus werk), plus de mensen willen er heen, maar zou je het dus op zondag laten doorgaan, dan komen die mensen voor de keuze, wel of niet heen, waardoor je minder opkomst krijgt en de mensen in feite de herdenking ontneemt, omdat het tegen hun princiepes is.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:02

Alsof je niet even een minuutje stil kunt zijn en mee kunt denken.. Je hoeft echt niet heel de dag aan de mensen te denken die voor ons hebben gevochten. En zoveel moeite is het niet. Om nou te zeggen dat je je hele dag ervoor vrij moet houden? Nee, ook dat niet. En als ze normaal wel naar één of ander plein gaan, tsja dan dit keer niet. Helaas valt het op zondag.

Ik vind het echt onzin om het te verzetten. Maar goed, hun keuze.
Ik denk op 4 mei (en niet alleen op die dag hoor) nog eens extra terug aan de mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:07

Tja in deze reformatorische gemeenten wordt de zondagsrust nou eenmaal streng in ere gehouden.
En tuurlijk zijn de mensen op 4 mei wel keurig 2 minuten stil, dat heeft immers niets met het verstoren van de zondagsrust te maken.

Alleen de plechtigheden, zoals een herdenkingsbijeenkomst, het leggen van kransen e.d. wordt een dag vervroegd.
Geen probleem lijkt me toch? Het merendeel van de inwoners in deze gemeenten is nou eenmaal ( streng ) gereformeerd en hechten veel waarde aan de zondagsrust.
Op deze manier kunnen ze toch hun bijdrage leveren aan de herdenking en komen ze niet in 'strijd' met het geloof.

Zo'n herdenking vergt nogal wat organisatie en ja dat is werk. En dat gebeurt niet op zondag. En het deelnemen aan 'activiteiten' valt daar ook onder. Bedenk wel dat bijv. een groot deel van de Staphorsters ( of Barnevelders etc. ) op zondag ook niet in de tuin werken, niet wassen, niet koken etc. Dus nee, dan gaat een herdenkingsbijeenkomst er ook niet in.

Ieder z'n keuze en leven en laten leven lijkt me.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:44

geerke schreef:
Nathalie schreef:

je kunt toch gewoon herdenken?daar word je niet moe van,en het valt niet onder werken volgens mij,raar hoor....

Dat bedoel ik dus ook. Knipoog
Ik snap ook niet waarom herdenken niet kan op een rustdag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:48

Dat wilde ik ook al zeggen
Welke rust is er niet?
Wie moet er werken dan?
Ze zitten daar op zondag ook in de kerk, nou de herdenkingen zijn ook niet veel meer als een soort van missen.
Vind het dus maar raar...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:50

och doen die gemeentes het op een andere dag, als de inwoners daar nou gelukkiger van worden so what?! Het gaat er vooral om dat de soldaten en slachtoffers niet vergeten worden, nou dat worden hun heus niet!!

Ieder zijn eigen manier niet waar?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:03

Ja maar 4 mei is toch gewoon 4 mei. Het is al jaren 4 mei.
Omdat het nu even niet goed uit komt wordt het maar verzet naar 3 mei? Dat kan toch niet.

Is hetzelfde, zoals iemand al noemde, als je kerstmis in een keer gaat vervroegen, of je verjaardag een week eerder zet want dat komt je beter uit... Nee beetje vaag vind ik.
Dodenherdeking is al jaaaaaren op 4 Mei. Het is gewoon erg raar om dat maar ineens op een andere dag te doen.