Lucia de B. halsoverkop vrijgelaten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Lucia de B. halsoverkop vrijgelaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 17:26

Lucia de B. vrij
De tot levenslang veroordeelde Lucia de B. is woensdag op vrije voeten gekomen. Minister Ernst Hirsch Ballin en staatssecretaris Nebahat Albayrak van Justitie hebben daar toestemming voor gegeven.
De straf van De B. is voorlopig voor drie maanden onderbroken.

Daarna wordt bekeken of er reden is die periode te verlengen. De Haagse verpleegkundige kreeg in juli 2006 een levenslange gevangenisstraf voor zeven moorden op ziekenhuispatiënten en drie pogingen daartoe.

Advies

Bij het besluit haar nu toch voorlopig vrij te laten, baseren de bewindslieden zich op een advies van de top van het Openbaar Ministerie.

Die had de minister en staatssecretaris er vorige week op gewezen dat de advocaat-generaal bij de Hoge Raad ernstig twijfelt over de juistheid van de veroordeling van De B. en daarom om herziening van de zaak zal vragen.

Hij pleitte er ook voor De B. in afwachting van het verdere verloop van de zaak vrij te laten.

Herziening

Advocaat-generaal G. Knigge bereidt op dit moment de vordering voor herziening bij de Hoge Raad voor. Hij streeft er naar die binnen een maand bij het hoogste rechtscollege van Nederland in te dienen.

Herseninfarct

De B. had eerder zelf al tevergeefs om strafonderbreking gevraagd omdat nog onderzoek werd gedaan naar een eventuele herziening van haar zaak. Bovendien werd ze enkele maanden voor haar definitieve veroordeling getroffen door een herseninfarct.

In de gevangenis is ze daarvan slecht hersteld en ze zou buiten gevangenschap moeten kunnen revalideren, stelden haar advocaten destijds.

Opsteker

De tijdelijke vrijlating is een enorme opsteker voor de tot levenslang veroordeelde Lucia de B. Dat zei een van haar advocaten, Ton Visser, woensdag.

De B. is "halsoverkop" vrijgelaten uit de gevangenis in Nieuwersluis en is momenteel bij haar vriend en dochter, aldus de raadsman. Hij maakte haar verblijfplaats niet bekend.

Stabiel

Visser sprak woensdag kort met De B. Ze zei hem ontzettend blij te zijn. "Maar ze is stabiel in haar blijdschap, want er komt natuurlijk nog wel een procedure achteraan", zei Visser, doelend op de herzieningsprocedure bij de Hoge Raad.

De advocaat was zelf blij verrast met de strafonderbreking. "Ik had niet een, twee, drie verwacht dat ze dit uit zichzelf zouden doen. Het is allemaal zo snel gegaan dat Lucia niet eens afscheid heeft kunnen nemen van haar medegevangenen."

Ziekenhuis

Het HagaZiekenhuis in Den Haag wilde woensdag geen commentaar geven op de voorlopige vrijlating van Lucia de B.

Tussen 1997 en 2001 werkte De B. voor het Rode Kruisziekenhuis/Juliana Kinderziekenhuis en ziekenhuis Leyenburg, die inmiddels zijn gefuseerd tot het HagaZiekenhuis. De directeuren van de ziekenhuizen deden destijds aangifte tegen haar.

"Zolang de zaak nog onder de rechter is, doen wij geen uitspraken hierover", aldus een woordvoerder.

Nu.nl

De zoveelste misser van justitie

LiNdA1986

Re: Lucia de B. halsoverkop vrijgelaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:50

Belachelijk! Echt waar. Boos!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:53

ik vrees dat hier ook de zogenaamde "tunnelvisie" een rol speelt...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 13:06

Gisteren nogal wat uitzendingen en interviews over geweest. De mensen van het openbaar ministerie en de direktie van het ziekenhuis bleken nogal dikke mik te zijn.
Ik schat dat er nog wel wat koppen gaan rollen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:07

Oei, Sarabande, zoals jij het omschrijft zou het ook nog wel eens een giga probleem op kunnen gaan leveren...
ben benieuwd hoelang het kabinet het dan nog volhoudt...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:59

Liezel1 schreef:
ik vrees dat hier ook de zogenaamde "tunnelvisie" een rol speelt...

Hoe bedoel je?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:59

Katia, je hebt PB.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:41

Heb eventjes voor de mensen die niet kunnen volgen een tabel gemaakt: Hopelijk hebben jullie er iets aan

Lucia de b
* vanaf 1997 tot 2001 overlijden opvallend veel patiënten onder verdachte omstandigheden in aanwezigheid van deze vrouw

Haar leven voor de feiten
* problematische jeugd, lastig meisje dat veel aandacht opeist, vader wou geen kinderen en reed een keer me zijn auto op lucia in.
* 15 jarige leeftijd verhuisd naar Canada, steekt daar huisgordijnen in brand. Moeilijk op school : jeugdpsychiater
* Na twee jaar highschool stopt ze verhuisd naar het westen en beland in prositutie, Lucias 'pimp' (geen idee hoe je het zegt) word dood aangetroffen in steeg, Lucia ondervraagt en verdachte - vlucht naar nederland. Trouwt met vriendelijke klant.
* krijgt dochter, wanneer die naar het middelbaar gaat wil ze wat maken van haar leven. Gesprek met consult = zorgsector = maar geen diploma? Maakt vals diploma samen met neef.
* facinatie met dood, plaatst eigen overlijdingbericht in de krant
* maakt andere mensen wijs dat ze leukemie heeft, of door haar vader verkracht werd

Opleiding
* Lucia is 33 jaar wanneer de opleiding begint, problemen want ze is lastig in omgang en kan niet met team om = psycholoog conclusie theatrale antisociale narcistische persoon met matig ontwikkelde gewetensfunctie . Niet geschikt dus voor de zorg (psycholoog zwijgplicht)
* 1997 morfinepomp incident bejaarde patiente overlijd onverwacht, morfine liep versneld via pompje in arm, alarm stond uitgeschakeld.
* erg werkwillig, zelfs in vrijtijd - moeder theresasyndroom?
* valt patiënten lastig, vanwege haar twee persoonlijkheden
* behaald diploma - begint bij rode kruis ziekenhuis - aantal reanimaties en plotselinge sterfgevallen stijgt. Bij een onverklaarbare sterfte levert ze haar werkbriefje niet in, bij huiszoeking gevonden verklaarde haar aanwezigheid.
* Dagboek = vier uur voor het onverklaarbaar overlijden schrijft ze dat ze toegegeven heeft aan haar compulsies
* ziekenhuis ruikt onraad : ontslaan van lucia zonder reden aan het uitzendbureau te geven vreemd?
* Aangenomen bij het penitentiair ziekenhuis = videobewaking = in dagboek schrijft ze dat dankzij de videobewaking ze haar compulsies kan bedwingen
* verschijnt dronken op de werkvloer maar krijgt vaste aanstelling, relatie met gevangenisbewakers, in dagboek vlinders houden compulsies tegen.
* drugsgebruik
* relatie loopt af - onverklaarbaar sterfgeval = monotor uitgeschakeld, videocamera onklaar gemaakt, pagina's in dossier ontbreken = politie vind paginas later thuis = dagboek staat compulsie toegegeven grootste fout van mijn carrière
* aangenomen in scheveningen, als excuus vorig ontslag slechte sfeer. 1 jaar later rent lucia de gang op met een baby van twee maanden, en schreeuwt dat ze het niet meer doet, en legt het op de balie. Dit kind was genezen van longontsteking zonder complicaties, lucia heeft de slijmen niet verwijders maar is beginnen gillen. Begint hysterisch te huilen - later belt ze doodkalm de ouders op. Lab traceerd hoge dosis clofibaat in lichaampje
*Twee jaar later baby overlijd onverwacht,
* schrijft in dagboek na het laatste feit meerdere malen kroop ik door het oog van de naald, en in feite was ik in overtreding.....dit geheim dat ik al zolang voor iedereen verborgen houd, neem ik met me mee in het graf. Eigenlijk zou ik in de gevangenis moeten zitten.
* ik ben een seriemoordenaar een sociopaat, en heb last van meervoudige persoonlijkheden

Onderzoek
* vijf ampullen in vuilbak
* aandachthongerig tijdens ondervraging, verleid ondervrager
* zwijgplicht = interview panorama
* ondervraging medeverpleegkundige = lucia obsessief naar sommige patiënten volgt geen nabespreking reanimaties, dient zonder opdracht medicijnen toe, verteld vele keren dat ernstige zieke beter kunnen sterven. Spreekt denigrerend over sommige ouders, stuurt collegas dreigbrieven, ademruikt veel naar alcohol; opiaten worden vermist lucia beweerd overvallen te zijn,
* glimlacht verscheidene keren tijdens rechtszaak
* schrijft in de cel misdaadroman over verpleegkundige die patiënten ombrengt
* vriend verbrand dagboeken = straf wegen vernietigen van bewijs

Sorry alvast voor schrijffouten of onduidelijke zinsbouw Lachen

Gebruikte literatuur Engelen des doods Paula Lampe bladzijde 19 tot 25
Lucia de B.: Deed ze ’t of deed ze ’t niet? 11-02-2006 Marian Husken en Freke Vuijst
Health Care Serial Killers (HCSKs): a world epidemic, or just bad statistics?
The case of Lucia de Berk: Science versus Justice
En wiki Haha!

Moeilijke zaak Scheve mond
Laatst bijgewerkt door lesilla op 03-04-08 17:13, in het totaal 3 keer bewerkt

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:04

Waar komt deze informatie precies vandaan?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:11

Bealy schreef:
Waar komt deze informatie precies vandaan?

Heb het er even bij gezet, was het vergeten Bloos

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:51

Heb er nog wat gevonden:
* één van de verdachte zaken is een vermoedelijk overdosis voltaren, waarbij resten gevonden zijn bij lucia's huis. Het clofibaat is er ook gevonden. Net als de patientengegevens van de verdachte overlijdens.
* de roman die ze schrijft komt overeen met de feiten die ze heeft gepleegd. Is een gekend kenmerk ook is ze daar gefascineerd naar seksueel sadisme
* thuis vinden ze boeken over seriemoordenaars waarin gemarkeerd is, deze stukken komen overeen met de aanklachten.
* na werkverbod ontfermt ze zich over haar zieke opa, de thuiszorg ontslaat ze vlug. Toen ze naar haar man belde om te vragen wat de werking is van dipiperon (kalmerend middel) werd ze opgepakt. Telefoon werd afgetapt

De bewijzen voor onschuld
http://www.luciadeb.nl/index.html

Vind de uitleg voor de bewijzen maar vaag, net zoals het groot geheim een lesbische ervaring zou geweest zijn waarover ze zich schaamde. Maar het dagboek staat wel vol gewelddadige seks fantasie en meer.
De uitleg compulsie dwang tot doden gaat verder dan alleen de brandstichting, De profilering, de tekenen van moeder theresa effect...
Eigenlijk is het grootste tegenbewijs de valse statistieken als ik het begrijp. Vraag me af hoe grote rol dat ze zowieso in de zaak hebben gespeeld?

Best interessante zaak. Ben benieuwd wat er uitkomt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:28

Ze was dus igg een voor de hand liggende schuldige

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:19

ik ben benieuwd wat er over 3 maanden uit gaat komen. ik hoop dat als ze schuldige blijft dat ze de rest van haar leven word opgesloten. ik vin de straffen in nederland echt veel te laag.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:39

sarabande schreef:
Ze was dus igg een voor de hand liggende schuldige

Dat is inderdaad het probleem, of dat daar tunnel visie door ontstaan is geen idee. Dat de statistieken verkeerd bewijs is geweest kan ik inkomen. Maar ik vraag me af hoeveel dit eigenlijk het proces beïnvloed heeft.

De tarotkaart uitleg kan ik toch geen vrede mee hebben, in de twee ziekenhuizen daarvoor is ze na een tijd onder toezicht geweest.
Daar is ze nooit gezien met tarot of nog horen spreken daarover (wel over euthanasie). Wat ze wel zou moeten gedaan hebben, sinds ze over de cameras in het derde ziekenhuis spreekt die haar tegenhouden om tot haar compulsie over te gaan.
En dan tien maanden geen kaarten leggen, maar toevallig op dezelfde dag ineens wel.