Gordel niet dragen.. Kan soms zijn voordelen hebben ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Les_Fjal

Gordel niet dragen.. Kan soms zijn voordelen hebben ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 01:54

Vreemde titel............ Sorry .

Ik ken genoeg mensen die hun gordel dragen. Uiteenlopende redenen, denk aan... "zit niet lekker" tot aan "die dingen helpen toch niet" . Maar ook omdat mensen een eerdere ervaring hebben gehad of kennen, waarbij het niet dragen van de gordel juist levens redde ( ook al is dit maar 1 op de zoveel......en komt het er uiteindelijk altijd wel op neer dat een gordel dragen veiliger is..)

Na het zien van deze foto :

http://www.hvzeeland.nl/nieuws.php?id=7 ... foto=11920

Vraag ik me af of dit ook zo'n geval is, waarbij het niet dragen van de gordel zijn leven heeft gered. Chauffeur is uit de cabine geslingerd, wie weet is dit zijn "redding " geweest. Want de kans dat hij het overleefd had als hij was blijven zitten , is toch aanzienlijk klein gezien de ravage aan de vrachtwagen.........? Uiteraard is dit allemaal gespeculeerd.... Maar toch vraag ik me af in hoeverre hier mensen principes over hebben......

whisperramse

Re: Gordel niet dragen.. Kan soms zijn voordelen hebben ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 02:02

Vrienden van mij hun vader is per ongeluk gestorven door zijn gordel...
Die heeft nl zijn slagader in zijn nek doorgesneden door de schok (dat zijn dan wel de gordels van 10 jaar terug)
Sindsdien draagt niemand meer in dat gezin een gordel, kan me het ook voorstellen hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:24

Ik denk dat de kans groter is dat je overlijdt als je géén gordel draagt en een ongeluk krijgt, dan wanneer je wél een gordel draagt en een ongeluk krijgt.

Neemt niet weg dat ik het vreselijk vind zitten. Heb ook altijd zo'n speciaal zacht hoesje om de gordel heen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:35

Ik ben het wel eens met Wuis.
Ook ik denk dat de kans op overlijden veel groter is als je geen gordel draagt dan wanneer je die wel draagt.
Ik ken(de) iemand die een auto-ongeluk heeft gehad, hij had zijn gordel niet om. De jongen is door zijn auto geslingerd, hij is nog wel zelf uit de auto gekropen (hoe is een raadsel) en vlak daarna overleden. Er was zoveel gebroken in zijn lichaam.

Wel heb ik een hele tijd terug gehoord of gelezen dat bij een bepaalde snelheid of tot een bepaalde snelheid de gordel geen enkele nut zou hebben. Ik kan het even niet meer terugvinden.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:05

Mijn buurmeisje leeft ook nog omdat ze geen gordel om had; zou anders gestikt zijn omdat de stoel helemaal naar voren was geduwd door het ongeluk.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:41

Een van mijn beste vrienden is ook gestorven door een gordel.. Sindsdien draag ik hem bijna nooit. Alleen als ik bij andere in de auto zit, en hun het liever willen dat ik hem aan doe..

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:42

Een vriend van me is een keer met aardige snelheid tegen een boom gereden.
Ook hij had zijn gordel niet om en dat is zijn redding geweest.
Hij is uit de auto geslingerd en in een weiland terecht gekomen.
Had hij zijn gordel wel om gehad, ja dan was hij er nu niet meer geweest!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:44

Ik ken iemand die ook haar leven te danken heeft aan het niet dragen van een gordel.
"Ken" ook iemand die door het niet dragen van zijn gordel uit de auto geslingerd is en vervolgens zijn auto boven op hem kreeg. Hij is dan ook overleden.

Ik heb zelf áltijd een gordel om, of het moet niet mogelijk zijn om hem om te krijgen(te veel mensen in de auto, kapot, niet aanwezig etc)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:03

esperance schreef:
Een van mijn beste vrienden is ook gestorven door een gordel.. Sindsdien draag ik hem bijna nooit. Alleen als ik bij andere in de auto zit, en hun het liever willen dat ik hem aan doe..

Gewoon nieusgierig hoor.
Maar als je hem niet draagt is er toch een kans dat je wordt aangehouden en een boete krijgt, omdat je je gordel niet om hebt. Hoe doe je dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:06

Het is bewezen dat mensen zonder gordel meer kans maken op ernstig letsel/overlijden door een ongeluk. De mensen die wél een gordel droegen en erdoor zijn overleden zijn echte uitzonderingsgevallen. Als dit niet zo was zou het niet verplicht zijn en zou er echt geen boete staan op het niet dragen van een gordel.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:09

Ja heeft ook voordelen Lachen

weet niet meer precies hoe het kwam, maar mijn vader dook snel onder zijn stoel (ja waar ja gaspendalen zitten zeg maar Knipoog ) als hij dat niet had gedaan, was hij nu ook dood. dus omdat hij zonder gordel reed,lukte dat hem.
voorderest draag ik hem standaart, ik vind het ook niet 'veilig' voelen als ik zonder gordel in de auto zit ( maak niet uit,voor of achter, heb hem standaart aan, bij iedereen) als ik hem niet draag, voel ik iets misse Clown

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:13

Ik zelf draag altijd een gordel is gewoon standaart geworden vind het niet vervelend zitten behalve als ik in de auto op vakantie ga en al uren in de auto zit kan ik me draai niet vinden helemaal niet als ik ook nog zo'n ding om moet. Clown

Me vriend is taxi chauffeur en die mogen ook geen gordels om.
Omdat ze savonds nog al vaak dronken mensen mee nemen.
En als ze achter je zitten je er mee kunnen wurgen enz.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:00

Marchador schreef:
esperance schreef:

Gewoon nieusgierig hoor.
Maar als je hem niet draagt is er toch een kans dat je wordt aangehouden en een boete krijgt, omdat je je gordel niet om hebt. Hoe doe je dat dan?

Mijn verhaal vertellen, en betalen dan maar..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:39

Lin_sOnaldO schreef:
Een vriend van me is een keer met aardige snelheid tegen een boom gereden.
Ook hij had zijn gordel niet om en dat is zijn redding geweest.
Hij is uit de auto geslingerd en in een weiland terecht gekomen.
Had hij zijn gordel wel om gehad, ja dan was hij er nu niet meer geweest!

Hier een soortgelijk geval, maar dan anders...
Mijn man had ook een auto ongeluk en is daarbij overleden..
Hij droeg geen gordel, en dat was maar goed ook..
Doordat hij geen autogordel droeg, was hij nog toonbaar voor de familie.
Had hij wel een gordel gedragen, dan had hij in stukken gelegen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:42

Tsja, dat zijn toch uitzonderlijke verhalen.
Mijn vriend had gelukkig wel een gordel om toen hij een auto-ongeluk had, anders was 'ie zo door het raam geslingerd Scheve mond
Ik draag sindsdien altijd een gordel, ook al moet ik maar een paar hondert meter met de auto

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:50

Zelf rijd ik altijd met gordel, maar toch is dat niet altijd veilig.

Zo heeft mijn buurman een paar jaar geleden gereden zonder gordel, er lag ijzel op de weg en hij had een snelheid van 20/30 km per uur. Is toch in de slip geraakt en zo over de kop gegaan. De politie en ambulance zeiden dat als hij een gordel om had hij het niet overleefd had.

Zo zie je maar, niets is veilig, je moet gewoon geluk hebben.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:42

Tja, regel 1 is altijd: veilig rijden. Als je geen ongeluk krijgt, dan kan de gordel je niet redden of doden.

Mijn opa is in een auto-ongeluk gestorven omdat hij geen gordel om had. En ik denk dat de statistieken voor wat dat betreft nog steeds aanwijzen dat met gordel veiliger is dan zonder. Maar ja, niets is 100% veilig. Wat je vaak krijgt is dat mensen denken dat ze veilig zijn en daarom onveiliger gaan rijden.

Mij zal je maar héél zelden zonder gordel in de auto aantreffen, mijn zoon van 8 al helemaal niet (ik rijd simpelweg niet aan). Ooit al eens gezien wat voor een ongeleid projectiel een kind op de achterbank wordt bij een botsing?

En ja, toen ik in klein jochie was, reden mijn ouders met drie kinderen op de achterbank, zonder zitjes en zonder gordels. Ik ben nog steeds blij dat mijn vader geen ongelukken heeft gemaakt, want dat was een puinhoop geworden...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:51

Miss_Montana schreef:
Het is bewezen dat mensen zonder gordel meer kans maken op ernstig letsel/overlijden door een ongeluk. De mensen die wél een gordel droegen en erdoor zijn overleden zijn echte uitzonderingsgevallen. Als dit niet zo was zou het niet verplicht zijn en zou er echt geen boete staan op het niet dragen van een gordel.

Ik kan dit vanuit de praktijk helaas onderschrijven Scheve mond
Ben de afgelopen jaren bij tenminste 8 ongevallen geweest waar het slachtoffers het ongeval zeer waarschijnlijk overleefd zouden hebben als ze een gorden om hadden gehad.
Uit de auto geslingerd worden met een snelheid van meer dan 80 km/u is in vrijwel alle gevallen fataal.
en het resultaat is niet fijn om naar te kijken voor de nabestaanden

Are you willing to risk your life?
Gordels reddel levens, is mijn ervaring Ja

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:54

tja, vriend van mn ouders is gered door het feit dat hij geen gordel om had...
wilde de auto starten en die vloog meteen in brand met een explosie.. daardoor is hij uit de auto "gegooid".... die auto stond in lichterlaaie...

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:31

ik heb zelf een autoongeluk gehad en die gordel heeft mijn leven gered. had ik hem niet gedragen tijdens het ongeluk had ik door de voorruit onder de vrachtwagen terecht gekomen. ik draag hem dus ALTIJD

mondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:57

De voordelen wegen niet af tegen de nadelen.
Ik werk op de ambulance en kan maar 1 ding zeggen: Doe je gordel om!!! Vorig jaar diverse ongevallen gehad, waarbij personen door het niet dragen van de gordel waren overleden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:59

De kans dat de gordel je leven redt is veel groter dan de kans dat je er aan dood gaat. Ik zeg; dragen

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:04

Ik doe de gordel altijd om. Ik vind het juist veel beter zitten dan zonder gordel, voelt veel veiliger.
Vroeger zat ik achterin de auto, toen kregen we een ongeluk en lag ik voorin de auto. Als ik voorin had gezeten zonder gordel om had ik dus door het raam heen gevlogen. Dus ik doe tegenwoordig altijd een gordel om.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:12

Inderdaad: de kans dat je een auto-ongeluk overleeft dankzij een gordel is vele malen groter dan zonder gordel. Het is een veiligheidsmiddel. Het garandeert niet dat het altijd je leven redt, maar het vergroot je kans op overleving.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:06

Marieke_K schreef:
Inderdaad: de kans dat je een auto-ongeluk overleeft dankzij een gordel is vele malen groter dan zonder gordel. Het is een veiligheidsmiddel. Het garandeert niet dat het altijd je leven redt, maar het vergroot je kans op overleving.

Amen Clown