Agressie naar leerkrachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Agressie naar leerkrachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 16:55

Een steeds groter wordend probleem, maar nu vinden leerlingen het ook nog leuk om het uitgebreid op YouTube te laten zien.

Hier een geval dat plaatsvond op een school in Portugal een paar dagen geleden.
Deze lerares Frans staat mobieltjes toe in de klas (onbegrijpelijk) zolang ze op tafel blijven. Leerlinge liet muziekje horen aan vriendin, wat dan wel weer verboden is, en de lerares heeft het ding afgepakt, waarop de leerlinge het terug eist en er een ware schermutseling onstaat, die de andere leerlingen blijkbaar grappig vinden en de deur wordt ook niet geopend, de lerares kan geen hulp krijgen.
De filmer roept regelmatig "Ga uit beeld" en iemand roept ook nog "die ouwe gaat vallen".
http://nl.youtube.com/watch?v=hWgYNOYRHrE

Gevolg:
Lerares zit ziek thuis, is niet in staat om te werken. Leerlinge (15) is met moeder op school ontboden voor verklaringen. Ze ziet de ernst in en is bang om van school gestuurd te worden.

Bij mij kan het er niet in dat :
a:mobieltjes toegestaan zijn op school.
b:iemand zo hysterisch wordt om zo'n ding.
c:dat het hele gebeuren als grappig wordt opgevat.
d:dat iemand zoiets gaat filmen en op You Tube zet.

Er is overigens op dit moment veel te doen over agressie op school en de oorzaken (ouders niet meer aan het opvoeden, thuis geen opvang hebben maar video en TV) en de rol van mobieltjes voor jongeren.

Is agressie op school te voorkomen door betere opvoeding thuis?
Ik denk persoonlijk van wel. Ik denk nl dat het komt doordat kinderen (en daarmee bedoel ik niet allemaal) geen gezag meer accepteren omdat ze niet wordt bijgebracht om anderen te respecteren.

Bijbehorend kranten bericht:
http://www.correiomanha.pt/Noticia.aspx ... 5E5269FE0B

Vertaling van het eerste , belangrijste deel:
Citaat:
De lerares Frans, Adozinda Cruz, die gisteren de video op het inetrnet verspreid zag waarin ze vacht met een leerlinge om het bezit van een mobieltje, is thuisgebelven en wil niet over het onderwerp praten. Ze heeft al medeleven ontvangen van collegas. Geconfronteerd met de beelden in de jornaals op TV, zei de lerares op de school Carolina Michaelis, te Porto, tegen collegas dat ze" niet gewend is om in de schijnwerpers te staan en dat ze misselijk wordt van de video". Ondanks de pogingen van deze krant wil, Adozinda Cruz geen verklaringen geven.

De Direcção Regional de Educação do Norte (DREN) (regionale directie van educatievan het noorden)heeft een onderzoek geopend paralel aan die al gaande is door de school , die eergisteren Patricia en haar moeder gehoord heeft.

Citaat:
' Vaak zijn het de leerlingen die iemand nodig hebben die ze omarmd en aanhoort, omdat ze, in veel gevallen, thuis niemand hebben om mee te praten. er zijn gevallen waar ze kattekwaad uithalen om maar aandacht te krijgen.'
Carolina Michaelis is een school die a-sociale leerlingen, en kinderen in gevaar, ook opvangt.
....
Dit is het derde geval van geweld dit jaar. In December 2007 vloog een leerlinge van het tiende jaar een lerares Portugees aan die haar een slecht cijfer had gegeven. In een ander geval, in het begin van 2008, werd een leerling neergestoken bij de deur van de school.

Tevens wil ik deze discussie ook wel aangrijpen om het fenomeen YouTube aan te pakken in de zin dat het wel lijkt alsof men idioterie uithaalt om daar een kick uit te halen als het verspreid wordt (zoals huisdieren van torens en andere hoogtes gooien, daklozen in elkaar slaan of in de fik steken). ik vraag me af hoe groot de rol van het filmen is? Waarmee ze als het ware zichzelf distanciëren van wat ze doen omdat het dan ineens een soort acteren wordt?

Betteke

Re: Agressie naar leerkrachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:20

En weer een discussie over het feit dat ouders hun kinderen niet meer opvoeden. Toch vreemd dat ik in mijn omgeving hier echt helemaal niks van merk. Ook op de middelbare scholen van mijn kinderen gebeurt dit soort sjit niet.
Volgens mij zijn het uitwassen, die altijd bestaan hebben.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:32

Ik vind het ook niet normaal. Wat dat aangaat mogen de leerkrachten wel weer zo streng worden als vroeger Duivel

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:39

Wat een associaal dom kind, zo doe je toch niet om een telefoon? dan ben je echt triest. Ze zet zichzelf alleen maar onwijs erg voorlul

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:40

Betteke schreef:
En weer een discussie over het feit dat ouders hun kinderen niet meer opvoeden. Toch vreemd dat ik in mijn omgeving hier echt helemaal niks van merk. Ook op de middelbare scholen van mijn kinderen gebeurt dit soort sjit niet.
Volgens mij zijn het uitwassen, die altijd bestaan hebben.

Ben ik het mee eens.

Als ik bij ons op school rondkijk zijn er natuurlijk altijd wel een páár leerlingen (van de zoveel honderd) die wat agressiever zijn ect. Maar dat zijn uitzonderingen.

Misschien dat het in andere delen van het land erger, maar hier merk ik het niet echt .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 21:05

Als een bepaalde groep het niet merkt, wil het niet zeggen dat het niet bestaat.
Zitten jullie kinderen op een "witte"school? Een "kak"school, of op een school in een arme buurt? Ik denk dat het een en ander wel uitmaakt.
Het zijn vooral de laag socialen die de meeste moeite hebben met opvoeden. Vaak zijn ze alcoholist, werkloos, zelf onopgevoed/mishandeld etc.

De discussie is ook wel wat breder, want het gaat om het fenomeen YouTube dat er in betrokken wordt en mobieltjes op school, de rol van het mobieltje (blijkbaar super belangrijk voor zo'n puber) om maar wat te noemen waar je op in kunt gaan. Je kunt op d einhoud van het filmpje in gaan.
En agressie op school in het algemeen. Als je denkt dat het niets met opvoeding te maken hebt, kun je dat ook gewoon zeggen, maar kom dan met een idee waar het dan aan ligt.

Ik weet persoonlijk bv van een tweeling (jongen/meisje) die behoorlijk een hele school (leerkrachten en leerlingen) terroriseerden en dan hebben we het over een lagere school!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:27

Mijn kids zitten in de Randstad op gemengde scholen. Het onderwijs varieert van vmbo tot gymnasium, geen kak- of witte scholen, maar een afspiegeling van de maatschappij dus. Knipoog
Er wordt tegenwoordig net zoveel rottigheid uitgehaald als vroegaaaaah, alleen komt het meer in de openbaarheid d.m.v. de mobieltjes en you-tube.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:24

Betteke schreef:
Er wordt tegenwoordig net zoveel rottigheid uitgehaald als vroegaaaaah, alleen komt het meer in de openbaarheid d.m.v. de mobieltjes en you-tube.

Daar heb je zeker gelijk in!
Stond pas een filmpje op youtube dat de halve klas uit het raam klom, deed mijn oom vroeger ook al hoor.
Alleen toen konden ze het nog niet op internet zetten Vork

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:26

Verschrikkelijk wat er gebeurd is met deze mevrouw. Ik moet er niet aan denken dat mij dit ooit zal gebeuren. Ik ben lid van de AOB (onderwijsbond) en toevallig las ik vanavond een artikel over een leraar in NL. die zoiets soortgelijks heeft meegemaakt. Zonder video. Maar gewoon een klas die deze leraar 'kapot' wou hebben. En dat is gelukt. Na een valse beschuldiging en enkele jaren van procederen is deze leraar overspannen en onder behandeling van een psycholoog. Dit was een vmbo-klasje in Nl.
Ik geloof wel dat dit soort excessen vaker voorkomen in grotere plaatsen, waar soms het contact ouders-kind minder is. En opvoeding veelvuldig op straat gebeurd. Maar toch...een jaar of 24 geleden gebeurde dit ook bij mij op school. In een dorp met volgens mij toen zo'n 80 inwoners. Een leerling heeft toen de leraar geschopt, geslagen en gedreigd hem neer te steken.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:37

Ik werk zelf op een school voor voortgezetonderwijs van LWO to Gymnasium,ik werk er nu bijna drie jaar en ik zie het veranderen.

De kinderen van nu: Brutaal
Mondig
Agressief
Respectloos.

Natuurlijk niet alle 2600 maar het word wel steeds erger........

Waar het aan ligt?
Ik zelf denk dat kinderen van deze tijd te veel willen,nooit geen rust meer hebben vanwegen msn en hun mobieltje.
Ze te vrij worden gelaten,
Ouders vaak niet eens weten wat hun kind doet en waar het uithangt.
Maar dat is mijn mening he. Bloos
Waar is de tijd van thee drinken met je kinderen als ze uit school kwamen,en luisteren naar hun verhalen.
De tijd van op tijd thuis zijn en regels hebben.
Ik ben gerust geen boevrouw,
maar ik wil weten waar mijn kinderen zijn,en hoe ze in het leven staan,ik geef ze aandacht. Ach gut

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:40

Mijn moeder was een echte huisvrouw, altijd thuis en vol aandacht voor haar kinderen. Je wil niet weten wat ik voor rottigheid heb uitgehaald op school. Ben van meerdere scholen verwijderd, ondanks alle aandacht en liefde die ik thuis kreeg. Dwarse pubers bestaan echt!! Clown

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:42

Ik sta zelf voor de klas de kinderen zijn nu ook veel mondiger dan vroeger .Toen ik nog op school zat hoefde de leerkracht maar wat te zeggen en je luisterde al meteen.
Als je nu tegen kinderen zegt je blijft binnen zitten vinden ze dat helemaal geen straf of als ze op de gang moeten zitten maakt ze niks uit. Ook tegen de leerkracht in geven zo gewoon een weerwoord.Het lijkt soms net of je sommige kinderen niet meer kunt pakken op iets.

Hetzelfde met mobieltjes ik zit nu in groep 4 dan daar hebben de kinderen ook al een mobiel mee naar school. ze weten dat de mobieltjes niet aan mogen hebben staan en als we hem zien dat hun mobiel in word genomen ..
Ben ook mee eens dat het ook deels door de opvoeding van de ouders mee speelt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 02:00

Ik begrijp niet waarom mobieltjes toegestaan zijn op school. Op school is een telefoon, ouders kunnen in een noodgeval de kinderen bereiken en andersom. Ik zou zeggen elk uur inleveren bij de leerkracht van dat moment. Als hij persee mee moet voor "onderweg".
Meningen over mobieltjes op school?

Hoeveel leerlingen gebruiken zo'n ding nou echt "nuttig"?

Ik zeg niet dat kinderen vroeger geen kattekwaad uithalen hoor, maar dit is even in verband met die achterlijke behoefte om maar van alles te filmen en op YouTube te zetten en, ik heb dus zelf het idee dat ze dan het idee hebben dat het geinig is en dus niet erg ofzo. En vooral lekker anoniem.
Er was hier iemand die katten van een toren (en rijdende auto's)gooide. Dat moest ook gefilmd en dat circuleerde dan ook tussen leerlingen. Gut gut, wat een lol. Het is in handen gekomen van een leerkracht/dierenarts die er achter is gekomen wie het deed. Maar ondertussen waren wel een heleboel mensen hun huisdier kwij't. ik vraag me af of deze jongen het ook gedaan had als er niete en vriendje aan het filmen was met de bedoeling om het rond te laten gaan? En wat bewijzen ze daarmee? Kijk eens wat een dierenbeul ik ben? Moet je daar trots op zijn?
Begrijp je wat ik bedoel? Ik snap de motivatie niet van dat alles filmen, er om lachen en rond te sturen.
Daar wil ook ook graag wat over zien hier.

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:51

Ik denk niet dat het zozeer met het opvoeden te maken heeft.
Zelf ben ik met liefde opgevoed, maar ik heb nog al eens last van een eigen wil. En heb genoeg problemen gehad op school.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:58

Dat ben ik met Danique eens, het heeft niet geheel met de opvoeding te maken.
Ik ken genoeg jongeren op mijn school die goed opgevoed zijn, maar die om "stoer" te doen, erg agressief tegenover docenten zijn.
Ik denk dat dat meer de reden is, je ziet het meisje op dat filmpje ook om zichzelf lachen. zo van " kijk eens wat ik durf "..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 13:35

Maar wie moet dan de discipline bijbrengen? Of moet school maar afgeschaft,omdat de leerkrachten continue gevaar lopen?
Ik bedoel, er is een verschiol tussen kattekwaad en gewoon hysterisch worden om een mobieltje, dat ze op eist en uiteindelijk ook te pakken krijgt. De ze lerares zit overspannen thuis en zal waarschijnlijk nooit meer werken als lerares. Is dat wat leerlingen willen?

Natuurlijk zet je je als puber af tegen gezag etc. Maar wat kan er gedaan om de leraren en medeleerlingen tot veilig te laten zijn? Want wat dacht je van schiet- en steekpartijen op scholen? Bedreigingen van leraren?
Ik denk toch dat er een element in de opvoeding is die je binnen grenzen houdt, medeleven en verantwoordelijkheids gevoel meegeeft.
Zo heeft bij ons thuis nooit iemand drugs geprobeerd en alcohol kwam ook pas laat in ons leven. We keken enorm neer op die het wel gebruikten. Dat was wel het laatste waar we bij wilden horen. De kinderen van mijn moeders zus daarin tegen waren ALLEMAAL aan de drugs vanaf hun twaalfde ofzo en de twee mneiden ondergingen al jong abortussen. Het grappige is dat die zus altijd vond dat wij zo los werden opgevoed, dat moest wel slecht aflopen en zijn was superstreng. het zit dus niet in streng of zacht, maar in wat je kinderen bijbrengt op gebied van verantwoordelijkheidsgevoel, mededogen etc. Als je een kind kort houdt, ontwikkeld het dat niet.
Er is wel degelijk een link tussen opvoeding/leefomstandigheden en emotionele intelligentie. emotionele intelligentie
Het ontbreekt haar (meisje van film) bv aan zelfbeheersing. Ze is niet in staat om gewoon via een dialoog goede argumenten te vinden om haar mobieltje terug te krijgen of te begrijpen waarom ze die niet nu meteen terug krijgt.
Verder negeert ze de opdracht om te gaan zitten en heeft ze ook geen idee wat haar actie te weeg brengt, het draait alleen maar om haar wens van dat moment. Er valt niet mee te praten. Ze is HYSTERISCH.
Dit lijkt me niet echt normaal bij "kattekwaad".
Messen of pistolen trekken ook niet. Nu lijkt dat wel erg zuidelijk, daar zullen jullie misschien minder last van hebben op "witte" scholen.
Maar gebrek aan zelfbeheersing maakt het kattekwaad dus veel bedreigender. Ik heb ook het idee dat tegenwoordig iedereen maar alles uit de weg wil ruimen wat ze in de weg zit en dat sommigen vernielen, moorden en folteren uit verveling. Een leegte opvullen die er niet was geweest als ze zich prettig voelen in een thuis situatie. (Mijn idee).
Hier is nu trouwens de discussie in hoeverre geweld op school een politiek kwestie is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:38

LiNdA1986 schreef:
Ik vind het ook niet normaal. Wat dat aangaat mogen de leerkrachten wel weer zo streng worden als vroeger Duivel

Zo streng ook niet, men mams werd redelijk veel geslagen door de nonnen voor niks.
Met de lat op je handen als je vooruit las in de klas, het uur dat ze moesten slapen. En de nonnen dachten dat ze niet aan het slapen was met duimspijker in het hoofd.

Gewoon streng zijn is genoeg, heb ik ook nog gehad. En zo een dingen zijn nooit gebeurd

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:08

Volgens mij is de rol van de leerkrachten hier zeker even groot als de rol van de ouders.

Ik heb nu het geluk gehad dat ik altijd naar een heel goede school ben kunnen gaan ('witte' school waar enkel het hoogste niveau zat). Bij ons was er dus ook absoluut geen sprake van fysieke agressie, wel van verbale agressie. Maar het verschil van leraar tot leraar is ZO immens groot. Bij de ene zwijgt iedereen braaf, volgt de les en zal iedereen beleefd antwoorden en reageren. Bij de andere leraar is de klas niet stil te krijgen, wordt de leraar constant uitgedaagd en krijg je constant te horen 'mannekes zijt is stil!'

Tegenwoordig blijkt er een overtuiging dat je als leraar op gelijke voet moet staan met je leerlingen, dat je enkel respect krijgt door in hun leefwereld te stappen, dat je allemans vriendje moet zijn. FOUT FOUT FOUT.
De leraars waar WEL respect voor getoont werd, waren degene van 'den oude stempel'. Geen powerpointjes, geen tekeningetjes of filmpjes. Nee. Dat zijn degene die hun vak ECHT kennen, die hun vak op een goede manier kunnen overbrengen zonder troelala, die geen respect vragen van hun leerlingen maar respect eisen simpelweg omdat ze meer kennis hebben, die consequent streng zijn.

Van mij moet er niet terug met de lat geslagen worden, maar er moet wel een degelijke mentaliteitsverandering komen bij de leraars... Want die mannen van den oude stempel zijn ondertussen bijna allemaal met pensioen (of zijn onderweg naar hun pensioen) en de jongere generatie zal het moeten overnemen. Het is maar hopen nu dat er nog echt lesgegeven wordt binnen tien jaar..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:09

Ik ga mee met het verhaal van Tantjeuh. Tijdens mijn stages op basisscholen ben ik zo vaak 'jongere' leerkrachten tegengekomen, die erg graag enkel en alleen maar vriendjes wilden zijn met groep 7,8. Dat kan natuurlijk niet. Het is leuk dat oudere kinderen je vertrouwen, en graag dingen aan je vertellen. Maar dat vertellen ze ook wel wanneer je je gewoon als leerkracht opstelt.
Ik loop op dit moment stage bij een oudere leerkracht. Met nog de richtlijnen van vroeger (twee woorden, respect). De leerlingen voelen zich daar fijn bij. Ze durven voor en na schooltijd alles te vertellen. Zijn absoluut niet bang voor de leerkracht, maar tonen simpelweg respect.
Zo zou het op meer scholen moeten zijn. En ik denk dat er dan ook veel meer kinderen mee kunnen komen op het reguliere onderwijs ondanks eventuele gedragsproblemen. Een kind met bijv. ADHD kan drukker zijn, maar moet wel luisteren, en geen grote mond geven. En dat gebeurt mijns inziens veel te vaak.

Oja, bij ons op school zijn mobieltjes gewoon niet toegestaan in de klas. Heel simpel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 13:40

Er is hier trouwens net een vrowu veroordeeld die samen met haar dochter een auto van ene leerkracht bekrast heeft omdat ze ehte niet eens waren met wat er op een ouderavond gezegd was. De dochter is minderjarig en kan niet bestraft. Maar ik bedoel, als je als ouder dan als zo'n voorbeeld geeft van "kom we zullen haar auto wel even bekrassen..."

Betreffende meisje van het mobieltje:
Grappig genoeg heeft d elerares geen klacht ingediend en was er niets aan gedaan als de jongen het niet op YouTube had gezet. Want daardoor is het dus onder de aandacht gekomen van de hogeren en nu wordt er een voorbeeld gezet wat straf betreft. ALLE leerlingen van de klas zijn verhoord en bijna allemaal worden ze gestraft. Meisje zelf kan niet van school gestuurd, maar ze gaan haar overplaatsen naar een andere school, waardoor ze haar vriendinnen verliest.
Het laatste woord is nog niet gevallen, het is nog dagelijks in het nieuws. Was het niet via YouTube verspreid dan was het heel anders gelopen. Wellicht een goede waarschuwing voor die het zo leuk vinden om dit soort dingen te filmen en te verspreiden.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:40

Arme vrouw, dan ben je gewoon een lerares. En vervolgens word je belachelijk gemaakt en sta je op youtube.

Ik heb vast ook wel eens een grote mond gehad op school, maar respect blijf je altijd behouden.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:47

Ik denk dat strenge leerkrachten op het moment juist het probleem zijn.
Als puber heb je maar al te snel door hoe een leerkracht in elkaar zit en of deze wel zelfverzekerd voor de klas staat.

Toen ik op de middelbare school zat hadden we ook docenten die streng (maar wel rechtvaardig vind ik) waren. Maar de meeste pubers kwamen daar tegen in opstand. Praten wanneer het juist net niet mag, achter de rug om van de docent rare gebaren maken, en soms ging het zelfs tot schelden aan toe.
Ook hadden we een docent die absoluut niet streng was. Hij praatte goed mee met de klas en zo hebben we ook wel eens een uurtje alleen zitten kletsen. Maar omdat hij zo goed tussen ons in pastte, had iedereen respect voor hem en luisterde iedereen naar hem.

Niet dat dat goed is, want elke docent verdient respect, maar een dwarse puber gaat sneller tegen een strenge docent in! Want die pubers weten dondersgoed dat de docent ze niks kan maken. Ze mogen niet meer schelden, niet meer slaan, eigenlijk helemaal niks meer. Een docent staat dus eigenlijk machteloos als een scholier echt vervelend wordt. En dat weten de scholieren al te goed. Heeft in mijn ogen niet alleen wat met opvoeding te maken (ookw el een beetje vind ik) maar ook het normale puberale gedrag. Maar de een zal er erger in zijn dan de ander, misschien dat karakter er ook nog wel wat mee te maken heeft. Een zelfverzekerd iemand zal het sneller doen (en voelt zich dan waarschijnlijk ook stoer voor de klas!) dan een onzeker iemand.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:06

Nathalie schreef:
Ik denk dat strenge leerkrachten op het moment juist het probleem zijn.
Als puber heb je maar al te snel door hoe een leerkracht in elkaar zit en of deze wel zelfverzekerd voor de klas staat.

Toen ik op de middelbare school zat hadden we ook docenten die streng (maar wel rechtvaardig vind ik) waren. Maar de meeste pubers kwamen daar tegen in opstand. Praten wanneer het juist net niet mag, achter de rug om van de docent rare gebaren maken, en soms ging het zelfs tot schelden aan toe.
Ook hadden we een docent die absoluut niet streng was. Hij praatte goed mee met de klas en zo hebben we ook wel eens een uurtje alleen zitten kletsen. Maar omdat hij zo goed tussen ons in pastte, had iedereen respect voor hem en luisterde iedereen naar hem.

Niet dat dat goed is, want elke docent verdient respect, maar een dwarse puber gaat sneller tegen een strenge docent in! Want die pubers weten dondersgoed dat de docent ze niks kan maken. Ze mogen niet meer schelden, niet meer slaan, eigenlijk helemaal niks meer. Een docent staat dus eigenlijk machteloos als een scholier echt vervelend wordt. En dat weten de scholieren al te goed. Heeft in mijn ogen niet alleen wat met opvoeding te maken (ookw el een beetje vind ik) maar ook het normale puberale gedrag. Maar de een zal er erger in zijn dan de ander, misschien dat karakter er ook nog wel wat mee te maken heeft. Een zelfverzekerd iemand zal het sneller doen (en voelt zich dan waarschijnlijk ook stoer voor de klas!) dan een onzeker iemand.

Daar ligt het verschil tussen streng en streng Lachen. Je hebt docenten die denken dat ze streng moeten zijn om de leeerlingen in de hand te houden, maar als het puntje bij paaltje komt zijn die helemaal niet streng en laten ze over zich heen lopen. Maar je hebt ook docenten die uit zichzelf streng zijn vanuit het principe dat docenten gewoon hoger staan dan de leerlingen, die docenten hebben dan ook gewoon gezag. En dat gezag heeft het eerste soort 'strenge' docent niet.

Punt daarnaast is dat puber bij sommige docenten weten dat ze hen niks kunnen maken. Bij andere docenten daarintegen weten ze maar al te goed dat ze braaf moeten blijven. Er bestaan andere straffen dan 'geweld' (fysiek of verbaal).
Zo hadden wij een docent die gewoon hééél stilletjes zijn les doorfluisterde als we niet allemaal stil waren. Hij stopte niet met zijn uitleg, hij sprak gewoon zo stil dat we hem niet konden horen als we niet muisstil waren. Alles wat hij in die tijd vertelde was geziene leerstof en moest dus ook gekend zijn voor de examens. Bleek dat hij ook écht een gewoonte maakte om de dingen die hij dan vertelde juist op het exame te vragen.. Geloof me, dan is de klas snel stil.

Nog een: docent die altijd heel streng was, zowat iedereen wist wel dat je bij hem niks moest uitsteken (hoewel hij wel geen straffen uitdeelde). In het begin van het jaar was er echter iemand die het leuk vond om dan achter zijn rug wat obscene gebaren gaan te maken Lachen. Docent heeft dat gezien, heeft geen woord gezegt en is naar buiten gegaan. Die les is hij niet teruggekomen. In eerste instantie denk je dan natuurlijk: FEEST. Volgende les kwam hij echter ook niet, lag een papiertje op zijn bureau... Met de boodschap dat hij niet zou terugkomen alvorens de jongen in kwestie persoonlijk zijn excuses zou komen aanbieden. Echter alles wat normaal in de lessen gezien zou worden, zou ook geziene leerstof voor de examens zijn, ook al kregen we de lessen niet.... Jongen durfde niet gaan, maar is zowat gedwongen door heel de klas. Jongen heeft niet alleen 'sorry' moeten zeggen, heeft ook moeten uitleggen waarom hij dat deed, waarom zoiets onrespectvol is en waarom hij wel respect zou moeten hebben voor de docent. Jongen is met bibberde benen terug buiten gekomen. NIEMAND heeft ooit nog iets uitgestoken in de lessen van die docent.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:36

Hier zelf iemand die tot twee jaar geleden in het onderwijs werkzaam was (en nog...maar dan niet meer lesgevend)
Ik heb jarenlange ervaring daarin. het verschilt wel per plaats (heb op meerdere plekken gewerkt).
Maar een opvallende verschuiving in normen en waarden vind ik dat kinderen en jongeren soms menen zich niet aan afspraken hoeven te houden. dat ze er "recht" op hebben om bijv. te gaan zitten bellen tijdens de les, ik noem maar wat. En als je ze er op aanspreekt, dat ze dan uit elkaar knallen van verontwaardiging...hoe durf je....ze hebben immers het recht...
En als je ouders aanspreekt, dat deze dan per definitie vinden dat het aan de te strenge regels van school ligt. Want zij hebben hun oogappel die dure telefoon gegeven...dus mag hij 'm ook gebruiken en heb ik als docent niet het recht om hem dat gebruik te ontzeggen.
Echter, wat ik nu beschrijf vind ik de uitzonderlijke gevallen.
Indien je als leerkracht of docent goede afspraken maakt SAMEN met je groep, goed luistert naar wat belangrijk is voor de jongere, je jezelf daar in kunt verplaatsen....dan heb je meestal een fijne sfeer in de groep. Zodra er een soort machtsstrijd ontstaat, wordt het onaangenaam.
De uitzonderlijke gevallen waarvan ik net een voorbeeld beschreef worden, indien je een fijne sfeer in je groep hebt weten te creëren, wel door de groepsgenoten op de vingers getikt.
Wat wel zo is, is dat er steeds meer kinderen met (gedrags)stoornissen in het reguliere onderwijs zitten. Vroeger gingen zij veel sneller naar speciaal onderwijs.
Nu blijven ze steeds langer in het reguliere onderwijs. En dat heeft voordelen: het kind blijft geïntegreerd in de "normale" gang van zaken...blijft in zijn eigen sociale omgeving etc.. Maar het kan ook nadelen hebben. Niet alle docenten zijn er tegen opgewassen, het vraagt toch een bepaalde specialistische aanpak en scholing voor docenten hierin....daar is in het onderwijs vaak geen geld voor.
En vaak zijn groepen dusdanig groot, dat je als docent wellicht wel prima met zo'n leerling om kunt gaan....maar de groep is te groot voor de leerling, dus die kan het niet aan...of door de groepsgrootte kun je de leerling niet de aandacht geven, die hij eigenlijk verdient...waardoor het soms uit de hand loopt.
Ik heb de laatste jaren te maken gehad met lessen aan internationale studenten. Zij kwamen uit allerlei landen in Afrika, Azië, Zuid Amerika etc.. het waren uiteraard zeer ontwikkelde studenten die supergoed Engels spreken (anders kunnen ze niet hier komen studeren) en dat speelt ook wel mee...daar zaten geen studenten tussen met gedragsstoornissen bijvoorbeeld. Maar wat over het algemeen wel opvalt is dat zij op een hele andere manier met de docent om gaan. Zij zijn super beleefd, houden de deur voor je open. Begroeten je elke dag door je een hand te geven etc.. Veel formeler. Maar...ook afstandelijker. Het had voor mij dus ook weer voor- en nadelen. want met mijn Nederlandse groepen kon ik veel gemoedelijker omgaan...een grapje maken...even gek doen... Dat ging bij de buitenlandse studenten niet...dat was alleen maar bloedserieus....
Dus ja....er zijn wat veranderingen in het onderwijs waardoor er meer escalaties zijn ( wat ik zei over speciaal onderwijs).
Maar leraartje pesten is volgens mij van alle tijden. Kinderen willen nu eenmaal grenzen opzoeken Vroeger in mijn tijd hadden we ook leraren die geen orde konden houden en die we voor de gek hielden. En mijn vader, die net na de oorlog op school heeft gezeten, vertelde hetzelfde...
Dus volgens mij : kinderen zijn kinderen....en je vakmanschap als leraar bepaalt mede de sfeer in je groep en de mate van orde en afspraken hanteren.... Waarbij je soms een uitzondering tegen komt, waar geen zalf aan te strijken is....

Wil nopg even toevoegen.
Ik kreeg van mijn leerlingen vaak de volgende reactie:

Goh...we dachten altijd dat je heel streng was...dat hadden we gehoord...maar het is bij jou eigenlijk altijd heel gezellig.

Ik zie mezelf niet als echt streng...maar ik ben wel superconsequent. Ook voor mezelf: als ik iets fout heb beoordeeld...dan zal ik dat ook eerlijk toegeven naar de leerling die het betreft en indien van toepassing ook een excuus maken.... Want...leerlingen zijn net mensen vind ik... Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:51

Citaat:
Maar leraartje pesten is volgens mij van alle tijden. Kinderen willen nu eenmaal grenzen opzoeken Vroeger in mijn tijd hadden we ook leraren die geen orde konden houden en die we voor de gek hielden. En mijn vader, die net na de oorlog op school heeft gezeten, vertelde hetzelfde...
Dus volgens mij : kinderen zijn kinderen....en je vakmanschap als leraar bepaalt mede de sfeer in je groep en de mate van orde en afspraken hanteren.... Waarbij je soms een uitzondering tegen komt, waar geen zalf aan te strijken is....

Helemaal mee eens! Natuurlijk is er wat veranderd in de mentaliteit, maar het is echt niet zo dat over het algemeen de jeugd slechter is geworden. Ik ben ook lerares... nu aan volwassenen, maar heb ook veel les gegeven aan kinderen.

Ik vind het ook nogal makkelijk om te zeggen dat mensen in achterstandswijken moeite hebben om hun kinderen op te voeden, meer dan de wat meer 'ontwikkelde' Nederlander! Wat denk je van al die kinderen die maar altijd in de opvang zitten want 'paps en mams zijn zo ontwikkeld, die hebben recht op een carriere'? Nee... dat kan ik echt niet zeggen. Ik woon in een heel gemengde wijk, een deel wat duurdere koophuizen en daaromheen een ring met wat goedkopere huurhuizen. Ik moet om ergens heen te gaan altijd door die buitenring heen, ik woon zelf aan de rand van de binnenring, zelf nog in zo'n koophuis maar ik kijk uit op de huurhuizen. Die kinderen en jongeren die daar wonen zijn hartstikke aardig en beleefd. Natuurlijk gaan ze stappen en komen ze wat later thuis dan ikzelf, met brommers door de straat, maar ik word altijd met respect behandel ('Hai mevrouw!')