Hier een geval dat plaatsvond op een school in Portugal een paar dagen geleden.
Deze lerares Frans staat mobieltjes toe in de klas (onbegrijpelijk) zolang ze op tafel blijven. Leerlinge liet muziekje horen aan vriendin, wat dan wel weer verboden is, en de lerares heeft het ding afgepakt, waarop de leerlinge het terug eist en er een ware schermutseling onstaat, die de andere leerlingen blijkbaar grappig vinden en de deur wordt ook niet geopend, de lerares kan geen hulp krijgen.
De filmer roept regelmatig "Ga uit beeld" en iemand roept ook nog "die ouwe gaat vallen".
http://nl.youtube.com/watch?v=hWgYNOYRHrE
Gevolg:
Lerares zit ziek thuis, is niet in staat om te werken. Leerlinge (15) is met moeder op school ontboden voor verklaringen. Ze ziet de ernst in en is bang om van school gestuurd te worden.
Bij mij kan het er niet in dat :
a:mobieltjes toegestaan zijn op school.
b:iemand zo hysterisch wordt om zo'n ding.
c:dat het hele gebeuren als grappig wordt opgevat.
d:dat iemand zoiets gaat filmen en op You Tube zet.
Er is overigens op dit moment veel te doen over agressie op school en de oorzaken (ouders niet meer aan het opvoeden, thuis geen opvang hebben maar video en TV) en de rol van mobieltjes voor jongeren.
Is agressie op school te voorkomen door betere opvoeding thuis?
Ik denk persoonlijk van wel. Ik denk nl dat het komt doordat kinderen (en daarmee bedoel ik niet allemaal) geen gezag meer accepteren omdat ze niet wordt bijgebracht om anderen te respecteren.
Bijbehorend kranten bericht:
http://www.correiomanha.pt/Noticia.aspx ... 5E5269FE0B
Vertaling van het eerste , belangrijste deel:
Citaat:De lerares Frans, Adozinda Cruz, die gisteren de video op het inetrnet verspreid zag waarin ze vacht met een leerlinge om het bezit van een mobieltje, is thuisgebelven en wil niet over het onderwerp praten. Ze heeft al medeleven ontvangen van collegas. Geconfronteerd met de beelden in de jornaals op TV, zei de lerares op de school Carolina Michaelis, te Porto, tegen collegas dat ze" niet gewend is om in de schijnwerpers te staan en dat ze misselijk wordt van de video". Ondanks de pogingen van deze krant wil, Adozinda Cruz geen verklaringen geven.
De Direcção Regional de Educação do Norte (DREN) (regionale directie van educatievan het noorden)heeft een onderzoek geopend paralel aan die al gaande is door de school , die eergisteren Patricia en haar moeder gehoord heeft.
Citaat:' Vaak zijn het de leerlingen die iemand nodig hebben die ze omarmd en aanhoort, omdat ze, in veel gevallen, thuis niemand hebben om mee te praten. er zijn gevallen waar ze kattekwaad uithalen om maar aandacht te krijgen.'
Carolina Michaelis is een school die a-sociale leerlingen, en kinderen in gevaar, ook opvangt.
....
Dit is het derde geval van geweld dit jaar. In December 2007 vloog een leerlinge van het tiende jaar een lerares Portugees aan die haar een slecht cijfer had gegeven. In een ander geval, in het begin van 2008, werd een leerling neergestoken bij de deur van de school.
Tevens wil ik deze discussie ook wel aangrijpen om het fenomeen YouTube aan te pakken in de zin dat het wel lijkt alsof men idioterie uithaalt om daar een kick uit te halen als het verspreid wordt (zoals huisdieren van torens en andere hoogtes gooien, daklozen in elkaar slaan of in de fik steken). ik vraag me af hoe groot de rol van het filmen is? Waarmee ze als het ware zichzelf distanciëren van wat ze doen omdat het dan ineens een soort acteren wordt?