Tibet waarom kijkt de wereld niet om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Tibet waarom kijkt de wereld niet om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 10:45

DHARAMSHALA/HONGKONG - Bij de betogingen tegen de Chinese overheersing in de Tibetaanse hoofdstad Lhasa zijn volgens de Tibetaanse regering in ballingschap tachtig doden en meer dan zeventig gewonden gevallen.

nu nl

Het is nu al tientallen jaren bezig, mensen worden in koudbloed vermoord. In china mag het probleem niet besproken worden, algemene censuur telt. Een website die over de Tibet kwestie begint word gesloten, mensen die willen helpen worden opgepakt..
Waarom reageert de wereld niet, is geld en economisch belang zoveel meer waard dan mensenrechten. Die kant snap ik kwa regering, maar in een land zijn er ook inwoners die kunnen opstaan en spreken.
Communicatie in tibet word afgebroken zodat de wreedheid niet naar buiten komt, iedereen weet het niemand zegt wat?
En het klein beetje dat in het nieuws geraakt deert geen één....

Ik word er persoonlijk erg droevig van. Enigste dat mensen nu over praten zijn de enkele rellen van mensen die de moorden beu zijn. Na tien jaar stil protest....

Kwanyin

Re: Tibet waarom kijkt de wereld niet om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:16

Hé, ik zei het enkele dagen geleden al in een HK-topic. Ik wist niet dat er wat geëscaleerd was nu.

Het mooiste voorbeeld van money makes the world go round.
Ik heb me er ook vaak zo kwaad, om gemaakt.
Kennis van me is in Tibet geweest, en heeft het in den lijve ondervonden hoe het er aan toe gaat.
En nee, het is daar niet overdreven.
De Chinezen behandelen de Tibetaanse bevolking als vuil. Ze mogen bv niet eens foto van de Daila Lama op zak hebben en er hangen overal afluisterapparatuur, want ze mogen niet eens hun eigen mening rondvertellen. Als je durft om toch maar iets over de Daila Lama te zeggen dan wordt je gewoon opgepakt (gefolterd?).

En wat doen wij? Niets, volgens mij weet de meerderheid niet eens wat er in Tibet al van na de tweede wereldoorlog aan de hand is.

En waarom niet? Tja, China is een economisch monster en die willen we maar niet te veel in de weg leggen want dat is slecht voor de centjes. En Tibet? Daar valt geen olie te rapen, daar is geen rijkdom, het is ook niet de moeite om dat land te bevrijden.

Nog een mooi voorbeeld is de Daila Lama op rondreis. Als er een man is die vol vrede zit en waar je als mens bewondering voor mag hebben voor zijn geweldloze acties, dan is het imo toch wel de Daila Lama. Maar China zegt: 'wij willen niet dat België hem ontvangt.' En wat doet België? (wat Nederland heeft gedaan weet ik niet): "Ok China, is goed China, natuurlijk China, hij komt het land niet binnen China." Waarom? Omdat China gelijk heeft en de Daila Lama een slecht mens is?
Nee, omdat China de brave man niet graag heeft en wij bang zijn voor economische gevolgen. (3 maal hoera voor Canada die het lef had om zich te verzetten tegen China en de Lama wèl heeft ontvangen! )

Het deert me al een hele tijd. Eigenlijk vanaf de dag dat ik 'seven years in Tibet' had gezien. Maar toen had ik nog enig realiteitsbesef, ik dacht 'een film kan ook sterk overdreven zijn, dus het is misschien nu stukken beter.' Maar als ik dan een live verslag hoor, of de berichten in de krant dan vrees ik maar dat die film niet veel verschilt met hoe het er echt aan toe gaat. En dan vraag ik me af als ik iets zou kunnen doen, en dan voel ik me zo hulpeloos want ik weet ècht niet wat er aan gedaan kan worden. Op straat protesteren, leuk tijdverdrijf maar als de staatshoofden hun ogen dan gaan opentrekken? Ik denk dat je bijna revoluties nodig hebt wil je dat de andere landen zich eindelijk eens durven verzetten tegen China...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:22

ik zag het enekel dagen al op het nieuws, en vroeg het me ook al af. Zo erg hoe het daar aantoe gaat, en de mensen die er wat tegen kunnen doen doen gewoon niks.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:26

Ik vraag het me ook al jaren af. Het is schandalig, maar het is ook van; wat doe je er aan? Je kan protesteren als gewone burger, maar ik denk niet dat de regering zal luisteren zoals al werd gezegd, china en economie.

Echt schande.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:29

Als Tibet Koeweit had geheten en China Irak, dan was het anders geweest.
Maar vrede is geen wereldbelangrijk iets zoals olie..

Triest maar helaas de realiteit..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:29

Inderdaad, het is echt iets wat ik me destijds heb afgevraagd toen Bush bij hoog en bij laag beweerden dat hij Irak nièt binnenviel voor economische motieven maar om de mensen daar te helpen als een redder: 'Waarom help je dan de mensen die geen rijkdommen in hun land niet zoals Tibet?'

Ik heb het net in de krant zien staan trouwens (hbvl). Kan je ook mooi zien hoe de Chinese bevolking zelf gebrainwashed wordt. Alle sites die over Tibet gaan worden geblokkeerd, Youtube is ook niet meer toegankelijk vanuit China omdat er Tibetaanse opstanden opstaan die geweldadig onderdrukt worden door de Chinese autoriteiten, en als kers op de taart: Een voorname Chinese krant titelt 'Dalai Lama achter sabotage'.

Of te wel je wordt daar ook volledig blind gehouden door de overheid. Ik ben alleen benieuwd als we er nog iets van gaan horen, ik vrees dat het na een paar berichten in de krant een stille dood gaat sterven...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:05

Volgens mij worden er op dit moment anders de nodige stappen gezet. Ambassadeurs die op het matje geroepen worden, kamerleden die al openlijk praten over een boycot van de spelen.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:22

Amerika is geen redder, ze beweren van wel, zoals hierboven al werd aangegeven. De 'redding' door de Amerikanen tijdens de 2e WW kwam doordat Pearl Harbour werd aangevallen. Irak werd aangevallen vanwege de olie, niet omdat zij een nobele daad wilden uitvoeren. China is gevaarlijk omdat zij de nieuwe Superpower dreigt te worden. Economische rampen voor het Westen zullen volgen. Het probleem tussen Tibet en China speelt al jaren, bizar dat dit allemaal net voor het Olympisch Spelen wordt opgerakeld, net zoals het mensenrechten probleem en 'accusations' door de westerse spelers over China.

UIteraard is China geen lieverdje, Tibet is het evenmin. Voordat China Tibet onderdrukte, was het omgekeerd. Tibet heeft heel veel Chinezen afgeslacht (ook tijdens de huidige protesten zijn er Chinezen afgeslacht, het is niet alleen maar van 1 kant!). Tuurlijk, het heeft zich lang geleden afgespeeld. Nu wordt Tibet dus onderdrukt door China. Mensenrechten moeten zeker verbeterd worden, maar imo heeft de Westen geen recht van spreken, aangezien veel Westerse landen hun eigen zaakje niet eens op orde hebben. Er wordt ook vaak vergeten dat China nog niet eens zo gek lang geleden volledig communistisch en afgesloten is van de buitenwereld. Door het bewind van Mao is het helemaal bergafwaarts gegaan met China. Beetje naief om te denken dat zo'n grote land als China op dezelfde niveau moet zitten als de Westen in 10 jaar tijd, wat andere landen langer erover hebben moeten doen. Ook vind ik dat de afkeurende meningen over het Olympisch Spelen in China maar eens een keer moeten ophouden. Het feit dat het Olympisch Spelen in China afspeelt is alleen maar gunstig voor het land. Kunnen ze er wat van leren.

Voordat er wordt geroepen dat ik offtopic ga, ik wil alleen maar de achterliggende gedachtes delen. Ik vind ook dat China meer aandacht moet besteden aan mensenrechten, maar ze hebben hun eigen land niet eens onder controle. De manier waarop China van alles wordt verweten is ook niet de meest ideale oplossing.

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:24

Vreselijk die situatie daar...
Ik vind ook wel dat er nu wat aan de Chineze regering gedaan moet worden, want zoals het land daar reilt en zeilt...
Er mag sowieso niet worden gefilmd in China zonder toestemming, daar kun je de bak voor indraaien en waarom? Omdat ze hun land geen slechte naam geven.
Om precies deze reden zal ik de Olympische Spelen niet kijken.
Ik vind ook eigenlijk dat het geboycot moet worden, maargoed, dat is mijn bescheiden mening.

Vind de chinees bij mij op de hoek trouwens heel aardig hoor! Knipoog

Liefs, Broekie

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:48

Ik vind het al heel wat dat je er nu wel wat van hoort, is toch al beter dan niks.

Het is inderdaad de realiteit dat wanneer er weinig rijkdom mee te vergaren is, men niet graag de vingers er aan brand.
China is inderdaad een grote speler dus die wil je niet tegen de haren instrijken.
Walgelijk toch, en "wij" (Nederland) zeggen maar ja en amen, net als tegen Amerika. Die hebben we ook nog nooit tegen de haren in durven strijken en zij vinden het allemaal prima uiteraard.

Dat van Canada wist ik niet trouwens, begin steeds meer bewondering te krijgen voor dat land en haar regering.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:54

Ik las het gister in de krant, en snapte ook niet dat zoiets gewoon kan gebeuren..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 16:34

Broekie schreef:
Vreselijk die situatie daar...
Ik vind ook wel dat er nu wat aan de Chineze regering gedaan moet worden, want zoals het land daar reilt en zeilt...
Er mag sowieso niet worden gefilmd in China zonder toestemming, daar kun je de bak voor indraaien en waarom? Omdat ze hun land geen slechte naam geven.
Om precies deze reden zal ik de Olympische Spelen niet kijken.
Ik vind ook eigenlijk dat het geboycot moet worden, maargoed, dat is mijn bescheiden mening.

Vind de chinees bij mij op de hoek trouwens heel aardig hoor! Knipoog

Liefs, Broekie

Tuurlijk vele chinese die ik ken staan zelf machteloos, de muzikanten die vaak wat bereiken durfen niet want in china is de regering volgen een stuk van hoe je bekend moet worden.
Zijn natuurlijk ook een stuk die het wel goed vinden, maar dat heb je overal. Net als tibetanen die voor geweld kiezen (wel een hele kleine meerderheid.

Ben het er mee eens had tibet olie was het al snel gedaan Knipoog

Volgens mij is de politieke situatie waar landen gaan helpen, een facade om het volk kalm te houden. Vijf jaar geleden gingen ze hetzelfde doen

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:57

essie79 schreef:
Walgelijk toch, en "wij" (Nederland) zeggen maar ja en amen, net als tegen Amerika. Die hebben we ook nog nooit tegen de haren in durven strijken en zij vinden het allemaal prima uiteraard.

Mee eens. Ik vind het erg jammer dat Nederland zich zo afhankelijk opstelt. Natuurlijk spelen veel economische belangen mee, maar niets is een duidelijkere manier om een statement te maken, dan een ander land te zeggen waar het op staat. Zo ook met China. In dat land is het inderdaad lang niet zo leuk en aangenaam als men het probeert te laten lijken. De Tibetanen worden onderdrukt, maar veel Chinezen hebben het minstens zo slecht. En veel problemen komen door die regering en het communistische spelletje dat zij speelt.

Men zegt wel vaker dat de OS niet misbruikt moeten worden voor politieke problemen. Het is inderdaad een beetje jammer dat er in dit stadium, aan de vooravond van de OS, pas problemen voor China optreden. In mijn ogen had het IOC gewoon nooit moeten beslissen dat er in China een OS zou plaatsvinden. Dan maak je je mening wel duidelijk. Maar goed, sport staat buiten politiek, zullen sommigen zeggen, maar dat is denk ik niet helemaal waar. Zeker voor de OS, dat is zo'n werelds evenement.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:37

Hmm, Tibet en China vergelijken met Kuwait en Irak is wel héél erg krom. Oorlog met China wordt automatisch een derde wereldorlog, je loopt niet zomaar 1,2 Miljard mensen onder de voeten. Daarnaast is China ook nog allang een kernmogendheid. Ik denk niet dat zelfs Amerika ze aankan. Een militaire optie kan eenvoudigweg niet.

Dan is er nog een probleem: Tibet is -inderdaad- helaas een land met weinig economische waarde, terwijl China een enorme kanjer is op economisch gebied. China aanpakken gaat welk land dan ook miljarden kosten, dus ook de economische boycot maakt weinig zin.

Op zichzelf wordt er nu gespeeld met de achilleshiel van chinezen in het algemeen. Chinezen kunnen namelijk niet goed tegen gezichtsverlies. De tibetanen weten natuurlijk donders goed dat ze maar een kans hebben, en dat is juist nu de demonstraties inzetten, terwijl de hele wereld bezig is met de olympische spelen. Nu wordt China gedwongen keuzes te maken: met bruut geweld de opstand de kop indrukken of toegeven. Toegeven is de moeilijkste optie voor de Chinezen, want dan lijden ze 1) gezichtsverlies en 2) Dan gaan zich nog veel meer regio's afscheiden. China is een groot land, met veel etnische minderheden. Daarnaast geven ze nog steeds niet toe dat Taiwan een onafhankelijk land is.

De leiders hebben dus uit twee kwaden de slechtste optie gekozen: de opstand de kop indrukken, met als groot risico dat de olympische spelen geboycot worden. Uit die boycot komt dan ook een stuk gezichtsverlies, doordat de olympische spelen mogelijkerwijs "mislukken", net als die in Moskou 1980 en Los Angeles 1984. De vraag is welk land het echt aandurft, omdat een boycot ook economische represailles betekent. Wat dat betreft doe ik petje af voor Prins Charles, dit is de eerste keer dat ik eens een echt gedurfde actie van hem gezien heb.

Patstelling ten top dus, ik geef de Tibetanen niet veel hoop, maar mijn medeleven is wel bij hun.

PS: ook al lag 2/3 van de wereldolievoorraad in Tibet, dan ging Amerika nog niet aanvallen. Ze zijn niet levensmoe.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:05

het is niet alleen tibet waar de wereld niet naar om kijkt. er is veel meer in deze wereld waar wij niet eens te zien krijgen, laat staan dat we ernaar om kijken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:07

Youko schreef:
Amerika is geen redder, ze beweren van wel, zoals hierboven al werd aangegeven. De 'redding' door de Amerikanen tijdens de 2e WW kwam doordat Pearl Harbour werd aangevallen. Irak werd aangevallen vanwege de olie, niet omdat zij een nobele daad wilden uitvoeren. China is gevaarlijk omdat zij de nieuwe Superpower dreigt te worden. Economische rampen voor het Westen zullen volgen. Het probleem tussen Tibet en China speelt al jaren, bizar dat dit allemaal net voor het Olympisch Spelen wordt opgerakeld, net zoals het mensenrechten probleem en 'accusations' door de westerse spelers over China.

UIteraard is China geen lieverdje, Tibet is het evenmin. Voordat China Tibet onderdrukte, was het omgekeerd. Tibet heeft heel veel Chinezen afgeslacht (ook tijdens de huidige protesten zijn er Chinezen afgeslacht, het is niet alleen maar van 1 kant!). Tuurlijk, het heeft zich lang geleden afgespeeld. Nu wordt Tibet dus onderdrukt door China. Mensenrechten moeten zeker verbeterd worden, maar imo heeft de Westen geen recht van spreken, aangezien veel Westerse landen hun eigen zaakje niet eens op orde hebben. Er wordt ook vaak vergeten dat China nog niet eens zo gek lang geleden volledig communistisch en afgesloten is van de buitenwereld. Door het bewind van Mao is het helemaal bergafwaarts gegaan met China. Beetje naief om te denken dat zo'n grote land als China op dezelfde niveau moet zitten als de Westen in 10 jaar tijd, wat andere landen langer erover hebben moeten doen. Ook vind ik dat de afkeurende meningen over het Olympisch Spelen in China maar eens een keer moeten ophouden. Het feit dat het Olympisch Spelen in China afspeelt is alleen maar gunstig voor het land. Kunnen ze er wat van leren.

Voordat er wordt geroepen dat ik offtopic ga, ik wil alleen maar de achterliggende gedachtes delen. Ik vind ook dat China meer aandacht moet besteden aan mensenrechten, maar ze hebben hun eigen land niet eens onder controle. De manier waarop China van alles wordt verweten is ook niet de meest ideale oplossing.

mooi gezegd... bespaard me weer heel wat typwerk Haha!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:13

xKatleentjex schreef:
Het mooiste voorbeeld van money makes the world go round.
Ik heb me er ook vaak zo kwaad, om gemaakt.
Kennis van me is in Tibet geweest, en heeft het in den lijve ondervonden hoe het er aan toe gaat.
En nee, het is daar niet overdreven.
De Chinezen behandelen de Tibetaanse bevolking als vuil. Ze mogen bv niet eens foto van de Daila Lama op zak hebben en er hangen overal afluisterapparatuur, want ze mogen niet eens hun eigen mening rondvertellen. Als je durft om toch maar iets over de Daila Lama te zeggen dan wordt je gewoon opgepakt (gefolterd?).

Volgens mij is dat in heel China het geval.. niet om het goed te praten ofzo, maar de mensenrechten in heel China zijn niet wat ze zijn moeten, dat is niet alleen in Tibet zo.

xKatleentjex schreef:
Nog een mooi voorbeeld is de Daila Lama op rondreis. Als er een man is die vol vrede zit en waar je als mens bewondering voor mag hebben voor zijn geweldloze acties, dan is het imo toch wel de Daila Lama. Maar China zegt: 'wij willen niet dat België hem ontvangt.' En wat doet België? (wat Nederland heeft gedaan weet ik niet): "Ok China, is goed China, natuurlijk China, hij komt het land niet binnen China." Waarom? Omdat China gelijk heeft en de Daila Lama een slecht mens is?
Nee, omdat China de brave man niet graag heeft en wij bang zijn voor economische gevolgen. (3 maal hoera voor Canada die het lef had om zich te verzetten tegen China en de Lama wèl heeft ontvangen! )

Heeft de Dalai Lama toen zelf niet afgezegd om België niet in een lastig parket te brengen?

Ik vind de situatie in Tibet ronduit triest, en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er echt niets tegen gedaan kan worden. Dat oorlog niet zo'n slimme optie is snap ik, maar kan er politiek niet meer druk uitgeoefend worden oid?

Of idd iets van een economische boycot, natuurlijk zal dat ook gevolgen hebben voor ons, maar als je met bv alle westerse landen china boycot zal dat voor hun toch grotere gevolgen hebben? (lijkt me, heb er verder geen verstand van Clown)

Vind het sowieso niet zo'n strak plan dat al onze industrie naar azië wordt verplaats, maar goed, dat is off-topic..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 17:21

Het is inderdaad in heel china, echt een censuur land.

En tibet china ingenomen was in 1630 ergens, is een keer nog is een ruzie geweest omdat de chinese afgevaardigde wreed waren.
Maar daar kan de algemene populatie niet aan doen, en dat is ook niet genoeg om te zeggen ze zijn zelf geen lieverdje.
En of het lieverdjes zijn of niet maakt weinig uit, mensenrechten moeten gewoon gerespecteerd worden

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:26

Youko schreef:
UIteraard is China geen lieverdje, Tibet is het evenmin. Voordat China Tibet onderdrukte, was het omgekeerd. Tibet heeft heel veel Chinezen afgeslacht (ook tijdens de huidige protesten zijn er Chinezen afgeslacht, het is niet alleen maar van 1 kant!). Tuurlijk, het heeft zich lang geleden afgespeeld. Nu wordt Tibet dus onderdrukt door China.

Toevallig de Elsevier gelezen?? Knipoog

Wat zou jij doen als een buurland je land inpikt en je vervolgens tot derderangs burger behandeld...

Wat China al zo lang geleden de Tibetanen en het onafhankelijke Tibet aangedaan heeft zal niet meer terug gedraaid kunnen worden maar de roep om meer autonomie is toch niet teveel gevraagd??

Mijn sympatie ligt iig bij de Tibetanen!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:08

Verschrikkelijk weer vandaag, de helft van de zenders doet weer aan censuur Ik moest echt wegdraaien van die beelden van soldaten op monikken. Franse president heeft een brief geschreven, waarom heeft iedereen zoveel schrik voor china

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:48

Money, money, money. Padam. It's so funny. Padam. In the rich man's world. Muziek!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:02

Youko schreef:
Amerika is geen redder, ze beweren van wel, zoals hierboven al werd aangegeven. De 'redding' door de Amerikanen tijdens de 2e WW kwam doordat Pearl Harbour werd aangevallen.

Even tussendoor, dit is niet waar, de Amerikaanse overheid was al bezig met maatregelen treffen en hulp bieden aan de Geallieerden vóór de aanslagen op Pearl Harbour.

En meer ontopic: Het is natuurlijk afschuwelijk wat er gebeurd in China, maar dat er weinig aan gebeurt kan ik ergens wel begrijpen. China is een enorme economische macht. Ieder land dat zich uitspreekt tegen China en de manier waarop zij Tibet behandelen loopt het risico op een handelsboycot en dat is natuurlijk desastreus voor de economie. Natuurlijk zijn mensenlevens belangrijker dan geld, daar zullen de meeste politici het (hopelijk) ook wel mee eens zijn, maar zo simpel ligt het nu eenmaal niet. Een voorbeeld: Als Nederland zich uitspreekt tegen China , en zij straffen dat af door onze haven voorbij te varen, dan ligt onze economie aan duigen en raakt heel Nederland in een financiele/economische afgrond. Dat kan de Nederlandse overheid tegenover haar eigen burgers nu eenmaal ook niet maken en deze impassé speelt in alle landen, zelfs in het economisch ook sterke Amerika.

En wat wil men er aan doen? De enige wijze om China's schending van de mensenrechten aan te pakken is hen voor het Internationale gerechtshof dagen, maar helaas kan alleen een land een ander land aanklagen en dan zit men weer met het probleem dat China daar ongetwijfeld niet bepaald goed op reageert.

Tot die tijd kan er dus alleen op diplomatiek niveau een balletje opgegooid worden, maar daar merkt het 'gewone volk'natuurlijk weinig van.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:53

Dit klinkt misschien wat raar, maar ik denk dat andere landen zich het beste buiten zulke kwestie's kunnen houden. Vak wordt het er alleen maar erger door. Kijk naar Amerika, die zich zo'n beetje als wereldheerser opsteld. Wordt het daar beter an? Ik denk het niet, veiliger ook absoluut niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 19:59

Ze houden zich er al vijftien jaar buiten, en het word alleen maar erger. Tot het nodeloos mensen neerschieten in stil protest.
Soms moet je gewoon opstaan

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:01

Klopt Katia. Maar de mensen in Irak hadden het ook slecht onder Saddam. En hebben die het nu echt beter gekregen?