plezier voor ons zolang we de gevolgen niet zien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

plezier voor ons zolang we de gevolgen niet zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 13:49

Ik vraag me hoever we als, westers land kunnen gaan. Om goede tv te leveren.

Zie nu dit programma, waar er Belgische gezinnen (die er totaal niet geschikt voor zijn) wat juist het mediaplezier maakt tussen Afrikaanse stammen gaan wonen

Niet zo lang geleden is de nieuwe reeks van 'Toast Kannibaal' gestart op vtm. In deze reeks worden Vlaamse gezinnen voor enige tijd ondergedompeld in de cultuur van een volksstam. Dat levert vaak amusante beelden op, maar is deze reeks wel zo onschuldig als ze lijkt? Volgens Walter Driesen grijpt de komst van vtm te ingrijpend in op het leven van de stammen met kwalijke gevolgen wanneer de televisieploeg weer vertrokken is.

Walter Driesen is een reisleider uit Mortsel en trekt zo’n viermaal per jaar naar de afgelegen gebieden van Ethiopië. Hij is net terug uit Ethiopië en noemt wat hij gezien heeft een regelrechte schande. Volgens Driesen zijn de Mursi, een stam uit de zuidelijke Omo-regio die in de vorige reeks zaten, nog altijd niet naar hun gewone levenswijze teruggekeerd.

Geld is hier de grote schuldige volgens Driesen: de stam heeft in korte tijd zoveel geld gekregen dat ze hun vertrouwde velden verlaten hebben. De stamleden werden niet begeleid bij het beheer van het geld dat voor hen een kleine schat is en besteden alles aan drank en geweren. De gevolgen zijn niet te overzien: de Mursi zijn alcoholisten en schieten geregeld op elkaar.

'Gedeelten van het park waar ze voordien leefden waren vorig jaar leeggelopen', zo vertelt Driesen. In plaats van een rondtrekkend nomadenbestaan te leiden, zitten de stamleden nu met honderden samengetroept aan de rand van het park in de hoop dat er een nieuwe tv-ploeg passeert. Doordat de stam gewend is om in kleine groepjes rond te trekken, zorgt het samentroepen aan de parkrand voor zware spanningen. Met geweren en drank in de buurt, zou dit wel eens niet zo best kunnen aflopen.

Volgens geruchten zou er ook bij de Hamar-stam, waar vtm opnamen maakte voor de nieuwe reeks ‘Toast Kannibaal’, sprake zijn van ruzies en vechtpartijen.

Bron gazet van antwerpen

Zijn mensen zo naïef tegenwoordig

Daphna

Re: plezier voor ons zolang we de gevolgen niet zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:35

Ik keek zelf ook graag naar groeten uit de rimboe... had niet echt een idee dat het zo uit de hand liep. Goed dat er aandacht aan besteed wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:21

Dat gaat wel ver... Ik vind dat programma sowieso niks. Heb me ook vaak afgevraagd wat een impact het op die mensen uit die stammen heeft die een tijdje naar Nederland zijn geweest. Maar dat laten ze dan niet zien....

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:38

Ik keek zelf ook naar groeten uit de rimboe, en ik had al wel een beetje verwacht dat zoiets zou gebeuren. Hoe kunnen die mensen ooit nog tevreden zijn met wat ze hebben, als ze gezien hebben hoe het hier gaat?

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:34

MRmichiel schreef:
Ik keek zelf ook naar groeten uit de rimboe, en ik had al wel een beetje verwacht dat zoiets zou gebeuren. Hoe kunnen die mensen ooit nog tevreden zijn met wat ze hebben, als ze gezien hebben hoe het hier gaat?

ik heb het ook gezien, en dit is precies wat ik ook dacht, zulk soort dingen hoor je gewoon met rust te laten,
maar tegenwoordig word het verstoord voor vermaak..

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:24

Nu gaat die tovenaars familie naar de rimboe toch?

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:08

Ik heb er bewust niet naar gekeken, vindt het een belachelijk programma, ook hoe die mensen die daar op bezoek zijn de stam zo respectloos behandelen

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:04

merrietje schreef:
Ik heb er bewust niet naar gekeken, vindt het een belachelijk programma, ook hoe die mensen die daar op bezoek zijn de stam zo respectloos behandelen

Ben ik het helemaal mee eens. We zijn nog net zo erg als in het koloniale tijdperk

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:48

De TV Producer heeft de kijkcijfers binnen en hoe het verder met die mensen vergaat kan hem of haar niets schelen.

Dit prograama ken ik niet ooit heb ik weleens een aflevering gezien van groeten terug, dan was er een stam hier in Nederland gehaald.
Ze stonden op een station toen er een trein voorbij raasde vroegen ze wat is dat voor een dier.
Verder heb ik er niet meer naar gekeken, vind het niet kunnen hoe ze die mensen belachelijk maken en als onnozel afschilderen alleen maar om het feit dat ze onze wereld niet kennen.

En als je dan leest dat de gevolgen zo erg kunnen zijn dan wil ik er hellemaal niet meer na kijken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:39

Ik heb wel eens naar Groeten uit de Rimboe gekeken en ik vond het ook respectloos hoe de mensen tegenover de stam deden.
Maar ik wist niet wat ik las toen ik bovenstaand stukje las, wat erg zeg! Aan de ene kant wel logisch eigenlijk dat ze nu gaan zitten wachten tot er nog een camera ploeg voorbij komt, maar dit is echt triest!