waar gaat het naartoe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

waar gaat het naartoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 23:12

Diegenen die het nieuws alleen al hier op NW in de gaten houden hebben het vast wel al door, er gebeuren rare dingen hier in Nederland. De man die in een gat met spiezen valt, kinderen die dingen in brand steken, kinderen die met dingen gooien, kinderen die een ander kind in elkaar slaan. Maddie, Joran van der Sloot én natuurlijk Wilders. (en het erge is, er zijn nog veel meer voorbeelden)

Waar gaat dit allemaal heen? Waarom gebeuren dit soort dingen? En vooral, wat is er tegen te doen? Is er wat tegen te doen? Moet de media er tegenop treden? Of ligt het toch bij de basis van het kind, dus bij de ouders?

Persoonlijk denk ik dat de basis toch ligt bij de omgeving van de kinderen. Ze halen het toch ergens vandaan. Waarom iemand een val met spiezen maakt, geen idee.

Kunnen wij als maatschappij hier iets tegen doen of staan wij hier compleet buiten?

Marchador

Re: waar gaat het naartoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:56

Ik vraag me ook werkelijk af waar ze het allemaal vandaan halen, inderdaad een gat met spiezen hoe kom je erop?

Of je als maatschappij hier iets aan kan doen? Ik hoop het, maar op welke manier? Dat lijkt me moeilijk Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:50

Dat gat met die spiezen zullen ze vast wel uit een film of iets hebben. Daar halen veel kinderen en mensen ook van die rare dingen uit. En op internet is ook heel veel te vinden.

Verder hebben de dingen die kinderen doen ook vaak te maken met de ouders, denk aan slechte opvoeding e.d.

Ik vind het niet normaal en ik vind gewoon dat er veel strenger opgetreden moet worden, want als dit zo doorgaat wat heb je dan over 10 jaar wel niet?

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:55

dat gat met spiezen zal idd wel uit een film komen,
er is toen toch ook een man gemarteld ala film hostel.
en verder wat al vaker is gezecht, de ouders, de tv, het internet, de omgeving..

toch ben ik van mening dat dit soort dingen niet goed zijn, en ook dat die mensen zich daar gerust wel bewust van zijn.

LiNdA1986, dat vraag ik me ook wel eens af, hoe het er aan toe gaat als mijn kinderen straks opgroeien..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:00

Zoiets is van alle jaren, mensen doen alsof criminaliteit van tegenwoordig is. Seriemoordenaars, onopgeloste zaken, verdwijningen zijn er altijd al geweest en even erg. Word soms gek van mensen die klagen over tegenwoordig, terwijl je evenveel vroeger vind.

Elke dag verdwijnen kinderen, elke dag gaan er mensen dood nu niet meer dan anders, je hoort er gewoon meer van dan vroeger

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 14:15

Nou ik neem aan dat kinderen vroeger nog geen dingen in brand staken, met stenen op huizen/auto's gooiden of een ander kind in elkaar sloegen. Of ik heb heel wat gemist toen ik klein was... Verward

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:36

Media, media en nog eens media. Je hebt tegenwoordig ook al anorexia-sites en dergelijke dus. Een beetje googlen en de tips en ideeën vliegen je om de oren.

Denk dat wij er weinig aan kunnen doen. Veel heeft ook met opvoeding te maken en daar mag je als buitenstaanders weinig over zeggen tegenwoordig.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:43

Ik denk dat zoals eerder is gezegd, het maar lijkt of er steeds meer erge dingen gebeuren. Maar door de jaren heen zijn er ook erge dingen gebeurd, moord, vermissingen, geweld, oorlog bestaan al eeuwenlang. Maar mede door internet en doordat het men zo erg bezig houdt, lijkt het allemaal veel meer.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:46

de media blaast het tegenwoordig allemaal op, daarom lijkt het zo erg. maar dit gebeurde altijd al, en ik denk dat het helaas ook altijd zal blijven gebeuren. Scheve mond

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:35

A_lette: welcome to the real world! Sensatie verkoopt, dus het staat in de krant. Sensatie geeft aandacht en aandachttrekkers zijn er zat. Dat merk je dus met al die onzin. Ik denk dat 99% van de nieuwe onzin daar vooral mee te maken heeft.

Toch denk ik dat de ellende pakweg 20 jaar geleden ook vrij groot was, hoewel er toen in de wereld heel wat minder gevallen bekend waren van kinderen die voor de lol een hoop mensen neerknallen op het schoolplein. Maar weer, die roep om aandacht....

Overigens, de gevallen Maddie en van der Sloot zijn trouwens zo oud als de weg naar Kralingen...

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:40

Vreselijke dingen gebeuren er inderdaad, vorige zomer had een jongen van 11 bij ons op de camping alle 'baby' vogeltjes bewerkt met sateprikkers (ze waren dus dood)

...ik weet ook echt niet waar nederland naar toe gaat, al die vreselijke dingen die gebeuren!!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:27

soms denk ik serieus dat er iets in de zuurstof zit hier Clown
Het valt mij ook op dat mensen steeds gekker worden, dierenleed mishandelingen etc etc...

Waar het aan ligt? Zullen zoveel oorzaken hebben, kinderen worden ook veel vrijer opgevoed. Als ik vroeger iets deed wat niet mocht kreek ik nog een tik, tegenwoordig is dat al mishandeling!
En dan vragen ze zich af waarom kinderen zoveel rotzooi uithalen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 20:18

joostvangestel schreef:
A_lette: welcome to the real world! Sensatie verkoopt, dus het staat in de krant. Sensatie geeft aandacht en aandachttrekkers zijn er zat. Dat merk je dus met al die onzin. Ik denk dat 99% van de nieuwe onzin daar vooral mee

Ik studeer zelf journalistiek dus ik weet zelf wel dat dit de echte wereld is Knipoog

Maar het valt mij vooral op dat de 'daders' steeds jonger worden. Ik ben 19 maar ik deed op mijn 9de ook niet zulke dingen. Zou het nieteens durven!!

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:14

A_lette schreef:
joostvangestel schreef:
A_lette: welcome to the real world! Sensatie verkoopt, dus het staat in de krant. Sensatie geeft aandacht en aandachttrekkers zijn er zat. Dat merk je dus met al die onzin. Ik denk dat 99% van de nieuwe onzin daar vooral mee

Ik studeer zelf journalistiek dus ik weet zelf wel dat dit de echte wereld is Knipoog

Maar het valt mij vooral op dat de 'daders' steeds jonger worden. Ik ben 19 maar ik deed op mijn 9de ook niet zulke dingen. Zou het nieteens durven!!

Net als de overgrote meerderheid van kinderen die nu 9 zijn het ook niet doen...
Misschien is het nu iets erger dan vroeger maar ik denk toch dat het vooral door de media komt.

Er zijn trouwens al een paar topics over dit onderwerp geweest Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:29

A_lette schreef:
Ik studeer zelf journalistiek dus ik weet zelf wel dat dit de echte wereld is

Ik denk ook idd dat dit geen sensatiezoekerij is, dat zou een maandje lukken, maar dit duurt te lang.
De gebeurtenissen gebeuren te frequent, lijken wel modeverschijnselen....Een kind van 7 die een hele kinderboerderij aflacht met zn vriendjes....Hou zou dit toch komen???
Nou vul zelf maar in....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:27

Ach, ik denk wel dat het altijd zo geweest is, maar dat het nu pas echt in de media komt..

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:35

Van alle reacties hier denk ik dat de waarheid ergens in het midden ligt.

Media hebben niet zomaar invloed op iemand, daar komen véél meer factoren bij kijken dan een enkele horrorfilm. Waarom zijn jij en ik namelijk niet vatbaar voor zulke ideeën? Dat ligt aan onze sociale achtergrond, afkomst, opvoeding, normen en waarden enzovoorts. Er gebeuren namelijk zat dingen die niets met media-invloed te maken hebben.(Denk aan Rwanda 1994, ontwikkelingsland met erbarmelijke communicatiestructuren, maar toch zijn daar op de meest vreselijke manieren mensen gemarteld en omgebracht, de mens is zelf blijkbaar inventief genoeg!). De invloed van media op mensen is veel kleiner dan dat men graag gelooft.

Het bereik van media is met de komst van internet en andere 'nieuwe' media inderdaad groter geworden, en de manier van nieuwsgaring alsmede de relevantie van nieuws is ook verandert. Hierdoor komt er meer en ander nieuws naar voren dan een halve eeuw geleden. Vroeger sprak men niet over een ongehuwde dochter met kind, tegenwoordig roepen we via een of ander televisieprogramma de steuntroepen bijeen.
Daarnaast kunnen we en zíjn we door de komst van nieuwe technologieën selectiever in welk nieuws we bekijken of beluisteren. Het aanbod aan nieuws is zo groot dat we onmogelijk alles kunnen bevatten, dus maken we keuzes. Onbewust kiezen we er misschien voor om alleen de schandalen te bekijken, die zijn immers onze mening waard: op iets goeds hoeven we niet diep in te gaan, daar kunnen we geen schande over spreken, en het heeft eigenlijk weinig tot geen nieuwswaarde.

Verder raakt de mens steeds geëmancipeerder, we staan op ons recht en doen er alles voor om het te krijgen. Woorden halen tegenwoordig niet zoveel meer uit, daden nog wel. Wellicht dat er dan ook een tendens naar meer geweld lijkt te zijn...

Al met al is het probleem wat je beschrijft naar mijn idee een combinatie van bovenstaande factoren, en moeilijk of misschien wel helemaal niet tegen te gaan. Het heeft mijns inziens alles te maken met evolutie: die van de mens.

Ps: Dit is wat me nu even snel binnenschiet wat betreft dit onderwerp, wellicht zijn sommige dingen kort door de bocht, maar daar is het een discussie voor toch?!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:39

ik weet niet of de tv zoveel slechte invloed heeft,sommige stammen in de jungle maken elkaar ook af,en die zijn geheel van de buitenwereld afgesloten....misschien zit er in ons hersenen wel iets vreselijk sadistisch,en bij de een blijft het onderdrukt en bij de ander komt het eruit...

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:49

Ik hoop inderdaad dat ik mijn kinderen beter kan opvoeden, ik denk ook dat het een gebrek aan voeding is bij een aantal kinderen, simpelweg omdat pa en ma zich uit hun naad werken om het een beetje goed te hebben.
Wij hebben het alles behalve goed, heb in de loop der jaren een schuld opgebouwt, kunnen eigenlijk geen dagjes weg, kan geen merkkleding kopen voor mijn kinderen en mezelf, kan geen nieuwe telefoon kopen en kan geen huis kopen.
Mijn man werkt fulltime en ik ben fulltime thuis voor mijn kinderen, straks ga ik mijn zoontje van school halen en gaan we lekker een kopje thee drinken met een koekje erbij, hij vertelt me wat hij heeft gedaan en waar hij tegenaan liep. Of hij is gepest of dat hij niet lekker in zijn velletje zat.

Iemand die jou kind niet goed kent (gastouder, oppas, opvang etc) zal dit nooit volledig uit jouw kind krijgen, daardoor lopen veel jonge kinderen van nu (denk ik) met frustraties rond die ze niet zouden moeten hebben. Juist zo'n gesprekje na school is zo belangrijk omdat ze het dan kwijt zijn en er niet mee hoeven rond te lopen. Dat het me geld kost om thuis te zitten... jammer dan, maar als ik mijn kinderen daarmee een goed gevoel kan geven. Dat wil niet zeggen dat werkende ouders dat niet kunnen hoor, er zijn er zat die het goed kunnen combineren en veel met hun kinderen praten, want communicatie is nog altijd het allerbelangrijkste in iedere relatie.

Ik denk dat met name kinderen te veel aan hun lot worden overgelaten. Voorbeeldje; van de week bracht in mijn zoontje naar school, loopt er een klasgenootje van hem (5 jaar oud) in d'r uppie naar school. De verkeerssituaite is hier nu niet echt dat je zegt veilig en zij moest twee wegen over en een busbaan. Hoe verantwoordelijk mijn zoontje zich ook voelt, voorlopig mag hij van mij niet alleen naar school, ook al is het maar 500 mtr hier vandaan.

Ik denk ook dat de media een grote lepel in de pap heeft en inderdaad vaker 'slecht' nieuws laat zien en het wordt ook steeds bloederiger. Mijn kinderen mogen niet meer naar het nieuws kijken, ik kijk het als m'n kleine meid aan het spelen is en mijn zoontje op school zit. Ze hoeven geen ontplofte ledematen te zien en ik let er erg op met wat ze kijken. Groot deel van de dag staat hier de radio (kinderzender) aan of een cdtje op. Ze mogen van mij geen raps luisteren, zoals een ander kindje uit de klas van mijn zoontje nu al op school loopt en met d'r kont loopt te zwieren ; Hey schatjuh hey schatjuh kom met me mee schatjuh!'.

Ik hoop daarmee fatsoenlijke kindere op de wereld te zetten en goede mensen van ze te 'maken', dat wil niet zeggen dat ik geen fouten maak of dat ik perfect ben, maar wel dat ik er heel erg mijn best voor doe en er bewust mee bezig ben.
Maar er is inderdaad al járen genoeg ellende in de wereld en soms grijpt het mij ook behoorlijk aan. Maar ik probeer er niet te veel mee bezig te zijn, want dan wordt ik alleen maar depressief. Clown

Liefs, Broekie

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:34

media en internet zijn vaak de boosdoeners

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 20:32

dasj_02 schreef:
media en internet zijn vaak de boosdoeners

En opvoeding dan?

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:58

Effy schreef:
Ps: Dit is wat me nu even snel binnenschiet wat betreft dit onderwerp, wellicht zijn sommige dingen kort door de bocht, maar daar is het een discussie voor toch?!

Blijkbaar niet, mensen nemen niet eens de moeite om te reageren op wat er eerder gezegd is. Sterker nog, ze lezen het niet eens... Beetje jammer. Ongefundeerd een mening uiten is geen probleem, maar discussiëren blijkt toch lastig.

Hé wacht eens, misschien is dát het antwoord wel...

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:04

Ik weet het niet zo goed.. volgens mij is het gewoon dat mensen téveel inzicht e.d. hebben: als je het menselijk brein vergelijkt met het dierlijk brein dan valt het natuurlijk op dat dieren bepaalde dingen missen/onderontwikkeld zijn: ik denk dat daar het punt ligt. Mensen hebben een bepaald vermogen ontwikkeld wat ook dit soort dingen veroorzaakt als er een klein kronkeltje in zit. Of wie weet is er niet eens een kronkel voor nodig maar hangt het van de opvoeding af hoe deze eigenschappen/vermogens gebruikt worden. Dit is slechts mijn redenering hoor; ik ben dus van mening dat het iets menselijks is (dieren zijn veel minder onhandig/moordlustig/ach hoe moet je zoiets noemen..) en dat het versterkt wordt door een slechte, onconsequente opvoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:53

Effy schreef:
Blijkbaar niet, mensen nemen niet eens de moeite om te reageren op wat er eerder gezegd is. Sterker nog, ze lezen het niet eens... Beetje jammer. Ongefundeerd een mening uiten is geen probleem, maar discussiëren blijkt toch lastig....

Ik vidn dit een scherpe opmerking, en absoluut waar.
Oordelen is makkelijk, maar dr over nadenken een tweede..Oordeel kan stel klaar staan.
Kom het heelas wel vaker tegen op bokt. Meeuwenflatsen theorie.
Laattst nog in een topic over glaasjes draaien, dr waren ik weet niet hoeveel mensen die
met verhalen aan kwamen zetten dat ze een kennis hadden verloren aan dat spel.
Dan is er meerdere malen gevraagt waar ze tenslotte dan aan overleden zijn, hoor je dus gewoon helemaal niets meer he Verward
Wat moet je daar nu van denken?