Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ninx schreef:Toch zijn er alleen al op dit forum veel mensen die denken dat de dieren die wij eten keurig behandeld worden, en dat wij als samenleving geen actie hoeven te ondernemen waar het het welzijn van deze dieren betreft.
Vele varkens blijken niet eens dood te zijn wanneer ze 'gestoken' worden, vervolgens opgehangen worden en daarna met kokend water van hun vuil en haar ontdaan worden. Ze ondergaan dat proces dus bij bewustzijn. Eet smakelijk.
Opnieuw maar weer eens een wake-up call!
Daphnezz schreef:[
wyko schreef:Maar dan is het wel zo dat al die keren dat het wel op de juiste manier gaat, en zonder problemen, daar hoor je helemaal niks van.
Maar o wee als er weer een keer wat fout is gegaan, dan hangt het gelijk aan de grote klok, maar dat is met alles zo.
Daphnezz schreef:[
Ninx schreef:Aan de ene kant heb je regels, aan de andere kant worden die met grote regelmaat gebroken....
Na jaren dit werk doen zul je misschien een beetje gevoelsarm worden, en dan neem je het wellicht niet meer nauw.
Nimue schreef:Zelfs met regels vind ik dus niet dat het dierenwelzijn op die transporten goed geregeld is (en ook op veel stallen volgens mij niet). En dan heeft Ninx ook nog een punt: dan worden die regels ook nogeens gebroken.
Daphnezz schreef:.Citaat:[
draumpje schreef:de wetten en regels ziijn goed
Nimue schreef:draumpje schreef:de wetten en regels ziijn goed
Ik begrijp dat jij dat vindt, maar ik zie dat niet zo.
Ik vind het al teveel als die beesten één uur in zo'n overvolle veewagen staan, ik vind dat varkens naar buiten moeten kunnen en dat kippen ook weleens wat daglicht mogen zien. Regels die toestaan dat dieren heel hun leven binnen in een stal zitten en dat ze zo op elkaar gepropt vervoerd worden, vind ik niet goed.
Dat is natuurlijk persoonlijk, maar omdat ik het zo zie vind ik dus ook de gevallen waarin het wel 'goed' gaat niet in orde. Overigens wil ik hier niet met vingers wijzen wiens fout het zou zijn, ofzo. Het enige wat ik wil aangeven, is dat ik er liever niet aan meebetaal, en dus producten uit de bio-industrie zoveel mogelijk laat staan.
wyko schreef:Dan is paardrijden zeker niet zielig.
En paarden die meer dan 20 uur per dag op stal (3 x 3) staan, omdat als ze buiten lopen de kans op blessures te groot is ofzo, is dus wel heel normaal.
Nimue schreef:Mwah, dat er regels zijn voor transport, wil niet zeggen dat het dan maar allemaal rozengeur en maneschijn is. Afgaand op alles wat ik er tot nu toe over heb gehoord en gelezen, stellen die regels niet zoveel voor.
Bijvoorbeeld uit een bericht over transporten waar te lang vervoerd werd:
"In de wet[1] staat dat runderen tijdens een veetransport maximaal 29 uur vervoerd mogen worden. Daarna is er verplicht een rustpauze van 24 uur, waarbij de dieren uitgeladen moeten worden en voer en drinken moeten krijgen. Tijdens het transport mag de temperatuur niet lager dan 5 en niet hoger dan 30 graden zijn."
De regel is dan dus maximaal 29 uur. Negenentintig uur! Dat is meer dan een etmaal, non-stop, op elkaar gepropt in een rijdende vrachtwagen. En dan ook nog bij maximaal 30 graden, zonder drinken? Lijkt mij geen pretje. Ik baal al als ik vijf uur in de trein moet zitten.
Dus ja, er zijn inderdaad regels. Maar of die nou echt dierenwelzijn garanderen...