Slachterijen ontduiken controle

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:35

Ik zag zojuist een aflevering van 1 Vandaag. Daarin zag ik iets wat mij, opnieuw, bijzonder schokte.
Nu eet ik al jaren geen vlees meer omdat ik veel van dit soort zaken wel wist.
Toch zijn er alleen al op dit forum veel mensen die denken dat de dieren die wij eten keurig behandeld worden, en dat wij als samenleving geen actie hoeven te ondernemen waar het het welzijn van deze dieren betreft.
Vele varkens blijken niet eens dood te zijn wanneer ze 'gestoken' worden, vervolgens opgehangen worden en daarna met kokend water van hun vuil en haar ontdaan worden. Ze ondergaan dat proces dus bij bewustzijn. Eet smakelijk.
Opnieuw maar weer eens een wake-up call!

Link naar site waar vanaf vanavond en/of morgen het bijbehorende filmpje te zien is. Ik plaats het nu vast, en zijn wellicht veel mensen die het al gezien hebben: http://www.eenvandaag.nl

Slachterijen werken met een alarmsysteem, dat controle van ons vlees onmogelijk maakt. Dat vertelt een klokkenluider in EénVandaag. Zodra de Algemene Inspectie Dienst (AID) zich meld bij de portier, geeft hij code 888 door op de pieper. Dan gaat de productie gelijk omlaag, de stroomstokken verdwijnen en alles lijkt piekfijn in orde. Het hele verhaal van twee klokkenluiders vanavond in EénVandaag.

Anoniem

Re: Slachterijen ontduiken controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:37

Waarom geen smakelijk eten?

Die slachterij moeten ze gewoon heel hard aanpakken
Regels worden niet voor niets gemaakt en mogen dus ook niet overtreden worden.

Hier kan de boer als de consument niets aan doen... alleen die slachter
En ik hoop dat die ook een boete krijgt die alles behalve laag is.
Zo de dieren behandelen kan en mag natuurlijk nooit.

Maar geen reden om alles wat bio industrie heet daarmee af te kraken...
Als ik lees dat iemand zijn paarden dagelijk afrost, of geen eten geeft...denk ik ook niet meteen, zo is dat normaal en oke
En die persoon hoort dan ook straf te krijgen

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:57

in de praktijk valt het allemaal nog wel mee.
Tuurlijk gaat er wel eens wat fout, maar dat heb je in elk proces.

En voor de slachters werkt het echt wel prettiger als alles gewoon volgens de regels gaat.

De varkens worden eerst verdoofd (als dat dus niet goed is gaan is hij idd nog bij bewustzijn), maar daarna worden ze gelijk gestoken. Dat houd in dat het bloed er uit gaat.
Pas als het bloed eruit is,gaat het karkas de broeibak in waarin hij schoongemaakt wordt.
En als al het bloed er al uit is, dan zit er echt geen teken van leven meer in.

Dus onverdoofd slachten gebeurd echt wel. Ook legaal, denk maar aan de moslims met hun halal vlees. Dat wil ook zeggen onverdoofd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:46

Ninx schreef:
Toch zijn er alleen al op dit forum veel mensen die denken dat de dieren die wij eten keurig behandeld worden, en dat wij als samenleving geen actie hoeven te ondernemen waar het het welzijn van deze dieren betreft.
Vele varkens blijken niet eens dood te zijn wanneer ze 'gestoken' worden, vervolgens opgehangen worden en daarna met kokend water van hun vuil en haar ontdaan worden. Ze ondergaan dat proces dus bij bewustzijn. Eet smakelijk.
Opnieuw maar weer eens een wake-up call!

de meeste dieren die gegeten worden . worden wel degelijk netjes behandeld Ja
de slachterijen die zich niet aan de regeltjes houden moeten gewoon flink aangepakt worden , want er zijn niet voor niets regeltjes, waar iedereen , ook zij zich aan moeten houden

even een uitleg hoe het op een goede varkens-slachterij er aan toe gaat
dieren komen binnen en worden gecontroleerd, dieren met een blessure worden apart gezet zodat ze niet onder de voet gelopen door de gezonde dieren en rustig op adem kunnen komen

de chauffeur die lost en de medewerker die helpt bij het lossen en het papierwerk lossen de dieren zo rustig mogelijk, maar wel met redelijk tempo om contact tussen mens en varken kort te houden , varkens zijn namelijk helemala niet gewend om met mensen in aanraking te komen omdat veel dingen op de opfokstal geautomatiseerd zijn

de gezonde dieren komen in een loopstal waar ze tot rust kunnen komen , ze hebben hier de beschikking over vers drinkwater (drinknippels)

er is een minimale tijd die de dieren op de stal moeten staan , om er voor te zorgen dat ze idd tot rust kunnen komen , voordat ze door mogen naar d everdoving,
de persoon die de dieren van de loopstal naar de verdoving brengt doet dit zo rustig mogelijk om stress te voorkomen
er is ook helemaal niet veel nodig om de varkens te sturen , dat kun je met weinig woorden, dwang en herrie doen , zelfs lichamelijk contact is niet direct nodig

bij de verdoving, (tang of co2 op de slachterij waar ik werkte ) verliest het dier de bewustzijn, hierna word het dier gestoken, waarbij het bloed uit het lichaam gedrained word, het dier krijgt hier niets van mee, want het is zo goed als comateus

dan word het dier geschroeid, om nhet haar ed te verwijderen

op een goed bedrijf doen de medewerkers hun best dit zo snel en stressloos mogelijk te doen voor de dieren

bedrijven als in het programma zijn zeldzaam en mogen keihard aangepakt worden , de regels zijn er niet voor niets

(ik ben btw ook vegetarier, maar om andere redenen, was al vega toen ik dat werk deed, )

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:19

[quote="draumpje] de meeste dieren die gegeten worden . worden wel degelijk netjes behandeld [/quote]

In de slachterij?
Daar geloof ik helemaal niets van.... misschien hier.. als het gaat zo als het wettelijk hoort... meeste varkentjes worden echter niet hier geslacht.

Moderatoropmerking:
Informatie van http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... rkens.html hier verwijderd ivm klacht over copyrightschending.

Al die beesten die in italie en weet ik veel waar geslacht worden, hebben vermoed ik nog een veel slechtere dood dan dat ze in nederland geslacht worden.
Laatst bijgewerkt door BartVB op 04-11-12 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast ivm copyrightschending.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:16

Daphnezz schreef:
[

De meeste varkens uit nederland worden echt wel in Nederland zelf geslacht.
Enig idee hoeveel grote varkens slachterijen er zijn? Welke aantallen er elke dag weer geslacht worden?
En ook aan het slachten in buitenland zitten regels, net als hier, de hele EU.
Transport etc. etc.
Alleen de slechte dingen zie je in het nieuws, en de dingen die eens fout gaan worden extra aangedikt.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:17

Mwah, dat er regels zijn voor transport, wil niet zeggen dat het dan maar allemaal rozengeur en maneschijn is. Afgaand op alles wat ik er tot nu toe over heb gehoord en gelezen, stellen die regels niet zoveel voor.

Bijvoorbeeld uit een bericht over transporten waar te lang vervoerd werd:

"In de wet[1] staat dat runderen tijdens een veetransport maximaal 29 uur vervoerd mogen worden. Daarna is er verplicht een rustpauze van 24 uur, waarbij de dieren uitgeladen moeten worden en voer en drinken moeten krijgen. Tijdens het transport mag de temperatuur niet lager dan 5 en niet hoger dan 30 graden zijn."

De regel is dan dus maximaal 29 uur. Negenentintig uur! Dat is meer dan een etmaal, non-stop, op elkaar gepropt in een rijdende vrachtwagen. En dan ook nog bij maximaal 30 graden, zonder drinken? Lijkt mij geen pretje. Ik baal al als ik vijf uur in de trein moet zitten. Knipoog

Dus ja, er zijn inderdaad regels. Maar of die nou echt dierenwelzijn garanderen...

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 00:58

Er is, volgens de regels, gewoon water aan boord.
Een watertank, zodat ze gewoon onderweg kunnen drinken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 01:15

Aan de ene kant heb je regels, aan de andere kant worden die met grote regelmaat gebroken....
Na jaren dit werk doen zul je misschien een beetje gevoelsarm worden, en dan neem je het wellicht niet meer nauw.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 01:15

Edit: reactie op Wyko. Lachen

Ah, dat haalde ik er niet uit, omdat er stond dat ze in die 24 uur pauze te drinken moeten krijgen. Ik vond het ook al vreemd, omdat je vaak berichten hoort op het nieuws dat dieren zonder drinken vervoerd werden en dat dat eigenlijk niet mocht.

Maar dan nog vind ik het veel te lang, en zitten ze veel te erg op elkaar gepropt. Ik blijf de regels te slap vinden, en ik snap heus wel dat er ook economische belangen e.d. meespelen, maar dan nog.

Zelfs met regels vind ik dus niet dat het dierenwelzijn op die transporten goed geregeld is (en ook op veel stallen volgens mij niet). En dan heeft Ninx ook nog een punt: dan worden die regels ook nogeens gebroken.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:23

Maar dan is het wel zo dat al die keren dat het wel op de juiste manier gaat, en zonder problemen, daar hoor je helemaal niks van.
Maar o wee als er weer een keer wat fout is gegaan, dan hangt het gelijk aan de grote klok, maar dat is met alles zo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 23:43

wyko schreef:
Maar dan is het wel zo dat al die keren dat het wel op de juiste manier gaat, en zonder problemen, daar hoor je helemaal niks van.
Maar o wee als er weer een keer wat fout is gegaan, dan hangt het gelijk aan de grote klok, maar dat is met alles zo.

Tja, Wyko.... wanneer alles goed gaat valt er toch ook niets te melden?!
Dus 9 uit 10 keer hoor je niets, want alles gaat goed... top dus.
Maar de 10e keer gaat het mis, en dan horen we het hopelijk... dan kunnen we er wat aan doen.

Logisch lijkt me.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:44

Daphnezz schreef:
[

ja maar ik bedoel dus ook de slachterijen in NL
italie etc , dat is algemeen bekend dacht ik toch? dat het er daar minder prettig aan toe gaat

nu ben ik vegetarier, niet principieel trouwens, maar uit gezondheids overwegingne
maar een goeie is dus als je wel vlees eet om alleen in nl geproduceerd vlees te eten , hier is de regelgeving vrij uitgebreid , zeg maar gerust streng, van andere landen hoeft dat al veel minder het geval te zijn
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 10-03-08 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:49

Ninx schreef:
Aan de ene kant heb je regels, aan de andere kant worden die met grote regelmaat gebroken....
Na jaren dit werk doen zul je misschien een beetje gevoelsarm worden, en dan neem je het wellicht niet meer nauw.

regels worden idd nog al eens gebroken
maar wil er voor de nl slachterijen en het gros van de verdoerders wel een kanttekening bij plaatsen

het zijn over het algemeen alleen de negatieve dingen die in het nieuws komen ,
over de tien of zelfs hoderd duizenden dieren die dagelijks binnen nl vervoerd en geslacht worden die wle netjes, met respect, volgens de regeltjes worden behandeld, daar zie je niks over terug in de nieuwsberichten
en dat is toch iets wat je in rekenschap moet nemen ,
de excessen worden aangekaart in de media, het overgrote deel wat volgens het boekje gaat, daar hoor je niemand over, dus lijtk het ook al gauw of het allemaal heel erg slecht is

ik heb welgeteld 3 weken in de slachterij gestaan , ik kon het vochtige milliue niet hebben , werd er astmatisch van
maar de mensen die er werken geven wel degelijk om dieren en willen wel degelijk dat er met respect met ze om word gegaan

daar komt nog eens bovenop dat je aan stressvlees niets hebt (is niet lekker) dus in het belang van je product wil je er ook alles aan doen om de stress er af te houden

wat niet weg wil nemen dat er wel eens regels gebroken worden , en de betrokkenen moeten naar mijn mening flink gestraft worden

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:50

Nimue schreef:
Zelfs met regels vind ik dus niet dat het dierenwelzijn op die transporten goed geregeld is (en ook op veel stallen volgens mij niet). En dan heeft Ninx ook nog een punt: dan worden die regels ook nogeens gebroken.

de wetten en regels ziijn goed, helaas kan in sommige gevallen de controle beter, en zeker de straffen op overtreding mogen naar mijn mening heel wat heviger zijn

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 01:24

Daphnezz schreef:
Citaat:
[
.

zo dank u Afgod
dat is dus de reden dat ik geen vlees eet.
niet omdat het alleen zo in het buitenland gaat hoor.
maar ook hoed de varkens in nederland worden gehouden.
iedereen moet het zelf natuurlijk weten. maar als ik weet hoe het word gemaakt of hoe het dier heeft geleefd, nee dank je dan word ik al misselijk.

er zijn genoeg andere dingen om te eten, ik heb geen vlees nodig hoor (niemand).
maar sommige vinden het zo lekker en denken niet zonder te kunnen.
sorry maar wat mij betreft hebben die mensen geen hart voor dieren.

is trouwens MENING he.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:21

draumpje schreef:
de wetten en regels ziijn goed

Ik begrijp dat jij dat vindt, maar ik zie dat niet zo.

Ik vind het al teveel als die beesten één uur in zo'n overvolle veewagen staan, ik vind dat varkens naar buiten moeten kunnen en dat kippen ook weleens wat daglicht mogen zien. Regels die toestaan dat dieren heel hun leven binnen in een stal zitten en dat ze zo op elkaar gepropt vervoerd worden, vind ik niet goed.

Dat is natuurlijk persoonlijk, maar omdat ik het zo zie vind ik dus ook de gevallen waarin het wel 'goed' gaat niet in orde. Overigens wil ik hier niet met vingers wijzen wiens fout het zou zijn, ofzo. Het enige wat ik wil aangeven, is dat ik er liever niet aan meebetaal, en dus producten uit de bio-industrie zoveel mogelijk laat staan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 20:01

Nimue schreef:
draumpje schreef:
de wetten en regels ziijn goed

Ik begrijp dat jij dat vindt, maar ik zie dat niet zo.

Ik vind het al teveel als die beesten één uur in zo'n overvolle veewagen staan, ik vind dat varkens naar buiten moeten kunnen en dat kippen ook weleens wat daglicht mogen zien. Regels die toestaan dat dieren heel hun leven binnen in een stal zitten en dat ze zo op elkaar gepropt vervoerd worden, vind ik niet goed.

Dat is natuurlijk persoonlijk, maar omdat ik het zo zie vind ik dus ook de gevallen waarin het wel 'goed' gaat niet in orde. Overigens wil ik hier niet met vingers wijzen wiens fout het zou zijn, ofzo. Het enige wat ik wil aangeven, is dat ik er liever niet aan meebetaal, en dus producten uit de bio-industrie zoveel mogelijk laat staan.

In mijn overdreven pogingen niemand tegen het zere been te schoppen, of me per ongeluk ongenuanceerd uit te drukken, vind ik het lastig zwart/ wit (lees: duidelijk) te zijn over wat ik nu echt vind.
En wat ik vind somt Nimue nu helder voor mij op.... met dank!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:20

Dan is paardrijden zeker niet zielig.
En paarden die meer dan 20 uur per dag op stal (3 x 3) staan, omdat als ze buiten lopen de kans op blessures te groot is ofzo, is dus wel heel normaal.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:51

Ja hoor, interpreteer er lustig op los. Ja

Heb je mij érgens zien zeggen dat ik het niet zielig vind om paarden zo lang op stal te laten staan? Dat ik dat normaal vind?

Nee? Dacht ik al. Een paard 23 uur per dag op stal laten staan vind ik namelijk ook helemaal niks.

Paardrijden op zich vind ik trouwens niet zielig. Wél de manier waarop het vaak gebeurt, maar met paardrijden op zich vind ik niks mis. Net als met dieren slachten en eten. Op zich vind ik daar weinig mis mee, maar het gaat mij om de manier waarop het vaak gebeurt. Ik eet zelf ook vlees, maar wel vlees van dieren die op een manier zijn behandeld waar ik achter kan staan. Net zoals ik alleen zal paardrijden op een manier waar ik achter sta.

Maar goed, stel nou, hé. Stél dat ik een paard 23 uur op stal zetten niet zielig zou vinden, en veetransporten wel. Dan mag ik dat gewoon, hoor. Dat noemen ze nou een eigen mening. Ik zeg toch ook niet dat jij oorlogskindjes vast wel niet zielig zal vinden, omdat je dieren in de bio-industrie ook niet zielig vindt? Jij mag het van mij allemaal prima vinden, hoor, dat dieren 29 uur in een rijdende vrachtwagen op elkaar gepropt staan. Als ik het dan ook maar mag afkeuren, zonder dat er ineens dingen bijgehaald worden die er niks mee te maken hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 00:08

wyko schreef:
Dan is paardrijden zeker niet zielig.
En paarden die meer dan 20 uur per dag op stal (3 x 3) staan, omdat als ze buiten lopen de kans op blessures te groot is ofzo, is dus wel heel normaal.

Jeetje Wyko, natuurlijk is dat ook iets waar ik niet blij van wordt. En in topics die daarover gaan heb ik dat ook zeker gezegd. Maar dit topic gaat niet over asieldieren, zwerfhonden, uitstervende dieren, dierenmishandeling, slecht passende zadels, slechte ruiters, paarden die 24 uur pd op stal staan, etc...
Dit gaat over slachterijen die controles ontduiken en de misstanden die voorkomen in de veehouderij/slachterij.
Er wordt netjes onderbouwd, dus gekke dingen gaan roepen is een beetje jammer.
Kun je me tot slot even aanwijzen wie, en waar gezegd is dat het normaal is dat paarden 20 uur pd op stal staan? Ik heb het namelijk niet zien staan.
Draag argumenten aan die in het onderwerp thuishoren a.u.b.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:40

Nimue schreef:
Mwah, dat er regels zijn voor transport, wil niet zeggen dat het dan maar allemaal rozengeur en maneschijn is. Afgaand op alles wat ik er tot nu toe over heb gehoord en gelezen, stellen die regels niet zoveel voor.

Bijvoorbeeld uit een bericht over transporten waar te lang vervoerd werd:

"In de wet[1] staat dat runderen tijdens een veetransport maximaal 29 uur vervoerd mogen worden. Daarna is er verplicht een rustpauze van 24 uur, waarbij de dieren uitgeladen moeten worden en voer en drinken moeten krijgen. Tijdens het transport mag de temperatuur niet lager dan 5 en niet hoger dan 30 graden zijn."

De regel is dan dus maximaal 29 uur. Negenentintig uur! Dat is meer dan een etmaal, non-stop, op elkaar gepropt in een rijdende vrachtwagen. En dan ook nog bij maximaal 30 graden, zonder drinken? Lijkt mij geen pretje. Ik baal al als ik vijf uur in de trein moet zitten. Knipoog

Dus ja, er zijn inderdaad regels. Maar of die nou echt dierenwelzijn garanderen...

Over de 'transport regeltjes' wil ik eigenlijk ook wel even wat zeggen.
Mijn vriend is jaren veehouder geweest eerst hier in NL en later zijn ze naar Portugal gegaan.
Toen ze gingen mochten de dieren nog in 1 keer vervoerd worden, zonder de verplichte stops tussendoor dus.
Dieren hadden wel water en ruwvoer etc aan boord.
Wanneer de dieren aankwamen was het uitladen natuurlijk wel wat stressvol maar daarna gingen de dieren de stal in en begonnen te eten, geen centje pijn, geen problemen met de melk en drachtige dieren.
Aangezien ze met nederlands vee werkten kwamen er een paar jaar later nog wat dieren over, inmiddels waren al die regeltjes ingesteld, dus moesten de dieren halverwege van de wagen af (2x stress), vreemde stal (stress), vreemd voer (stress) en na 24 uur gingen ze weer verder.
De dieren die toen aankwamen waren helemaal van de kaart, drachtige dieren hadden verworpen, problemen met de melkgift etc.

Nou kan je dta natuurlijk gooien op een incident maar ik hoor om mij heen niks anders, die hele partij voor de dieren komt aan met allemaal regeltjes terwijl ze geen idee hebben waar ze het over hebben.
Er word net een voorbeeld aangehaald van iemand die 29u reizen te lang vind omdat diegene zélf een paar uur in de trein vervelend vind, dat is nou precies wat ik bedoel. We hebben het over beesten en niet over mensen, we moeten niet alles wat we met een dier doen gaan reflecteren naar onszelf, wat we zélf prettig vinden!
Ik zou het nu ook niet fijn vinden om de hele dag buiten in de wind te moeten staan met af en toe een bui op mijn kop, ik ken 2 pony's die het heerlijk vinden en die nu juist extra genieten.
Bovenstaande was dan even een voorbeeld maar ik denk wel dat we in sommige zaken een beetje doorslaan.

En dan heb ik het dus NIET over die overvolle transporten met bloedende dieren aan boord!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:00

Dat de dieren soms gaan bloeden aan boord, onderweg, heeft ook weer vaak als oorzaak dat ze teveel ruimte hebben.
Doordat ze zoveel kunnen bewegen gaan ze elkaar aanvallen (vooral zeugen hebben daar nog wel een handje van) En als er eenmaal 1 plekje is aangevreten, dan blijven alle dieren eraan komen.

Dus veel ruimte wil ook niet zeggen dat het beter is voor het welzijn.

En van die paarden, ja, dat gaat misschien wel over wat anders, maar daar gaat ook zovaak wat fout.
Wat denk je van de sportpaarden die de hele wereld over reizen, denk je dat daar dan ook altijd alles volgens de regels gaat.