donderdag 07 februari 2008
SOEST - Bij een woningbrand aan de Disselboom in Soest raakte vanochtend een 15-jarige jongen zeer ernstig gewond.
Het slachtoffer is met een traumahelikopter afgevoerd naar het brandwondencentrum in Beverwijk.
Volgens de politie heeft de jongen zichzelf overgoten met een brandbare vloeistof. De politie wil niet zeggen of hij zichzelf in brand heeft gestoken. ,,Pas als we de jongen zelf hebben gesproken, zal meer duidelijk worden,’’ aldus de politie.
De brand begon in de slaapkamer van de gewonde jongen. Die kamer is helemaal uitgebrand. Verder is er rook- en waterschade in de rest van het huis. De brand zelf was in drie minuten geblust, zo vertelt een woordvoerder van de brandweer, ,,maar er was zoveel rook dat je geen tien centimeter ver kon kijken.’’
Op het moment dat de brand ontstond, waren volgens verschillende buren alleen de jongen en zijn moeder thuis. De vader van het gezin was, in de buurt, aan het werk en twee jongere kinderen waren al naar school. De moeder van de gewonde jongen heeft nog geprobeerd de brand te blussen, maar dat lukte niet. Toen ze merkte dat haar zoon gewond was, heeft ze hem direct naar buiten gebracht en in de tuin gelegd. Gealarmeerde politie en ambulance ontfermden zich vervolgens over hem. Het ambulancepersoneel heeft hem bij de buurvrouw zeker twintig minuten onder de douche gezet. Later is hij met een traumahelikopter naar het brandwondencentrum in Beverwijk gebracht. ,,Hij zat van top tot teen onder de brandwonden, vertelt een geschrokken buurvrouw Pas. Toen ze hem bij mij onder de douche zetten, ben ik naar buiten gegaan. ,,Ik kon het niet aanzien. Zijn kleren hingen met flarden om zijn lijf.’’
Buurvrouw Pas werd rond half tien opgeschrikt door een klap en veel lawaai bij haar buren. Vervolgens merkte ze dat haar eigen huis op de bovenverdieping vol met rook stond. ,,Mijn rookmelder ging af, dus ik dacht eerst dat er bij mij brand was. En toen ik op een gegeven moment naar buiten keek, zag ik die jongen in de tuin liggen.’’
Voor zover bekend is de moeder van het slachtoffer niet gewond geraakt. Wel bleken de ouders dusdanig van de kaart door het drama, dat ambulancepersoneel nog geruime tijd bij ze is gebleven. Voor hen is vervoer naar het brandwondencentrum geregeld.
Bron: http://www.ad.nl/utrecht/amersfoort/article2032895.ece
Ik heb erover gelezen in een nieuwsblad van de school waar mijn vader werkt. In dat blad staat dat hij het zichzelf aangedaan had.
Verschrikkelijk lijkt me dit, ook voor de ouders..