Met 17 jaar autorijden bij een volwassene

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mloei

Met 17 jaar autorijden bij een volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 18:38

Zoals de titel al zegt:
Je zou vanaf je 17e mogen autorijden bij iemand die al tien jaar zijn/haar rijbewijs heeft.
Mee eens of mee oneens? en waarom?
Deze stelling is bij ons op school een discussie punt. Wat vinden jullie?

Pistasche

Re: Met 17 jaar autorijden bij een volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:39

Als je geen rijbewijs hebt, nee. Waarom zouden er anders rijscholen zijn als je er toch zomaar instapt.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:41

Mee eens, maar dan wel op een rustige plek Vork.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:41

Nee niet mee eens, waarom zijn er anders nog rijscholen inderdaad. Dan kan iedereen het wel van zijn ouders leren.

Nee hoor, gewoon naar de rijscholen. Die worden erop gecontroleerd dat ze goed les geven en de juiste regels aanleren. Bij vreemden kun je dat nooit controleren.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:42

inderdaad, en dan nog.. Waar is de 2e set met pedalen?? Heeft degene van die 10 jaar, genoeg ervaring om het op iemand over te brengen??
Rij-instructeurs zijn daar juist bevoegd voor om dat te mogen, instructeurs-diploma houdt dan ook niet zoveel meer in

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:44

findira schreef:
Nee niet mee eens, waarom zijn er anders nog rijscholen inderdaad. Dan kan iedereen het wel van zijn ouders leren.

Nee hoor, gewoon naar de rijscholen. Die worden erop gecontroleerd dat ze goed les geven en de juiste regels aanleren. Bij vreemden kun je dat nooit controleren.

als je hem al (lang) hebt dan hoeft het van mij ook niet nee, maar als je nog maar 17 bent dan wil je ontzettend graag autorijden (voor die tijd) scheelt al een hoop en zo ben je er (over het algemeen) wel eerder ermee klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:46

Nee ik ben het er niet mee eens. Want diegene die al 10 jaar zijn rijbewijs heeft hoeft de regels niet per sé nog te kennen. In 10 jaar ontwikkel je een eigen rijstijl en vaak wijkt men toch wat vaker van de regels af. Dan krijg je net zo'n situatie als in Belgie. Daar kreeg je tot 30 jaar geleden je rijbewijs zonder een examen daarvoor te hoeven doen. Dus je hoefde de regels etc niet echt uit je hoofd te weten want je kreeg je rijbewijs toch. Met als gevolg dat de kinderen les krijgen van hun ouders die zélf de regels niet eens kennen omdat ze nooit examen hebben gedaan. Daar krijg je de meest gevaarlijke situaties mee. Ik maak het vaak mee in Wallonie, waar de auto's met een L erop nog even vlak voor de bocht inhalen of rechts gewoon geen voorrang geven. Nee, eerst lessen bij een goede instructeur, examen doen en dán pas de weg op.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:46

ik vertrouw mezelf echt nog niet achter het autostuur hoor! papa vraagt wel eens of ik mee ga rijden maar nee dankjewel Haha!

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:47

Ja dat ook nog Karin_88, die pedalen.
Tijdens mijn eerste lessen was het maar goed dat mijn instructrice een extra rem had, anders was het niet goed gekomen Nagelbijten / Gniffelen

@Henrike: Ja ik wou toen ik 17 was ook heel graag autorijden maar ja, ik heb toch moeten wachten.
Het is , of in ieder geval ik vind het niet veilig.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:47

Mee eens!
Ik ben zelf 15, dan zou ik over 2 jaar al mogen rijden Vork
Alleen het is wel gevaarlijk want diegene die naast je zit kan niks doen als er wat fout gaat...
En als je voor de 1ste keer in een auto rijd lijkt mij dat het nog niet meteen goed gaat Clown
Van mijn ouders zou ik dan toch niet de '' grote weg '' opmogen..
Eerst in het weiland Vork

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:50

ik ben zelf nu aan het lessen en ben 19, vind het zelf al heel erg moeilijk je moet op zoveel dingen letten en regels kennen. Als je een volwassenen naast je hebt is het wel leuk maar dat wil niet zeggen dat die ook op let en zegt wat je moet doen. Ik vind het gewoon gevaarlijk. Als ik alleen al kijk naar die gozers op scooters vind ik ze al te gevaarlijk om met zo'n snelheid mee te doen aan het verkeer. Ik vind het geen goed idee.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 18:50

Ik weet niet meer welke minister, maar die wouden dat toch invoeren, omdat het in duitsland ook zo'n succes is. Maar jullie vinden dus van niet? Blijkbaar gebeuren er toch minder ongelukken als we denken?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:51

Nee ik vind het ook niet veilig, en het is ook niet echt heel handig om te doen denk ik, want je leert zo verkeerde dingen aan van diegene want dat is voor hun natuurlijk ook al een tijd geleden.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:51

Nee, rijscholen weten hoehet moet en extra pendalen enzo.
En je leert het dn op hun stijl...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:53

Pistasche schreef:
Als je geen rijbewijs hebt, nee. Waarom zouden er anders rijscholen zijn als je er toch zomaar instapt.

Het werkt een beetje anders Knipoog .

Je gaat als 17-jarige gewoon naar de rijschool, leert auto rijden en doet examen, net als je dat met 18 jr. zou doen.
Totdat je daadwerkelijk 18 bent, mag je dan je (gehaalde) examen alleen met begeleiding rijden.

Hier in Dld kan dit sinds 2 jaar en mijn dochter heeft dit ook gedaan OK dan! ! Ze wordt in mei 18 en heeft in sept. haar rijbewijs gehaald. Hier is het zo, dat de begeleiding met naam genoemd moet worden in het voorlopig rijbewijs, minimaal 23 jr moet zijn en minimaal 3 jaar z´n rijbewijs moet hebben en maximaal 4 punten mag hebben. In de regel is de begeleiding, de ouders Knipoog .

Ik vind het een super systeem; echt rijden leer je immers nadat je je rijbewijs gehaald hebt Knipoog en oefening baart kunst! Mijn dochter kan nu genoeg ervaring opdoen, met af-en-toe nog een tip van vader of moeder Clown .
Hier is gebleken, dat door dit systeem er minder ongelukken met fatale afloop onder rijbewijs nieuwlingen zijn.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:54

op de openbare weg vind ik het gewoon totaal onverantwoordelijk...!!
ik snap dat het leuk is dat je misschien op je 17e al kan rijden dan, maar ga dan naar de ANWB en doe een keer iets in de simulator...
nee ik vind het echt onveilig..

Zoveel regels waar je je als bestuurder aan moet houden, je moet op veel dingen letten, en als je nu de grens nog lager legt.. Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb het er wel eens met mijn vroegere instructeur over gehad, ik ben zelf 19, en heb van de zomer mijn rijbewijs gehaald, maar ik vind zelfs dat je vanaf je 18e rijles zou mogen krijgen, en vanaf je 19e je rijbewijs...
Maar dat ben ik Bloos

@ Sterre, je mag als 17-jarige echt niet rijden ook geen rijles.. Echt pas vanaf je 18e!! Veel rijscholen sjoemelen hier wel eens mee, een vriendin van me heeft dit ook gedaan, maar als er iets gebeurt is het echt niet goed hoor!!

edit* misschien dat het in DL anders is Knipoog
Laatst bijgewerkt door Karin_88 op 01-02-08 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:54

denk toch niet dat er zo weinig ongelukken gebeuren. Vooral in het begin was mijn reactie vermogen heel laag bij het autorijden. Heb vaak genoeg gehad dat ik wou rijden en me instructeur hard op de rem trapte omdat er toch nog een auto aankwam. Dit kan niet bij de mensen omdat er geen 2e pendalen zitten vind het dan toch wel gevaarlijker.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:58

Karin_88 schreef:
Ik heb het er wel eens met mijn vroegere instructeur over gehad, ik ben zelf 19, en heb van de zomer mijn rijbewijs gehaald, maar ik vind zelfs dat je vanaf je 18e rijles zou mogen krijgen, en vanaf je 19e je rijbewijs...
Maar dat ben ik Bloos

Ja als je al 19 (of ouder) bent dan maakt het je/mij ook niets uit, maar als je dat niet bent dan baal je wel flink dat je nog niet in de auto mag! Schijnheilig

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:06

Nee, het zou levensgevaarlijk zijn als een 17-jarige o.b.v. opa of oma zou mogen autorijden Nagelbijten / Gniffelen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:22

Sterre schreef:
Pistasche schreef:

Het werkt een beetje anders Knipoog .

Je gaat als 17-jarige gewoon naar de rijschool, leert auto rijden en doet examen, net als je dat met 18 jr. zou doen.
Totdat je daadwerkelijk 18 bent, mag je dan je (gehaalde) examen alleen met begeleiding rijden.

Maar in de TS haar 1e bericht gaat het er toch om dat je bij iemand in de auto stap die zelf geen rijles geeft?

(Of lees ik je bericht verkeerd, pardon Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:27

In Canada mag dit geloof ik wel zo?
Maar ik vind het niks. Zeker niet in Nl waar het gewoon super druk is en de wegen smal.
Nee laat maar lekker wachten tot in de lesauto, die tenminste ook een rem heeft aan de rechterzijde Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:33

Ook in Australië werkt dit zo. Sterker nog: je mag pas op voor een provisional licence als je minimaal 6 maanden rijervaring hebt:

http://www.dfat.gov.au/protocol/Protoco ... es/08.html (voorbeeld voor the ACT, omg. Canberra)

Citaat:
The minimum age to obtain a driver's licence in the ACT is 17 years. A learner permit can be obtained at the age of 16 years. A driver must have at least six months' driving experience before undertaking a driving test for issue of a licence. On passing the test, a provisional licence, valid for three years, will be issued. A full driver's licence can only be issued after the provisional licence period has been completed.

Nu is het daar in de steden wel wat drukker dan op het platteland, maar nog niet zo gek druk als in NL.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:44

Ik kan het probleem niet zo goed volgen Bloos .

Is het zo dat 17-jarigen nu buiten de lesauto mogen rijden mits ze een begeleider hebben die 10 jaar zijn rijbewijs heeft?

Maar in België is dit toch ook de gewoonte? Een vriendin van mij is begonnen op haar 17de, ik nu op mijn 19de. Ik heb nog maar net een voorlopig rijbewijs, heb 20 uren rijles gehad, en nu mag ik vrij rijden met de auto als ik een L er achter op plak. Ik kon na mijn rijlessen kiezen tussen alleen leren rijden of met begeleiding. Ik heb voor het eerste gekozen. In het laatste geval mag je alleen rijden als er een van je twee vaste begeleiders langs je zit (bv de ouders), in mijn geval mag ik ook alleen rijden (buiten bepaalde uren in het weekend). Als er een begeleider met me mee gaat, moet die gewoon minstens 24 zijn en in bezit van een rijbewijs. Ik vertrek trouwens nu naar een vriendin (met begeleider langs me, ik ben nog niet zeker genoeg om helemaal alleen te rijden). Dat is dus met een gewone auto zonder extra pedalen en zonder ervaren rijinstructeur.

Zo gaat het altijd al in België, en ik begrijp eigenlijk niet wat het probleem is. Of zie ik het ergens verkeerd? Bloos .

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:47

ik heb t vroeger wel gedaan, vanaf 16 al, op langweggetjes naar de paarden toe
je leert jezelf ongelofelijk veel fouten aan, en als er wat gebeurd ben je niet verzekerd niks
ik zou het niet aanraden, ook al heb ik het zelf wel gedaan
schakelen en zo was eitje voor me, maar spiegelen en kleine dinmgen die ik me had aangeleerd, een ramp

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:47

Ik vind het ontverantwoord. Een lesauto heeft speciaal extra pedalen e.d. om in te grijpen. Dit is allemaal ook niet voor niks.