Nieuw: online behandeling van verslavingsproblemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Franca

Nieuw: online behandeling van verslavingsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 15:06

10 januari 2008
Wiet-verslaafden kicken online af
"Verslaving is je vriendje en je vriendje wil je niet kwijt", vertelt Mieke over haar afhankelijkheid van wiet. De 35-jarige moeder van twee kinderen besloot toch dat ze een probleem had met cannabisgebruik. Ze rookte toen acht joints per dag. Via Google ontdekte ze de online afkickprogramma's van Brijder Verslavingszorg.
Mieke werd één van de deelnemers aan het proefproject Canna­bisondercontrole.nl, online hulp voor mensen die verslaafd zijn aan hasj of wiet of die hun gebruik willen temperen. Het programma, dat door de zorgverzekering wordt vergoed, is vandaag officieel van start gegaan.

http://www.e-hulp.nl/nieuws/Wiet-versla ... ine_af/224

Wat vinden jullie van deze nieuwste ontwikkeling. Misschien komt er een interessante discussie op gang. Pling

gr Franca
Laatst bijgewerkt door Ann op 23-01-08 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Nieuwsbericht toegevoegd.

Somebitch

Re: Nieuw: online behandeling van verslavingsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:09

Ik vind het zelf nogal raar als dit echt werkt. Bloos
Maar als het echt werkt dan tuurlijk! Waarom niet? Ik denk dat veel mensen sneller via internet hulp zouden zoeken dan dat ze naar de dokter gaan oid.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:21

En zal dat echt werken? Ik heb mijn twijfels.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:49

Heb ook zo mijn twijfels.. Zal het wel echt overkomen op die mensen?? Ze hebben hier bij ook niet echt goeie onderstuning om er af tegeraken.

_Lady_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:21

Nou ik denk dat als je verslaaft ben echt niet zomaar via internet ken afkicken hoor

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:44

ik denk ook niet dat het werkt, tenzij je enorm veel zelfdiscipline hebt, en als je dat hebt, kom je ook wel zelfstandig van je verslaving af..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:46

van wiet kan ik me het voorstellen,
voor zover ik weet raak je daar alleen gevoelsmatig verslaafd aan, niet lichamelijk.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:43

maar de geestelijke verslaving is heel wat moeilijker te doorbreken dan het lichamelijke aspect... datzelfde geldt ook voor lichamelijk verslavende drugs als heroine. Trouwens, met de huidige THC-waardes van wiet zou dat eigenlijk ook onder harddrugs moeten vallen..

_Lady_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:30

Wiet is zeker geen harddrugs, je kan beter verslaaft zijn aan wiet dan aan acohol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:35

Hmmmzz....ben ook sceptisch, mss dat lodgeoten contact helpt,
maar heb dr niet zoveel vertrouwen in....Een verslaving is niet zomaar iets wat je even met een online cursusje af kan leren volgens mij...
Maar dat is mijn mening. Maar ben wel benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:12

_Lady_lover_ schreef:
Wiet is zeker geen harddrugs, je kan beter verslaaft zijn aan wiet dan aan acohol!

niet mee eens geen van beide is goed. Verdiep je eens wat meer in drugs voordat je zulke uitspraken doet. Wiet is heel lang idd een vrij onschuldige drug geweest. Doordat teelmethodes steeds beter worden wordt de wiet ook steeds sterker, waardoor de huidige THC-waardes niet te vergelijken zijn met die van 10 of 20 jaar terug. Doordat deze zoveel hoger zijn is wiet ook veel verslavender en omdat de effecten zoveel sterker zijn wordt het risico op paranoia en andere psychische effecten veel groter. Daarbij komt nog dat recent wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het roken van een joint veel kankerverwekkender is dan eerder werd aangenomen. Evengoed heeft wiet nog de naam van een onschuldige recreatieve drug, maar ik vind die echt niet meer terecht Ondanks dat ik zelf ook nog wel eens een jointje rook. De wiet die ik als puber rookte is al niet meer te vergelijken met het spul van nu, en ik vind de ontwikkeling van al die 14/15jarigen die al dagelijks blowen echt zorgelijk..

_Lady_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:46

kjoetie schreef:
_Lady_lover_ schreef:

niet mee eens geen van beide is goed. Verdiep je eens wat meer in drugs voordat je zulke uitspraken doet. Wiet is heel lang idd een vrij onschuldige drug geweest. Doordat teelmethodes steeds beter worden wordt de wiet ook steeds sterker, waardoor de huidige THC-waardes niet te vergelijken zijn met die van 10 of 20 jaar terug. Doordat deze zoveel hoger zijn is wiet ook veel verslavender en omdat de effecten zoveel sterker zijn wordt het risico op paranoia en andere psychische effecten veel groter. Daarbij komt nog dat recent wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het roken van een joint veel kankerverwekkender is dan eerder werd aangenomen. Evengoed heeft wiet nog de naam van een onschuldige recreatieve drug, maar ik vind die echt niet meer terecht Ondanks dat ik zelf ook nog wel eens een jointje rook. De wiet die ik als puber rookte is al niet meer te vergelijken met het spul van nu, en ik vind de ontwikkeling van al die 14/15jarigen die al dagelijks blowen echt zorgelijk..

Met de zin die vetgedrukt is, ik weet veel van drugs, mijn ouders en familie gebruiken/ hebben gebruikt en Doe/deed het ook maar neem aan jij zelf niet zoals mij dus, verder doe ik geen uitspraken erover wat ik wel of niet gebruikt hoeveel want dat hoeft niet iedereen te weten Knipoog
Dus over mijn uitspraken hoeft er niks gezegt te worden want ik weet waar ik het over heb dus denk dat jij je beter kan verdiepen in andere voordat je opmerkingen gaat maken Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:45

_Lady_lover_ schreef:
Met de zin die vetgedrukt is, ik weet veel van drugs, mijn ouders en familie gebruiken/ hebben gebruikt en Doe/deed het ook maar neem aan jij zelf niet zoals mij dus, verder doe ik geen uitspraken erover wat ik wel of niet gebruikt hoeveel want dat hoeft niet iedereen te weten Knipoog
Dus over mijn uitspraken hoeft er niks gezegt te worden want ik weet waar ik het over heb dus denk dat jij je beter kan verdiepen in andere voordat je opmerkingen gaat maken Knipoog

Meiske, ik heb zoveel mensen in en heb genoeg gebruikt om uit ervaring te kunnen spreken, en daarbij heb ik me ook nog eens verdiept in de achtergronden omdat ik het interessant vindt. Als je zo goed weet waar je het over hebt zie ik graag inhoudelijke argumenten waarom wiet beter is dan alcohol Knipoog want in tegenstelling tot jou heb ik het liever niet over de persoon maar over de feiten Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:54

alles waar je verslaafd aan kan raken is slecht voor je..
en geloof me dat zijn een heleboel dingen hoor Knipoog

ik vind het wel gaaf dat ze online kunnen afkicken zal ook ongetwijfeld zo zijn dat er doorlopend iemand aanwezig is om ze moed in te spreken?