Man geeft les aan z'n 18 kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 15:38

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3091 ... html?p=4,2

Citaat:
SPAKENBURG - Henk Koelewijn (48) is vader van achttien kinderen. Geen school is goed genoeg, dus hij geeft ze zelf les.

De kinderen hebben allemaal dezelfde 44-jarige moeder. De Oud-Gereformeerde familie heeft thuis geen televisie, internet, gas, water en licht.

Elke dag rijdt hij zijn jongsten heen en weer van Spakenburg naar Barneveld (100 km), want daar zit de enige goede lagere school van Nederland.

Maar er is geen middelbare school in ons land die kan voldoen aan Koelewijn's eisen. Even probeerde hij er eentje in Amersfoort, maar dat bleek geen succes.

"Ze werken met een andere grondslag. Ook is er seksuele voorlichting, video en internet. Dat wil ik niet", vertelt Koelewijn aan De Pers.

De rechtschapen vader geeft zijn tieners daarom zelf les, op vmbo-t niveau. De meiden leren daarnaast typen en de jongens lopen al mee in het bedrijf van pa.

Maar de nieuwe wethouder strooide roet in het eten. De zaak kwam voor de kinderrechter, maar die oordeelde dat de kinderen door het thuisonderwijs "niet in hun ontwikkeling bedreigd worden".

De wethouder betreurt de vrijspraak voor Koelewijn. "Die vrijstelling had eigenlijk de afgelopen jaren ook al niet verleend mogen worden."

Werkelijk...uit welke wereld komt deze Nederlandse rechter? Arme kinderen.

Pommier

Re: Man geeft les aan z'n 18 kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:43

Lijkt mij niet echt leuk om thuis les te krijgen van je vader. Maar volgens mij is het van spakenburg naar Barneveld geen 100 km, ik kan het mis hebben maar lijkt mij erg veel.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:47

Het is in totaal (4 keer) wel 100 kilometer Knipoog
maar ik vind het eigenlijk wel een beetje ver gaan. Dat ze niet echt bedreigd worden kan best maar dit gaat wel ver. Wat moeten ze later dan, als ze weken etc?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:49

Zolang de kids zich inderdaad goed ontwikkelen, zie ik het probleem niet zo. Wat ik erger vind is het gebrek aan contact met medeleerlingen (ik hoop dat de kids wel gewoon vriendjes en vriendinnetjes mogen hebben, uit de kerkgemeensschap natuurlijk).
Er zijn maar weinig middelbare scholen waar echt volgens de bijbel wordt lesgegeven. als het niet samengaat met de opvoedingsplan van pa en ma, sja... thuis kán de kwaliteit van lesgeven ook goed zijn. Blijkbaar is dat in dit gezin ook zo.

Enige wat ik mij afvraag: wat als de kids willen studeren?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:53

Ik krijg een beetje de kriebels van dit bericht *brrrr* Lekker je kinderen opvoeden met het idee dat de wereld niet deugt en verdoemd is Rolleyes Nou die levert een positieve bijdrage aan onze samenleving..
Lekkere extremist....

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:54

Ergens in de buurt van staphorst is er volgens mij wel een zwaar christelijk school.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:54

geen tv, internet en video. dan verwacht ik ook geen auto, maar toch wel dus..... het lijkt mij geen gezonde situatie, als de kinderen thuis les krijgen van pa. Het contact met anderen ontbreekt gewoon, en dat is nodig om je te kunnen ontwikkelen. Maar goed, misschien doen/zien wij het met z'n allen wel verkeerd........

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:57

Welshcobfan schreef:
Enige wat ik mij afvraag: wat als de kids willen studeren?

De meisjes hoeven niet eens te studeren, want die moeten trouwen en kinderen krijgen.
En de jongens kunnen in het bedrijf van pa aan het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:00

Mijn god, hoe moeten die kinderen functioneren in de echte wereld later? Dat kunnen toch nooit normale moderne mensen worden? Zonder computerkennis ben je tegenwoordig niets meer waard

Als deze man echt van zijn kinderen houd en om hun toekomst geeft dan verstopt hij ze niet voor de buitenwereld maar laat hij ze gewoon naar school gaan om sociale contacten te onderhouden en moderne kennis op te doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:00

Texelse... verdiep je eens wat meer in het geloof van deze mensen. Een auto kan geen invloed op mensen hebben, televisie wel. Ongezond? nee niet echt: als je ziet wat voor rommel er op internet en tv te zien is... dat is niet echt goed voor de ontwikkeling van kinderen.

Contact met anderen ontbreekt? nee hoor, tot hun 12de gaan ze gewoon naar een basisschool. Tevens hebben ze vaak gewoon vriendjes en vriendinnetjes van de eigen geloofsgemeenschap Lachen

Wat ik erg positief vind: deze vader is er 100 procent voor zijn kinderen! Dat zie je tegenwoordig niet vaak meer, dat ouder zó betrokken zijn bij hun kinderen (in dit geval waarschijnlijk iets te betrokken).

De kwaliteit van veel vmbo scholen is ook niet zo jofel te noemen... bij mijn vriend in de klas zat genoeg tuig waar ik mijn kind ook niet mee in aanraking wil laten komen Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-01-08 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:01

Fairytail schreef:
Het is in totaal (4 keer) wel 100 kilometer Knipoog
maar ik vind het eigenlijk wel een beetje ver gaan. Dat ze niet echt bedreigd worden kan best maar dit gaat wel ver. Wat moeten ze later dan, als ze weken etc?

oke ik snap hem.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:02

oei, als die dadelijk de "echte" wereld in komen, wat voor een drama word dat dan.
Het lijkt een beetje op die euh hoe heet dat, die alles met paard en wagen doen, ook zo,n groep mensen die niks van de buitenwereld wil weten. Maar alles nog doet als 1000 jaar geleden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:04

amish Knipoog
Maar deze mensen zijn een stuk moderner hoor Haha!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:04

Welshcobfan ik vind de positieve draai die jij eraan geeft echt bewonderingswaardig Haha!
Zelf vind ik het grenzend aan ziekelijke bemoeizucht en het opruien van die kinderen tegen de maatschappij. Maar ik heb erg weinig met de manier waarop mensen doorslaan in hun geloof.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:07

Er zijn veel meer ouders die hun kinderen thuis onderwijs bieden. En waarom ook niet? Ouders zijn goed genoeg om kinderen te leren lopen en praten, maar als het op rekenen of spellen aankomt zijn ouders ineens niet goed genoeg meer.

Ik vind het fantastisch zoals deze man uitkomt voor zijn geloof, en probeerd zijn eigen normen en waarden te behouden in een maatschapij waar we steeds meer eenheidsworst worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:07

Esmeralda schreef:
oei, als die dadelijk de "echte" wereld in komen, wat voor een drama word dat dan.
Het lijkt een beetje op die euh hoe heet dat, die alles met paard en wagen doen, ook zo,n groep mensen die niks van de buitenwereld wil weten. Maar alles nog doet als 1000 jaar geleden

Amish

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:09

juist ja die mensen
Hebben jullie toen ooit eens dat programma gezien dat er 10 amish tieners naar amerika kwamen en 10 amrikaanse tieners naar de amish gingen. Als je dat gezien heb, dan heb ik dat voor ogen met deze familie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:12

Welshcobfan schreef:
De kwaliteit van veel vmbo scholen is ook niet zo jofel te noemen... bij mijn vriend in de klas zat genoeg tuig waar ik mijn kind ook niet mee in aanraking wil laten komen Nagelbijten / Gniffelen

Waarom nou toch weer die hak naar het VMBO? Boos!
Bijna 60% van de Nederlandse jeugd zit daar op! Klopt, allemaal criminelen Slapen
Ik geef les op het VMBO en ik vind het bepaald niet leuk dat die scholen altijd maar omlaag gehaald worden. HAVO-VWO is the happy few en omdat de VMBO leerlingen misschien iets minder presteren op schoolgebied wil niet gelijk zeggen dat de kwaliteit van de scholen slecht is en de leerlingen tuig!
Ik hoop dat je er even bij stilstaat dat je met zo'n rotopmerking ook mensen RAAKT (en zeker een aantal VMBO-leerlingen die zich vaak toch al minderwaardig voelen tov HAVO-VWO leerlingen..)

Sorry voor het offtopic gaan maar dit kan ik echt even niet over mijn kant laten gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:13

Ik heb gewoon begrip en respect voor mensen die anders geloven dan ik Knipoog
Verder verdiep ik mij in allerlei geloven en ik snap het standpunt van deze man zeker!
(het zou niet mijn keuze zijn, maar ik heb respect voor zijn keuze Lachen ).

Liever dit, dan een stel ouders die beide fulltime werken en niet op of om kijken naar hun kroost en die overal maar dumpen. Ik zie het bij mijn zus gebeuren.... en die kinderen lijden eronder, maar dat wordt tegenwoordig als normaal gezien.
Hoeveel ouders weten niet wat hun kind uitspookt? Hoeveel ouders bemoeien zich niet té weinig met de kinderen?
Veel... en daarom ontsporen er zoveel kinderen....
Deze kids krijgen een enorm degelijke opvoeding, waar pa en ma zich hard voor inzetten! Vroeger was dit normaal.... en nu opeens abnormaal?
Emancipatie is wel doorgedrongen aangezien de man les geeft ipv de vrouw Nagelbijten / Gniffelen
(meestal is het moeder, de vrouw die thuis les moet geven Nagelbijten / Gniffelen)

Wat betreft dat de jongens in het bedrijf van pa komen te werken ipv verder studeren: Dat komt overal voor Clown (mijn zwager werkt ook bij pa in de zaak Clown)
Er zijn ook zat vrouwen die er voor kiezen om thuis te blijven voor de kids. Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:15

Welshcobfan , dnek je dat deze kinderen, als ze volwassen zijn gewoon in onze samenleving kunnen meedraaien zonder problemen te krijgen?

Ik vind het niet gezond, hoe dan ook

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:15

Nou mijn vader heeft ook een degelijke gereformeerde opvoeding gekregen maar die is er niet bepaald over te spreken Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:16

Urielle schreef:
Welshcobfan schreef:

Waarom nou toch weer die hak naar het VMBO? Boos!
Bijna 60% van de Nederlandse jeugd zit daar op! Klopt, allemaal criminelen Slapen
Ik geef les op het VMBO en ik vind het bepaald niet leuk dat die scholen altijd maar omlaag gehaald worden. HAVO-VWO is the happy few en omdat de VMBO leerlingen misschien iets minder presteren op schoolgebied wil niet gelijk zeggen dat de kwaliteit van de scholen slecht is en de leerlingen tuig!
Ik hoop dat je er even bij stilstaat dat je met zo'n rotopmerking ook mensen RAAKT (en zeker een aantal VMBO-leerlingen die zich vaak toch al minderwaardig voelen tov HAVO-VWO leerlingen..)

Sorry voor het offtopic gaan maar dit kan ik echt even niet over mijn kant laten gaan.

Jammer dat je niet goed kan lezen.... ik had het heel bewust over 1 klas Knipoog
Hier in de buurt zijn wel degelijk scholen waar de vmbo kwaliteit om te huilen is. Niet vanwege de kids, maar vanwege overheid,leraren en vooral: gebrek aan goede begeleiding.
Ik kwets niemand en ik maak ook zeker geen rotopmerking. Want een opleiding alleen zegt mij totaal niets namelijk Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:17

Fijn dat je het rectificeert, je had het nl. wel over 'veel VMBO-scholen' Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:20

Lynn_Nikita schreef:
Welshcobfan , dnek je dat deze kinderen, als ze volwassen zijn gewoon in onze samenleving kunnen meedraaien zonder problemen te krijgen?

Ik vind het niet gezond, hoe dan ook

Ze kunnen wel degelijk normaal meedraaien, het is niet zo dat ze in een bunker zitten Haha!
Ik neem aan dat bij pa in het bedrijf ook 'normale' klanten komen waar ze mee in aanraking komen Lachen Maar je moet die kids niet direct in de echte wereld dumpen nee Clown dat is een té grote cultuurshock Nagelbijten / Gniffelen
(doet mij denken aan de randstadjongeren die meedoen aan het programma: help, ik zie een koe Nagelbijten / Gniffelen)

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:21

Achterlijk zeg.
Wat voor bedrijf zou die vader hebben als ie tegen computers en tv enz is.
is welk bedrijf werkt er tegenwoordig niet met computers enz?