Beoordelen leraar op website

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mahitri

Beoordelen leraar op website

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 20:33

Afgelopen week stond er een artikel in de krant waarin je kon lezen dat leerlingen en ouders leraren kunnen beoordelen.
Ik vind dit echt een walgelijke zaak omdat ik mij, als docent, aangetast voel in mijn waardigheid.
Er is al weinig respect voor docenten en ik moet al vaak knokken voor een beetje erkenning.
En ja, ik weet dat niet al mijn collega's even goed werk afleveren en dat er frustraties zijn maar als puber is het normaal om 'dwars' te zijn en docenten 'stom' te vinden. Die moet je dan niet de macht geven om een docent (een mens dus!) de grond in te kunnen trappen.
Ik hoop echt dat ze deze site snel weer verwijderen want zo wordt het docenten straks onmogelijk gemaakt om nog voor de klas te staan.

Kwanyin

Re: Beoordelen leraar op website

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:04

"Docent ondergewaardeert? Kom op nu, je zoekt wat info op over het onderwerp waarover je het gaat hebben, gaat voor de klas staan met je papiertje, leest je les af en je laat de kinderen oefeningen maken. Dan moet je af en toe 's avonds een beetje verbeteren maar dat kan je eigenlijk ook onder de koffiepauze.
En als kinderen vervelend zijn dat komt dat door jouw hoor, niet door mij. Mijn kind doet thuis zo niet hoor. Trouwens, hij zit meer bij jouw dan bij mij dus jij bent degene die hem moet opvoeden. Wat zeg je? Hij moet straf maken? Zeg ben je gek mijn zoon moet helemaal niets, hij krijgt geen straf voor zijn zogezegd vervelend gedrag. Hij heeft thuis gezegd dat het jouw fout was en ik geloof hem, want hij heeft me al vaker vertelt dat jij gewoon niet kan lesgeven. En zal zo'n lieve zoon nu liegen tegen zijn eigen moeder, zeg eens eerlijk. En wat, lage punten? Zal ook wel aan jouw stijl liggen zeker. Als jij je haar eens fatsoenlijker kamde dan zou hij wel beter opletten. Maar wacht, ik heb een leuke site gevonden waar je leerkrachten op kan beoordelen. Ik zal vlug eens mijn gedacht zeggen, dan weet de rest ook dat je waardeloos bent."

Zoiets zeker? Clown

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 18:10

ROFL

En niet vergeten dat docenten héél veel vakantie hebben voor al dat niets doen!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:11

Klopt, als docent heb je een luizenleventje! Knipoog

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:12

Idd veel mensen denken dat docenten een luizenleven hebben.
Daar vergeten ze een heleboel bijzaken voor docenten bij.
Ik heb een leerstoornis, mijn docent heeft mij daar super goed mee geholpen.

Wat er dus voor kan komen in de klas:
Kinderen met leerstoornissen
Ruzies
Vechtpartijen
Verdriet
Hyperactieve kinderen

en om die kinderen in de hand te houden, op te voeden en nog iets bij te leren is dan knap...Meer respect voor de medemens:)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:21

Ik denk dat je nu alle pubers een beetje over 1 kam scheert Nagelbijten / Gniffelen
Als ik dan even uitga van onze school:
Docenten en leerlingen kunnen het over het algemeen prima met elkaar vinden. Weinig conflicten, al zijn er natuurlijk altijd mensen die elkaar niet liggen en waarbij het gewoon niet werkt. Ook heb je uiteraard mensen ertussen die niet mee willen werken omdat ze iemand ze niet aanstaat (en ik neen aan dat je deze mensen vooral bedoelt, maar die zijn behoorlijk in de minderheid) en natuurlijk loopt iedereen wel eens te kl*ten in de les. Zelf weet ik (en velen met mij op school) dat er gewoon docenten zijn die inderdaad niet goed les kunnen geven, maar verder wel een fantastisch karakter hebben.

Zo ook mijn geschiedenis docente.
Een ontzettend lief mens, maar uitleggen, nee dat kan ze niet.
Van het ene jaartal naar het andere springen en overkomen alsof ze zelf niet weet wat ze wil vertellen. Niet echt handig als je een uitleg niet kunt volgen als je in je examenjaar zit. Nou prima, dan stap je naar een docent toe waarvan je weet dat hij wel goed uit kan leggen en vraag je of hij het misschien nog een keer wil doornemen met je.

Er zijn er maar weinig die expres dwars doen en alle docenten maar stom vinden..

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 13:42

En zelfs de 'vervelende' leerlingen hebben allemaal maar een klein hartje.
Ik merk wel dat ik op een VMBO school problemen tegenkom waar ik niet voor opgeleid ben doordat er steeds minder leerlingen naar het Speciaal Onderwijs gestuurd (mogen) worden. Ik zie dat als een uitdaging maar ik zie ook collega's die daar aan kapot gaan terwijl het prima leerkrachten zijn.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:01

Ik volg zelf de PABO momenteel en zit in het tweede jaar. Ik heb natuurlijk goed om me heen gekeken naar mijn klasgenoten en heb er zo uitgepikt, waarvan ik dacht dat ze het niet zouden aankunnen om voor (bijv.) groep 8 te gaan staan. Heel veel van deze mensen hebben ook daadwerkelijk de opleiding verlaten, maar er zitten nog wel een aantal van deze mensen op de opleiding. Deze denken dat ze, als ze geen stage in groep 8 hoeven te lopen, dat ze het allemaal wel makkelijk aan kunnen. Ik vraag me dan af, wat is er nou zo eng aan groep 8. Want ze kunnen dan al misschien vroeg aan het pubberen zijn, maar een kleuter kan af en toe ook best lastig zijn hoor Knipoog

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:47

Ik zit zelf nog op school, en vind zeker niet alle leraren stom ofzo.
Er zijn leraren bij die gewoon wel echt goed les kunnen geven, helaas kan niet iedereen dat.

Zo hebben wij een leraar die nog nooit iets heeft uitgelegd, we moeten alleen maar opdrachten maken die in het boek staan, en die moeten we nakijken, stel je hem een vraag, zegt hij dat hij dat niet weet, hij heeft toch zeker 40 jaar geen biologie meer gehad???
Dan vraag ik me serieus af wat je staat te doen voor zo'n klas.
(en ja, die vraag ging over de stof)
Dan denk ik, geef me een studiewijzer, dan kan ik het net zo goed zelf, scheelt de school weer centjes Lachen

Maargoed, dit is een uitzondering, denk ook niet dat zo'n site nut heeft, denken scholen dan van oh, die nemen we maar niet aan?
Er is toch al een lerarentekort, dus ze moeten soms wel....

(p.s., wil zelf ook graag het onderwijs is, basisonderwijs, lijkt me een erg mooi beroep, vind het ook superjammer dat er zo negatief over gedacht wordt, als je het er met mensen uit je klas over hebt ofzo, vinden ze het sowieso in de eerste plaats al zonde van mn VWO en mn profiel(NT), en ze denken dat het geen zak aan is, vanwege het voor de klas staan, een presentatie is immers al vreselijk)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:57

Nou mijn mentor maakt er een sootje van, zoals meedere leraren bij ons op school, ik zat dan ook op het aoc die daar eigenlijk wel een beetje bekend om staat in leeuwarden net als meerdere mbo scholen..
Wat mijn mentor allemaal verkeerd doet:
- Hij hoort ons te begeleiden bij een heel belangrijk project voor ons eindexamen (optimaliserings advies) hij komt alleen soms gewoon niet opdagen, legt niks uit dus kortom hij begeleid ons helemaal niet..
- Wij hadden vrijdag 11 januari een excursie naar de friese hengsten keuring in het fec hij zou met geld komen om onze kaartjes af te betalen komt hij gewoon niet opdagen!!
- Hij hoort ons te begeleiden en te beoordelen bij een ander project (organiseren periodieke evenementen) en hij kwam niet eens bij onze georganiseerde crossclinic kijken waardoor we dus niet beoordeeld kunnen worden!!!
- hij zou mij stimuleren om verder te gaan omdat ik vanwege het ongeorganiseerde gedoe op school misschien zou stoppen, hij heeft in het gesprek alleen 1 keer gezegd dat ik slim genoeg was voor dit en dat ik dus niet moest stoppen voor de rest praatte hij alleen over zijn zoon!!

en zo kan ik nog wel even door gaan..

Wij hebben overigens veel leraren die dit gedrag vertonen en dus niet opkomen dagen cijfers kwijtraken en gewoon niet fatsoenlijk les geven..

Op onze hele school heb ik maar 1 echte goede leraar tot nu toe meegemaakt, hij is dan ook zo ongeveer de enige leraar die gewaardeerd word bij ons op school..

ps. Ik wil hiermee niet zeggen dat alle leraren slecht zijn ofzo maar moest even mijn frustaties kwijt over mijn school Tong uitsteken
Heb op mijn vorige scholen genoeg goede leraren mee gemaakt..

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:01

Ik ben leerkracht op de basisschool en daar heb ik gelukkig nog wel het gevoel dat de kinderen mij waarderen en ook mijn collega's.
het is een ontzettend mooi vak maar is minder makkelijk dan dat het lijkt. Het is natuurlijk erg makkelijk om iemand publiekelijk te schande te maken. Ik ben daar geen voorstander van. Dat doen we ook niet met onze leerlingen. Ik zou er niet aan moeten denken. Lijkt me in deze wereld niet overbodig dat iedereen met elkaar rekening leert te houden.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:20

Bij mij op de opleiding worden alle docenten ieder kwartaal door de studenten beoordeeld. Is weliswaar HBO-onderwijs, maar daar is het al heel gewoon. Over het algemeen zijn de beoordelingen heel reeel, al word je soms afgerekend op het feit dat er geen lokaal beschikbaar was of andere zaken waar je geen invloed op hebt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:37

Zo'n gewone beoordeling vind ik ook heel normaal, heb ik ook wel moeten doen op mijn school.
Maar dan moesten we een anoniem papiertje invullen en daar stonden allerlei gerichte vragen, over het lesgeven, omgang met leerlingen, materiaal gebruiken etc...als àlle leerlingen dan zo'n papiertje invullen krijg je ook veel sneller een realistischer beeld over de situatie. Als dan blijkt dat bv 75% van de leerlingen jouw lessen saai vindt, dan kan je er concreet iets aan gaan doen. Daarnaast zijn de resultaten dan ook alleen maar voor het schoolteam en wordt je niet aan de schandpaal genageld moest je het toch niet zo goed doen.

Maar een anonieme site op internet is meestal goed voor gefrustreerde leerlingen die net een straf gekregen nadat ze gebabbeld hadden in de klas. Iedereen die wil kan kritiek geven, en dan is dat vaak zeer subjectief. Wanneer 90% van de leerlingen zeer tevreden zijn over hun leerkracht en enkel de 10% die wel een hekel aan hem hebben hun gal gaan spuwen op het internet, lijkt het wel alsof die leerkracht vreselijk is terwijl het juist omgekeerd is. Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:20

Een dergelijke site vind ik zeer verkeerd, als er 1 over leerlingen wordt gemaakt staat iedereen op zijn achterste benen.

Zelf ben ik gelukkig bijna klaar met school en heb ondertussen genoeg leraren voorbij zien komen. De een beter dan de ander, de een nog beroerder dan de ander.
Maar, dat wou nog niet zeggen dat ik ging lopen stieren ofzo, hooguit 'bijdehande' opmerkingen, wanneer leraren gewoon foutieve informatie gaven.

Wat mij altijd is opgevallen is dat de leerlingen, die normaal mee doen in de les, iha nooit problemen hebben met leraren en dat de 'klooijo's' altijd liepen te zeuren op de leraren, zonder zelf door te hebben dat wannneer je zelf een leert je te gedragen, je ook geen 'last' van ze hebt.