Vijf jarig Spaans zigeunermeisje vermist.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Vijf jarig Spaans zigeunermeisje vermist.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:07

Zondag is de 5 jarige Mari Luz, een zigeunermeisje, uit haar woonplaats Huelva, in het zuiden van Spanje verdwenen nadat zij een zakje chips ging kopen. Ze is inderdaad bij de winkel aangekomen en er is gezien hoe zij zich op de terugweg begaf. Daarna is er geen spoor meer van haar. Er is een buurvrouw die haar heeft gezien met twee andere kinderen, die ze niet kenden. Men denkt dat die als lokaas hebben gediend om haar mee te krijgen naar een plek waar ze gegrepen kon worden.

De Britse pers maakt om ombegrijpelijke redenen een link naar de zaak McCann en dat laatste stel heeft ook woorden aan de ouders van Mari Luz gericht.

Er zijn al heel wat pagina's gevuld over de zaak. Ik begin bij het eerste artikel van 15-1-2008:
http://www.24horasnewspaper.com/total.p ... 40&link=24

Citaat:
Honderd personen zoeken meisje van 5 in Spanje.
Nog een vermiste.
Een Spaans meisje van 5 jaar geeft sinds zondagmiddag in de stad Huelva misterieus geen tekenen van leven meer. Mari Luz Cortés, dochter van een ex trainer van de kinder afdeling van de Recreativo
Huelva – de meest populaire club van de regio - ging da ouders een boodschap brengen en kwam nooit meer naar huis terug. Sindsdien is er een zoektocht op de been gebracht die lijkt op die van de eerste uren na de verdwijning van Madeleine McCann, in mei uit Praia da Luz – slechts ( Clown )190 km verderop.
In het terrein zijn verschillende teams van de Guardia Civil, van de Nationale Politie en de lokale politie naast tientallen burgers uit de buurt en teams van de brandweer. “Er was een enorme bereidwilligheid om een teken van Mari Luz, van origine zigeunerin, te vinden. Er zijn ongeveer 100 personen betrokken bij de operatie”, refereerde aan de 24horas een bron bij de Nationale Politie van Huelva. Er waren zelfs agenten bij die hun vrije dag hadden die besloten mee te doen, zonder dat het hen gevraagd was. Maar ondertussen, ondanks het enorme apparaat, was er gisteravond nog geen spoor dat leed naar Mari Luz, die voor het laatst gezien was na het kopen van een zakje chips in een winkel in de buurt van het huis van het gezin, samen met twe vrieninnentjes *. De meisjes zijn iets later nog gezien bij een park, maar daarna niets meer. Er is nog gedacht aan de mogelijkheid dat ze, zonder het de ouders te vragen, met de vriendinnetjes naar een feest met clowns was gegaan, maar dat bleek van niet. “Helaas is alles nog hetzelfde, we weten niets. We hebben goed geprobeerd overal te zoeken maar iets dat naar haar kan leiden”, refereerde de bron van de Nationale Politie.
Net als bij de zaak Maddie, zijn er die naar een pedofielen netwerk wijzen. Het detective bureau Método3, die ook voor de McCanns werkt, is verschillende keren in Huelva geweest in een zoektocht naar informatie die daarop kunnen wijzen. De ouders Maddie zijn in de Andalusische stad geweest om posters op te hangen met de beeltenis van hun dochter en te zoeken of er mensen waren die informatie konden geven, maar tevergeefs.

* De vriendinnetjes waren achteraf onbekenden voor de buurtbewoners.

Er zijn inmiddels posters opgehangen van haar, er is een solidariteits mars geweest, de ouders zijn op TV geweest om een appél te doen op de ontvoerder.

In volgende artikelen wordt een beetje meer duidelijk. Deze zijn van vandaag:
http://www.24horasnewspaper.com/total.p ... 42&link=08
http://www.24horasnewspaper.com/total.p ... 42&link=09
http://www.24horasnewspaper.com/total.p ... 42&link=10

Belangrijkste punten:
* Ze zou in Portugal kunnen zijn. De brug die over de rivier gaat die de grens vormt is verder niet afgezet geweest, er zijn geen speciale grenscontroles geweest en de weg naar Portugal is de makkelijkste om uit zicht van de Spaanse politie te blijven.
* De familie denkt dat ze door de twee meisje gelokt is naar een plek (bij het park) waar ze gegrepen is. Dit vooral omdat niemand de wat oudere meisjes waar ze mee was, kende.
* De hele familie, tantes, ooms, opa's en oma's wonen in dezelfde buurt en ze ging daar regelmatig alleen heen. Het is niet waarschijnlijk dat ze verdwaald is. Dit is ook de reden dat ze niet ongerust werden toen ze niet meteen thuis kwam. Ze dachten eerst dat ze wellicht bij familie was.
* De vader hoopt op een goede afloop. Ze hebben de ontvoerder gesmeekt het kind terug te brengen naar de wijk of de politie.
* Het was 16.30 toen ze van huis vertrok en het was koud en nat weer. Ze droeg een roze truitje en een spijkerrokje met daaronder een witte mailliot.
Om 19.00 is navraag gedaan door de moeder of ze bij familie was en dat bleek dus niet zo.
* De ouders hebben die avond nog verklaringen afgelegd en zijn de volgende ochtend officieel verhoord.
* De Portugese politie zoekt zorgvuldig in de Algarve. Er bestaat een afspraak die voor samenwerking tussen de politie van de buurlanden zorgt.
* Er zijn wat verdachten, maar niet 1 formeel.

Voor die de links niet kunnen openen, hier een foto van het meisje:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 17-01-08 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Re: Vijf jarig Spaans zigeunermeisje vermist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:12

ik stuur het verhaal even door naar vriend wiens buren de zomer in Algarve zitten!
wat erg zeg zoiets!!!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:25

Je links doen het bij mij niet @Lusitana.
Het is inderdaad verschrikkelijk, maar of het nu echt te maken heeft met de Mc Cains kwestie dat betwijfel ik.
Zie het hier iedere dag op tv word er bijna depressief van Verdrietig .
Na de Mc Cains en een vermist jongetje in Malaga nu ook Mari Luz.
Blijkt dat we in een wereld leven waar je je kinderen geen minuut alleen kan laten.
Persoonlijk vind ik 5 jaar te jong om alleen naar de winkel te laten gaan zeker omdat er in het dorp ook verschillende bouwwerkzaamheden bezig zijn waar zo´n klein kind ook gevaar loopt.
Neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind hopelijk worden deze kinderen allemaal snel en gezond gevonden.
Ookal vrees ik het ergste Huilen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:36

Als de links het niet doen, heb je geen Adobe Reader in je computer geinstalleerd, waar ze mee openen.

Het is een zigeuner meisje in een zigeunerbuurt. Ze kennen elkaar allemaal, de meesten in de buurt zijn familie van haar en ze is dus redelijk veilig. De winkel was 100 meter verderop.
Ik zou trouwens zelf ook een vijfjarig meisje denk ik niet er alleen op uitsturen, maar ze deed het dagelijks, alleen snoep of chips kopen. (Daaruit blijkt wel maar weer hoe gevaarlijk het is als je voorspelbaar wordt)

In zigeunerkringen groeien ze natuurlijk wel wat sneller op. Trouwen rond hun twaalfde (en eerste kind krijgen) is ook normaal. Vaak worden ze uitgehuwelijkt aan een oudere man.
Wat ik zeggen wil, is dat zo'n kind van vijf zelfstandiger is dan een gemiddeld "blank" kind. Misschien is ze wel bijna zes...

Het is wel een goed discussiepunt:
Wat is de minimum leeftijd om een kind er op uit te sturen naar een winkel in de straat? Wanneer is het wél veilig? Ik denk dat het NOOIT 100% veilig is. (Zie jongens en meisjes van ouder dan 12 die nog gewoon ontvoerd worden op klaarlichte dag)

Voor de volledigheid: haar complete naam is Mari Luz CORTEZ

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:06

Idd die heb ik niet geinstaleerd maar eerlijk gezegt hoef ik het ook niet te zien want ik zie het al de hele dag en word er niet bepaald vrolijk van steeds die huilende moeder en oom te zien.

Daar heb je wel gelijk in dat ze sneller volwassen zijn en buitendat is het voor mij inderdaad een wereld die ik niet goed ken.
Het enige wat ik hier in het dorp zie onder de zigeuners is dat ze nooit alleen zijn.
Altijd minimaal met zijn tweeén maar meestal met de hele familie.
Daarom juist onder de zigeuners vind ik het raar dat deze familie het kind alleen snoepjes liet halen en idd regelmatig.
Vaak zijn ze tenmiste wat ik hier zie enorm trots op hun dochters en laten ze ze echt niet alleen, of staan op een hoek om in te grijpen als iemand ze ook maar aanspreekt of gedag zegt.

Je hebt gelijk dat leeftijd niet uitmaakt, weet nog dat mijn zoon ook 5 was en vroeg om alleen naar de winkel te gaan.
Had gezegt dat het goed was maar ben stiekum achter hem aangelopen en heb hem in de gaten gehouden.
Hij was zo trots dat hij alleen een boodschap had gedaan.
Toevallig twee weken geleden was er ook in spanje een meisje (Engels)van 15 vermist is nu even een beetje uit de picture door Mari Luz maar blijf erbij dat leeftijd inderdaad niet uitmaakt.
Hellaas leven we in een achterlijke maatschappij tegenwoordig, hoewel het vroeger ook gebeurde maar lazen we of wisten we minder.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:43

Jemig, dat is niet niks. Het is altijd maar de vraag wat er met het arme kind is gebeurd...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 12:25

Het lijkt erop dat ze is ontvoerd door iemand die de familie kent.

Citaat:
“De sterkste mogelijkheid die wordt nagegaan is dat het meisje door iemand is meegenomen die ze kende en uit vrije wil een auto is ingegaan", zegt José Maria Tocornal, hoofdinspecteur van Polícia Nacional van Huelva. Deze verantweoordelijke zegt dat het een "zeer gevoelige" zaak betreft en dat alle informatie over mogelijke verdachten "het onderzoek in gevaar kan brengen".

Een getuige dacht haar in een bus te heben gezien, maar dat is al aan de kant gezet, het betrof een vrouw met haar eigen kind.

Kate McCann heeft de ouders gebeld. Metode3 wil uitzoeken of er connecties bestaan tussen de zaken, maar dat is al aan de kant gecshoven, inclusief door de ouders van Mari.

Er is eerder een meisje (van 12) in Huelva verdwenen. Deze was verkracht en vermoord teruggevonden en slachtoffer van een man met psychische problemen, die is op gepakt.

Verder is er in Malaga dus dat 15 jarige Britse meisje verdwenen, men denkt dat er liefdesmotieven zijn. Ja, op die leeftijd lopen ze gewoon weg met het vriendje wat ze niet mogen hebben van de ouders....

Mari's ouders wonen in een probleemwijk die bekend staat om drugshandel.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:04

Ik volg het eerlijk gezegt niet meer zo Bloos . Maar had idd twee dagen geleden ook iets gehoord over evt bekende van de familie.

Bij het 15 jarige Britse meisje had ik inderdaad ook het idee dat er zoiets aan de hand was. Pubers lopen zo weg als iets thuis niet bevalt of liefdesmotieven zijn.
Wat ik niet begrijp is dat binnen 2 dagen 300 man politie met honden enz op zoek zijn gegaan naar Amy.

Oke aan de ene kant is het wel goed maar denk toch dat ze zich beter goed kunnen concentreren op andere zaken zoals bv de McCann.
Deze zaak is echt heel onduidelijk en na bijna een jaar nogsteeds vraagstukken.

Misschien denk ik ook wel te makkelijk erover, moet er niet als ouder aan denken dat je kind vermist word en welke leeftijd dan ook.
Ieder kind heeft het recht om gezocht te worden maar de verschillen lijken mij iets te groot.
Misschien weet jij het Lusitana maar volgens mij zijn er bij Mari-Luz niet 300 man op pad gestuurt, zover ik weet alleen de buurtbewoners en misschien een enkele Guardia Civil.
Dit is dus best discriminatie.
Excusses als ik er naast zit, nogmaals ben de laatste dagen niet echt meer op de hoogte.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 15:36

Er is een groep van een man of 100 erop uitgeweest. Zie eerste post
Citaat:
In het terrein zijn verschillende teams van de Guardia Civil, van de Nationale Politie en de lokale politie naast tientallen burgers uit de buurt en teams van de brandweer. “Er was een enorme bereidwilligheid om een teken van Mari Luz, van origine zigeunerin, te vinden. Er zijn ongeveer 100 personen betrokken bij de operatie”, refereerde aan de 24horas een bron bij de Nationale Politie van Huelva. Er waren zelfs agenten bij die hun vrije dag hadden die besloten mee te doen, zonder dat het hen gevraagd was.

Maar voor Britten lopen ze zich wel uit de naad, idd, terwijl daar dus 3 kinderen per dag verdwijnen. Denk niet dat daar 3x daags 300 man op de been is....En dan achteraf commentaar.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:37

Oeps sorry dat had je dus al vermeld.
Toch wel raar idd dat ze voor buitenlanders meer manschappen uit laten rukken dan voor hun eigen volk.
Zal wel een politieke achtergrond hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 12:38

De bouw in de buurt is nagezocht en men heeft het water wat in de kelder daarvan stond weggepompt.
Ook wordt al het huisvuil uit Huelva geinspecteerd.

Politie honden kunnen het spoor maar tot een bepaald punt volgen. Men gaat er van uit dat ze daar in een auto is gestapt. De familie gaat uit van een wraakactie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 12:32

Een buur heeft een nummerplaat van een busje dat dagen voor de verdwijning van het miesje in de wijk circuleerde genoteerd omdat het vreemd voorkwam.

Het fonds dat de ouders van het meisje opgericht hebben is gevuld met....400 euro.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:38

tis toch wat

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:44

ook aL zo'n vreemde zaak.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 13:04

Niets vreemds aan. Kind is gelokt door andere kinderen en in een auto gestapt. Dit komt vrij regelmatig voor helaas overal ter wereld.

Er is verder geen enkele vergelijking met de zaak MCann als je daar aan denkt.
Citaat:
Telkens als er een opvolging van wrede acties is, of het nu moorden, ontvoeringen, terroristische aanvallen zijn, is het eerste wat het geheugen van gezond verstand doet, samenhang zoeken en analogiën verwerken via algemene oordelen om tot een soort van oplossing te komen. Wanneer deze feiten een sterke impact hebben op de gemeenschap wordt er nog meer gehangen aan overtuiging. Het is dus niet vreemd dat, na de verdwijning van Mari luz er ineens identificatie met de zaak Maddie ontstaat en dat men tot een gemakkelijk idee komt dat ze met elkaar te maken hebben, dat ze beiden slachtoffer zijn van een pedofiel.

Maar er zijn geen overeenkomsten. Buiten dat het redelijk vlak na elkaar gebeurd is, zijn de zaken absoluut verschillend. Om te beginnen de ruimtes waar het plaatsvond. Maddie verdween uit de kamer waar ze sliep, naast de tweeling, in een onderdak, vakantie nog wel, van de ouders.
Mari Luz verdween van een openbare ruimte. De tijd is ook anders. Het engelse meisje verdween 'savonds, het spaanse overdag. Er is ook een verschil in oord. Mari Luz verdween van een straat in de wijk - die de zone in Huelva kent, weet dat we het hebben over een arme gemeenschap, armoedige huizen of eenvouding van opzet, bewoond door mensen die het economisch moeilijk hebben, waar de straat belangrijk is. Spelen op straat in Torrejon is sociaal normaal, er zijn contacten met buren de intersociale contacten zijn duidelijk aanwezig. Het is normaal dat een moeder een kind op boodschappen uitstuurt. In dat opzicht kun je niet zeggen dat de ouders van Mari Luz haar in de steek gelaten hebben. Die ruimte is het territorium van de gemeenschap. Maddie en de tweeling werden door de ouders in de steek gelaten, in een vreemd land, in een huis met kwaliteit, maar omdat ze er zo kort verbleven, vreemd voor de kinderen. Ze zetten zich op een zuipen terwijl de kinderen in de steek gelaten werden. Maar in een veilige ruimte, gecontroleerd, zonder ruimte om als ontvoerder natuurlijk te kunnen bewegen. De openbare ruimte is bij uitstek de plek waar ontvoeringen plaatsvinden. Op straat, grote ruimtes, stranden, of concentraties van mensne in de open lucht. De privé ruimte, van het huis, is het territorium van de liefde , het geweld, tederheid en dood. Maar het verschil blijft hier niet bij. De ouders van Mari Luz spraken meteen met de autoriteiten. De politie wist pas veel later dan de Britse diplomaten en Sky News van Maddie. De ouders van Mari Luz stellen zich bloot, met hun leed en kwelling, aan de politie en de gemeenschap. De ouders van Maddie volgen het pad van emotionele oproepen, maar zonder samenhangende verklaringen over wat er gebeurd is. Ze brachten een helper die de pers vertelt wat ze willen horen, maar zij zelf, toen het tijd was, weigerden te spreken en vertrokken. Het georganiseerde web wilde nooit spreken over details van de zaak. Ze kozen voor het beledigen van de PJ en het land dat ze herbergde.

De waarheid, de trieste waarheid is, dat er twee kinderen zijn verdwenen. Een is, bijna zeker, dood. De andere hopen de autoriteiten haar nog levend te vinden. Helaas zijn het niet de eerste en zullen het niet de laatste zaken zijn. Het zijn zaken uit ons leven. Helaas.

Francisco Moita Flores, Professor universitário

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:07

Ik had begrepen dat de vader van het meisje al vermoedde dat familie haar had meegenomen en dat ze in Portugal zou zitten. (Zijn zigeuners)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 20:22

Ja, het zijn zigeuners en ze gaan uit van een wraakactie van bekenden, ze hebben ook een vermoeden wie. In elk geval loopt het onderzoek redelijk en heeft men goede hoop haar snel terug te vinden.
Ze hebben Portugal genoemd omdat het de snelste weg is om buiten het zicht van politie te blijven, maar dat is gestoeld op vermoedens. De ouders hebben ook geuit dat ze bij wijze van spreken 20 meter van huis kan zitten.

Lusitana

Vijf jarig Spaans zigeunermeisje vermist. UPDATE dood gevond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 20:05

Haar lichaam is inmiddels in een haven gevonden. Ze heeft een groot hoodletsel dat d edood waarschijnlijk veroorzaakt heeft (ingeslagen schedel), maar er is vandaag autopsie gedaan (zal even zoeken of er al resultaat bekend is). Ze was in verre staat van ontbinding, heeft lang in het water gelegen, droeg de kleding waarin ze verdwenen is.
De ouders verdenken nog steeds een man uit de buurt, eeen pedofiel die onder andere zijn eigen dochter misbruikt heeft. Betreffende man ontkent.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:08

hoorde idd vandaag ook op het nieuws dat het meisje terecht is maar helaas niet levend...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:14

T arme kind...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:04

Hoorde het gisteren op het nieuws Verdrietig .
Heel triest allemaal!
Toch blijf ik hopen dat ze de dader ooit vinden en zijn verdiende straf zal krijgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:13

arm meiske toch... Verdrietig

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:24

heb het hier ook net gelezen. is echt verschrikklijk

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 21:33

morgen is de uistalg van de autopsie bekend. De ouders hebebn al aangegeven een tweede autopsie te wille, om alles uit te sluiten. Beetje apart, lijkt erop dat ze wat geld uit moeten geven van het fonds ofzo? In elk geval kan ze daarna dan pas begraven worden. Er zijn drie dagen rouw verkondigd.

Door een bizar toeval (of niet) is jaren gelden op dezelfde plek een verdwenen twaalf jarig (meen ik, kan het artikel niet meer terugvinden die het noemt) kind boven komen drijven...

De school waar ze leerling was gaat een eerbewijs voorbereiden dat deze week plaats gaat vinden.
De ouders krijgen ontzettend veel steun van de plaatselijke bevolking en instanties en worden door psychologen begeleid.

Heel Huelva treurt mee.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 17:04

Het is duidelijk dat ze vrij snel na de verdwijning vermoord is. Omdat ze in verre staat van ontbinding was is het tijdstip niet helemaal secuur vast te stellen, maar ze zeggen dat ze binnen 48 uur de dood gevondne heeft.
Ze weten ook dat ze dood was voordat ze in het water is gegooid. De wonden die ze vertoonden hoeven niet de doodsoorzaak te zijn, het lijkt erop dat door verstikking is omgebracht, maar niet gewurgd (dus eerder een kussen op har gezicht).
Het is niet waarschijnlijk dat ze sexueel gebruikt is, daar ze alle kleding nog aan had waarin ze verdwenen was.
De tweede autopsie wordt idd betaald door de ouders en wordt gedaan door de "crack" die ook twee andere lijken van vermiste kinderen heeft gedaan, waarbij de moordenaar van de een (van het lichaam dat op dezelfde plek is gevonden) idd gepakt is (die zit nog vast) omdat er weefsel onder een nagel gevonden was.