Doden Uruzgan door eigen vuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariss

Doden Uruzgan door eigen vuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 16:47

Citaat:
Doden Oeroezgan door eigen vuur

AMSTERDAM - In Uruzgan zijn zaterdagavond twee Nederlandse militairen gesneuveld. Dat gebeurde hoogstwaarschijnlijk door vuur van eigen troepen, maakte commandant der strijdkrachten Dick Berlijn zondagavond bekend.

Ook twee Afghanen die aan Nederlandse zijde meevochten, zijn door eigen vuur omgekomen. Een derde Nederlandse soldaat raakte op dezelfde avond bij gevechten met de Taliban zodanig gewond dat zijn beide benen moesten worden geamputeerd.
Volgens Berlijn zijn de slachtoffers per ongeluk beschoten als gevolg van de duisternis, het slechte weer en een onoverzichtelijke situatie. Luchtsteun was daardoor niet altijd mogelijk.
De Koninklijke Marechaussee onderzoekt in opdracht van het Openbaar Ministerie de gang van zaken. Berlijn stelt ook een eigen onderzoek in.
De gesneuvelde Nederlanders zijn de 20-jarige soldaat eerste klas Wesley Schol en de 22-jarige korporaal Aldert Poortema. Zij waren afkomstig van het 44e pantserinfanteriebataljon uit Havelte. De gewonde militair, de 20-jarige Marc van de Kuilen, maakt deel uit van het 12e infanteriebataljon in Arnhem.
Premier Jan Peter Balkenende, vicepremier Wouter Bos en minister Eimert van Middelkoop van Defensie toonden zich zondag geschokt door het tragische nieuws. Zij deden dat voor bekend was geworden dat de militairen het slachtoffer waren geworden van eigen vuur.
Het was de eerste keer dat twee Nederlanders op dezelfde dag omkwamen. In totaal hebben in Uruzgan nu veertien Nederlandse militairen het leven verloren bij vijandelijkheden.
Van Middelkoop zei dat de trieste gebeurtenissen „de vastbeslotenheid versterken om het doel van de missie te blijven najagen”. Net als Balkenende en Bos sprak hij zijn medeleven uit met de nabestaanden van de slachtoffers. De premier noemde de missie in Uruzgan „risicovol en moeilijk”. De slachtoffers „verdienen het grootste respect voor hun inzet en moed”.
De Nederlanders sneuvelden tijdens een verkenningsmissie in de buurt van het plaatsje Deh Rawod. Deze omgeving wordt al geruime tijd geteisterd door de Taliban, waardoor veel mensen op de vlucht zijn geslagen. Inzet van de Nederlandse troepen is de inwoners te laten terugkeren naar hun huizen en akkers.
Van Middelkoop heeft in november twee extra peletons naar het gebied gestuurd. Die zullen daar voorlopig blijven, zei hij. De minister bezocht het Nederlandse kamp bij Deh Rawod onlangs zelf nog.
Generaal Berlijn sprak zondagavond, toen hij bekendmaakte dat de gesneuvelde en gewonde militairen het slachtoffer zijn geworden van eigen vuur, van „verschrikkelijke berichten”. „Ze hebben op ons allen een diepe indruk gemaakt”, zei hij. Een diepgaand onderzoek moet uitwijzen wat er precies is gebeurd. Van Middelkoop zal maandag de Tweede Kamer inlichten.
Gouverneur Asadullah Hamdam van de provincie Uruzgan heeft zondag vanuit Kabul zijn condoleances overgebracht aan de familie van de gesneuvelde Nederlanders. Het ministerie van Defensie heeft op zijn website een condoleanceregister geopend voor de slachtoffers. Op de Johannes Postkazerne in Havelte is de vlag halfstok gehangen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3021 ... tml?p=13,1
14 soldaten gestorven voor vrede, mogen ze in vrede rusten.

Waar gaat dit heen, vraag ik me af als ik dit bericht in de krant zie staan, en de vorigen.
Levert de missie genoeg op voor wat er voor is moeten geven?

Sterkte aan de families, vrienden en iedereen die om ze gaf.

Limanade

Re: Doden Uruzgan door eigen vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:05

ja heel erg natuurlijk maar is wel een beetje risico van t vak om het maar even zo te zeggen ..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:36

LimaGentle schreef:
ja heel erg natuurlijk maar is wel een beetje risico van t vak om het maar even zo te zeggen ..

vind dit niet echt fijn overkomen,
tuurlijk is er risico, maar vind dit beetje cru gezegd.

vind het echt weer vreselijk, weer 2..
wens alle familie, vriendin, en kennissen/vrienden ontzettend veel sterkte.
ook voor diegene die beide benen moet missen.
echt vreselijk.

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:12

Vreselijk!
De vriend van mijn schoonzus zit er ook, is ook 20!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:14

ja mijn vriend is ook militair. moet in februari voor 3 en een halve week naar america. voor oefening. gelukkig staat hij nog niet op de planning voor afganistan

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:18

vreselijk echt vreselijk! en dan in het vooruitzicht dat er begin Feb. weer mannen vertrekken naar afganistan...waaronder een vriend van mij.

Ik wens alle betrokken heel veel sterkte met dit verlies! en tuurlijk kiezen ze voor dit vak maar ze kiezen niet voor de dood.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:18

Het nichtje van me vriend en haar vriend is net 1 maand terug uit die plaats/kamp waar het gebeurd is. Iedere keer als we zoiets zagen op tv dan schrokken we ons kapot. Maar ik blijf er ook bij dat dit een risico van het vak is die jongens weten allemaal waar ze aan beginnen als ze ervoor tekenen op bij het leger te gaan. Ook worden ze voldoende opgelijd om te snappen dat op uitzendig gaan niet zonder risico is. Ook krijgen ze een dikke som met geld als ze klaar zijn met hun uitzending.

Maar het is natuurlijk vreselijk voor de familie enz die er niet voor kiezen dat hun familielid op uitzending gaat.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:19

vind het heel erg, vooral omdat het door eigen vuur is.
tuurlijk is dit het risico van het vak, maar dat maakt het niet minder erg, zeker voor familie, vrienden, etc.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:09

Ik vind het ook triest, maar die jongens die daar heen gaan weten wat de risico's zijn. Ik ken zelf ook iemand die al is geweest en hij zal zo weer terugwillen. Uiteraard wil hij niet dood en vind hij het ook niet leuk als hij afscheid moet nemen van zijn familie voor zijn vertrek, maar hij weet dat dit de risico's zijn.
Maar het is gewoon triest dat zoiets gebeurd. Van mij mag heel die oorlog een einde komen, laat die landen het lekker zelf uitzoeken. Het kost onschuldige levens en ook nog eens een flinke smak geld, die Nederland beter aan de armen kan uitgeven in ons land.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:11

ninja2 schreef:
Ook krijgen ze een dikke som met geld als ze klaar zijn met hun uitzending.

Mag ik vragen waar jij deze onzin vandaan haalt?

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:31

MissJ schreef:
ninja2 schreef:

Mag ik vragen waar jij deze onzin vandaan haalt?

Nou omdat die vriend van mijn vriend zijn nichtje dit heeft verteld misschien...... hij is zelf op uitzending geweest dus ik denk wel dat hij weet waar die het over heeft.

Ik geloof dat ze hun maandsalarissen dubbel krijgen of zoiets.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:11

ninja2 schreef:
Nou omdat die vriend van mijn vriend zijn nichtje dit heeft verteld misschien...... hij is zelf op uitzending geweest dus ik denk wel dat hij weet waar die het over heeft.

Ik geloof dat ze hun maandsalarissen dubbel krijgen of zoiets.

De vriend van jouw vriend zijn nichtje? Haha!
Er is absoluut geen sprake van een dubbel maandsalaris.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:15

Ze krijgen wel flink wat geld, maar dat komt ook door het gevarengeld wat ze krijgen.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:44

LiNdA1986 schreef:
Ze krijgen wel flink wat geld, maar dat komt ook door het gevarengeld wat ze krijgen.

ninja2 schreef:

Ja daarom zijn wij inmiddels ook al dik miljonair! Je wilt niet weten wat we krijgen op oefeningen en uitzendingen. Slaat nergens op natuurlijk..

Slapen Sorry hoor maar vind het een beetje cru, het klopt dat we wat extra krijgen. Zoveel is dat absoluut niet, ga hier niet neerzetten wat het is. Maar je hoeft er niet om bij defensie te gaan.
Het komt er een beetje op neer dat je zegt; Ze krijgen veel geld dus moeten niet zeuren. Ze weten waar ze voor tekenen.
We zetten anders wel ons leven op het spel en een mensenleven kun je niet in geld uitdrukken.

Toevallig was een van bovenstaande omgekomen militairen een goede bekende van mij. Fijn dat er hier dan zo cru over gesproken wordt. Helpt echt mee Ja

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:54

Wendely, mensen die niet in ons schuitje zitten, weten gewoon niet beter.

Die denken dat ze honderd duizende euro's krijgen (wat dus niet waar is)

en dan de opmerking: ze hebben ervoor getekend. Tuurlijk hebben ze getekend om ons land te beschermen, maar afganistan zou een opbouw missie worden. vind het wel l#llig dat het behoorlijk anders uitpakt.

Daarbij denk ff na dat er mensen zijn die deze jongens kennen/kende. Je eigen mening geven, ok, maar doe het dan een beetje op een subtiele manier

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:57

Verschrikkelijk.. Ik ''kende'' de vriendin van Aldert Poortema wel. Verschrikkelijk dat ze door eigen vuur zijn omgekomen.
En ze krijgen wel wat geld, maar echt geen duizenden euro's.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:00

Ja, vreselijk..... Mijn ex (inmiddels goede vriend) heeft er al twee keer gezeten en moet waarschijnlijk binnenkort weer. Ik vind het eng, het wordt steeds erger en gevaarlijker. En dat van die bakken met geld, zet dat maar uit je hoofd..... Ik houdt mijn hart vast voor alle militairen die er nu zitten en degenen die er nog heen moeten.....

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:08

MissyTara schreef:
Ja, vreselijk..... Mijn ex (inmiddels goede vriend) heeft er al twee keer gezeten en moet waarschijnlijk binnenkort weer. Ik vind het eng, het wordt steeds erger en gevaarlijker. En dat van die bakken met geld, zet dat maar uit je hoofd..... Ik houdt mijn hart vast voor alle militairen die er nu zitten en degenen die er nog heen moeten.....

Dan is dat waarschijnlijk eigen keus van je ex, ze moeten namelijk twee keer verplicht heen. Daarna mag je weigeren. Maar daarom niet minder erg/ eng voor jou natuurlijk

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:12

ja, mijn ex heeft een keer in Manas gezeten (Kirgizie) dus niet in Uruzgan. De laatste keer wel....

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:24

*gevonden*
geld weegt niet op tegen het gemis van de jongens en meiden die er zitten! en al helemaal niet als ze nooit meer thuis komen!!!
brrr kippenvel!
Hoop zo dat mijn vriend veilig thuis komt...