Mijn visie op het Journaal..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Mijn visie op het Journaal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 21:41

...wat wordt je daar depressief van. Geen wonder dat er zoveel mensen depri zijn en er zoveel geweld is.

Vanavond bij mijn ouders gegeten en die kijken altijd het nieuws op ned 2. Nu ben ik daar de laatste 2 weken vaker geweest dan normaal dus ook 2x zoveel ellende gezien op die beeldbuis. Nieuws op ned 2 duurt nl 3x langer en is veel uitgebreider dan het nieuws op de 4 wat ik altijd kijk. Dus op ned 2 meer doden en bloed ,werkelijk alles krijg je te zien. Lijken van jong en oud, verbrande lichamen , mensen onder het bloed, massa graven en als je mazzel hebt nog een live beeld van een aanslag waarbij 20 doden vallen OK dan! .
Het blijft dan ook niet bij een fragment maar vandaag werden we maar liefst 3x getracteerd op van die bloedige fragmenten en dan ook nog in 3 verschillende landen!

En dan gaan ze in Den Haag aan bepaalde films een leeftijds categorie hangen omdat er te veel geweld inzit waar onze jongeren niet tegen kunnen Slapen .
Alsof een kind van 16 om 18.00 uur al in bed ligt? Want ik heb het over het Journaal van 18.00 uur.

Voor de volwassenen wordt het nog eens lekker aangedikt met een big smilende nieuws lezer die verkondigt dat alles nog eens duurder wordt ...."FORS duurder" komt er uit zijn mond.
Ik had het vandaag zelf al gespot bij de benzine pomp...gelukkig was het de auto van de baas waar dat vloeibare goud in ging. Tong uitsteken

Kortom wat is er nog leuk aan het nieuws?Morgen ben ik gewoon weer thuis...kijk ik die 10 minuten ellende maar weer op de 4...dat houd ik nog net vol en blijf ik toch nog een beetje op de hoogte wat er gebeurd in deze (soms) zeer ellendige en geweldadige wereld.

Slapen Slapen Slapen

LiNdA1986

Re: Mijn visie op het Journaal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:45

Tja, nu ik er zo over nadenk heb je wel gelijk!
Het nieuws geeft 9 van de 10 keer alleen maar berichten over ellende.
Maar goed, ik denk dat als het alleen over goede dingen zal gaan er niet veel mensen zouden kijken.

Ikzelf kijk niet echt veel nieuws, lees het meestal op internet, maar soms denk ik dan ook weleens van: waar gaat het heen met deze wereld.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:45

Mijn moeder kijkt 5x per dag het journaal, ook die half uur durende oliebol... Ik vind het verschrikkelijk. Word er inderdaad alleen maar depri van. Ik kijk meestal het jeugdjournaal: weet je toch wat er gebeurt, maar komen er ook vrolijke dingen langs Clown

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:48

Over ellende moet je niet zeuren, je kunt er beter iets aan doen, maar dat is maar mijn mening Bloos

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:00

welcome to the real world...

je ogen sluiten en net doen alsof het er niet is, wat je niet ziet, raakt je ook niet.. met die mentaliteit zal er nooit wat veranderen, en het vergelijken met geweld in films? sorry.. maar dat vind ik echt kortzichtig, dát kunnen ze nl beperken en kiezen waar ze mensen aan bloot stellen, met de realiteit gaat dat helaas niet, of wil je op het nieuws alleen maar zien wie met wie getrouwd is, wie er een kindje heeft gekregen, hoe gelukkig de rijken zijn, hoe gezellig de welkom terug feestjes voor de millitairen zijn? helaas meid, we leven niet in LaLaLa land, wat je ziet is wat er is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:13

Citaat:
Kortom wat is er nog leuk aan het nieuws?

Je kijkt het nieuws meestal ook niet omdat het leuk is, maar om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de rest van de wereld.
Tja, en op veel plaatsen is dat pure ellende.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:36

Dat is waarom ik geen journaal kijk, ik word er echt depressief van. Ik snap echt niet waarom er oorlog is. Vreselijk.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:38

MoonChloe schreef:
Dat is waarom ik geen journaal kijk, ik word er echt depressief van. Ik snap echt niet waarom er oorlog is. Vreselijk.

En als je niet naar het journaal kijkt, blijf je 'dom', en zal je nooit begrijpen waarom er oorlog is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:39

Als je toch het nieuws wilt volgen maar niet alle ellende tot in de details wilt zien, kijk dan naar het Jeugdjournaal. Knipoog

Ik volg zelf het nieuws overigens via internet, ik kijk vrijwel geen tv.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:59

Anoeska schreef:
MoonChloe schreef:

En als je niet naar het journaal kijkt, blijf je 'dom', en zal je nooit begrijpen waarom er oorlog is.

Ik weet wel waar ze ruzie over maken. Maar ik denk; is het wel zinvol om daarvoor oorlog te beginnen, kunnen ze niet praten ofzo.
Ik heb gewoon zo'n hekel aan oorlog, mensen die sterven, honger lijden etc. Dat kan ook anders Knipoog

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:03

Daarom kijk ik het liefst hart van nederland. Komen af en toe wel echt van die onderwerpen voorbij waarvan je denkt is dit nou nieuws. Maar over het algemeen is het allemaal wat luchtiger en komen er ook nog wat vrolijke dingen voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:13

Ik kijk bijna nooit journaal, om die reden die jij aangeeft. Ik word er ook niet vrolijk van en imo kunnen ze het nieuws met een stuk minder bloed en lijken laten zien Nagelbijten / Gniffelen

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:08

Het journaal volg ik niet steevast, maar ik kijk het toch wel een paar keer per week.
Maar wat ik en mijn moeder wel constateerden vorige week, is dat men er blijkbaar veel minder moeite mee heeft om lugubere beelden te voorkomen.
Vroeger werd altijd gewaarschuwd als ze deze lieten zien, maar nu niet meer hoor. Dus ik kijk gewoon verder, maar toen ik sommige beelden zag was mijn maag aan het koppeltje duikelen... hadden ze wel even mogen melden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:27

Anoeska schreef:

En zelfs dat vertellen ze niet in het journaal, dat zo'n pipo in de VS bedacht heeft dat Saddam Hussein weg moest om het klusje van zijn vader af te maken. Dat hij ons vanalles voorgelogen heeft om toch zijn oorlog maar te rechtvaardigen!
Je kunt niet echt zeggen dat de situatie in Irak verbeterd is sinds de amerikaanse inval. Dictators mogen allemaal weg van mij, mensen mogen allemaal in vrijheid leven maar respecteer elkaar dan ook, ook als iemand een ander geloof heeft. De manier van Bush heeft niet gewerkt iig.

Verder vind ik dat er steeds meer stemmingmakerij is in de journaals, vragen die gesteld worden zijn erg insinuerend, journalisten leggen vaak het antwoord al in de mond van de geinterviewde en blijven daarbij ook als de geinterviewde iets anders zegt. Geen wonder dat veel mensen al niet meer willen antwoorden, wat weer koren op de molen is van interviewers die dan onterecht hun gewilde antwoord als bevestigd zien. Wat dat betreft kan ik het journaal (van welke omroep dan ook) niet meer serieus nemen, ik vind dat ze op het niveau van de roddeljournalistiek zijn terecht gekomen.

En nu met de amerikaanse voorverkiezingen, wat interesseert mij dat nou, leuk als het er over hebben, maar 10 minuten?!! Net of er verder geen nieuws is, ik ben meer geinteresseerd in wat er in europa gebeurt.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:32

Tja waar moet het nieuws dan over gaan berichten Haha! Er is heel veel leuk nieuws, maar dat is niet interessant Knipoog

Wat een aanrader is, dat is het boekje van Joris Luyendijk 'Het zijn net mensen, beelden uit het Midden Oosten' Daar laat hij zien hoe eenzijdig de berichtgeving vanuit het MO is en hoe wij eigenlijk voor gek worden gezet.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:30

ja idd, dat boekje is echt een aanrader Ja Uberhaupt zijn er goede boeken over de rol van de media als actor, als actieve schepper van het nieuws en welke processen daarbij een rol spelen. Het zou goed zijn als meer mensen zich bewust zouden worden van het feit dat nieuws niet een objectieve informatievoorziening is, maar een product, gemaakt vanuit een bepaalde visie. Om het nieuws te kunnen duiden moet je weten dat het NRC een heel ander uitgangspunt heeft als de Telegraaf, mikt op een andere doelgroep. Moet je weten welke belangen er spelen (erg van belang in de berichtgeving over bv de Irak-oorlog) en gevoelig zijn voor de retoriek die er gebruikt wordt en het resultaat dat daarmee bereikt wordt. Maargoed, dat is voor veel mensen niet weggelegd, en is op zich ook geen ramp, hoewel ik wel een beetje wordt van mensen die de Telegraaf en SBS6 als hun voornaamste bron van algemene kennis nemen Nagelbijten / Gniffelen

Overigens vind ik niet dat al die beelden zo expliciet getoont moeten worden, je hoeft de verscheurde lijken toch niet te zien om te weten dat er een aanslag is geweest en dat vreselijk te vinden? Die beelden stompen alleen maar af en maken dat mensen steeds ongevoeliger worden voor dit soort vreselijkheden. Anderzijds heeft dat voor mijn gevoel een veel te hoog 'ramptoerisme'-gehalte, sensatiezucht.. want ja, daar draait het uiteindelijk om, de kijkcijfers.. en dat heeft dus weer zijn uitwerking op de journalistiek, het sensatiegehalte moet hoog liggen want anders haken de verwende kijkers (met de attentiespanne van een goudvis dankzij ons interactieve leven) af.

Ik moet ook altijd even grinniken bij het ochtendnieuws van RTL4, eerst een heleboel ellende en dan het laatste berichtje :"er is een lama geboren in Artis" Clown

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:39

@ LuvdaTossa: nieuws kan op geen enkele manier objectief zijn, het wordt zo vaak gefilterd door verschillende personen die er elk hun eigen draai aangeven voordat het op tv komt. De waarheid ligt altijd ergens in het midden tussen alle meningen die er zijn over een onderwerp. Het enige wat je kunt doen is je eigen mening vormen door niet alleen het ene nieuws te kijken, maar ook het andere en ook dingen op internet op te zoeken, kranten lezen, enz. Nieuws is nooit feitelijk. Het nieuws duurt maar een half uur en daarin kunnen niet alle visies op nieuws verwoord worden.

Waarom ik het nieuws kijk? Ik blijf graag op de hoogte van de ontwikkelingen in de wereld en het journaal op net 1, 2 of 3 geeft een fijne samenvatting, die ik met een grote korrel zout neem. Ben ik echt in iets geinteresseerd, dan zoek ik wel meer informatie (meestal op het obsessieve af, geen rust totdat ik alles over een onderwerp weet, zal wetenschappelijke achtergrond wel zijn...). Geen nieuws is goed nieuws, toch? Ik heb werkelijk helemaal geen behoefte aan vrolijke verhalen bij het nieuws, daar zijn andere programma's voor. Zoals Hart van Nl, maar noem dat dan geen journaal.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:39

Hee, waarom zit ik nu inene met 'Als ik de baas zou zijn van het journaal' van Kinderen voor Kinderen in mijn hoofd?? Knipoog Clown
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/v ... 5_video.rm

Ik kijk vooral elke dag naar de nieuwspagina's op teletekst om op de hoogte te blijven, mocht er dan iets heel interessants tussen zitten, dan wacht ik op het volgende journaal. Verder staat mijn hoofd de ene keer wel en de andere keer niet naar alle ellende, dus afhankelijk daarvan kijk ik de aflevering uit of niet.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:18

Je vraagt, wat is er nog leuk aan het nieuws?

Nieuws is geen entertain/amuseer programma, dus dat er ook geen leuk nieuws te zien is, is dan ook meer dan normaal.
Nieuws is een bron van informatie, over wat er in de wereld afspeelt, daarvoor is het nieuws ook op TV. Dat men in de wereld zo knettergek zijn geworden door elkaar te gaan vermoorden enz. daar kan de redactie van het nieuws niets aan doen. En je bent ook niet verplicht om naar al dat nieuws te kijken, voordeel van TV is dat je langs programma's heen kunt zappen....

Maar ik vind het inderdaad ook wel raar dat er op films een leeftijdsgrens zit, en niet op het nieuws. Misschien is het een idee dat er ook symbolen van Kijk Wijzer voor het nieuws begint in beeld verschijnen. En als er dan een keer niet bloedige lijken, oorlog en geweld in het nieuws komt, kun je dat gelijk aan de symbolen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:24

Niet alleen het nieuws staat bol van slechte dingen.Maar pak een blad als de Margriet of libelle.Hoe ellendiger het verhaal hoe intresanter naar het schijnt.Mensen die hun kinderen verliezen,mensen met borstkanker allemaal ellende.En natuurlijk betaat dit ook allemaal.

Maar soms denk ik ook wel eens,is er dan helemaal geen leuk nieuws?Of verkoopt dat gewoon niet?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:33

Wat ik nog het ergst vind is dat er 'vroeger' gewaarschuwd werd als er schokkende beelden kwamen (lijken, afgerukte ledematen etc.). Nu is dat niet meer zo en begint er zomaar een item met gruwelijke beelden.