elektronische sigaret uit de handel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

elektronische sigaret uit de handel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 09:49

Nu.nl van 29 december 2007 schreef:
Klink overweegt verbod elektronische sigaret

DEN HAAG - Minister Ab Klink (Volksgezondheid) overweegt de elektronische sigaret uit de handel te laten halen. De zogenoemde Supersmoker wordt door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gezien als een geneesmiddel en het heeft niet de vereiste vergunning om als zodanig verkocht te worden.

Een woordvoerster van Klink bevestigde zaterdag een bericht van het NOS Journaal dat de bewindsman "zeker niet ongevoelig" is voor het advies van de IGZ. Naar verwachting neemt de minister begin januari een besluit.

Ook wil hij in Europees verband afspraken maken over het toelaten van de elektronische sigaret, waarmee rokers wel nicotine binnenkrijgen maar niet meer het schadelijke teer.

Nicotine

De woordvoerster wijst erop dat nicotine een giftige en verslavende stof is voor mensen.

Het is volgens haar niet voor niets dat van producten zoals nicotinepleisters en -kauwgom ook eerst moest worden vastgesteld of deze veilig in gebruik zijn, en daarvoor ook een vergunning aangevraagd moest worden bij het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen.

Waarom krijg ik toch een beetje het gevoel dat de overheid de elektronische sigaret wil verbieden om zich zo van de accijns-inkomsten te verzekeren?

Het zou toch wat zijn...alle rokers aan de elektronische sigaret, dat gáát de overheid een geld kosten... Knipoog

sarabande

Re: elektronische sigaret uit de handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:21

dorothea schreef:
Waarom krijg ik toch een beetje het gevoel dat de overheid de elektronische sigaret wil verbieden om zich zo van de accijns-inkomsten te verzekeren?

Het zou toch wat zijn...alle rokers aan de elektronische sigaret, dat gáát de overheid een geld kosten... Knipoog

De gevolgen van roken kost de overheid veel meer geld, vandaar al dat geld dat ze in voorlichting tegen roken stoppen.
Hier is wat anders aan de hand, de fabrikant heeft de omschrijving van de elektronische sigaret niet duidelijk gemaakt, waardoor het onder de medicijnwet zou kunnen vallen.
Het zou dan jaren duren voor de sigaret goedgekeurd zou worden, dus moet Klink eerst in Europees verband overleggen onder welke catagorie dit nieuwe verschijnsel valt.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 11:26

Het was ook een beetje cynisch bedoeld, hoor!
Neemt niet weg dat de overheid wel heel veel inkomsten uit accijnzen haalt...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:03

en ik was zo mooi van het echte roken af Verdrietig

maar de e-sigaret verbieden dat gaat dus niet lukken hoog uit de ampullen die nicotiene bevatten Knipoog

ik heb gister toen ik het nieuws hoorde toch even ligt in paniek mijn voorraaad ampullen geteld en ik kan gelukkig nog wel een maand e-roken
en ik ga natuurlijk bestellen als een gek Duivel

want waar het ook om gaat en wat de reden ook is voor het verbod ik vertik het om weer gewoon te gaan roken Boos!
neemt nog een flinke hijs van haar e-peuk Sigaar

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:09

Ik ga me bijna gediscrimineerd voelen door de overheid.Rokers mogen dadelijk haast nergens meer roken en betalen zich blauw.
En dan willen ze deze mooie uitvinding ook nog eens gaan verbieden.Waarschijnlijk voor de aczijns.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:10

Ik kan er wel inkomen dat het als een medicijn moet worden gezien, vanwegen de nicotine ergens normaal. De pleisters enzo hebben die weg ook moeten volgen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:44

sarabande schreef:
dorothea schreef:

De gevolgen van roken kost de overheid veel meer geld, vandaar al dat geld dat ze in voorlichting tegen roken stoppen.
Hier is wat anders aan de hand, de fabrikant heeft de omschrijving van de elektronische sigaret niet duidelijk gemaakt, waardoor het onder de medicijnwet zou kunnen vallen.
Het zou dan jaren duren voor de sigaret goedgekeurd zou worden, dus moet Klink eerst in Europees verband overleggen onder welke catagorie dit nieuwe verschijnsel valt.

Aha, toch denk ik niet dat de overheid graag het accijns op sigaretten wilt verliezen.

NovaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:29

marlies85 schreef:
Ik ga me bijna gediscrimineerd voelen door de overheid.Rokers mogen dadelijk haast nergens meer roken en betalen zich blauw.
En dan willen ze deze mooie uitvinding ook nog eens gaan verbieden.Waarschijnlijk voor de aczijns.

Dan stop je maar met roken Clown

Ik vond het ook al een vaag concept, daarnaast is het (misschien indirect) toch weer reclame voor roken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:34

Medicijn???
Wordt je er beter van dan?
Volgens mij niet, het is alleen maar minder schadelijk voor rokers, zouden ze al eerder hebben moeten uitvinden! beetje rare zin sorry
Maar zoals woordvoerster ook al zei, nicotine is ook giftig dus je wordt er echt niet beter van en van juist geneesmiddelen wel. mag ik hopen :D