Benazir Bhutto vermoord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PrietPraat

Benazir Bhutto vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:06

Benazir Bhutto vermoord

De Pakistaanse oppositieleidster Benazir Bhutto is om het leven gekomen bij een bomaanslag tijdens een verkiezingsbijeenkomst. De politie verklaart dat het om een zelfmoordaanslag gaat. Een man zou eerst geschoten hebben op Bhutto, waarna hij zichzelf in de massa heeft opgeblazen. Daarbij kwamen zeker negentien mensen om het leven. Bhutto werd naar een ziekenhuis gebracht, maar overleed daar aan haar verwondingen. De aanslag vond plaats in Rawalpindi, de plaats waar haar vader in 1979 werd opgehangen. President Musharraf sprak het volk toe en kondigde drie dagen van rouw aan.

Ex-premier
Het was niet de eerste aanslag op Bhutto. Enkele maanden geleden was ze al eens betrokken bij een zware aanslag waarbij meer dan honderd doden vielen. Ze was toen net teruggekeerd naar Pakistan. Bhutto wees naar hoge verantwoordelijken die achter de aanslag zouden zitten. Bhutto was de eerste vrouwelijke premier van Pakistan en stond aan het hoofd van de Pakistaanse Volkspartij. Binnen twee weken zijn er parlementsverkiezingen in het land. Haar aanhangers hoopten dat ze dan opnieuw zou worden verkozen als premier. In haar verkiezingscampagne richtte Bhutto haar pijlen op president Musharraf, maar vooral ook op het moslimfundamentalisme in Pakistan.

Crisis
Eerder op de dag was ook de andere oppositieleider Nawaz Sharif al betrokken bij een aanslag. Vier aanhangers werden neergeschoten toen ze een spandoek wilden ophangen. Hoe het nu op politiek gebied verder moet, is nog niet duidelijk. Pakistan lijkt in elk geval af te stevenen op een zware crisis. Een zwaar aangeslagen Sharif beloofde de bevolking alvast om "hun strijd te leiden". Ook de Verenigde Staten en Rusland hebben de aanslag veroordeeld. De Amerikaanse president George Bush noemde het "een laffe daad" en hoopt dat de "schuldigen zullen worden gestraft". De Britse premier Gordon Brown zegt dat Bhutto "vermoord is door lafaarden die bang zijn voor de democratie". "Ze is vermoord door terroristen, maar de terroristen zullen niet winnen", zegt Brown.

Rellen
De bevolking kreeg de raad om binnen te blijven, maar heel wat Pakistanen zijn op straat gekomen om te protesteren. Hier en daar braken rellen uit waartegen de politie hardhandig moest optreden. Betogers bezetten de belangrijkste verkeersas van Peshawar. Verkiezingsborden werden in brand gestoken en er werden slogans gescandeerd tegen president Musharraf. (gb)

bron: www.hln.be

, dan eens iemand die het goed meende . Ik vroeg me al af wnr het eens ging 'lukken'. Het heeft nie telang geduurd :s, 2/3 maanden na haar vrijlating .

AnnemiekvM

Re: Benazir Bhutto vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:07

Ik vind het weer niet te geloven...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:44

Nou ja, goed meende... Bhutto was ook niet echt rechtschapen en had heel wat op haar kerfstok. Desalnietemin, jammer. Daar gaat de mogelijkheid van democratische verkiezingen voor Pakistan.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:46

Vreselijk.Na 3 maanden vrij..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:47

Mijn beste vriend woont in Pakistan, maar zit op dit moment in Mekka vanwege de bedevaartstocht. Volgende week of de week erop komt hij terug.

Pff, ik hou altijd mijn hart vast met al die aanslagen, maar nu zal het hek wel helemaal van de dam zijn Scheve mond Hopelijk gaan er geen grote aanslagen volgen..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:59

Benazir was een belofte voor alle vrouwen in Pakistan. De cultuur is daar over het algemeen niet zo heel vrouwvriendelijk. Ik heb altijd gehoopt dat ze nog eens uit haar huisarrest zu komen en haar politieke rol weer op zou kunnen pakken.
Het bericht dat ze nu er niet meer is heeft mij zeer geschokt. Niet alleen is Benazir vermoord, de democratie in Pakistan is samen met haar vermoord. Voor Pakistan en dan met name de pakistaanse vrouwen en diep diep trieste dag.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:02

Ik vindt het ook niet te geloven. Er zou niet snel een vrouw opstaan die doet wat zij heeft gedaan want door haar vader had zij wel al een bepaalde positie waardoor ze dit kon doen.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:24

Democratisch ja vast, imo was de enigste reden dat zij als vrouw die positie kon hebben omdat ze de dochter ván was. Maar toch vind ik het heel erg jammer dat dit nu gebeurd is, en ik ben heel blij dat ik zelf niet in zo'n land woon. Ik kan het nieteens voorstellen hoe het voor al die vrouwen daar is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:51

En Al-Qaeda heeft de aanslag opge-eist.
Nou, dat wordt dus oorlog Scheve mond

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 13:14

als dat geen burgeroorlog/nieuwe aanslagen veroorzaakt Scheve mond ...

Tschijnt dat er al 5 mensen zijn omgekomen erna door rellen :s

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:58

Jeetje mina, ik heb dit helemaal gemist gisteren. Ik had veel respect voor haar! Hebben ze haar alsnog te pakken gekregen Boos!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:00

je kon er gewoon op wachten

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:52

idd je kon erop wachten helaas.

denk dat Wilders eind volgend jaar ook niet haal met uitspraken

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 16:45

Ze is trouwens vanmiddag al begraven Lachen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:43

Dat klopt. Bij Moslims is het een gebruik om de overledene tijdens het eerstvolgende gebed voor zonsondergang te begraven, maar Bhutto moest natuurlijk eerst naar haar geboortegrond worden gebracht.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:31

Waar gaat de wereld heen. Pim Fortuyn, Theo van Gogh, Benazir Bhutto. Pas op, een mening kan levensbedreigend zijn.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 19:38

Tientallen doden bij geweld in Pakistan
Verspreid over Pakistan zijn zeker 23 mensen om het leven gekomen in een golf van geweld die ontstond na de moord op oppositieleidster Benazir Bhutto. Dit heeft een woordvoerder van de Pakistaanse regering vrijdag bekendgemaakt.

Het leger is vandaag ingezet om de orde te herstellen in steden in Zuid-Pakistan waar na de moord rellen uitbraken. De regering van de provincie Sindh heeft de hulp van het leger ingeroepen om de situatie onder controle te krijgen in de steden Karachi, Hyderabad, Mirpurkhas, Nawab Shah en Gotki, aldus een woordvoerder. (novum/lb)

www.hln.be

Sigaar Bloos!, Eerst waren het er 5, nu al 23 Bloos!.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:39

Karachi Scheve mond

Ik snap dit soort dingen nooit. Er worden altijd onschuldige mensen vermoord. Maar dat is zo in iedere oorlog..

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 02:18

Cayenne schreef:
Mijn beste vriend woont in Pakistan, maar zit op dit moment in Mekka vanwege de bedevaartstocht. Volgende week of de week erop komt hij terug.

Pff, ik hou altijd mijn hart vast met al die aanslagen, maar nu zal het hek wel helemaal van de dam zijn Scheve mond Hopelijk gaan er geen grote aanslagen volgen..

ik wens je alvast heel veel succes.

hopelijk komt hij er heelhuids af daar, met al die aanslagen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:29

Goh ik las het in de krant. Ik vond haar een waardige vrouw. Wat moet zij in angst hebben geleefd.
Vreselijk dat andere onschuldige burgers ook slachtoffer worden.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 19:56

haar 19 jarige zoon neemt de partij over... Ben benieuwd

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:55

Dan zal hij het ook wel niet zo lang volhouden..Je kan daar geen verkeerd woord zeggen of je bent niet meer veilig..Maarja, waar is dat tegenwoordig niet, dat is in Nederland tegenwoordig ook al..'t word steeds gekker...