,,Als ik geen meerderheid haal, dien ik een initiatiefwetsvoorstel in,’’ aldus fractievoorzitter Geert Wilders. Hij streeft naar een ‘Scandinavisch model’, waarin de koningin alleen ceremoniële taken heeft.
Aanleiding voor zijn pleidooi is Beatrix’ kersttoespraak, die volgens Wilders ‘boordevol multiculti-onzin zit’. ,,Nog erger dan wat minister Vogelaar van Integratie altijd roept.’’
De koningin waarschuwt dat ‘grofheid in woord en daad’ verdraagzaamheid aantasten. ,,Discussies ontaarden in verharde verhoudingen. In zo’n sfeer worden mensen al snel als groep over één kam geschoren.’’ Voor Wilders is duidelijk: De koningin heeft het over zijn kritiek op moslims. ,,Laat haar ons gewoon een gelukkige kerst en een mooi 2008 toewensen. Dit soort politieke toespraken ben ik spuugzat.’’
Wilders stoorde zich ook aan een boekje waarin de koningin in de bres springt voor Europa, en de toespraak van prinses Máxima over onze identiteit. ,,Als je daar wat van zegt, hoor je: ze kunnen zich niet verweren. De minister -president is verantwoordelijk, maar hij heeft die uitspraken niet gedaan. Dus laten we het zuiver houden en het staatshoofd uit de regering zetten.’’
bron De Telegraaf
Nu kreeg ik ook een onbehaagelijk gevoel toen ik Trix op TV in een bleke setteing een duidelijk van te voren opgenomen verhaal zag preken.
Terwijl ze gezellig met de hele familie in Argentinie zit, hand in hand met een man die mensen die het niet met hem eens waren uit vliegtuigen liet gooien boven zee.
Trix had het vooral over verdraagzaamheid

Wilders speelt weer prima in op de onderbuikgevoelens die veel mensen bij die koninginnepoppekast krijgen. Hij heeft weer alle aandacht, ik wordt een beetje Wildersmoe eigenlijk.
Hij kan gemakkelijk onverdraagzaam zijn achter zijn haag van peperdure door de belastingbetaler betaalde lijfwachten.