Gepubliceerd op dinsdag 27 februari 2007
Uit de hele wereld zullen belangstellenden zondag richting de in het Betuwse Heteren gelegen sportschool Fitworld reizen. Deze dag wordt de officiële eerste ruimte geopend waar mensen naakt kunnen fitnessen, onder de naam Nudifit.
Sportschoolhouder Patrick de Man verwacht pers uit Nederland, Duitsland, de VS en Engeland. En natuurlijk de 57 sporters die zich tot nu toe hebben aangemeld. De wethouder van de plaats komt langs om de eerste naaktfitnessschool te openen.
Hoe verklaart u deze belangstelling?
"Ik zou het niet weten. Het is ons ook plotseling op het dak gevallen. We wilden klein beginnen en hebben een maand terug daarom alleen een advertentie in een regionale krant geplaatst. Die pikte het echter op en maakte daar een voorpaginaverhaal van. Daarna is het heel snel gegaan. Iedereen reageert heel positief: we hebben geen enkele negatieve reactie gehad. Geen van mijn vaste klanten heeft opgezegd."
Een gat in de markt?
"Daar lijkt het wel op. Ik merk dat nudisten een groep zijn waar door andere mensen over het algemeen raar tegenaan gekeken wordt. Ze kunnen dan ook alleen nog terecht op hun eigen campings en stranden. Dat vond ik vreemd; waarom kunnen ze niet overal terecht? Daarom ben ik hiermee begonnen. Een hele grote stap vind ik dat overigens ook niet: op heel veel sportscholen kan je tegenwoordig ook les krijgen in paaldansen of strippen. Dit is een stapje verder en daar zijn mensen heel blij mee. Nu blijkt bijvoorbeeld ook hoe veel naturisten ik in mijn reguliere klantengroep heb. Die durven daar nu pas vrij voor uit te komen."
Is het nu een en al naakt op uw sportschool?
"Nee hoor. Het naaktfitnissen is alleen op zondagochtend, in een deel van de sportschool. Als er veel belangstelling is, kunnen we dit uitbreiden, maar ik wil eerst kijken hoe dit loopt. Voor de nudifit zetten we een deel van de zaal af. Ook de ramen bedekken we, want we zitten niet te wachten op pottenkijkers. Verder is dit de enige plek dat de kleren uit kunnen: in de rest van de sportschool worden kleren aan gehouden. Ook de instructeurs gaan niet naakt. Dat kan ik sowieso niet van ze verlangen en daarnaast moeten ze zich onderscheiden van de klanten. Dat is heel gebruikelijk: zweminstructeurs op nudistencampings houden ook altijd hun kleding aan."
Maar zeg nou zelf, het kan toch niet comfortabel zijn, dat gesport in de blote kont?
Nudisten lopen op campings ook de hele dag naakt en zijn gewend om zich zo te bewegen en bijvoorbeeld te fietsen. Ik kan me voorstellen dat het voor vrouwen op de loopband prettiger is om een bh aan te trekken. Daar is dan ook niets op tegen. Ook zijn bepaalde houdingen op de fitnessapparatuur niet bepaald vlijend. Mensen die dat ongemakkelijk vinden, kunnen dan bijvoorbeeld een handdoek over zich heen leggen."
En gaat u nu zelf ook uit de kleren op zondag?
"Nee. Ook niet op een andere dag overigens. Ik vind het prima om mijn sportschool open te stellen voor nudisten en ik ben blij dat ik hen kan helpen, maar het is niet mijn levensstijl
Bron 2007 Planet Internet...
Hier heb ik nou echt helemaal niks mee, vind het maar een onhygienisch concept..