Docent knuppelt konijn dood voor klas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Docent knuppelt konijn dood voor klas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 10:58

Citaat:
Het Wellantcollege aan de Groenezoom in Dordrecht vindt dat een docent in klas 4-vmbo te ver is gegaan door een ziek konijn in de klas dood te slaan met een knuppel.

De docent was ruw tijdens de les Dierenhouderij, in aanwezigheid van geschrokken scholieren van vijftien en zestien jaar.

De leraar had de kinderen weliswaar vooraf gewaarschuwd dat hij het dier ging afmaken, maar de school vindt zijn gedrag desondanks ,,onaanvaardbaar’’.

Ook de Dordtse Dierenbescherming keurt de handeling af.

Volgens directeur B. van Liempt van de Dordtse land- en tuinbouwschool, hebben geschokte scholieren zich deze week bij de schoolleiding gemeld omdat er volgens hen sprake is van ernstige mishandeling.

Volgens een getuige waren diverse knuppelslagen nodig om het dier uit zijn lijden te verlossen.

De docent zelf houdt vol dat het dier na één ferme tik dood was.

De school heeft het incident intern onderzocht. Naar de mening van adjunct-directeur L. Verhoef is onvoldoende rekening gehouden met de emotionele gevoelens van kinderen. Het konijn had nooit doodgeslagen moeten worden, zegt hij.

,,Ook al is het pijnloos en snel. We willen niet dat het gebeurt. Dit gedrag was onverstandig.’’

Na de kerstvakantie gaat de schoolleiding rond de tafel met de vakgroep Dierhouderij om nieuwe incidenten te voorkomen. Er wordt een protocol opgesteld, nadat er vrijdag met de docent ,,een stevig gesprek is gevoerd’’.

De leerkracht was volgens Verhoef ook betrokken bij een ander incident. Toen een cavia hem in de klas hard in zijn vingers beet, smeet de docent het knaagdier tegen het raam. Volgens de man was het per ongeluk en ging het ,,absoluut om een reflex’’.

De docent verklaart dat hij het zieke konijn doodknuppelde omdat dat volgens hem gebruikelijk is in dierenfokkerijen en dierenspeciaalzaken. Het beestje had een verlamd pootje.

Volgens scholieren komt het afmaken van dieren door leerkrachten wel vaker voor op de school.

Een veertienjarige jongen zegt dat een docente een zieke rat de nek omdraaide waar hij bij was. Hij was zich rotgeschrokken. ,,Ik had het dier net water gegeven. Ik vond het zielig.’’

Het Wellantcollege leidt twaalf- tot zestienjarige pubers op voor dierenmanagement. De jongeren kunnen uiteindelijk assistent worden bij een dierenarts of werken in een hondentrimsalon, een dierenspeciaalzaak of de kinderboerderij.

,,Veel scholieren zien een beest als knuffeldier,’’ zegt Verhoef.

Dieren worden volgens directeur Van Liempt op het Wellantcollege met veel liefde verzorgd. Ook bij ziekte komt er nooit een docent aan te pas om die dieren af te maken, zegt hij. ,,Dan zijn er altijd nog dierenartsen. Wij horen respectvol met de dieren om te gaan. Dat hoort bij het karakter van deze school.’’

Scholiere Gabriële (14) vindt het niet normaal. ,,Je slaat zo’n konijn toch niet neer?’’

De docent die nu in opspraak is, zou volgens een andere leerlinge ook al eens een les kippenslachting hebben georganiseerd.

,,Ik heb die les geweigerd, omdat ik een dierenvriend ben. Ik ben niet op deze school gekomen om te slachten.’’

Een veertienjarig meisje staat met vriendinnen op het schoolplein en kan niet geloven dat er met een stok is geslagen.

,,Het is een fabel,’’ denkt zij. ,,Welke docent slaat nou een dier dood?’’

http://www.ad.nl

Nou ja zeg Boos! Gaat het onderwijs tegenwoordig al zover? Waarom is dat nodig om het in de klas te doen?
Wat vinden jullie hiervan? Aanvaardbaar voor het onderwijs, of gewoon pure dierenmishandeling?
Een ziek dier afmaken okee, maar doe je dat voor een klas?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-12-07 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Toogfilosoof

Re: Docent knuppelt konijn dood voor klas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:02

Nee natuurlijk doe je dat niet voor de klas! Walgelijk!! Misselijk

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:03

Ik las het ook net. Belachelijk zeg lekkere school. Dat er zieke beesten afgemaakt worden begrijp ik ook wel maar je gaat het toch niet voor de klas zo'n diertje doodslaan. Ook nog een cavia tegen een raam gesmeten dan spoor je toch niet.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:04

Dat doe je niet alleen voor de klas niet, dat doe je sowieso niet!
Ziek in t hoofd of wat?! Scheve mond

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:04

Gelukkig vind die school het zelf ook onverantwoordelijk!!

Echt belachelijk dit..Lekker ontslaan en zorgen dat hij niet meer met dieren kan werken..We zijn niet allemaal een dierenarts..Daarvoor zijn mensen opgeleid,als het zo makkelijk zou zijn, had je geen VWO opleiding nodig hoor..

Als ik in die klas zat had ik hem misschien wel een ram terug verkocht..

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:10

jeetje
dat je een ziek dier laat afmaken dat snap ik..
maar met een knuppel?????? voooor de klas?
walgelijk!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:12

ik vind het ronduit belachelijk van die leraar !! Geef zo'n beestje dan een spuitje en laat hem een beetje in zijn ere !!

Niet op zo'n manier

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:15

Wat onwijs belachelijk Boos!

Lekker voorbeeld ben je voor je leerlingen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:21

ik keur niet goed wat die leraar heeft gedaan.
ik weet wel dat pubers flink kunnen overdrijven, maar goed dat in het midden.

dieren worden te vaak gezien als kinderen, en hun leven word vaak te lang gerekt,
in de varkenshouderij gaat de boer ook heus niet voor elke zwakke big de dierenarts bellen.
een slechte big loopt ook tegen de muur ...
dus op een groenschool , ben ik van mening, moet je accepteren dat een dier gaat als het wat mankeerd.
zoals die rat waar die jongen het over heeft.
doodknuppelen voor de klas wil ik absoluut niet goedpraten, als het echt zo is gegaan, mag die man wat mij betrefd voor de rest van zijn leven niet meer voor de klas staan.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:16

Citaat:
een slechte big loopt ook tegen de muur

Maar dan is ie wel in 1x dood. Dat een pummel die zo nodig "hard" wil zijn voor de klas dan ook nog een paar keer moet meppen op zo'n konijn vind ik belachelijk. En straks denken die pubertjes dat het normaal is om een beest op zo'n manier om zeep te helpen, en reken maar dat die ook niet de kundigheid of de spierballen hebben om een konijn in 1x om zeep te helpen. Zo werk je alleen maar geklooi in de hand, en dat hebben we al genoeg in dierenland.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:19

niet normaal
dat ze niet naar da gaan en zelf afmaken ok, maar doe het dan snel en niet midden in de klas
en met een cavia gooien omdat hij je bijt?? Hoop dat de betreffende leraar ontslagen word, niet echt een goed voorbeeld in mijn ogen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:21

Soory hoor maar dat moet dan les geven en het goede voorbeeld geven.Dan durven veel mensen het nog te hebben over de jeugd van tegenwoordig, maar de ouderen kunnen er ook wat van.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:24

idd ellebel, daar maak je een goed punt

die kinderen gaan dalijk wellicht idd denken dat dat normaal is Scheve mond

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:26

Vooral dat verhaal met de cavia deed het me een hele enge man vinden. Hij is dus nogal makkelijk met het doden van dieren. Misschien kikt hij er wel op. Wegwezen voor de klas. Geen voorbeeldfunctie

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:31

Hier heb ik op school gezeten Nagelbijten / Gniffelen Weet wss ook wel welke docent het was...

Maar die kippenslachtles was vroeger gewoon standaard op deze scholen. Het is niet voor niks een landbouwschool. Vind ook wel dat als je op zo'n school zit ook met de dood geconfronteerd moet worden. Maar om een konijn voor de klas, in een anderssoortige les dood te meppen ook wel wat ver gaan.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:35

Tjah, wat hij zo in de klas gedaan heeft kan niet. Aan de andere kant, ik weet ( uit ervaring) dat het helaas wel ( vaak) gebeurt in de praktijk.
Ik heb tijdens mijn studie ( HBO Diermanagement) bij 1 dagkuikens die net uit de broedmachine kwamen de nek staan breken omdat de maag niet gesloten was of omdat het haantjes waren.
Zielig? Ja, maar het moet gebeuren en dan vind ik dat je het beter op een school door, let wel BEKWAAMDE EN ERVAREN docenten kunt leren waarbij ze toezicht houden zodat je zelf de handeling goed leert. dan dat je het zo in de praktijk zo hoppa rauw op je dak krijgt zonder enige uitleg die verder gaat dan: Dier was ziek.

Veder heb ik biggetjes zonder verdoving gecastreert, tanden geslepen en het staartje afgebrand, ja ook zielig maar het MOEST voor de les. Ze leiden je op om in de praktijk goed te kunnen functioneren en in de praktijk gaat het nu ( vaak)( eenmaal zo. Moet er wel bij vertellen dat dat van het castreren nu 5 jaar geleden is en er town nog niet zo'n ( terrechte) ophef was over het onverdoofde verhaal.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:36

Begin te denken, omdat het om meerdere incidenten gaat, dat het meneer meer gaat om het sadistisch ombrengen van dieren,dan om goed onderwijs bieden.. Nagelbijten / Gniffelen

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:43

Ik vind het echt ziek!! , Ellebel heeft helemaal gelijk. En ik vind dat je een dier uit zijn lijden mag verlossen,maar door hem dood te knuppelen betekent het nog niet dat je hem uit zijn lijden verlost. Hij krijgt er alleen maar lijden bij. Ik vind dat je zoiets doet op een gezonde manier!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:46

BarbaLala schreef:
Begin te denken, omdat het om meerdere incidenten gaat, dat het meneer meer gaat om het sadistisch ombrengen van dieren,dan om goed onderwijs bieden.. Nagelbijten / Gniffelen

Nee, dit is een verkeerde interpretatie. Er zit een groot verschil tussen de ouderwetse boerendocenten en de jongere lichting. Voor de ouderwetse docenten is dit gewoon de lesstof en de pratijk die al jaren en jaren op dit soort scholen gegeven worden. Voor hun is het de normaalste zaak van de wereld alleen is de wereld om hen heen veranderd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:59

BarbaLala schreef:

Ik denk het niet. Een wat oudere man die dit soort dingen zelf zo geleerd heeft, zal het meer zijn. Mijn opa zou het ook zo gedaan hebben, maar dan wel in 1 klap goed, en niet blijven meppen. Een cavia tegen het raam smijten zou hij overigens niet doen....

Ik denk dat meneer de docent moet leren om met zijn tijd mee te gaan.... en dus wat diervriendelijker te worden!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:55

ja ik heb ook wel eens een muis dood gemaakt omdat mijn kat er niks meer aanvond. Dood laten bloeden vond ik ook niks.

Maar goed als je het idee hebt dat je een beest uit zijn lijden moet verlossen, doe je dat in je eentje als niemand erbij is. dus ook niet in de klas.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:58

Konijnen dood je toch door met je hand achter zijn oren te slaan. Daar heb je echt geen knuppel bij nodig..
Verder vind ik het maar niks dat hij dat voor de klas doet. En dan vragen we ons af waar al dat geweld vandaan komt..

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:33

Pure dierenmishandeling!! En zeker niet voor de klas!! Misselijk Als dit bij mijn kids op school gebeurd dan hebben ze een kwaaie aan me! Stoom uit je oren Ouders (nouja niet allemaal dan, maar zo hoort het natuurlijk wel) maar hun best doen om kinderen respect voor dieren bij te brengen en dan krijg je dít voor de klas ???!!

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:09

Gadverdamme wat een banketstaaf. Scheve mond

Volgensmij was ik dan echt woest geworden, ik ben blij dat ik niet op die school zit, dat zou ik echt niet aan kunnen zien.

Vooral van die cavia.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:02

En wat is er mis met een spuitje bij de dierenarts? Kost zeker weer teveel Boos!
Hoop dat deze leraar ontslagen word, dit is gewoon dierenmishandeling en daar mogen van mij een heleboel strenge straffen opkomen!