illegalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

illegalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 21:35

Hier in Portugal, Algarve, is onlangs een bootje met illegalen (uit Marokko) aangekomen. Ze zeggen dat ze op Spanje voeren maar dat het bootje door motor pech is afgedwaald. Dit is aanemelijk, we ontvangen "bootvluchtelingen" niet met open armen en er zijn er al tienduizenden voor gegaan naar Spanje. Die blijkbaar al een ander beleid heeft of de stroom gewoon niet meer kan stoppen. (Er zijn tijdens de reizen ook al duizenden gestorven in de loop der jaren).

Ze hebben natuurlijk de nodige verzorging gekregen, een aantal zijn opgenomen in het ziekenhuis, de rest is doorgevoerd naar een opvangcentrum in Porto (het enige in Portugal). Ze zijn binnen twee dagen al voor het gerecht gekomen. Ze hebben 60 dagen om werk te vinden (volgens Europese wet), lukt dat niet, dan worden ze onherroepelijk uitgezet. En dat gebeurt ook.

Persoonlijk vind ik dit een heel goede zet van de regering, al lijkt het niet erg humaan. Maar je kunt niet iedereen maar binnenlaten omdat ze er nu eenmaal al zijn!

Als alle landen dit zouden doen, kwamen mensen met realistischer plannen naar andere landen dan alleen "zoeken naar een beter leven" zonder ook maar enige voorbereiding/geld/werkcontract en een beetje hopend op een uitkering....

guccio

Re: illegalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:11

Krijgen deze mensen ookd e mogelijkheid om de taal te leren? bv in het opvangcentrum?

Lusitana

Re: illegalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 00:09

Het grappige is dat de meesten al aardig Spaans spraken, omdat ze daarop targeten. Daaraan kun je ook zien hoe goed georganiseerd dat eigenlijk gaat. Ze betalen ook nog flink om mee te mogen op zo'n bootje.
Geen idee of ze taallles krijgen op zo'n centrum, maar ze zullen toch wel wat doen de hele dag, wat moeten ze anders?

Overigens blijkt taal geen enkele barrière voor werkers uit de oostbloklanden.
Overigens is een van hen voetballer...

Als je spaans spreekt, kom je hier een heel eind, al heeft men er een hekel aan en geeft men in het portugees antwoord..

Trouwens, in hoe verre mag je er op rekenen dat je ergens aankomt en men gaat je maar even gratis de taal leren? Is het niet logischer dat je daar zelf wat moeite voor doet?

Dat is nou precies wat ik bedoel!!!! Die mensen hebben helemaal geen rechten naar mijn idee, en al helemaal niet op een voorkeursbehandeling.

En bij deze open ik dus echt de discussie. Haha!

Oja. De normale weg is: Men komt bij een grens een land in (en in dit geval over zee via een ferry), mét documenten, mét geld, mét bagage. Dán wordt je anders bekeken.