Aanhouding pyromaan in 't Zandt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariskatw

Aanhouding pyromaan in 't Zandt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 11:25

Bron: http://www.tvnoord.nl

't ZANDT - Er is een verdachte aangehouden van de brandstichtingen in 't Zandt. De man zou zijn opgepakt in een woning aan de Molenweg.

De politie wil verder nog niets kwijt over de arrestatie. Ze houdt woensdagmiddag om 13:00 uur een persconferentie, die rechtstreeks wordt uitgezonden op Radio én TV Noord.

't Zandt werd sinds augustus geteisterd door een pyromaan. Die heeft, voor zover bekend, achttien keer toegeslagen. De politie heeft de afgelopen tijd met man en macht gespeurd naar de brandstichter. Er werd een politiepost geopend in het dorpshuis, die 24 uur bemensd was en agenten legden huis-aan-huis-bezoeken af. Begin deze maand riep de politie zelfs de hulp van Defensie in. De inwoners van 't Zandt zijn woensdagmorgen middels een brief op de hoogte gebracht van de arrestatie van de verdachte.

Go jij! Go jij! jippie jippie Go jij! Go jij! Ik denk dat een hele hoop mensen hier in het dorp nu een stuk beter zullen slapen. Helaas zal zo'n gek waarschijnlijk geen echte hoge straf krijgen in Nederland.

haan

Re: Aanhouding pyromaan in 't Zandt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:56

update:
Twee verdachten brandstichting 't Zandt opgepakt

Gepubliceerd op 19 december 2007, 12:50
Laatst bijgewerkt op 19 december 2007, 13:37

't zandt -
Samen met hoofdverdachte Johnny B. is gisteren zijn 20-jarige vriendin uit Uithuizen aangehouden voor betrokkenheid bij de branden in 't Zandt. De politie kwam B. op het spoor toen hij een brand wilde stichten in een schuurtje in Eenum. Agenten namen poolshoogte bij het schuurtje en vonden daar een brandende kaars.
B is van Eenum naar Uithuizen gereden waar hij zijn vriendin heeft opgehaald. Samen zijn zij naar Groningen gegaan. Daar heeft de politie het tweetal aangehouden. Politiechef Willem Westendorp heeft gisteravond de ouders van de verdachte ingelicht. Volgens hem hadden zij dit 'zeker niet verwacht' van hun zoon, die net als zijn vriendin nog bij zijn ouders woont.

Burgemeester Albert Rodenboog van de gemeente Loppsersum is opgelucht dat de zaak nu tot een einde lijkt te zijn gekomen. 'Het heeft al met al bijna vier maanden geduurd. Ik wens de inwoners van 't Zandt rustige feestdagen
B. is te zien op een video van YouTube, waarin hij de pers te woord staat

Beiden zitten nog vast voor verhoor. De politie sluit niet uit dat zij binnenkort nog een of twee verdachten aanhouden. De woningen van zowel B. als zijn vriendin zijn door de politie doorzocht.
De aangehouden verdachte is geen zoon van een van de leden van de blusgroep. De politie heeft B. vanaf eind vorige week constant gevolgd. Dat heeft geleid tot de 'bijna heterdaad' van dinsdag. Sinds half augustus wordt 't Zandt geteisterd door branden. Een politiemacht van zo'n dertig mensen maakte weken jacht op de pyromaan.

Go jij! Go jij!
Gelukkig maar kunnen de inwoners van 't Zandt eindelijk weer rustig slapen

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:22

ON --> NM.

ON is bedoeld voor paardgerelateerd neiuws: )

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:12

eindelijk zijn ze opgepakt!
was ook niet normaal wat die lui deden, dan ben je ook niet goed in je hoofd!

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:16

het zou lachen zijn als er nu weer een brand zou komen.Kijken die politie agenten wel op hun neus.
Er staat ook een filmpje op youtube waar hij aan het woord is over de brand als inwoner van 't Zandt.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:31

Wat een geluk, ik moet er toch niet aan denken dat zoiets hier in de buurt zou gebeuren, ik ben blij dat die mensen eindelijk van die onzekerheid af zijn!
Die jongen op dat filmpje hierboven, is dat de pyromaan?

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:31

Dat is de verdachte ja.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:42

What the piep! Heel apart om die jongen daarover te horen en zien praten terwijl hij zelf verantwoordelijk is voor al die ellende. En dan ook nog zijn eigen schuur in de fik steken, hoe onbegrijpelijk!

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:44

Hij heeft niet z'n eigen schuur in de fik gestoken, maar de bouwkeet van de buren. Er was kans dat het brand ook overging op z'n eigen schuur.. maar gelukkig was hij er op tijd bij om het te ontdekken Knipoog !

Ik ben wel benieuwd of er nog meer verdachten bijkomen... heb 't idee dat hij niet de enige is geweest!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:54

Niet goed genoeg geluisterd dan. Het was anders wel een mooie afleidingsmanoeuvre geweest Knipoog

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:18

Die Johnny B.?!
Laatst bijgewerkt door Ann op 20-12-07 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam aangepast.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:43

Raar ik ken ''de vrouw in kwestie wel''.. Hele aardige meid..schoolvriendin van mijn zus kwam ook op feest van zomer met haar vriend- maar ze gingen als snel weg.. Ik geloof niet dat de vrouw hem geholpen heeft met brandstichten...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:47

Het zijn toch ook alleen nog maar verdachten?

Maarja hopelijk kunnen ze nu inderdaad rustig slapen, ken iemand die er vandaan komt en die was als de dood dat ze het schuurtje zouden aansteken waar dr paard in staat Knipoog

Hier is hij te zien: http://youtube.com/watch?v=qSOXfKl5CbE

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:59

Johnny B. is 24 uur per dag geschaduwd, en die is dinsdag op een gegeven moment met zijn auto naar een schuurtje in Eenum gereden. De politie volgde hem.. Toen hij daarna het schuurtje verliet en wegreed, is de politie binnen gaan kijken. Daar vonden ze een brandende kaars met brandbaar spul eromheen aan. Vervolgens is heeft Johnny B. zijn vriendin opgehaald in Uithuizen, en is daarna naar Groningen gegaan waar die is aangehouden. De vriendin is ook aangehouden, want de politie heeft ook zijn telefoon afgetapt. Hierdoor is bewijsmateriaal tegen de vriendin gevonden. Ze heeft er iig vanaf geweten.

De politie is heel zeker van haar zaak en heeft zeer goede hoop dat de branden hiermee zijn opgelost.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 00:14

miloetje schreef:
Raar ik ken ''de vrouw in kwestie wel''.. Hele aardige meid..schoolvriendin van mijn zus kwam ook op feest van zomer met haar vriend- maar ze gingen als snel weg...

Zo staat ze inderdaad alom bekend Ja Zo zonde, dat meisje zit op de Pabo Scheve mond

`t Is een oud-leerling...

Voor iedereen in `t Zandt ben ik blij dat het voorbij is!

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:13

gelukkig is ze nu vrijgelaten...

Maar die vriend is wel een beetjke creepy

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:16

Ik heb heel hard gelachen gister hier over Lachen.
mijn leraar liet een filmpje zien en daarin is ''een jongen'' aan het woord over de brand. hij zecht dat hij moet stopen enz.

wij kijken en er even over gehad zecht hij dit is de piromaan!
kijk nu nog maar eens een keer het filmpje..

bizar toch gewoon! hij is gewoon aan het woord over de branden terwijl hij ze zelf heeft gesticht!

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:23

Hmz ik kom uit uithuizen, maar ik ken die jongen niet.
Toch vind ik dat hij er niet uitziet als een pyromaan. Bizar verhaal

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:54

Odyne schreef:
Hmz ik kom uit uithuizen, maar ik ken die jongen niet.
Toch vind ik dat hij er niet uitziet als een pyromaan. Bizar verhaal

Hoe ziet een piromaan er dan uit Knipoog

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:01

Ik moet eerlijk gezegd wel heel hard lachen dat die gozer al die tijd onder de neus van de politie gezeten heeft, en zelfs op tv is gekomen dat ie het toch 'oh zo vervelend' vindt, en dat het vervolgens de dader blijkt te zijn Haha!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:07

missmiekie schreef:
Ik moet eerlijk gezegd wel heel hard lachen dat die gozer al die tijd onder de neus van de politie gezeten heeft, en zelfs op tv is gekomen dat ie het toch 'oh zo vervelend' vindt, en dat het vervolgens de dader blijkt te zijn Haha!

Ze hebben er ook altijd rekening mee gehouden dat de pyromaan een inwoner was van 't Zandt. Een pyromaan blijft meestal in de buurt om de brand te bekijken.
Dus je kunt er hard om lachen, maar de politie had gewoon niet eerder kunnen weten dat hij het was, je kunt moeilijk iedere inwoner opsluiten omdat het er toch één moet zijn..

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:13

Lianne84 schreef:
missmiekie schreef:

Ze hebben er ook altijd rekening mee gehouden dat de pyromaan een inwoner was van 't Zandt. Een pyromaan blijft meestal in de buurt om de brand te bekijken.
Dus je kunt er hard om lachen, maar de politie had gewoon niet eerder kunnen weten dat hij het was, je kunt moeilijk iedere inwoner opsluiten omdat het er toch één moet zijn..

Ik vind het gewoon erg grappig om te zien hoe die gozer echt doet alsof zijn neus bloed Haha!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:19

miloetje schreef:
Raar ik ken ''de vrouw in kwestie wel''.. Hele aardige meid..schoolvriendin van mijn zus kwam ook op feest van zomer met haar vriend- maar ze gingen als snel weg.. Ik geloof niet dat de vrouw hem geholpen heeft met brandstichten...
klopt, naja of het klopt weet ik niet. maar ze is vrijgelaten Ja

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:23

`T Zandt: 20-jarig vrouw nu alweer vrij bij gebrek aan bewijs
Datum: 20-12-2007 | Foto's: info

De 20-jarige vriendin van J.B. afkomstig uit Uithuizen, die sinds dinsdag vast zat op verdenking bij de betrokkenheid van de vele brandstichtingen in 't Zandt, is weer vrijgelaten. Volgens bronnen bij Justitie zijn er momenteel te weinig verdenkingen om haar nog langer vast te kunnen houden. Ze moet wel beschikbaar blijven indien nodig. De familie van D.M. was opgelucht. J. B.(de hoofdverdachte) heeft ook nog geen bekentenis afgelegd, vrijdag wordt hij voorgeleid. Zijn periode is wel verlengd. Vermoedelijk neemt advocaat Anker uit Friesland zijn zaak waar.Wordt vervolgd.

Zie: http://www.112groningen.nl/artikel.php?artikel=2120