Gratie voor verkrachte vrouw Saudi-Arabië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Gratie voor verkrachte vrouw Saudi-Arabië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:13

Citaat:
RIYADH - De Saudische vorst Abdullah heeft een veroordeelde 19-jarige verkrachte vrouw gratie verleend. Dat heeft een doorgaans goed ingevoerde Saudische krant bericht op basis van anonieme bronnen.

Ze was in hoger beroep veroordeeld tot zes maanden cel en tweehonderd zweepslagen, tot grote verontwaardiging van onder meer de EU, het Witte Huis en minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken.

De vrouw was het slachtoffer geworden van een groepsverkrachting. Ze was ten tijde van dat misdrijf in het gezelschap van een man met wie zij geen familierelatie had en dat is verboden in het islamitische land. De verkrachters werden veroordeeld tot celstraffen van twee tot negen jaar.

Bron: http://www.nu.nl/news/1358509/25/Gratie ... bi%EB.html

Gevalletje 'wrong place, wrong time'.
Ik kan nu wel een preek afsteken over hoe achterhaald sommige vormen van geloof en cultuurgoed zijn, etc, maar zin heeft dat niet echt. Dit is een spiegeltje van de samenleving die wij mondiaal met zijn allen tolereren, eigenlijk te gek voor woorden als je hier over nadenkt.

Leef en laat leven, of ingrijpen? Doe mij maar optie 2.

Cassidy

Re: Gratie voor verkrachte vrouw Saudi-Arabië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:22

Gelukkig dat de vrouw gratie heeft gehad, ik vond het ook al van de zotte dat het slachtoffer ook nog eens extra gestraft wordt.

Een spiegel van de samenleving kan ik het Islamitische geloof nou toch echt niet noemen. Iig niet in die extreme vormen zoals hierboven beschreven.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:25

Gelukkig heeft ze idd gratie gekregen, die 200 zweepslagen had ze hoogstwaarschijnlijk niet overleefd. De straffen voor de verkrachters vind ik wel top eigenlijk.. die zouden ze hier ook eens mogen uitdelen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:35

Cassidy schreef:
Een spiegel van de samenleving kan ik het Islamitische geloof nou toch echt niet noemen. Iig niet in die extreme vormen zoals hierboven beschreven.

"De mondiale samenleving hoe wij hem tolereren". Dat er op deze manier gestraft 'kan' worden, te gek voor woorden.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:52

Wat fijn zeg dat ze die vrouw gratie verlenen! Het is toch te zot hoe het daar geregelt is?

Gerechtigheid!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:58

Ik vind het al heel fijn dat de vrouw gratie heeft kunnen krijgen. Dat de internationale druk toch nog iets te zeggen heeft en niet alles verloren is.

Helaas wil gratie wel zeggen "de uitzondering op de regel."
Het is nu eenmaal een feit dat de zeer streng islamitische landen echte mannenwerelden zijn waar vrouwen als minderwaardig beschouwd worden. De rechter heeft hier geoordeeld dat het de fout van de vrouw is geweest dat ze verkracht was, omdat ze niet bij een man uit haar familie was. Volgens hen was dus eigenlijk "eigen schuld, dikke bult".

Of met andere woorden, er is nog een lange weg te gaan, hopelijk komt die er ook...

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:37

pff echt erg om dit allemaal te horen. het is onmenselijk, walgelijk hoe mensen met elkaar omgaan. en dit is slechts een klein voorbeeld van de realiteit. al het gruwlijks wat wereldwijd gebeurd. kheb daar geen woorden meer voor.

alleen jammer dat je direct het geloof benadrukt. maar gelukkig weet ik dat mijn geloof dat verbied en hoe liefdevol wij met elkaar om horen te gaan. maarja. helaas zijn er samenlevingen die dat nog niet begrijpen en hun eigen geloof niet kennen. zeer helaas. Boos!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 03:53

gelukkig wordt het slachtoffer deze keer niet gestraft maar het is al gezegt dit is een uitzondering en helaas geen regel

@jameyskatje als het aan de samenleving ligt en niet aan het geloof waarom worden er dan alleen in landen waar de islaam recht spreekt vrouwen gestenigt als ze buiten het huwelijk sex hebben?
of mannen en vrouwen opgehangen als ze de fout maken als homo/lesbo geboren te worden?
of zo als in dit geval zweepslagen omdat je verkracht wordt?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:02

Zover ik weet is dat in het islamitsch land Turkije allerszinds al niet meer van toepassing-daarbij kennen ze daar al scheiding kerk en staat (maar correct me if I'm wrong Haha! ).

Maar vroeger gebeurde die toestanden hier ook hoor. Als je durfde beweren dat de aarde rond was, werd je onthoofd. Als je als vrouw iets te slim was, werd je bestempeld als heks en verbrand. En denk maar niet dat je veel rechten hadden buiten de gewillige huisslaaf van je man te zijn. Omdat God het wou.
Nu is de katholieke kerk er nog steeds, maar die grote invloed heeft hij niet meer(en het is echt niet lang geleden dat hier verandering in is gekomen, ik spreek van decennia).

Dat die stenigingen en ophangingen te maken hebben met Islam recht wil ik wel beamen, maar dat wil niet zeggen dat iedere moslim het daar ook mee eens is. Er zijn verschillende opvattingen van de Islam, ga maar eens navragen in die wereld. De ene zal je vertellen dat God je zal belonen als je een niet-gelovige vermoord, de andere verteld je dat je zelf in de hel terrecht komt.
Helaas zijn het moslims van de eerste categorie die hier de plak zwaaien. En die de koran op zo'n danige manier interpreteren (of misschien gewoon willen interpreteren) dat de vrouwen er gewoon niet goed af komen.
Ligt het daarom aan de gehele islam en zijn alle mensen die in de islam geloven dan van mening dat verkrachte vrouwen gestendigd moeten worden? Nee, er is een reden waarom er zoveel mensen(moslims) uit Iran/Irak/... vluchten omdat ze zich er niet meer veilig voelen.
Ik weet van de situatie in Irak bv dat voor de komst van de taliban de vrouwen ongesluierd mochten rondlopen (of toch tenminste niet in burka's) en dat ze mochten studeren en westerse muziek luisteren...terwijl ze ook islamitsch waren. Maar opeens is dat afgelopen en mochten ze helemaal niets meer. Tja, wie zijn fout is dat dan? De fout van een heel geloof of van de mensen die groep mensen die het geloof zo interpreteren?

Ik denk dat het grote probleem is dat Islam als staatstrecht wordt gezien in die landen en je er dan natuurlijk ook nog de radicalisten hebt die ze op z'n strengst toepassen. Als je net als hier, of net als in Turkije, scheiding tussen kerk en staat zou kunnen verkrijgen dan zal het wel al een heel stuk beteren. Zolang de Islam de samenleving moet regeren is het (net als de Katholieke kerk!) niet goed, het moet de vrije keuze zijn van mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:54

Fijn dat ze gratie heeft gekregen, maar erg jammer dat de regels in het betreffende land zijn zoals ze zijn.

Moest trouwens wel lachen om de zin "tot grote verontwaardiging van onder meer de EU, het Witte Huis en minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken."

Haha gewoon in één adem zo Tong uitsteken

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:57

Ze had toegegeven dat 1 van de verkrachters haar geheime minnaar was ( is getrouwde vrouw) Ik heb het even gevolgd op het nieuws.
Ze zeiden daar dat ze dit dus gewoon had verdient.

Niemand verdient dit en maar goed dat ze gratie heeft gekregen want ook nog eens 200 zweepslagen krijgen gaat te ver!