Almere - Diabetici mogelijk besmet met hiv of hepatitis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lindatje

Almere - Diabetici mogelijk besmet met hiv of hepatitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 23:40

Telegraaf schreef:
Diabetici mogelijk besmet met hiv of hepatitis
ALMERE - Door een fout in gezondheidscentrum De Spil in Almere zijn 621 suikerpatiënten mogelijk besmet met hiv of hepatitis, omdat zij met dezelfde pen werden geprikt. Dat maakte een woordvoerder van de Zorggroep Almere dinsdag bekend. De zegsman acht de kans dat er daadwerkelijk iemand is besmet, wel klein. Alle betrokkenen worden onderzocht.

De bewuste injectiepen is uitsluitend bedoeld voor thuisgebruik, maar werd van augustus 2006 tot en met augustus dit jaar toch gebruikt in het centrum. De diabetici werden geprikt om het bloedsuikergehalte en het ijzergehalte in hun bloed te bepalen. Waarom het instrument daar werd gebruikt, kon de woordvoerder niet zeggen. De bewuste patiënten zijn per brief op de hoogte gebracht.

De injectiepennen zijn bedoeld voor diabetespatiënten en zijn voorzien van meerdere naalden. Na elke prik moet de gebruiker aan de pen draaien zodat er een nieuwe naald verschijnt. Zorggroep Almere sluit niet uit dat medewerkers dit vergaten te doen en dat hierdoor mensen met dezelfde naald zijn geprikt.

Pas toen er een nieuwe medewerker werd ingewerkt, kwam de misstand aan het licht. Zij kaartte die aan bij Zorggroep Almere. Naast het onderzoek heeft die organisatie het voorval gemeld aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).

Een woordvoerder van de inspectie bevestigt dat. Bij de IGZ zijn verder geen details over deze zaak bekend. „Wij wachten het interne onderzoek van de instelling af”, aldus de zegsman. Over maatregelen is niet gesproken. „Wij kijken wat er is gebeurd. Alleen als blijkt dat het verwijtbaar is, gaan we over sancties nadenken. Als het om een gewone fout gaat dan kijken we hoe we kunnen zorgen dat dit niet nog een keer gebeurt.”

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2758 ... html?p=2,2

Het is toch verschrikkelijk . Fijne kerstdagen Scheve mond.

FlairS

Re: Almere - Diabetici mogelijk besmet met hiv of hepatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:44

Mijn god!Hoe krijgen ze het voor elkaar!
Ik hoop voor deze mensen dat het meevalt. En inderdaad net wat je schrijft:Fijne Feestdagen Boos!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:37

hoe kunnen ze dit een gewone fout noemen, dit is een schande, ik vind dit echt niet kunnen

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 03:00

Een fout.. De rest van je leven aan de medicijnen. Achja, een fout kan gebeuren hé.. Verward

Het zal je maar overkomen, dat daar in deze tijd niet dubbel op gelet wordt zeg! Achterlijk gebeuren...

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 03:01

"Gewone fout" iemand krijgt dank zij hun een dodelijke ziekte of cronische ziekte en dat is alles wat ze zeggen.
Als het hun moeder, vrouw of kind was had ze wel anders gesproken.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 03:12

Ik vind dit een onvergefelijke fout! En nu maar hopen dat er niemand besmet is.....jee, dat zou toch een drama zijn!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:09

Dat is echt belachelijk!
Ik snap zelfs dat je dan elke keer een nieuwe naald moet pakken Hamer

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:32

Guuus schreef:
Een fout.. De rest van je leven aan de medicijnen. Achja, een fout kan gebeuren hé.. Verward

Het zal je maar overkomen, dat daar in deze tijd niet dubbel op gelet wordt zeg! Achterlijk gebeuren...

... Erg toch? En inderdaad, een fout kan ik het ook niet noemen nee!
Zoiets is toch wel wat ergers dan 'een fout'!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:34

ben heeeeeelll blij dat dit niet ons gezondheids centrum is..
je zou toch echt gillend gek worden, van zo een meega fout!
het is schandalig dat er zo een fout word gemaakt
en dan niet 1 x neeee paar 100 keer
de onzekerheid waar deze mensen nu in leven pfff

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:34

Helaas is het wel een fout een menselijke fout waarbij slachtoffers kunnen vallen.

Maar moeten niet alleen de medewerkers de schuld geven het is het centrum die voor deze makkelijk en waarschijnlijk ook goedkopere methode heeft gebruikt.

Hadden helemaal niet die pennen moeten gebruiken

Hopelijk is er niemand besmet

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:27

zelfs wij weten dat een naald niet 2x gebruikt mag worden..
het is zeker wel een fout van én de mederwerkers, en het centrum, ook al was ik niet besmet ik had echt wel een vergoeding geeist puur voor de schrik die ze me hadden bezorgd

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:11

Dat is wel verschrikkelijk. Heb je al suikerziekte en dan krijg je misschien nog ziekte erbij zoals aids. Nou, geen geweldige combinatie. Boos!

De medewerkers moeten hun verantwoordelijkheid nemen en hebben mensen toch iets opgelopen. Dan mogen ze flinke schadevergoeding eisen.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:15

Jeetje...het is toch geen raketwetenschap dat je een naald maar een keer gebruikt? Dat weet toch in principe iedereen die in de zorg werkt? Het zou wat wezen als ik hier de hele afdeling afga met een en dezelfde prikpen....

Bij onze prikpen kan dat trouwens niet eens, en ik vind persoonlijk dat een dergelijke prikpen overal gebruikt moet worden om een dergelijke fout te voorkomen.