Stadsgans dood door mishandeling Door MARCIA OTTEVANGER
IJSSELSTEIN - De stadsgans van IJsselstein die vorig weekend dood werd gevonden is door dierenmishandeling om het leven gekomen.
De stadsganzen van IJsselstein. FOTO M. ABEL/FOTOWEDSTRIJDIJSSELSTEIN.NL De politie is ervan overtuigd dat een mens de gans heeft mishandeld, omdat het dier met zijn kop en gebroken nek door de spijlen van een waterrooster werd teruggevonden.
Het dier was samen met een andere gans een lokale beroemdheid in IJsselstein. De twee waren altijd samen te vinden in de gracht tussen de Nicolaasbasiliek en het stadhuis, waar ze regelmatig gevoerd werden door buurtbewoners. ’’Ze waren echt een beetje de kerkbewaarders hier’’, zegt een buurtbewoonster. Ook sierden de dieren vorig jaar de winnende foto van de jaarlijkse IJsselsteinse fotowedstrijd op.
De Stichting Fotowedstrijd is diep geschokt door de dood van een van de twee ganzen. De stichting looft daarom een bedrag van honderden euro’s uit voor de gouden tip die leidt tot het achterhalen van de daders. Inmiddels heeft de politie een tip binnengekregen over twee jongens die in de nacht van vrijdag op zaterdag de ganzen zouden hebben opgejaagd. Een dader is echter nog niet gepakt.
Dierenbescherming Utrecht heeft zich nu ontfermd over de tweede stadsgans. Evenals zwanen kunnen ganzen niet goed alleen leven. De kans bestaat dat het dier uit eenzaamheid ook komt te overlijden. Voorlopig is de gans overgebracht naar de vogelopvang in Woudenberg tot een betere verblijfplaats is gevonden.
Eventuele getuigen van de mishandeling kunnen contact opnemen met de politie.
Het is even stil geweest rond de stadsganzen. Stil in de gracht en in de media. Achter de schermen is Stichting Fotowedstrijd echter druk geweest om weer ganzen in de stadsgracht te krijgen en dat is op Valentijnsdag gelukt. Vanmiddag keerde één van de twee bekende stadganzen, Kees (rechts op de foto in de handen van Martin Hof van Hofganzen) samen met drie nieuwe vrienden, terug in zijn oude vertrouwde gracht tegenover de Nicolaasbasiliek. Toen ze werden losgelaten, sprongen ze direct de gracht in en voelden zich al snel thuis.
Het wordt steeds erger. Ik zal eens fijn met hun gaan voetballen! Ik zit er hard over te denken een pistool te gaan kopen en dit soort idioten hun graf in te knallen.. Beroepsidioten zijn. Opsluiten of lekker laten lijden!
vast weer van die zielige kinderen die problemen thuis hebben,en waar we medelijden mee moeten hebben....ik ben klaar met dit soort gasten!!!ik heb met dit soort kinderen geen medelijden,met de ganzen wel.....