Nederlandse vrouw vast wegens abortus in Spanje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 18:46

DEN BOSCH - Een 24-jarige vrouw uit Boxtel zit al drie weken vast op verdenking van moord dan wel kindermoord. De vrouw zou in Barcelona een illegale abortus hebben ondergaan. Daarbij zou de zwangerschap verder gevorderd zijn geweest dan 24 weken.

In Nederland mag een vrucht tot 24 weken worden geaborteerd; in Spanje in principe tot 22 weken.

Een woordvoerster van het Openbaar Ministerie (OM) in Den Bosch heeft de arrestatie donderdag bevestigd, maar wilde niet verder op de zaak ingaan. Volgens haar is het onderzoek naar de toedracht nog niet afgerond.

De VVD-fractie in de Tweede Kamer heeft opheldering gevraagd over de zaak. Volgens Kamerlid Anouchka van Miltenburg is het vrij bijzonder dat iemand drie weken in voorarrest wordt gehouden voor een abortus die in een ander land is ondergaan. Zij en haar partijgenoot Fred Teeven willen graag weten wat er zo bijzonder in deze zaak is om het justitieoptreden te rechtvaardigen. Teeven: ,,In Nederland wordt meestal opgetreden tegen degene die illegale abortussen uitvoert, niet zozeer tegen de patiënt''.

Het is niet duidelijk of er een verband bestaat tussen de arrestatie van de Nederlandse vrouw en de aanhoudingen in Barcelona van een directeur van vier abortusklinieken en vier van zijn medewerkers. In de privékliniek zouden abortussen plaatsvinden op ongeboren kinderen die in principe levensvatbaar zouden zijn.

Voor zover bekend is het de eerste keer dat een vrouw kans loopt strafrechterlijk te worden vervolgd voor een abortus in het buitenland.

Bron: http://msn.anp.nl/msn/nieuws.do?action=article&id=5267789

wat vinden jullie hier nou van? mijn mening is dat ik voor abortus ben, ik weet dat abortus een gevoelig onderwerp is, maar als de vrouw echt heeft gedaan wat hiet staat, dan mogen ze haar van mij vastzetten (voor zo ver ik weet zijn er geen medische redenen bekent voor de abortus) maar totdat bewezen is dat ze het echt gedaan heeft, vind ik dat ze nog ontschuldig en dus niet in voorarrest hoeft te zitten.

Robyn

Re: Nederlandse vrouw vast wegens abortus in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:14

Ik ben ook niet tegen abortus, maar dit is echt vreselijk. Als dit echt waar is mag ze van mij flink wat tijd achter de tralies doorbrengen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:20

Ik ben niet tegen abortus, maar wel als deze als anticonceptie wordt gebruikt en dat gebeur dnogal wat..maar daar gaat deze discussie niet over.

Vind het schandalig dat iemand die a zover in de zwangerschap is nog abortus laat plegen, ongeacht het verhaal erom heen. Je hebt verdorie al een echt kindje in je buik, je hebt het al voelen bewegen, tis al over de helft..van de zotte..kan me ook totaal niet schelen wat de reden is van de abortus, tis imo totaal niet geoorloofd en vind het dan ook goed dat er een straf op staat, maar had liever gezien dat dergelijke klinieken eens goed onder de loep genomen worden, want in Belgie doen ze het ook nog tot 20 weken tot een aantal jaar terug. Hoe dat nu zit geen idee..

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:31

Ik ben ook niet tegen abortus. In Nederland doen ze maar tot 22 weken. Officieel 24 weken maar men houdt een veiligheidsmarge aan van twee weken. (net opgezocht)

Ik vind 22 weken al best ver gevorderd. En vind ook dat je na die tijd ook geen abortus meer kan hebben.

Ik denk dat je tegen die tijd toch al lang goed nagedacht zou kunnen hebben. Deze vrouw mag van mij dan ook gestraft worden. Alleen diegene die het doen strafbaar stellen is niet voldoende. Je moet weten dat je zelf ook strafbaar bent.

In Amerika kun je tot aan de bevalling een abortus krijgen. Dat vind ik echt niet kunnen en is in mijn ogen gelijk aan moord.

Gevonden op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Abortus

Bij zuigcurettage wordt de foetus uit de baarmoederholte verwijderd door middel van een buisje verbonden met een vacuümpomp. Deze methode is enkel geschikt tot 13 weken zwangerschap, omdat hierna de lichaamsdelen van de foetus te omvangrijk worden om door het buisje te passeren.

Bij een prostaglandinenbehandeling die doorgaans bij een zwangerschapsduur van meer dan 13 weken wordt toegepast, maakt de arts het vruchtvlies stuk, zodat het vruchtwater wegloopt en de vrucht in de baarmoeder sterft. De vrouw krijgt vervolgens weeënopwekkende prostaglandinen ingespoten waardoor ze na 6 tot 12 uur een levenloze foetus baart. Tijdens deze behandeling krijgt ze valium toegediend, zodat het niet te pijnlijk is.

Dilatatie en evacuatie (D&E) kan worden toegepast wanneer zuigcurettage niet meer mogelijk is. Eerst wordt de baarmoederhals met behulp van medicijnen verwijd. Vervolgens wordt de vrouw verdoofd en kan de arts met instrumenten de foetus in gedeelten uit de baarmoeder verwijderen.

Intacte dilatatie en evacuatie kan worden toegepast bij een zwangerschap van meer dan 28-30 weken. Deze techniek wordt slechts zeer zelden gebruikt. Ook deze vorm van D&E wordt onder verdoving uitgevoerd nadat de baarmoederhals is verwijd. De arts trekt met een instrument de foetus gedeeltelijk uit de baarmoeder, de voeten eerst. Vervolgens wordt via een incisie in de schedelbasis de schedelinhoud van de foetus verwijderd waardoor de dood intreedt. Tenslotte wordt de foetus in zijn geheel uit de baarmoeder gehaald.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:37

Heike schreef:
Intacte dilatatie en evacuatie kan worden toegepast bij een zwangerschap van meer dan 28-30 weken. Deze techniek wordt slechts zeer zelden gebruikt. Ook deze vorm van D&E wordt onder verdoving uitgevoerd nadat de baarmoederhals is verwijd. De arts trekt met een instrument de foetus gedeeltelijk uit de baarmoeder, de voeten eerst. Vervolgens wordt via een incisie in de schedelbasis de schedelinhoud van de foetus verwijderd waardoor de dood intreedt. Tenslotte wordt de foetus in zijn geheel uit de baarmoeder gehaald.

Ik mag toch hopen dat dit alleen gebeurt als het kindje zeer ernstige afwijkingen heeft!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:52

Had er nog een paar weken meer mee gelopen en er een kinderloos echtpaar
blij mee gemaakt.
Ik vind dit niet kunnen, baby was levensvatbaar.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:53

Als de zwangerschap nu al langer dan 24 weken was geweest, dan had ze er helemaal geen weken meer me rond hoeven lopen!
Dan dan het nu misschien al wel kunnen overleven.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:54

Ja maar met alle gezondheidsrisico's van dien.
Nee had het voldragen en ter adoptie afgestaan..
Moet er gewoon niet aan denken...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:55

In sommige gevallen vind ik postnatale abortus zelfs wenselijk Nagelbijten / Gniffelen Dat je in Spanje al aborteren mag vind ik overigens een wonder.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 01:32

Heike schreef:

Ik krijg hier echt hele nare rillingen van. Mijn neefje is met 29 weken geboren en mijn nichtje met 30 weken. Ze hebben het gelukkig beide overleeft. Ik krijg hier echt horrorfilm ideeen bij.
Ik moet zeggen sinds ik zelf zwanger geweest ben vind ik de grens van 24 weken al ver, om te bedenken dat je met zo'n 15 weken je kind al voelt schoppen.

Maar dit doen ze in Amerika?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:01

Mijn neefje is ook met 30 weken geboren en heeft het dus ook overleefd vind aborten na 22 weken (en dat vind ik al rijkelijk laat) echt walgelijk .. Tenzij het inderdaad zo erg gehandicapt is dat het ook geen eerlijke levenskans heeft..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:02

Terecht dat ze er word voor veroordeeld Lachen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:48

inderdaad heel erg terecht!
Ik snap niet waarom ze zo lang heeft gewacht, heb je er zo lang voor nodig om te besluiten het kind weg te laten halen?
Zelf ben ik ook 2 maanden te vroeg geboren, en vind het een gruwelijk idee dat abortussen tot zo ver in de zwangerschap gepleegd mogen worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:22

Ze heeft in wezen een levensvatbaar kind vermoord en daarom werd ze opgepakt.En zit dus volkomen normaal ook in voor arrest. Ik snap het byzondere van de zaak niet.
Het gaat voorbij de abortus wet en heeft al helemaal niks te maken met het feit dat het in het buitenland is gedaan.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:57

Citaat:
'Nederlandse doorverwezen naar Spaanse abortuskliniek'
Uitgegeven: 14 december 2007 00:07
Laatst gewijzigd: 14 december 2007 00:11

HILVERSUM - De 24-jarige vrouw uit Boxtel die meer dan drie weken heeft vastgezeten omdat ze in een omstreden Spaanse kliniek een illegale abortus had ondergaan, was doorverwezen door een gerenommeerde Nederlandse instelling.

Haar advocaat Caspar Brouwers heeft dat donderdagavond gezegd in het praatprogramma Pauw & Witteman.

Risico

De Nederlandse artsen wilden volgens hem zelf geen strafbaar risico lopen met haar vergevorderde zwangerschap, legde de raadsman uit.

De abortus werd uiteindelijk uitgevoerd in de kliniek Ginemedex in Barcelona.

Dwang

De vrouw voelde zich volgens de advocaat gedwongen om haar kind te laten weghalen. Haar Marokkaanse achtergrond is een mogelijke verklaring.

De Boxtelse had een Nederlandse vriend en leefde een dubbelleven, legde Brouwers uit. Ze zweeg tegen de verwekker van het kind over de abortus, erkende hij.

Limiet

De vrouw betwist dat de zwangerschap verder was gevorderd dan 24 weken, de toegestane limiet in Nederland.

Volgens justitie staat echter vast dat de verdachte op 7 november abortus heeft laten plegen en dat zij toen ruim 27 weken zwanger was van een gezonde foetus.

Het Openbaar Ministerie in Den Bosch was donderdagavond niet direct bereikbaar voor commentaar.

27 weken!!!! ongelooflijk, andere cultuur/geloof of niet, dit is niet goed.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:00

Jeetje 27 weken!!!! Bloos!

Ik ben met 26 weken geboren!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:02

Abortus in dit stadium plegen is erg maar een kind wat ongewenst is, is in mijn ogen veel erger..dat kan veel meer schade aanrichten als dit

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:06

tita schreef:
Abortus in dit stadium plegen is erg maar een kind wat ongewenst is, is in mijn ogen veel erger..dat kan veel meer schade aanrichten als dit

Dat is misscien wel zo, maar heb je daar echt 27 weken voor nodig om daar achter te komen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:07

gelukkig heeft die vader het incident aangegeven.
anders was dit nooit boven water gekomen.

er is GVD gewoon een kindje vermoord. Boos!.. hij/zij was levensvatbaar dus is het voor mijn al een geboren kindje dat alleen nog maar de buitenwereld moet verkennen. :'(
en nog wel in mijn kleine dorpje... echt te raar voor woorden zo dicht bij dat mensen dit kunnen doen

@ asjemenou: ooits gehoort van adoptie, leg je kind anders nog voor een huis ofsow maar VERMOORDEN...
dit is geen abortus meer maar gewoon moord.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:08

liev_meisjuh schreef:
@ asjemenou: ooits gehoort van adoptie, leg je kind anders nog voor een huis ofsow maar VERMOORDEN...
dit is geen abortus meer maar gewoon moord.

Sorry??
Waar heb ik dit ergens goedgekeurd dan?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:19

asjemenou schreef:
tita schreef:

Dat is misscien wel zo, maar heb je daar echt 27 weken voor nodig om daar achter te komen?

Nee maar er zal wel wat meegespeeld hebben in de rationele sfeer...waardoor je het kind niet meer lief kan hebben.

Of ze wist het echt al die tijd en en hield al nooit van kinderen wat moet je dan?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:20

helemaal niet. maar dan is het kind geboren en als je het aan een huis legt en aanbeld komt het tenminste ergens terecht en kan lekker gezond leven. maar nu :S tis verdomme gewoon vermoord.

en keur het ook echt niet goed maar moorden al helemaal niet

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:20

liev_meisjuh schreef:
helemaal niet. maar dan is het kind geboren en als je het aan een huis legt en aanbeld komt het tenminste ergens terecht en kan lekker gezond leven. maar nu :S tis verdomme gewoon vermoord.

en keur het ook echt niet goed maar moorden al helemaal niet

Dan krijg je ook gevangenis-straf

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:23

oh ik krijg een bijna volgroeid gezond kind. maar ach ik wil eigenlijk geen kinderen ;; poedersuiker;; najah dan maar vermoorden.

neej zoek dan verder naar een andere oplossing. en ik weet niet door wie het komt door de familie of door haar zelf mar ik heb het nu dus over diegene die het beslist heeft. al vind ik als ik voor die keuze werd gesteld dat ik toch wegging van me familie, maar laat me kindje niet afnemen en vooral niet vermoorden

@tita: je dat klopt en terecht maar een baby vermoorden?? en waar ga je liever voor zitten ik niet voor een moord op een kleine hummeltje.

( en idd reageer hier heftig op maar heb het met 'familie meegemaakt'moord op baby van 8 maandjes oud, ) dus ik weet werkelijk ook waar ik over praat en hoe het is.maar moord:(

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:28

Meestal liggen dit soort dingen niet zo makkelijk als :"Ik wil toch maar geen kinderen".
Als je moet kiezen tussen "kind dood of jij gaat er aan", dan is de keus niet zo makkelijk....

Het blijft moord, maar de redenen moeten we hier niet gaan verzinnen, want die weten we niet.