Nieuwe spoorboekje NS leidt tot chaos...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Nieuwe spoorboekje NS leidt tot chaos...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 23:19

Citaat:
Veel kritiek op nieuw spoorboekje NS
Gepubliceerd: 5 december 2007 12:41 | Gewijzigd: 5 december 2007 19:49
www.nrc.nl

Den Haag, 5 dec. De treinreiziger uit Geldermalsen die volgende week een avondje naar Dordrecht wil, moet uitkijken. Anders dan hij gewend is, kan de laatste trein terug wel eens drie uur eerder zijn vertrokken.

Lotgenoten op de stations van Zwolle of Den Haag Centraal wachten vergelijkbare varianten. Zo kan opeens de late trein van middernacht tussen Den Haag en Amsterdam vervallen zijn, bijvoorbeeld als het een dinsdag is in een week met een oneven nummer.

Komende zondag al wordt de nieuwe dienstregeling van NS die van concurrenten Connexxion of Veolia van kracht. Volgens NS vervallen er 120 ritten per week, omdat in de late avonduren meer baanvakken onderhouden zullen worden door ProRail, exploitant van het spoorwegnet.

„Het nieuwe spoorboekje zit vol valkuilen”, zegt een woordvoerder van Rover, de reizigersvereniging. Amper een week geleden zei minister Eurlings (Verkeer, CDA) dat binnenkort zonder dienstregeling zou kunnen worden gereisd, maar Rover adviseert reizigers het nieuwe spoorboekje bij de hand te houden. „En koop alvast een grotere tas, want het is twee keer zo dik als anders, door alle voetnoten”.

Welke trein precies rijdt en hoe laat, hangt af van dag of week. Het antwoord zou in het spoorboekje moeten staan. Of niet, maar dan staat het op internet, zegt NS. Of op een aanplakbiljet in het station. Waar de reiziger dan hopelijk een goed heenkomen vindt voor de uren wachten. Intussen moet hij ook even nagaan of intussen de bus buiten het station als vervanger van de trein niet net wegrijdt.

NS en andere vervoerders moeten in 2008 wel 28 miljoen euro extra betalen voor gebruik van het net. NS en Rover hebben hierover een klacht ingediend bij de Vervoerkamer Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Ohohw...Dat wordt nog wat. Komt niet ten goede voor de NL bevolking om dan nog de trein te pakken.

Ketaki

Re: Nieuwe spoorboekje NS leidt tot chaos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 00:00

het is toch wat met al die treinen.

je wordt onderhand zo gek.
ik moet ook met de trein reizen ( heb namelijk GEEN rijbewijs.)

en vaak kom je net aan op het spoor, rijdt de trein voor je neus weg.
ook zoiets. Boos! Boos! Boos! Boos!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 00:49

Vorig jaar is alles verassend geod gegaan moet ik zeggen, en Ketaki; op tijd komen of een trein/bus eerder pakken kan je een hoop wegrijdende treinen schelen. Ik reis elke dag met de trein, zowel richting Venlo als Nijkerk en heb nauwelijks problemen. Hoogstens een kleine 5 min vertraging, maar als het echt mis is is het ook goed mis en vaak door invloeden waar de NS niet veel aan kan doen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 00:59

ja, toen ik naar me ex ( het is net uit helaas) ging was het zo, dat die trein 1x in het uur reed.

dus ik twijfelde ook vaak of ik die haalde.

maar later dacht ik dan, ach ik ben te laat voor deze trein, de volgende haal ik wel Nagelbijten / Gniffelen Bloos!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:51

Ik had het laatst, was netjes op tijd voor de trein, 5 minuten te vroeg zelfs. Na een kwartier was ie er nog niet. Alle andere reizigers zeiden al dat dit de tweede trein was die niet kwam. Pas na 20 minuten werd omgeroepen dat de trein niet zou komen, maar dat de volgende trein, (reed 2x in het uur) er wel zou zijn. Al met al, nog even wachten dan. Die trein kwam ook al niet! Ik heb bijna 1,5 uur staan wachten op een trein die 1x in het half uur zou komen! Andere reizigers dus bijna 2 uur!
Maar dat is opzich niet zo erg als ze het gewoon op tijd zouden omroepen en de volgende trein dan ook gewoon zou komen zoals ze gezegt hadden... En het buiten niet aan het vriezen was...

Bus was trouwens geen optie, die reed al helemaal niet meer...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:01

Jammer van dit bericht is dat het op naam van de NS geschoven wordt, terwijl het volgens mij Prorail is die aan het klooien is, door het onderhoud op lastige tijdstippen te plannen... Andere vervoerders hebben er ook last van (Veolia, Connexxion, Arriva)

Joyckuh, de communicatie van het OV is idd wel echt bedroevend. Onze bus heeft een omleiding, dat staat niet in de bus, en alleen met hele kleine lettertjes onopvallend in een hoekje van de mededelingen bij de halte.
En ik ben weer eens met de trein geweest. Op de heenweg was 1 van de treinstellen kapot: donker en afgesloten. Dat zeggen ze niet vantevoren, daar kwamen we pas achter toen we voor de dichte deur stonden. Snel rennen naar de andere kant van het perron.
Vervolgens werd op ons eindstation de trein onverwacht gesplitst - wat wel op het perron werd omgeroepen, maar NIET in de trein waar dus allemaal nog mensen zaten die ervan uitgingen dat de trein gewoon doorreed.

Op de terugweg vertrok de trein van een ander perron wat niet werd omgeroepen tot 4 minuten voor vertrek. Dus moest iedereen ineens helemaal naar de andere kant van het station. (Station Amsterdam - daar ben je best even mee bezig.) Mensen die wat slecht ter been zijn of zware bagage hebben zouden dat niet eens halen.

Oftewel: de communicatie zou alvast wat beter kunnen, dat scheelt al een boel ergernis en gehaast.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:44

Het is ieder jaar wat als het nieuwe spoorboekje uitkomt, dus dit is niet echt vreemd nieuws.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 23:54

Ze hebben nu wel het een en ander veranderd.
Het blijkt nu dat enkele treinen de even weken wel rijden op bepaalde tijdstippen,en de oneven weken niet e.d.
Ik weet niet of dat nou zo prettig is.
Dit was voorheen niet. Knipoog

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:24

Gelukkig zijn mijn treintijden niet veranderd Lachen Maar ik kan mij voorstellen dat het voor veel mensen wel vervelend is.
Als ik het zo heb gehoord heeft vooral het westen en zuiden van het land te maken met die wijzigingen.
Het enige probleem daarmee voor mij is dat de trein die van Amsterdam naar Zwolle rijdt waarschijnlijk nog steeds een kwartier te laat in het station daar aankomt...

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:48

Voor mij is de nieuwe dienstregeling gunstig uitgevallen. Vorig jaar veranderden fijne tijden naar rottijden, en dat is nu weer teruggezet.
Maar ik vind het echt poedersuiker voor de mensen die nu iedere week zitten met het probleem of hun trein wel rijdt.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:18

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

K werd gek vandaag!!
Het was CHAOS! Bloos!
Ik kwam van amsterdam cs niet meer normaal naar weesp

Normaal neem ik de trein naar almere oostvaarders. Heb k in totaal van school naar huis maar 40 min reistijd.
Vandaag liep k naar me spoor, stonden er op de borden beneden andere treinen en op het spoor waar is zijn moest helemaal niets!
Ik liep de trap op. T Perron propvol. Er stond een trein waar op stond almere oostvaarders. A fijn. Kijk k op de borden staat er DO NOT BOARD
Alle mensen stonden met grote vraagtekens te kijken wat we nou doen moetsen. Er zaten ook al mensen in de trein. Werd er later IN de trein omgeroepen dat die trein naar schiphol ging. Dus de mensen die erin zaten weer eruit rennen. Maargoed, hoe komen we nou allemaal thuis?

Na lang wachten kwam er eindelijk een stoptreintje aangeraced die naar amersfoort ging, stoptrein. Dus iedereen rennen en proppen.
K stap uit in weesp 1 GROTE CHAOS op t perron. Want de trein naar almere oostvaarders bestond gewoon in ene niet meer?

Kijk ik op ns.nl..wordt ik de meest rare station aangeraden waat k moet overstappen enzo. Waarbij mn reistijd zeker een uur zou worden..Dus ruim 20 minuten meer.
Op de ns site wordt k vat hot naar her gestuurd. Alles spreekt alles tegen. Dus met andere woorden. Mag morgen weer fijn een onsje geduld kopen en maar weer op onderzoek uit gaan...

LEUK TREINEN MET DE NS Party!! Lips are sealed Lips are sealed Stoom uit je oren

hoop dat mn oude almere oostvaarders treintje weer gaat rijden want anders wordt mn reistijd wel erg lang naar school, weet niet of k dat wel elke dag 4 jaar lang trek

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:10

Pff, al die veranderingen. Gelukkig kan ik naar m'n werk een stuk of 6 treinen per uur nemen, dus echt veel last zal ik er niet van hebben. Ook woon ik in een stad aan het nachtnet, dus thuis kom ik altijd wel. Clown Ook Conexxion heeft de buslijnen wat veranderd trouwens, daar kwam ik net op tijd achter, U zijt gewaarschuwd!

Maar tsjonge, het OV wordt er ook niet beter op zeg. Eeuwig zonde. En inderdaad, qua communicatie is het helemaal belabberd.

Pommepidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:58

Weet iemand hoe het zit met de trein van Alkmaar-Utrecht?