Crisis in België.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Crisis in België.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 13:38

Citaat:
Koning Albert heeft Yves Leterme ontheven uit zijn functie als formateur. Leterme had zijn ontslag als formateur aangeboden nadat de cdH van Joëlle Milquet niet wilde antwoorden op het ultieme voorstel van de formateur.

"Klare afspraken onmogelijk"
Leterme gaf na zijn onderhoud met de koning de volgende verklaring. "Het land en de mensen hebben nood aan een krachtdadige regering, maar het blijft mijn overtuiging dat dit slechts mogelijk is indien ook de noodzakelijke hervormingen worden doorgevoerd. Ik moet vaststellen dat geen klare afspraken konden worden gemaakt met alle onderhandelende partijen over de inhoud van deze hervormingen. Doorgaan zonder klare afspraken, vind ik niet ernstig." De nu gewezen formateur excuseerde zich eerst bij de journalisten omdat hij hun zaterdag verpest had. "Het zal niet meer gebeuren", stelde hij.

Hard gewerkt
Nadien verklaarde hij er alles aan gedaan te hebben om zijn formateursopdracht tot een goed einde te brengen. "Het land heeft nood aan een stabiele regering en aan hervormingen die toelaten de problemen van de mensen daadwerkelijk aan te pakken en de instellingen beter te laten werken. Samen met anderen heb ik daar hard aan gewerkt. Ik deed dat met vastberadenheid en geduld, in de overtuiging dat dit noodzakelijk is voor de toekomst van ons land."

Bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_67 ... omArtikels

Ik snap eigenlijk niet goed wat er allemaal aan de hand is. Ze bereiken maar geen akkoord over die hervormingen. Kan er dan niet gestemd worden over die onderwerpen en de meerderheid wint?
En wat gebeurt er vanaf nu? Hoe gaan ze dit oplossen?

Nuja, ik weet in elk geval dat dit geen goede zaak is voor onze economie en onze reputatie in het buitenland.

Ayasha
Blogger

Re: Crisis in België.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:08

Ik snap in het algemeen niet wat er precies het probleem is. Ik snap niets van het nieuws maar zou het eigenlijk wel willen volgen, kan iemand me het in mensentaal uitleggen?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:47

Om het even in héél korte en begrijpelijke mensentaal uit te leggen (of althans hoe ik het heb meegekregen, dus het is wel niet helemaal betrouwbaar):

Het probleem ligt zich in Brussel-Halle-Vilvoorde en de macht van de Vlamingen versus de Walen. Dit is het enige stukje waar zowal Vlamingen voor Vlaamse partijen kunnen stemmen, als Walen voor Waalse (terwijl het in Vlaanderen ligt). Het stuk behoort eigenlijk tot Vlaanderen sinds de opzetting van de taalgrens, maar door de jaren heen hebben er zich steeds meer en meer Walen gevestigd, die nu eigenlijk willen dat de taalgrens een beetje wordt opgevorderd naar het noorden.
Hierdoor wordt de ene partij machtiger in het land dan de andere wil. Om het met een eenvoudige zin uit te drukken, de vlamingen zeggen: "Jullie wonen op Vlaams grondgebied, dus jullie moeten je schikken naar de Vlaamse wet en de Vlaamse cultuur respecteren (oa het Nederlands). Terwijl de Walen zeggen: "Maar wij wonen daar nu in de meerderheid dus de Vlamingen moeten zich maar aan ons aanpassen." Vandaar ook die opstootjes van partijen die op vlaams grondgebied een franse gemeenteraad geven. Vlaanderen houdt zich vast aan het territoriumprincipe (ons grondgebied en iedereen die er op komt moet zich aan ons aanpassen) en Wallonië aan het bevolkinsprincipe (Omdat wij door de jaren naar het noorden zijn opgeschoven en nu in de meerderheid daar wonen moeten de Vlamingen een deel van hun macht inleveren).

Maargoed, zo is het mij eens uitgelegd en ik weet wel niet als het volledig klopt. Ik ben tenslote Vlaming die deze uitleg door een nationalistische vlaming heeft gekregen en zowiezo dus subjectief ben Lachen .

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:48

wat ik denk dat dit spelletje met heel de nood samenstelling een kleine machtgreep van sommige is om hoger te omen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:51

Senzafine schreef:
. Kan er dan niet gestemd worden over die onderwerpen en de meerderheid wint?

Even hieropin, nee dat gaat niet omdat dat bij voorbaat al oneerlijk is. Vlamingen zijn officieel in de meerderheid. Het is natuurlijk logisch dat Vlamingen gaan stemmen voor een ontwerp waar zij het beste uitkomen en Walen waar zij het beste uitkomen(waardoor de Vlamingen dus automatisch winnen). De Vlaamse partijen hebben laatst voor het eerst in de geschiedenis deze meerderheid gebruikt (maar voor wat was het weer Verward ), en dat heeft heel wat woede uitgelokt bij onze zuiderburen.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:38

xKatleentjex schreef:
Senzafine schreef:
. Kan er dan niet gestemd worden over die onderwerpen en de meerderheid wint?

Even hieropin, nee dat gaat niet omdat dat bij voorbaat al oneerlijk is. Vlamingen zijn officieel in de meerderheid. Het is natuurlijk logisch dat Vlamingen gaan stemmen voor een ontwerp waar zij het beste uitkomen en Walen waar zij het beste uitkomen(waardoor de Vlamingen dus automatisch winnen). De Vlaamse partijen hebben laatst voor het eerst in de geschiedenis deze meerderheid gebruikt (maar voor wat was het weer Verward ), en dat heeft heel wat woede uitgelokt bij onze zuiderburen.

Volgens mij ging dat over de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde die de Vlamingen op die manier eenzijdig doorgedrukt hebben. (En die er wellicht nooit zal komen, want de Walen hebben meteen een aantal vertragingsprincipes ingeschakeld).

Waar Leterme nu over gestruikeld is volgens mij de staatshervorming, oa het overhevelen van meer bevoegdheden naar Vlaanderen, waar de Walen zich ook niet in kunnen vinden.

Leterme heeft het wel handig gespeeld, drie 'ultieme' vragen voorleggen aan de deelnemers van de onderhandelingen, wetende dat er wel een Waalse partij zou zijn die neen zou antwoorden, aangezien het voor hen nu eenmaal dingen betrof die onaanvaardbaar waren, in het voordeel van Vlaanderen. Op die manier heeft hij de zwarte piet doorgespeeld aan de Walen (meer bepaald aan de CDH van Joëlle Milquet) op een moment dat hij toch geen andere uitweg meer zag. Zo blijft zijn eigen mislukking wat meer buiten beeld, en hoeft hij zijn droom op premierschap nog niet volledig op te bergen..

Neen, in mijn ogen heeft Leterme bewezen dat hij niet capabel is voor het vormen van een nieuwe regering.

Uiteraard is Leterme niet de enige 'schuldige' aan het mislukken van de onderhandelingen, ook bvb. de NVA speelt hierin een belangrijke rol. De CD&V dacht met het binnenhalen van de NVA een gouden zaak gedaan te hebben, maar begint nu tot het besef te komen dat die coalitie misschien toch niet zo een verstandige zet is geweest.

Dit is tenminste mijn visie op de hele zaak.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:57

Ik vind het fantastisch Haha! , wat een toestand in ons Belgenlandje. Maar zo word wel duidelijk dat het idd een land is die in twee is verdeeld, en dat kan zomaar niet opgelost worden met wat slappe onderhandelingen.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:56

we moeten toch altijd zo drama maken.
zoals brussel-halle-vilvoorde wat een zever

onze voorvaderen hebben gestreden voor belgie en nu willen een paar politiekers alles verpesten omdat ze zich vervelen ofzo? Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:07

Ach, we zijn van harte welkom in Nederland. Al heeft mijn vader laten weten dat hij in dat geval emigreert naar Duitsland Haha! .

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:45

Ik heb sowieso niet het gevoel dat het land België nog een eeuw zal blijven bestaan...

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:49

De chrisis in mijn ogen :
de walen moeten mee aan de macht blijven , dit is ooit in de geschiedenis vastgelegd dat er zowel frans als nederlands in het bestuur moet zitten

vroeger wilde de walen ons afzetten
dat is toen niet doorgegaan
ondertussen zijn wij erg welvarend geworden

wij betalen ondertussen erg veel belastingen waarvan erg veel naar de walen gaat om hen te ondersteunen
dit willen wij niet meer
maar dan gaan de walen er erg onder leiden
nu willen wij appart van de walen

tjah , zo is het in mijn ogen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:53

Ik zie het niet zo dat Vlamingen van de Walen gescheiden willen worden, dan had het Vlaams Belang wel meer stemmen gehaald bij de verkiezingen.
Imo gaat het gewoon om de bevoegdheden van de gewesten.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:03

Ik denk ook niet dat dit de hoofdreden het, de afsplitsing is eerder het ultieme dreigement van Vlaanderen als Wallonië niets wil toegeven.
Ach voor mij zal het niet zoveel uitmaken als ik nu in een Vlaanderen of een België woon, al geloof ik al lang niet meer in een simpele wereld. Ik geloof niet dat het zo simpel is als "wij splitsen even af, kiezen een president, we hoeven geen geld meer door te sluizen naar Wallonië en we worden nóg welvarender dan we nu al zijn."
Vele lijken dit beeld te hebben, maar ik vind het iets te simpel gedacht. Ik heb laatst nog ergens een onderzoek gelezen waaruit blijkdat dat een splitsing juist een inslag zou hebben op de welvaart (vraag me alleen niet meer de details Clown ) .

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:15

als we splitsen duurt het minstens 50 jaar eer onze vlaaderen landje dan op gang begint te komen , er zullen chrisisen ed zijn
en sabotages van wallonie

ik zou dan liever gewooon bij nederland gaan

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:27

_Bonte_ schreef:
ik zou dan liever gewooon bij nederland gaan

Dat zeg ik ook altijd Tong uitsteken

vlaanderen bij nederland, en wallonie bij frankrijk Tong uitsteken

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:37

Was het maar zo simpel Knipoog

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:56

Vlaanderen bij Nederland...mmm..vergeet niet dat als we van Wallonië afsplitsen de reden is dat we niet met elkaar kunnen samenwerken en wij (of zij) niet bereid zijn ons aan te passen aan andere normen. Wie geeft de garantie dat Nederland en Vlaanderen wel goed met elkaar kunnen samenwerken? Daartegen zullen we dan evengoed ons moeten aanpassen aan een ander land. We mogen dan dezelfde taal beheersen, in cultuur en wetgeving is Nederland en Vlaanderen nog net iets anders. Zal wel sneu zijn voor al die Nederlanders die naar Vlaanderen vluchten omdat het hier voordeliger is *LOL* .

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 04:16

Ik hoop allesinds dat België nog lang blijft bestaan en dat dit hele circus snel kan stoppen.
Al die politieke spelletjes... Ik denk dat de mensen al deze zever al lang beu zijn.

Eenheid maakt macht. Inderdaad ja Rolleyes