Citaat:Koning Albert heeft Yves Leterme ontheven uit zijn functie als formateur. Leterme had zijn ontslag als formateur aangeboden nadat de cdH van Joëlle Milquet niet wilde antwoorden op het ultieme voorstel van de formateur.
"Klare afspraken onmogelijk"
Leterme gaf na zijn onderhoud met de koning de volgende verklaring. "Het land en de mensen hebben nood aan een krachtdadige regering, maar het blijft mijn overtuiging dat dit slechts mogelijk is indien ook de noodzakelijke hervormingen worden doorgevoerd. Ik moet vaststellen dat geen klare afspraken konden worden gemaakt met alle onderhandelende partijen over de inhoud van deze hervormingen. Doorgaan zonder klare afspraken, vind ik niet ernstig." De nu gewezen formateur excuseerde zich eerst bij de journalisten omdat hij hun zaterdag verpest had. "Het zal niet meer gebeuren", stelde hij.
Hard gewerkt
Nadien verklaarde hij er alles aan gedaan te hebben om zijn formateursopdracht tot een goed einde te brengen. "Het land heeft nood aan een stabiele regering en aan hervormingen die toelaten de problemen van de mensen daadwerkelijk aan te pakken en de instellingen beter te laten werken. Samen met anderen heb ik daar hard aan gewerkt. Ik deed dat met vastberadenheid en geduld, in de overtuiging dat dit noodzakelijk is voor de toekomst van ons land."
Bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_67 ... omArtikels
Ik snap eigenlijk niet goed wat er allemaal aan de hand is. Ze bereiken maar geen akkoord over die hervormingen. Kan er dan niet gestemd worden over die onderwerpen en de meerderheid wint?
En wat gebeurt er vanaf nu? Hoe gaan ze dit oplossen?
Nuja, ik weet in elk geval dat dit geen goede zaak is voor onze economie en onze reputatie in het buitenland.