rijbewijs kwijt ; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

rijbewijs kwijt ; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 20:13

bron; http://www.telegraaf.nl/binnenland/2660 ... html?p=3,1

Citaat:
Dronken fietser moet rijbewijs inleveren
'S HERTOGENBOSCH - Een 60-jarige dronken fietser die door rood is gereden, heeft zijn overtreding moeten bekopen met het inleveren van zijn rijbewijs.
Dat heeft de Politie Brabant-Noord vrijdag medegedeeld. De fietser uit 's Hertogenbosch bleek bij een controle behoorlijk onder invloed van alcoholhoudende drank te zijn. Hij had ruim vier keer zo veel op als wettelijk is toegestaan.

ik vind het belachelijk, je drinkt een borrel, neemt de fiets, en dan nóg je rijbewijs in kunnen leveren.
je mag officieel inderdaad niet dronken op straat, zelfs niet lopend, maar kom óp zeg, je moet toch op de één of andere manier naar huis?
'beam me up scotty' werkt niet in het gewone leven.
toen ik nog in nederland woonde stopte ik zowat nooit voor een rood stoplicht op de fiets, gewoon goed kijken en oversteken.
ik ben erg benieuwd of ze hiermee weg komen [justitie], het was namelijk geen gemotoriseerd voertuig zoals een brommer, ik heb begrepen dat ze dan wel je rijbewijs mogen innemen, en als het ingenomen is mag je geloof ik ook niet meer op een brommer, maar zeker weten doe ik dat niet.
ik zou werkelijk woest zijn als dit mij overkomen was....... heb ook trouwens heel vaak de auto laten staan en op fiets naar de kroeg en feestjes en vervolgens met een slok op naar huis fietsen, je moet toch wat tenslotte als je van een borrel houdt.

kekaro

Re: rijbewijs kwijt ; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:14

dat je een boete krijgt....ok
maar je rijbewijs inleveren terwijl je op de fiets zit ?!
ik had dan toch echt gezegd dat ik dat niet had ofzo Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:17

jawel, je mag gewoon niet deelnemen aan verkeer, of buiten begeven terwijl je gedronken hebt
daar zijn taxi`s voor zeggen ze dan

als deze man zoveel gedronken heeft, kan hij ook op de fiets een ongeval veroorzaken hoor

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:19

Hmm een flinke boete vind ik meer op zijn plaats.
Of tijdelijk rijbewijs kwijt..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:22

rijbewijs ben je ook niet eeuwig kwijt hoor
rechter bekijkt de zaak en als 1e keer was heeft ie binnen... 5??? dagen terug

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:22

Vind het echt belachelijk! Hallo, dan ga je fietsen en is het nog niet goed! Neem dan zijn fiets in ofzo... Clown

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:24

Boete ok, maar rijbewijs inleveren.. ik weet het niet
Had net zo goed met de voet kunnen gaan en door het rood gelopen, maar ja dat mag ook niet. openbare dronkenschap, dus idd een taxi is dan het enigste, maar wat als je geld op is.
Hmm moet hier toch nog over nadeken hoor, hij is iig wel al zo slim geweest om niet in de auto te stappen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 20:26

Lynn_Nikita schreef:
jawel, je mag gewoon niet deelnemen aan verkeer, of buiten begeven terwijl je gedronken hebt
daar zijn taxi`s voor zeggen ze dan

als deze man zoveel gedronken heeft, kan hij ook op de fiets een ongeval veroorzaken hoor

volgens de letter van de wet inderdaad, maar dat is natuurlijk onleefbaar, mensen die drinken doen dat niet allemaal thuis of met een gezellige groep met een 'bob' en je zult toch echt weer naar huis moeten ook...

niet iedereen heeft taxi-geld.
hij kan inderdaad een ongeluk veroorzaken, op verschillende manieren, dat kun je lopend in principe ook, maar iemand kapotrijden kan hij alvast niet.

edit spelvoudt

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:05

Wij hebben toevallig deze week een soort gelijke casus behandeld. Ik zal even een wetsartikel overtypen waarin het in "jip&Janneke taal) wordt uitgelegd:

Openbare Dronkenschap ( Artikel 453)

- In deze overtreding wordt het dronken zijn op zich gestraft.
- Zich op de openbare weg bevinden.

Toelichting:
Kennelijke staat van dronkenschap --> De staat van dronkenschap is "kennelijk" als voor iedereen duidelijk is dat de betrokkene duidelijk is, bijvoorbeeld omdat de adem naar alcohol ruikt, de dader zich zwaaiend, slingerend loopt/fietst rijdt, of omdat hij wartaal spreek en/of onduidelijk praat.

Toelichting
Zich op de openbare weg bevinden --> Met openbare weg worden alle wegen bedoeld die feitelijk door het publiek worden gebruikt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 02:05

Dat hij een boete krijgt voor openbaar dronkenschap daar kan ik me iets bij voorstellen. Ik vraag me af wat de achterliggende gedachte van die agenten was om zijn rijbewijs in te vorderen? En vooral op welke rechtsgrond ze dat gedaan hebben aangezien ik de link tussen een fiets en een rijbewijs niet zie.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 02:34

Enerzijds; ok. Maar aan de andere kant... hij heeft de auto niet gepakt. Wat zal hem volgende keer nog motiveren de auto niet te pakken? Angst om gesnapt te worden? Die valt weg, met de fiets ben je evengoed de pisang dus verliest die fiets zijn meerwaarde.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 02:42

De link tussen fietsen en je rijbewijs is dat je bij beide een bestuurder bent Pling .
Dat je voor de ene geen rijbewijs nodig bent, maakt dan even niet meer uit, dronken iets besturen is niet toegestaan in de NL wetgeving (artikel 8 WVW voor de nieuwschierigen). En let wel met paard aan de hand ben je ook bestuurder, wat geinig word als je dan wat gedronken zou hebben. zouden ze het paard ook in beslag nemen? Huilen van het lachen

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:53

Rijbewijs in beslag nemen vindt ik te ver gaan. stel je voor dat het een 16 jarige was. mocht hij dan voor 5 jaar zijn rijbewijs niet meer halen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:56

en dat is dan weer niet iloveyeah87

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:57

ik heb er geen probleem mee, hij stelt zich een risico naar andere. En wie weet is dit niet zijn eerste overtreding

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:25

Lynn_Nikita schreef:
en dat is dan weer niet iloveyeah87

hoe bedoel je

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:32

iloveyah87, je kunt niet iets innemen wat iemand niet heeft.

Bij een 16 jarige kun je dus geen rijbewijs innemen.

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:35

Ja inderdaad een rare sanctie, maar hoogst waarschijnlijk krijgt hij zijn rijbewijs snel weer terug!

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:28

rina schreef:
De link tussen fietsen en je rijbewijs is dat je bij beide een bestuurder bent Pling .
Dat je voor de ene geen rijbewijs nodig bent, maakt dan even niet meer uit, dronken iets besturen is niet toegestaan in de NL wetgeving (artikel 8 WVW voor de nieuwschierigen). En let wel met paard aan de hand ben je ook bestuurder, wat geinig word als je dan wat gedronken zou hebben. zouden ze het paard ook in beslag nemen? Huilen van het lachen

Dat is niet waar! Met een bestuurder van een voertuig wordt alles dat rijdt of glijdt bedoeld, al dan wel of niet gemotoriseerd! Als je een paard aan de hand hebt, ben je ( be) geleider.
De Docent Verkeerskunde is voor mij aan het uitzoeken wat ik ben op het moment dat ik op een paard zit, want dit staat niet ( duidelijk) beschreven in de WVW. Maandag weer Verkeerskunde, zodra ik het weet, meld ik het hier wel!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:24

iloveyah87 schreef:
Rijbewijs in beslag nemen vindt ik te ver gaan. stel je voor dat het een 16 jarige was. mocht hij dan voor 5 jaar zijn rijbewijs niet meer halen?

Als je gepakt word met auto rijden zonder rijbewijs, mag je iets van 2 jaar je rijbewijs niet halen.. Denk dat ze zo heeft gedacht.

Vind het niet echt een toepasselijke straf hoor. Hij zat toch niet in de auto. Kun je voortaan dan beter wel gewoon doen, je rijbewijs word toch wel afgenomen.

Ben heel benieuwd wat justitie hier mee doet.. Ja

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:31

Vind het belachelijk. Je zult toch op een of andere manier naar huis moeten. Als ze geld willen vangen, ga dan bij een discotheek buiten staan waar iedereen naar buiten komt. Je zult hoe dan ook naar huis moeten. Ik vind het niet kunnen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:22

wat ik ermee bedoel: het zou oneerlijk zijn.
Even een voorbeeld: een vriend van me is ene keer geflitst van voren. Hij is in hoger beroep gegaan. Hij heeft gezegt: Een motor heeft van voren geen kenteken dus het zou niet eerlijk zijn. Hierdoor is zijn boete kwijtgescholden..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:25

iloveyah87 schreef:
wat ik ermee bedoel: het zou oneerlijk zijn.
Even een voorbeeld: een vriend van me is ene keer geflitst van voren. Hij is in hoger beroep gegaan. Hij heeft gezegt: Een motor heeft van voren geen kenteken dus het zou niet eerlijk zijn. Hierdoor is zijn boete kwijtgescholden..

Nou fijne rechter dan, hij reed te hard en zat in de auto.
Niet op een moter oid, beetje rare beredenering dus.
Maar dat ie zijn rijbewijs kwijt is vind ik wel oneerlijk ja, als ie jonger was geweest dan was er waarschijnlijk niks aan de hand behalve een boete dan.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:30

Splash_ schreef:
Vind het echt belachelijk! Hallo, dan ga je fietsen en is het nog niet goed! Neem dan zijn fiets in ofzo... Clown

Als meneer zo dronken is dat ze zijn rijbeijws innemen is t niet voor 1 biertje t eveel. Ook op de fiets kan hij een ongeluk veroorzaken. Als dit t geval was geweest hadden waarschijnlijk al meer mensen t wel terecht gevonden dat zijn rijbewijs is ingenomen. Ik vind gewoon geen drank in t verkeer. Wil je wel wat drinken zoek een bob of bel een taxi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:31

Hallo, dan had hij net zo goed met de auto kunnen gaan.. Ik vind het een beetje een rare bekeuring.