Energie besparing, hoe verwarmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wie bespaart meer energie?

je vader
3 (30%)
je moeder
3 (30%)
weet niet/beiden evenveel
4 (40%)

Totaal aantal stemmen: 10

bonzjo

Energie besparing, hoe verwarmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 15:34

Ik weet niet of dit hier goed staat Vork

Maar mijn ouders zijn gescheiden en ze hebben allebij verschillende ideeën over energie besparing.

Mijn vader heeft de kachel overdag uit, mijn moedr zegt dat als je het huis helemaal koud laat worden het alleen maar meer energie kost om het weer warm te krijgen.

VADER
Wanneer: van 23:00 tot 16:00, daartussen 20 graden
Hoe warm: helemaal koud, soms wel 10 -14 graden

MOEDER
Wanneer: van 23:00 tot 16:00 18/19 graden, daartussen 21 graden.

Nu mijn vraag: wat bespaart meer energie, wat is handige/nuttiger Haha!?

bonzjo

Re: Energie besparing, hoe verwarmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 16:30

Niemand??

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:33

Ik zal het echt niet weten ben wel benieuwd.......

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:34

staat er niet heel duidelijk dus ik he geen optie geselcteerd Knipoog

overdag en s'nachts staat bij de ons de verwarming op 15,5-16 graden.
als ik thuis kom uit mijn werk gaat ie naar 21 toe.

een half uur -driekwartier voor we naar bed gaan doe ik de kachel alweer naar beneden want het blijft nog best lang warm in de kamer.
maar hoe wonen je ouders?
hoekhuis of er tussen in, hoe is het huis geisoleerd?

spelen wel meerdere dingen mee met je verbruik he
Laatst bijgewerkt door ellepel op 03-12-07 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:35

Je moeder heeft gelijk; je huis kouder laten worden dan een graad of 16/17 heeft geen zin, dan stook je je een ongeluk om het weer op een leefbare temperatuur te krijgen... 18/19 graden is dan wel weer een beetje overdreven...

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:40

bij ons gaat de verwarming 's nachts helemaal uit. en dan om 6 uur springt ie weer even aan, als m'n ouders uit bed komen. na anderhalf uur ong. gaat hij weer uit. dan is m'n moeder toch bezig met huishouden, hond uitlaten enz. dat ze het vanzelf wel warm krijgt. en dan gaat hij meestal om een uur of 4 weer even aan als m'n broer en vader terugkomen van werken. 's avonds staat hij meestal op 17/18 graden. ons huis is vrij snel opgewarmd, dus zo hard hoeft de cv niet te loeien!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:44

Zoals je moeder het heeft zal ze geen energie besparen. Je vader waarschijnlijk wel iets, maar daar koelt het huis erg af.

Je kunt inderdaad je huis beter laten afkoelen tot een graad of 16 en dan op tijdstippen dat je er bent het verwarmen tot een graad of 19/20. Veel hoger dan 20 graden is ook niet nodig.

Dan nog, hangt heel erg af van de isolatie van het huis, hoekhuis/vrijstaand/rijtjes/ appartement, leeftijd CV ketel, noem maar op.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:45

Prrrr schreef:
Je moeder heeft gelijk; je huis kouder laten worden dan een graad of 16/17 heeft geen zin, dan stook je je een ongeluk om het weer op een leefbare temperatuur te krijgen... 18/19 graden is dan wel weer een beetje overdreven...

maar als je continu je huis 17 graden laat bv dan springt steeds weer de cv aan om het op een bepaalde temp te houden. kost lijkt mij veel meer dan dat je hem 1 keertje even de boel op laat warmen en hem dan voor een kortere periode op een bepaalde temp. laat staan Verward

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:47

misschien niet nodig om boven de 20 graden te verwarmen ,maar ik vind 21 graden toch wel heel prettig Haha!
maar ik heb geluk, woon in een tussenwoning dus dat scheelt al de helft aan stookkosten.
maar snachts dus op 15-16

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:57

Wij wonen helemaal vrij en door het zonnetje kan het aardig warm in huis worden maar door de wind ook aardig koud. 's nachts en overdag staat de verwarming hier om 16/17/18, graden, afh. van de omgevings temperatuur, en 's avond (of op tijden dat er meerdere thuis zijn) op 20/21 graden. En zelfs hier mee bespaar je.
Het beste kun je nog de verwarmingen uitdraaien van de verblijven die niet gebruikt worden en waar de ramen open staan.
10 minuten van te voren de verwarmingsknop weer opendraaien en de ramen dicht deuren open en het hele huis is weer behagelijk warm.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 09:37

Bij mijn vader woon ik in een hoekhuis, bij mijn moeder vrijstaand.

Van de isolatie weet ik verder niets af, bij mijn vader heb ik in ieder geval (op mijn kamer) als enige enkel glas nog, ook wat kouder.

Bij mijn moeder is overal dubbel glas alleen ouderwets, stuk dunner dan die van tegenwoordig.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:30

Overdag de verwarming lager zetten, ongeveer 15 graden bespaart meer energie. Dan koelt het huis niet te veel af en is redelijk snel weer warm.
Wij zetten de verwarming 's nachts en overdag naar 15 graden en 's avonds naar 18,5 graad, soms 19 graden, dat is voor ons warm genoeg..